Toon posts:

PC gaat spontaan uit.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende probleem.

Mijn pc die springt spontaan uit alsof iemand mijn pc gewoon uitdrukt op de aan/uit knop dit gebeurt
op verschilende momenten dus niet na een bepaalde tijd het kan zijn dat dit gebeurt na 30min of na
na 3 dagen het is niet te zeggen wanneer dit gebeurt of gaat gebeuren.

Ik heb de volgende specs :

Moederboard : Abit IC7 MAX-3 (Bios 1.8 nieuwste volgens abit site) (http://www2.abit.com.tw/p...pSOCKET_TYPE=Socket%20478)

CPU = Intel P4 2.8Ghz (Presscot)
CPU Cooler = CNPS7000B-Cu
Memory = 2x 512 Kingston HyperX PC4000 DDR (Dual Channel)
Video = Ati radeon 9600XT AGP
PSU = Tagan 480W

Het volgende heb ik geprobeert :

=> Gezocht hier op Tweakers. Ik vind wel wat topics maar niet echt iets wat lijkt op mijn probleem.
=> Tread aangemaakt op de abit forums : http://forum.abit-usa.com/showthread.php?t=98228&page=2 (Cyberwake post)
=> CPU reinstalled. De coolpasta vernieuwd.
=> Andere voeding geprobeert (Enermax 450W)
=> Andere videokaart (Nvidia 6600)
=> Mijn mainboard drivers geupdate
=> CMOS gecleared
=> CPU test gedraait (geen errors)

Nu is mijn vraag aan jullie zien jullie nog iets wat ik kan proberen of ideeen wat het probleem kan zijn
dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt voor de reacties!

• flapstaart
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 20:40
Wanneer een pc onvoorspelbaar rare dingen gaat doen is dat ook vaak te relateren aan het geheugen. Ik raad je aan om je geheugen te testen met memtest86 en eventueel te vervangen.

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 16:02
idd mischien je geheugen
maar mischien zijn de temperaturen te hoog meet die eens met bv speedfan

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idd net memtest86 uitgevoerd maar deze geeft geen errors.

de cpu blijft tussen de 45 / 55 graden. P4 2.8ghz presscot.

Bedankt voor de reacties!!

Verwijderd

gaat hij ineens uit?
of sluit hij de programma's netjes af en sluit dan pas af?
misschien je voeding, maar dat is moeilijk te controleren, alleen vervangen en kijken wat er gebeurt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2005 18:29 . Reden: lezen is een vak ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 18:28:
gaat hij ineens uit?
of sluit hij de programma's netjes af en sluit dan pas af?
misschien je voeding, maar dat is moeilijk te controleren, alleen vervangen en kijken wat er gebeurt.
Hij valt gewoon uit zonder the programma's af te sluiten het is net alsof iemand je power button 5 sec indrukt of de stekker eruit trekt. Voeding heb ik al eens vervangen voor een enermax 450w zoals ik boven beschreven heb. Me mainboard lampje blijft wel branden dus er staat nog stroom op.

Wederom bedankt voor de reactie!

Verwijderd

Ik krijg op mijn werk meestal meerdere van dit soort gevallen per dag door mijn handen.
Wat ik hier lees lijkt verdacht veel op een defect mobo.
Als geheugen/proc/hdd/voeding het niet zijn is het meestal je moederplank.

Hoe is de voeding aangesloten op het mobo, en heb je alle aansluitingen wel gebruikt? Dit kan ook verschillende van dat soort problemen veroorzaken.

Verwijderd

Dit kan inderdaad zoveel zijn.
Loop echt eerst alles even na.

- voeding
- temp's
- geheugen

Ik had van de week ook een computer die elke keer uit viel, was de hardeschijf niet goed zat ergens een fout en als die daar toevallig kwam viel de computer uit.
Maar als ik jou verhaal zo lees, zou ik eerst even naar je voeding kijken.
Is het al van af het begin afaan of alleen van de laatste tijd?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 18:33:
Ik krijg op mijn werk meestal meerdere van dit soort gevallen per dag door mijn handen.
Wat ik hier lees lijkt verdacht veel op een defect mobo.
Als geheugen/proc/hdd/voeding het niet zijn is het meestal je moederplank.

Hoe is de voeding aangesloten op het mobo, en heb je alle aansluitingen wel gebruikt? Dit kan ook verschillende van dat soort problemen veroorzaken.
De gewoone ATX aansluiting is gebruikt (12pins als ik me niet vergis) en de 4 pins "P4" is aangesloten.

Ik begin nu ook steeds meer en meer het gevoel te krijgen dat me mainboard kapot is :(

Verwijderd

Ik bedoelde eigenlijk meer of je mobo ook nog extra aansluitingen heeft voor bijv. een extra molex, dit kom ik wel eens tegen, en het is meestal ook heel moeilijk om erachter te komen dat een mobo kapot is als ie half werkt.
Succes met het zoeken!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 18:34:
Dit kan inderdaad zoveel zijn.
Loop echt eerst alles even na.

- voeding
- temp's
- geheugen

Ik had van de week ook een computer die elke keer uit viel, was de hardeschijf niet goed zat ergens een fout en als die daar toevallig kwam viel de computer uit.
Maar als ik jou verhaal zo lees, zou ik eerst even naar je voeding kijken.
Is het al van af het begin afaan of alleen van de laatste tijd?
- voeding -> Vervangen voor een Enermax 450W
- temp's -> 45/55 graden.
- geheugen -> Memtest86 geeft geen errors.

Het gebeurt eigenlijk pas de laatste 2 maanden daarvoor nooit problemen gehad. Ik heb verder ook geen andere hardware erbij gezet.

Verwijderd

hoeveel passes heb je het geheugen laten maken?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 18:38:
Ik bedoelde eigenlijk meer of je mobo ook nog extra aansluitingen heeft voor bijv. een extra molex, dit kom ik wel eens tegen, en het is meestal ook heel moeilijk om erachter te komen dat een mobo kapot is als ie half werkt.
Succes met het zoeken!
Ah ok sorry.

Hij heeft verder geen molex aansluitingen alleen die standaard dingen voor extra fans

Verder heb ik alleen me standaard bridge cooler erop zitten en me CPU Cooler.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 18:39:
hoeveel passes heb je het geheugen laten maken?
12 passes.

Of zou ik er meer moeten laten maken ?

Verwijderd

12 is wel genoeg, maar sommige mensen laten het maar 1 of 2 keer gaan, dan kom je er niet altijd achter.
Een goed programma om de oorzaak van dit probleem op te sporen is pc check (weet niet of het gratis te krijgen is). Ik gebruik dit meestal (staat ook op hirens boot cd) en je kunt problemen heel snel opsporen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 18:44:
12 is wel genoeg, maar sommige mensen laten het maar 1 of 2 keer gaan, dan kom je er niet altijd achter.
Een goed programma om de oorzaak van dit probleem op te sporen is pc check (weet niet of het gratis te krijgen is). Ik gebruik dit meestal (staat ook op hirens boot cd) en je kunt problemen heel snel opsporen.
Bedankt voor je tip ik ben nu Hiren BootCD v7.5 aan het downloaden daar zit PC check 5.50 bij dus die ga ik eens proberen.

Ik zal hier posten of ik het probleem heb kunnen vinden.

Bedankt voor de vele reacties mensen!!

Verwijderd

Test ook je hardeschijf eens met hdtune.
Hoelang duurt 12 passes??

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2005 18:57 ]

Verwijderd

Nog een tip, maak zelf een script, en zet destructive read test van je hdd uit! (om dataverlies te voorkomen)
De functie heet immediate burn in test.
Laat em gewoon oneindig doorgaan, dan zie je vanzelf of ie stabiel is.

Tevens wil het programma wel eens moeite hebben met een tweede sata hdd als die aangesloten is, je doet er dus goed aan om eventuele extra hdd's ff los te koppelen voor je gaat testen.

Het gaat er vooral om dat je de tests voor mobo, geheugen, hdd, proc en video laat draaien, de rest kan wel uit (heb je niet zoveel aan).

Laat ons ff weten wat het was als je het gevonden hebt B)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2005 18:57 ]

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Ik heb mijn Nforce2 mobo al 2 jaar ofzo en laatste 2 maanden heb ik ook spontane reboot of uitgaan van computer. Ik heb verschillende geheugen geprobeerd en zonder succes. Wel minder reboot dat wel. Je moet bij mijn computer-eigenschappen- dan optie reboot bij error uitvinken. Bij mij geeft het een memory error. Temps zijn ook en geheugen/hdd al aantal keer getest dus ik vermoed ook dat mijn mobo bijna dood is. Maar nog even sparen voor AMD Dual :)

Lucky Goldstar

Verwijderd

Nog een tip, ik zie dat je kingston hyperx geheugen hebt, wat is het voltage wat je gebruikt?
Meestal raden we aan om dit op 2,8 te laten draaien. Mijn broer heeft dit geheugen toevallig ook, en dat draait alleen stabiel op 2,8. (standaard wordt 2,6 gebruikt)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2005 19:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 18:52:
Nog een tip, maak zelf een script, en zet destructive read test van je hdd uit! (om dataverlies te voorkomen)
De functie heet immediate burn in test.
Laat em gewoon oneindig doorgaan, dan zie je vanzelf of ie stabiel is.

Tevens wil het programma wel eens moeite hebben met een tweede sata hdd als die aangesloten is, je doet er dus goed aan om eventuele extra hdd's ff los te koppelen voor je gaat testen.

Het gaat er vooral om dat je de tests voor mobo, geheugen, hdd, proc en video laat draaien, de rest kan wel uit (heb je niet zoveel aan).

Laat ons ff weten wat het was als je het gevonden hebt B)
Dit moet ik nog even testen.

Wat ik wel gedaan heb is het memory idd even op 2.8 volt gezet om te kijken
of dit misschien iets oplost ik ga hier even mee testen als dit niks op lost
ga ik die hdd test eens laten doen.

Bedankt voor de tip!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 18:50:
Test ook je hardeschijf eens met hdtune.
Hoelang duurt 12 passes??
Dit heeft rond de 30/45 min geduurt.

Verwijderd

zover ik weet is dat wel een beetje kort memtest86 30/45 minuten.
Ik laat zo test een hele nacht draaien, heb zelf meegemaakt dat de eerste 2 uur geen een fout was gevoneden en na 5 uur draaien had hij 2 fouten gevonden.
Dus ik denk dat je memtest86 iets langer moet laten draaien

Verwijderd

Topicstarter
Met me mem op 2.8 volt lijkt me pc goed te blijven draaien.

Zodra ik er nog last van heb zal ik even replyen.

Bedankt iedereen!

Verwijderd

Topicstarter
ok mensen naar 7 dagen de pc aangehad te hebben zonder reboot/uitzetten draait ie nog steeds goed dus het lag toch aan die memory voltage. In andere woorden probleem opgelost!

Mijn dank is groot voor alle hulp hier!!

Mod er mag een slotje op :)
Pagina: 1