[Linux] FSCK sneller?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 11:41
Mn router is af en toe ff helemaal de weg kwijt... dan kandie zn hele netwerk niet meer vinden, en kan ik dus ook niet via SSH inloggen.. Maar, als ik ff op de reset knop druk, en alles start opnieuw op, draai tie weer.. opzich allemaal geen problemen...

Maar als ik net bezig ben met netten, en ik moet ff snel die bak resetten om dattie weer es de weg kwijt is, is tie eerst 10 min. bezig met FSCK, en omdat er geen monitor aanhangt, kan ik m dus ook niet netjes vanaf de console afsluiten, zodat FSCK overgeslagen wordt...

Is er een manier om FSCK te versnellen c.q. uit te schakelen? Of kan dit niet?

Ik weet dat filesystems als ext3 en reiserfs geen fsck gebruiken, maar is er ook een oplossing voor ext2?

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Ja het is wel op te lossen, maar dat wil je niet... Met een kapot filesystem draaien is namelijk behoorlijk gevaarlijk, er gaat namelijk langzaam steeds meer kapot. Omdat linux heel enthousiast met z'n diskcache omgaat, staat er bijna altijd nog wat in het geheugen dat naar de schijf geschreven had moeten worden. Als je reset is er dan dus iets kapot aan je bestandssysteem.

Ik zou je toch willen adviseren om reiserfs of ext3 eens te proberen. Ik ga zelf binnenkort ook eens een computertje met reiserfs proberen...

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

Ik kan je uit ervaring melden dat reiserfs daar geen last van heeft. Ook is het redelijk eenvoudig te installeren met de verschillende distro's.
Debian heeft het met een kleine aanpassing.
Slackware heeft het met een andere bootdiskset
Mandrake ondersteunt het via de normale installatie-cd.
Misschien moet je trouwens eens kijken naar wat eigenlijk het probleem is op die bak in plaats van meteen op de reset te rammen.
Probeer eens CTRL+ALT+DEL. Dan sluit in ieder geval alles netjes af en heb je ook geen check. Check de logs (/var/log/...) en kijk wat er mis is.

• Passenger
hmzz... misschien moet ik dan toch over naar ext3 of reiserfs... is het mogelijk om mijn schijf om te zetten van ext2 naar reiserfs of ext3? of moet ik dan echt opnieuw gaan installen?

Verwijderd

Als je router hangt is het natuurlijk vervelend dat hij gaat fscken bij de reboot, agreed.

Maar verhelp het probleem dan bij de oorzaak en ga kijken waarom die router crashed (dat is niet normaal voor linux ;)). fsck uitzetten is symptoombestrijding, die je op den duur nog veel erger het bos in helpt, zoals al eerder gezegd.

Ook reiserfs zal je niet beschermen tegen die crashende router. Het rebooten duurt dan weliswaar geen 10 minuten meer, maar nog maar 1; crashen doet hij nog als vanouds...

• nielsj
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-08 21:55

nielsj

ondertitel

Als je met 'router' linux bak bedoeld,
zijn er nog wel 1 of 2 oplossingen,

je kan je harddisk wat tunen met hdparm (bij voorbeeld in 32 bitsmode zetten en zo), en zorgen dat dat voor het fsck'en gebeurd.

en als je magic SysRQ key mee gecompileerd hebt, kan je daarme je disk buffers flushen, en rebooten.
(zie documentatie: /usr/src/linux/Documentation/sysrq.txt)

succes

blup blup

• mavink
  • Laatst online: 27-05 09:16
Wat me inderdaad handiger lijkt is eens een monitor er aan hangen, en kijken wat er aan de hand is waardoor-ie het niet meer doet. Of als dat geen optie is een seriele console meecompileren. Als trouwens alleen het netwerk het niet doet is het genoeg om alleen iets van getty aan een seriele poort te hangen. Dan kun je ook zonder netwerk bij je linux-machine komen en rebooten/uitzoeken wat er mis gaat. Meer informatie (uiteraard :)) in de Serial-HOWTO.

• gekkie
  • Laatst online: 29-07 09:15
heb je een atx voeding erin zitten ? en een BIOS met apm (advanced powermanagement) ik geloof van bven versie 1.2
dan heb ik wel een kleine modificatie van kernel 2.4.0 die er voor zorgt dat je via de aan en uitknop een nette linux power off kan doen :)

net gemaakt voor een setje dedicated servertjes waar de gebruikers geen toegang toe hebben (geen passwords en d'r hangt standaard geen monitor en geen keyboard aan).. en hem toch moeten kunnen uitzetten met de aan en uitknop
(anders is het filesystem binnen de kortste keren gaar en tis wat lullig als de gebruikers en kopers van dat dedicated servertje binnen een week alweer op de stoep staan met de kreet "hij doet niks meer")

Verwijderd

Is hij vastgelopen wanneer je hem reset? Lijkt me niet echt verstandig om onnodig te resetten, zelfs al draai je reiserfs, xfs of tux3.
Je kunt wel ergens instellen dat je met Ctrl-Alt-Del een reboot krijgt. Lijkt me beter en sneller.
Ook zou ik eens kijken waarom je netwerk platgaat. Staat er niks in je logs? Is je firewall goed geconfigureerd?

• Passenger
Het zit zo, mijn router crashed ook niet egt, alleen het netwerk hangt op een gegeven moment.

Zal ff wat meer details geven:
Heb een linux bak, draaiende op SuSE 7.0, met 2 netwerkkaartjes. 1 3com 3c905, en een 3com 3c900, dus respectievelijk een 10/100mBit voor mn LAN, en 10mBit voor mn kabel verbinding. Netwerkkaartjes zijn netjes geïnstalleerd, en werken ook volledig.
Heb via /etc/rc.config.d/firewall.conf de masquarading en de firewall geregeld.
Had eerst ipchains geprobeerd, maar dat ging niet helemaal goed. Mijn kabel provider is namelijk C-Hell-O, en alles wordt dus via dhcp verkregen. Alles wil zeggen, de server zelf, de gateway, uiteraard ip-adres, en zelfs de dns-servers. Het probleem met ipchains was, dat die bak snachts rond een uur of 1 a 2 zn dhcp helemaal kwijt was. Hij wist totaal niet meer waar die moest zijn, en ging een ip adres aanvragen op 255.255.255.255... Lijkt me niet helemaal in orde dus. En als ik die bak resette, wastie nog steeds helemaal de weg kwijt. De enige oplossing op dat moment was mn lokale netwerkkaart verwijderen uit /etc/conf.modules, en uit /etc/rc.config, dan rebooten, dan lokale netwerkkaart weer in de 2 files toevoegen, rebooten, en hij werkte weer... totdatie weer op zn bek ging... Niet echt ideaal dus, en aangezien mn pa ook wil internetten, en totaal 0% verstand heeft van linux, werkte dat dus niet echt.
Dus toen heb ik de firewall + masquarading uit /etc/rc.config.d/firewall.conf geprobeerd. Dit gaat op zich prima. Was heel makkelijk te configureren en op te zetten, en had het dus vrij snel aan de praat. Het enige probleem is, dattie af en toe zn verbinding lijkt te verliezen, en compleet t hele netwerkgebeuren kwijt is. Ik kan die bak dan zelfs lokaal via SSH niet meer bereiken! En DAN komt dus de reboot!
Heb al in /var/log/messages gekeken, maar geen rare errors of wat dan ook. Ik kan de logica ook niet vinden WANNEER die bak zn netwerk kwijt is... Gebeurd totaal onvoorspelbaar!
Maar na een reboot, draaitie weer netjes. Hij vindt dhcp weer netjes, krijgt weer netjes een ip etc. en ik kan weer surfen!
Kheb al op verschillende sites gekeken, uiteraard ook in de suse support db, heb hier al 1 of 2 posts neergezet, heb half usenet via deja.com afgezocht, maar ik kan nix vinden...

iemand misschien alsnog met een idee?

Verwijderd

Als ik dat lees krijg ik de indruk dat er iets met dhcp ("pump" of "dhcpcd") goed fout gaat. Dhcp werkt met "lease times", dwz. je "huurt" je ip adres en alle settings (dns, gateway, enz.) voor een bepaalde tijd van de dhcpd server (bij chello).

Ik vraag me dus af of je je netwerk ip niet ook probeert te releasen, waardoor je natuurlijk je lokale netwerk verliest. Controlleer eens of je netwerkkaart op de router dhcp gebruikt?

<edit>
Als je geen messages in de syslog vindt, moet je het logging level van syslogd gewoon hoger zetten, dan logt hij meer messages :) (man syslog.conf).
</edit>

• Passenger
Op zondag 21 januari 2001 13:06 schreef mietje het volgende:
Als ik dat lees krijg ik de indruk dat er iets met dhcp ("pump" of "dhcpcd") goed fout gaat. Dhcp werkt met "lease times", dwz. je "huurt" je ip adres en alle settings (dns, gateway, enz.) voor een bepaalde tijd van de dhcpd server (bij chello).

Ik vraag me dus af of je je netwerk ip niet ook probeert te releasen, waardoor je natuurlijk je lokale netwerk verliest. Controlleer eens of je netwerkkaart op de router dhcp gebruikt?

<edit>
Als je geen messages in de syslog vindt, moet je het logging level van syslogd gewoon hoger zetten, dan logt hij meer messages :) (man syslog.conf).
</edit>
het probleem is daarbij nog es, ik weet niet precies hoe suse de dhcp afhandelt :( dat is het nadeel van een distro die relatief eenvoudig te configureren valt, je raakt de controle kwijt...

in /etc/rc.config heb ik bij eth0 als ip-adres dhclient ingevuld (moest zo volgens de manual van suse).. wat er verder gebeurd heb ik geen flauw idee van...

zal dat van die syslog trouwens ook ff proberen... misschien wordt ik daar wat wijzen van

• deef-
  • Laatst online: 05-01-2025
Als je ook local niet kan inloggen via ssh zal het waarschijnlijk niet aan de dhcp client liggen. Aangenomen dat je je interne ip-adressen vast hebt ingesteld.

misschien iets met de netwerkkaarten, of heb je in de cron iets gezet?

Verwijderd

In fstab kun je aangeven ofdat een mount gecheckd moet worden na een system reset (niet ge-umount)
Maaruh dat lijkt me NIET de oplossing. Misschien moet je gewoon maar eens een manier zoeken om je systeem niet de heletijd te rebootuh! ;)

>:)

Verwijderd

deef-: Aangenomen dat je je interne ip-adressen vast hebt ingesteld.

Dat bedoel ik dus, dat neem ik niet aan :) Maar met dat ene eth0 device weet ik dus niks, is dat nu lokaal of chello?
Pagina: 1