mini dvi -> (s)video PAL en NSTC ?

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik wil graag een mini dvi to (s)video kopen voor mn powerbook 12inch.

ik zie dat er in de apple store 2 versies zijn een NTSC en een PAL versie....nu vroeg ik mij af of er echt een verschil in zit ?

en hoe gaat de PAL versie met NTSC video om ? ik wil namelijk dvds in beide formaten kunnen outputten naar mijn tv...kan dit native of zet hij alles om naar PAL ?

(alles naar PAL kan soms lelijk zijn met framerate conversie namelijk....)

iemand ervaring hiermee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:46

Hertog

Aut bibat, aut abeat

PAL of NTSC hangt af van je tv, niet van je bronformaat. Overigens kon ik maar gewoon één versie kopen, je kunt namelijk bij je preferences aangeven of je PAL of NTSC wilt gebruiken.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hertog schreef op zondag 25 december 2005 @ 17:02:
PAL of NTSC hangt af van je tv, niet van je bronformaat. Overigens kon ik maar gewoon één versie kopen, je kunt namelijk bij je preferences aangeven of je PAL of NTSC wilt gebruiken.
aha ok dank je wel....het is dus softwarematig...wel apart dat ze in de applestore dan 2 versies verkopen ? ik ga het gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik heb een tweedehands DVI --> Video adapter gekocht voor mijn Mac Mini. Volgens de dame waar ik deze van gekocht had werd deze alleen geleverd in een zakje zonder verdere papieren of software.

Kan iemand mij vertellen of het gewoon aansluiten en werken is, of moet ik bijvoorbeeld op 800x600 zetten of hoe werkt dat precies. Of heb ik software nodig?

Het gaat dus om deze kabel:

De officiele naam van Apple is "Apple DVI-naar-video-adapter" of "Apple DVI to Video Adapter":

Afbeeldingslocatie: http://www.raffaz.net/mac/dvi_video01.jpg

(je kunt goed zien dat er dus niets bijgeleverd zit)

Volgens deze site lijkt het dat hij automatisch een TV eraan detecteerd:

Afbeeldingslocatie: http://www.raffaz.net/mac/dvi_video09.jpg

kan iemand dit bevestigen?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij dezen de bevestiging. Ik heb zelf de mini-vga naar video adapter en de mac ziet het direct als tweede scherm. Ik weet niet zeker of je powerbook de video-aansluiting als uitbreiding van de desktop zal gebruiken (net als wanneer je een tft scherm erop aansluit) of enkel als duplicaat. Mocht het je hem enkel als duplicaat in kunnen stellen dan kun je dit aanpassen met behulp van screen spanning doctor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 22:22:
Bij dezen de bevestiging. Ik heb zelf de mini-vga naar video adapter en de mac ziet het direct als tweede scherm. Ik weet niet zeker of je powerbook de video-aansluiting als uitbreiding van de desktop zal gebruiken (net als wanneer je een tft scherm erop aansluit) of enkel als duplicaat. Mocht het je hem enkel als duplicaat in kunnen stellen dan kun je dit aanpassen met behulp van screen spanning doctor.
Bij een Mac mini kun je natuurlijk de TV niet als 2e scherm zien omdat die kabel je DVI "misbruikt" welke je normaal gebruikt voor output naar je computerscherm. Ik heb het maar gewoon uitgetest, blijkt al direct vanaf de boot (wit scherm met grijs appeltje) dat je TV scherm werkt. De resolutie schiet inderdaad automatisch op de goede stand voor de TV (in mijn geval 800*600 op 60Hz (NTSC)), heb dit zelf even terug geschroeft naar PAL oftewel 50Hz, heb gelijk even een DivX op fullscreen gedraaid, en ben er zeer te spreken over (dit in tegenstelling op de reviews/reacties op de .com shop van Apple)
de kwaliteit (Beter dan mijn GF2MX TV-out op mijn WinTel machine).

Het is wel heel erg jammer dat na het afsluiten van je Mac, en daarna het wisselen van de kabel (weer terug naar computerscherm), de resolutie niet teruggaat naar het oude, en die dus op 800*600 blijft hangen, en ik dus handmatig deze weer op moet hogen via "System Preferences". Maar dat las ik ook al ergens anders:
There's just one BIG problem -- when you reboot the Mac, the TV resets to a 800x600 resolution. That's NOT very practical.

[ Voor 8% gewijzigd door Richard op 25-02-2006 22:45 . Reden: quote van apple review toegevoegd. ]

20*350ZO45°

Pagina: 1