Probleem met Printer delen

Pagina: 1
Acties:

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:54
Hallo,

Om de kerst 'goed' door te komen ben ik bezig om een printer te delen over twee PC's. Dat wil zeggen dat de printer is aangesloten op een PC, welke verbonden is met een Sitecom DC-202 router. Aan deze router hangt een tweede PC welke gebruik moet gaan maken van de printer.

Nu heb ik de printer aangegeven als 'delen' en heb ik de beide PC's dezelfde werkgroep gegeven. Nu is het niet mogelijk om op de tweede PC de printer te detecteren; Windows XP geeft aan dat er geen netwerkprinter is gevonden.

Daarnaast krijg ik bij het opstarten van de 'primaire PC' (met de printer aangesloten) de melding dat er al een PC in gebruik is met dezelfde werkgroep-naam... Dit is toch juist neem ik aan?

Iemand een idee hoe ik dit werkend kan krijgen? Het delen van het internet verloopt overigens wel goed.

Alvast bedankt.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Zelfde werkgroep lijkt me logisch, het is denk ik eerder je 2 pc namen die hetzelfde zijn als ik dat zo ongeveer tussen de regels door lees. Check dat eens.

Verder kan je es proberen om gewoon in de Verkenner op de 2e pc naar \\1e-pc te gaan en dan te kijken of de printer er staat en die dubbel aanklikken, dan installeerd die hem ook :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• exempt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2023
kijk eens bij netwerklocaties, klik dan de pc aan waar de printer is geinstaleerd
dan kan je verbinding maken met de printer!

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

• Jewie
Dank voor jullie reactie's. De foutmelding is eruit; had inderdaad twee dezelfde computernamen in gebruik.

Ik heb binnen 'Mijn netwerklocaties' gekeken maar ik zie daar alleen mijn account staan, niet de andere PC. Wanneer ik wil zoeken naar andere PC's krijg ik de melding dat ik daar geen rechten voor heb. Iemand met een oplossing?

• Jewie
Ter aanvulling. Op PC_1 (met de printer) kan ik wel PC_2 benaderen, maar dus niet andersom. Waar zit de fout?

• exempt
heb je waarschijnlijk een firewall aanstaan, die even uit zetten dan moet het geen probleem zijn

of je hebt je gast account uitstaan.

• Jewie
Naar aanleiding van de voorgaande posts heb ik vandaag de draad weer opgepakt om het een en ander werkend te krijgen. Helaas zonder succes. Ik zal het verhaal nog eens compleet uiteen zetten.
Er zijn twee PC's in gebruik:
  • Hoofd-PC met de aangesloten (USB)printer
  • Dochter-PC
Afgelopen dagen is er een Sitecom DC-202 router aangeschaft om de nieuw aangeschafte 'Dochter-PC' gebruik te laten maken van internet, wat voorheen enkel mogelijk was op de Hoofd-PC. De installatie hiervan verliep prima en beide PC's kunnen vanaf heden gebruik maken van dezelfde internetverbinding. De configuratie van de router heeft plaatsgevonden via de Dochter-PC.

Nu wilde ik ook de mogelijkheid voor de Dochter-PC bieden om te kunnen printen op de Hoofd-PC; dit is in gebruik een stuk makkelijker. De volgende stappen heb ik ondernomen:
  • Aanpassing gezamenlijke werkgroep naar 1 unieke naam
  • Beide PC's een eigen computernaam toegewezen
  • In het Configuratiescherm de gebruikte printer op 'Delen' gezet
  • In het Configuratiescherm, onder 'Netwerk- en Internetverbindingen' de wizard 'Netwerk Instellen' uitgevoerd. Dit voor op beide PC's.
Na de nodige reboots zou alles moeten werken. Echter, wanneer ik op de Hoofd-PC kijk ('Mijn Netwekrverbindingen) is het wel mogelijk om de Dochter-PC te traceren/benaderen, maar andersom niet. Op beide PC's draait Win XP Pro met SP2; dit is ook de enige firewall (Windows Firewall) welke in gebruik is.

Om toch zekerheid te krijgen over de firewall heb ik deze op beide PC's uitgeschakeld, echter zonder succes.

Iemand een aanwijzing waaraan dit kan liggen? Vooral het feit dat de Hoofd-PC wel de Dochter-PC kan vinden, maar niet andersom vind ik erg vreemd. Wat wordt er in de laatste reactie aangegeven met het toekennen van het 'Gast-account'?

Alvast bedankt.

• exempt
heb je wel bestands en printerdeling ingeschakeld?

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 17:05
Heb een vergelijkbaar probleem maar helaas nog geen oplossing.

PC1 zit met een utp-kabel aan de router (Linksys) en PC2 is draadloos met deze router verbonden.

Beide PC's zijn onderdeel van dezelfde werkgroep en beide PC's zijn ook zichtbaar bij op beide PC's. Ik kan echter vanaf PC1 wel op PC2 komen maar niet andersom. Ik krijg dan de volgende melding:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/argro/pics/Machtiging.JPG
Ik heb bestands- en printerdeling volgens mij wel goed ingesteld. Heb in ieder geval geen verschillen kunnen ontdekken op PC1 en PC2 qua instellingen. Welke instelling heb ik over het hoofd gezien en hoe zorg ik er voor dat ik de printer kan delen?

Op beide PC's ben ik administrator en bestands- en printerdeling heb ik aangezet via de "netwerk-wizard" en bestands- en printerdeling staat ook als uitzondering vermeld bij de Windows Firewall instellingen.

Edit: het delen van de printer is inmiddels gelukt. Door de waarde van HKEY_Local_Machine/System/CurrentControlSetup/Control/.... van 0 in 1 te veranderen. De bovenstaande melding treed nog steeds op wanneer ik vanaf PC2 PC1 wil benaderen.

[ Voor 12% gewijzigd door argro op 07-12-2006 19:47 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Pagina: 1