Toon posts:

[Debian]-[paar vraagjes ivm gateway setup]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net van mijn ClarkConnect 3.2 installatie overgestapt op een Debian setup. Ik heb het gateway deel al aan de praat via een nette tutorial. Ik heb niet zo veel verstand van linux... Dus daarom vraag ik hier het een en ander.

Ik zie dat er steeds de volgende meldingen over me scherm rollen terwijl er niemand is ingelogt! Want als ik enter druk kan ik vervolgens een username invullen.

code:
1
IN=eth0 OUT= MAC= SRC=80.57.146.167 DST=80.57.147.255 LEN=236 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=64 ID=30 DF PROTO=UDP SPT=138 DPT=138 LEN=216

in syslog staat:
code:
1
Dec 25 18:40:57 localhost kernel: IN=eth0 OUT= MAC= SRC=80.57.146.167 DST=80.57.147.255 LEN=236 TOS=0x00 PREC=0x00 TTL=64 ID=30 DF PROTO=UDP SPT=138 DPT=138 LEN=216

Is de melding nou goed of fout? Of kan ik hem verbergen?

Verder ben ik gewent van ClarkConnect dat die alles lekker zelf instelde. Ik weet dat debian dat niet doet. Maar hoe stel ik een firewall in? En hoe forward en open ik dan poorten?

Hoe maak ik shortcuts in de console? Ik kan het echt niet vinden met google.. ik denk dat ik de verkeerde termen gerbruik. Ik moet namelijk een opstart script in init.d in de rc6.d zetten...

Verder heb ik webmin geinstalleerd in de hoop daar makkelijk mijn poortjes te kunnen forwarden en het een en ander te kunnen instellen. Maar als ik nu inlog dan zie ik alleen het tabblad waa ik dingen van webmin zelf kan instellen ik zie nergens wat ik gewent ben van ClarkConnect het tabblad system en servers. ???

Tot zover geen vragen, systeem loopt verder perfect! FTP werkt en SSH. Ben nu mijn Counter Strike SOURCE server er op aan het zetten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2005 22:20 ]

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

schijnbaar heb je een een routing script met Log wat het op je scherm donderd.
apt-cache search firewall geeft een hele lijst met firewall scripts
ik heb zelf mijn eigen iptables maar ik hoor goede dingen van shorewall

shorwall neemt de taak van routing <the lot> over

iptabels zelf schrijven is altijd lastig zeker als je er net mee begint.
als shorwall niet lekker ligt moet je je iptables maar posten

>.< >.< >.< >.<

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:56
Het betreft hier port 138, en das netbios traffic. Wat zit er op eth0? Intern of extern verkeer?
Verbergen? Ja hoor, kan. Je routing script logt blijkbaar veel, zoals daft_dutch al zegt. Begeef je maar eens in de wereld van iptables ;)

Voor het maken van "shortcuts", oftewel symbolic of hard links in linux genoemd, doe ff "ln --help".
"ln -s /target /linkname" ;)

Verwijderd

Topicstarter
UltraSub schreef op maandag 26 december 2005 @ 06:06:
Het betreft hier port 138, en das netbios traffic. Wat zit er op eth0? Intern of extern verkeer?
Verbergen? Ja hoor, kan. Je routing script logt blijkbaar veel, zoals daft_dutch al zegt. Begeef je maar eens in de wereld van iptables ;)

Voor het maken van "shortcuts", oftewel symbolic of hard links in linux genoemd, doe ff "ln --help".
"ln -s /target /linkname" ;)
eth0 is internet dacht ik en eth1 is LAN.
Waar kan ik ergens de config vinden van me routing script dan? Ik kan geen routing.conf vinden..

Ik ga zelf dan maar ip tabels schrijven... Ooit moet ik er ook aan geloven om het zelf te doen.. Ik ga wel een tutorial zoeken met google.. Of hebben jullie misschien een hele mooie voor Debian? Of zijn er van die iptable generators online mischien?

En nadat ik gistere shorewall er op had gezet deed de router het internet niet meer doorgeven... Ik moest shorewall er af halen en toen de laatste stappen van me tutorial over het opzetten van een bateway met debian overdoen.

http://www.linux4you.be/netwerken.php?id=2

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2005 14:18 ]

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 14:16:
[...]

eth0 is internet dacht ik en eth1 is LAN.
Waar kan ik ergens de config vinden van me routing script dan? Ik kan geen routing.conf vinden..

Ik ga zelf dan maar ip tabels schrijven... Ooit moet ik er ook aan geloven om het zelf te doen.. Ik ga wel een tutorial zoeken met google.. Of hebben jullie misschien een hele mooie voor Debian? Of zijn er van die iptable generators online mischien?

En nadat ik gistere shorewall er op had gezet deed de router het internet niet meer doorgeven... Ik moest shorewall er af halen en toen de laatste stappen van me tutorial over het opzetten van een bateway met debian overdoen.

http://www.linux4you.be/netwerken.php?id=2
Dan gebruik je ipmasq als firewall programma. De iptable rules kan je dan aanpassen in /etc/ipmasq/rules. De bestanden daar worden op alfabetische volgorde uitgevoerd. Als je nieuwe rules wilt toevoegen dan maak je een kopie van de betreffende .def bestand met de zelfde naam maar dan met de .rul extentie.

Als je liever eerst met shorewall aan de slag wilt moet je ipmasq eerst deinstalleren anders zullen ze elkaar bijten.

PS: als je volgens de handleiding Woody hebt geinstalleerd dan is het misschien verstandig om gelijk een update uit te voeren naar de nieuwe stabiele versie van Debian; Sarge. Gaat wat makkelijker als je nog niet veel geinstaleerd heb.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)