Toon posts:

Krachtpatser voor Games en Muziek

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje:
Ik wil graag een nieuw systeem in elkaar zetten, maar weet niet zo goed waar ik aan moet beginnen.
Ik heb al een aantal dagen op i-net gekeken en je hoort van alles en leest van alles. Daarom juist weet ik niet meer waar ik goed aan doe. Zouden jullie me willen helpen?

Het gaat om het volgende:
Ik heb nu het volgende systeem-
Intel P4 2.4ghz
Asus P4533-e moederbord
3x256mb pc2100
2x80gb HD
Geforece Ti4400
ESI WaveTerminal 192M geluidskaart
300 watt voeding

Ik merk gewoon dat het allemaal niet zo lekker meer loopt. Nu wil ik graag weer dat alles perfect gaat lopen. Zeg maar weer een systeem waar je weer zo'n 3 jaar tegen kan.
Ik wil het moederbord, proccessor, geheugen, voeding en videokaart gaan vervangen.
Maar nu komt het eerste probleem. Wat kan ik beter nemen? AMD of Intel (wie vraagt het zich niet af)???
Ik speel games, maar ben ook wel eens bezig met muziek. Videobewerking of iets komt heel zelden voor. Ik wil echt een krachtpatser voor games en me muziek. Van horen zeggen Intel! Maar welke? De dualcore? Levert dit echt zoveel meer op?? Ik ben niet bezig met een spelletje en ga daarna nog een muziek zitten mixen of doen...
Wat zouden jullie me aanraden? Nogmaals, dit systeem moet weer gaan vlammen!
Aansluitend het moederbord? Welke zou ideaal voor mij zijn?

Voordat ik nog ff verder ga met vragen stellen, zal ik hieronder een lijstje maken met wat ik in gedachte had.

Asus A8n-SLi
AMD Athlon 64 3700+
Kingston 2x1GB PC3200 400mhz
Asus Extreme N6600GT Silencer 256Mb, DVI, PCI-E
Zalman ZM400B-APS voeding 400watt

Hiernaast ook nog de vereiste dat het systeem zo min mogelijk geluid moet maken. Ik snap dat het altijd wel iets van geluid maakt, maar niet een F16 die aan het opstijgen is bedoel ik.

Daarnaast is mijn budget tussen de 800-900 euro.

Hopelijk willen jullie me helpen.
In ieder geval bedankt!

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Ik weet niet hoeveel jij bezig bent met muziek en hoe zwaar dat dan is voor de processor, maar reken eens uit hoeveel uur je aan het gamen bent tegen het aantal uren dat je met multimedia bezig bent.
Kom je op meer gamen uit, dan is een AMD gebaseerd systeem toch beter, ben je echt veel met multimedia bezig en dan met zaken zoals encoden dan is een Intel iets misschien sneller.

Maar 3 jaar vooruit met een systeem? Nee dat haal je niet, dat heb je nu toch ook niet gehaald met je huidige of wel?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd

als je 3 jaar vooruit wilt met je multimedia & gaming zal je toch 2 zaken zeker moeten aanpassen. Die 6600GT is nu al geen echt schitterende kaart, dus binnen 3 jaar is dit een kantoorkaartje.
2*80 gig HD voor multimedia? OK, het is weinig videobewerking, maar met muziek kan je toch ook vlot enkele gigabytes halen. Deze lijken me dus ook aan vergroting toe.
2Gigabyte geheugen lijkt me wel veel, ik denk niet dat je dit gaat gebruiken. 1 gig is echt genoeg.

(Je kan die 2*80 gig anders in raid0 steken, en er een dataschijfje van een 250 gig bijsteken of zo)
laat ik het maar op voorhand zeggen, combineer GEEN Maxtor schijven op dat moederbord, er is veel kans dat je toch maar miserie gaat hebben ermee.

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik zou in iedergeval niet de 6600gt nemen omdat die kaart gewoon low budget is en dus weinig prestatie levert. Ik zou zo iets gaan als de a8n sli ofz dergelijke met een 6800 ultra er in of een x1600. Verder zou ik een raid opstelling nemen met bijvoorbeeld 2x 160 g schijven erin. Verder ziet het er prima uit. Wat voor behuizing had je in je hoofd?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Als je een 6600GT neemt is het zinloos om een SLI mobo te nemen. Een 6600GT is nou niet bepaald een high-end kaart. In plaats van er later een tweede bij te zetten zul je waarschijnlijk gewoon een snellere videokaart kopen. Vandaar dat je beter voor de A8N-E kunt gaan.

Overigens gaat dit systeem niet "vlammen" met een 6600GT.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik zou niet zo'n duur mobo kopen, heb je toch geen fluit aan. Koop gewoon een a8n-e (of iets dergelijks) en een 7800gt. Meer prestatie voor je geld. Niet teveel aan je proc uitgeven, dat scheelt te weinig performance in games, 3700+ is ruim voldoende. Voor games kan je gewoon het beste een goede videokaart hebben, dat maakt het meeste uit. En minimaal 1gb ram, 2gb is beter. Geheugen is nou toch niet zo duur op het moment.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank MOD voor de aanpassingen.
En iedereen al hartelijk bedankt voor alle snelle reply's.

Als ik na ga wat ik meer op mijn computer doe, dan kan je op games en de standaard dingen (e-mail,internet). Laat ik me dan maar focussen op games.
Wat voor onderdelen raden jullie precies aan? Een 7800GT komt al gauw rond de 300 euro, is dat niet wat veel voor een videokaart?
Een Asus A8N-E lijkt me ook wel wat, maar wat voor processor raden jullie me anders aan?
Nogmaals; wat zou ik het beste kunnen doen voor 800-900 euro, want das tenslotte het budget dat ik heb...

Qua behuizing, heb nu een AOpen kast en die bevalt me prima. Hoef niet zo nodig een gemodde kast te hebben.

Na wat nalezen heb ik het volgende bij elkaar gesprokkeld:

Asus A8N-E
AMD Athlon64 3700+
Asus EN7800GTX PCI-E
Kingston 2x1024gb 400mhz 3200 DDR Dual channel
Tagan TG480-U22

En eventueel hierbij:
Hitachi 250gb S-ATA 2
Nec 3550 dvd burner

Is het wat?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2005 02:39 ]

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 23:05:
Hartelijk dank MOD voor de aanpassingen.
En iedereen al hartelijk bedankt voor alle snelle reply's.

Als ik na ga wat ik meer op mijn computer doe, dan kan je op games en de standaard dingen (e-mail,internet). Laat ik me dan maar focussen op games.
Wat voor onderdelen raden jullie precies aan? Een 7800GT komt al gauw rond de 300 euro, is dat niet wat veel voor een videokaart?
Een Asus A8N-E lijkt me ook wel wat, maar wat voor processor raden jullie me anders aan?
Nogmaals; wat zou ik het beste kunnen doen voor 800-900 euro, want das tenslotte het budget dat ik heb...

Qua behuizing, heb nu een AOpen kast en die bevalt me prima. Hoef niet zo nodig een gemodde kast te hebben.

Na wat nalezen heb ik het volgende bij elkaar gesprokkeld:

Asus A8N-E
AMD Athlon64 3700+
Asus EN7800GTX PCI-E
Kingston 2x1024gb 400mhz 3200 DDR Dual channel
Tagan TG480-U22

En eventueel hierbij:
Hitachi 250gb S-ATA 2
Nec 3550 dvd burner

Is het wat?
Zoiets ;

1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2.5 (TwinMos) € 187,95 € 187,95
AMD Athlon 64 3700+ San Diego (S939, 2,2GHz, 1MB, Boxed) € 220,- € 220,-
Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID) € 89,- € 89,-
MSI GeForce 7800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) NX7800GT-VT2D256E € 303,96 € 303,96

Totaal € 800,91

Een 7800gtx is een stuk duurder, ook wel iets sneller, maar niet in verhouding met de prijs, en aangezien je een beperkt budget hebt, zou ik voor een 7800gt gaan.

En die tagan voeding d'r ook nog bij, je moet echt een goede voeding erbij hebben! Ik heb hier nog een pc staan naast waar ik niet eens fatsoenlijk op kan installeren omdat hij een 235watt aopen voeding heeft die het niet trekt... (XP2500+, 1gb ram, kt400a)

Verwijderd

Topicstarter
Dus het verschil tussen de 7800GT en de 7800GTX is amper niets? Behalve dat deze 200 euro duurder is? Of is dit het verschil dat de GT straks niets meer laat draaien terwijl de GTX alles nog prima pakt?

En vaak wordt geheugen bijv. 1gb in 2x512mb verkocht en niet in 1x1gb. Heeft dit een reden? En waar moet ik precies opletten bij geheugen?
Op pc3200, op CAS??? ECC/non-ECC?????

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 12:30:
Dus het verschil tussen de 7800GT en de 7800GTX is amper niets? Behalve dat deze 200 euro duurder is? Of is dit het verschil dat de GT straks niets meer laat draaien terwijl de GTX alles nog prima pakt?

En vaak wordt geheugen bijv. 1gb in 2x512mb verkocht en niet in 1x1gb. Heeft dit een reden? En waar moet ik precies opletten bij geheugen?
Op pc3200, op CAS??? ECC/non-ECC?????
2X512 dan kan je Dual-Channel draaien, dit geeft prestatie winst, een GTX is een snellere kaart, maar heeft een slechtere prijs/prestatie verhouding, en met een GTX kan je games wel iets langer op Higdetails spelen maar of dat het geld waard is denk ik niet als ik jouw budget bekijk...
als je 100 euro wilt bezuinigen kan je overgens ook nog een 6800GS kopen

je geheugen, jij moet PC3200 hebben, en Non ECC (is voor server doeleinden net als registerd geheugen geloof ik)
hoe lager de CAS latency is hoe sneller je PC je geheugen aan kan spreken maar voor jouw is dat verwaarloosbaar, je kan prima af met een 2.5 Value setje

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Pagina: 1