Problemen met USB2 kaart.

Pagina: 1
Acties:

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-02 09:56
Hallo,

Ik heb een probleempje met een PCI kaartje van Sitecom, hetzelfde probleem had ik ook met een kaartje van Sweex. De bedoeling is nl. gewoon het creeren van USB2 poorten die helaas niet aanwezig zijn op mijn mobo (Asus A7V266-E).
Dit gaat echter niet zonder slag of stoot. Als ik de kaart heb geplaatst dan werkt deze opzich wel, alleen heb ik ineens last van onverklaarbare processoractiviteit, hier een plaatje om het te verduidelijken:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/ericstroo/cpu.JPG

De cpu load is tig keer groter dan de belasting in de tasklist

Ik heb al gegoogled, ook ben ik het kaartje al wezen ruilen voor een ander exemplaar, maar niets helpt.

Wie o wie heeft de oplossing?

• michel_habets
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04-2021

michel_habets

For we are many

is het puur alleen als je je i/o kaart erin hebt ?

en tig keer groter;) scheelt 2% en dat kan komen doordat het verschillende programma's zijn heb je dat ook bij een clean install?

For we are many

• GrrRon
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Is er ook iets aangesloten op de USB poorten?

Ik had met het kabeltje van mijn vorige GSM ook een groter CPU-load. Ik heb daar toen rot naar gezocht wat het kon zijn.

"Soylent Green is people!"

• Wokkel1982
michel_habets schreef op maandag 26 december 2005 @ 10:09:

en tig keer groter;) scheelt 2% en dat kan komen doordat het verschillende programma's zijn heb je dat ook bij een clean install?
Nee het scheelt geen 2%. De cpu load van alle processen is 3% (100%-97% idle process), de echte cpu load staat in dit geval op 14%. Dit is toch echt wel een paar keer hoger als die 3%.
Is er ook iets aangesloten op de USB poorten?
Ja, een externe HD (LaCie 160GB) en een webcammetje (Quickcam Express ofzo)
is het puur alleen als je je i/o kaart erin hebt ?
Ja.

[ Voor 25% gewijzigd door Wokkel1982 op 26-12-2005 12:18 ]

Verwijderd

Ik zou die winsecure.exe (mogelijke infection) eens uitschakelen als ik jou was. En als je zelf geen programma's als service had willen draaien dan zal firedaemon.exe ook wel van een niet frisse bron komen.
Symantec Internet Security heeft je in dit geval dan niet veel geholpen :z

Treed je load probleem ook op als de controller erin zit maar er geen devices aangesloten zitten?

Verwijderd

Waarschijnlijk zit er op dit kaartje een Via chipje, deze bijt met je via chipset. Probeer hem eens te ruilen voor een kaartje met een andere chipset. Die van Digiconnect hebben bij mijn weten een NEC chipset.

• Wokkel1982
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 12:30:
Ik zou die winsecure.exe (mogelijke infection) eens uitschakelen als ik jou was. En als je zelf geen programma's als service had willen draaien dan zal firedaemon.exe ook wel van een niet frisse bron komen.
Symantec Internet Security heeft je in dit geval dan niet veel geholpen :z

Treed je load probleem ook op als de controller erin zit maar er geen devices aangesloten zitten?
Ik heb deze infectie inmiddels al verwijderd, deze screenie was al genomen voordat ik een herinstall gepleegd had. Sorry.

• Wokkel1982
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 12:34:
Waarschijnlijk zit er op dit kaartje een Via chipje, deze bijt met je via chipset. Probeer hem eens te ruilen voor een kaartje met een andere chipset. Die van Digiconnect hebben bij mijn weten een NEC chipset.
Zou je misschien het type nader kunnen specificeren? :)

Verwijderd

:?

• Wokkel1982
Was die qoute even vergeten :>

Ja, ook dan treedt dit probleem op, weliswaar in wat mindere mate.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb ook ooit onverklaarbare problemen gehad met usb kaarten met VIa chipset, zoals die knakker hierboven zegt. Die met een NEC chipset werkte wel weer goed.

specs

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-02 20:11

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Sweex heeft ook kaarten die speciaal met een NEC chipset zijn uitgerust. Je kunt dan ook nog kiezen voor het model FC000011 van Sweex, dit is een USB2/Firewire combo kaart met een NEC chipset! ;)

• Wokkel1982
hars73 schreef op woensdag 28 december 2005 @ 08:40:
Sweex heeft ook kaarten die speciaal met een NEC chipset zijn uitgerust. Je kunt dan ook nog kiezen voor het model FC000011 van Sweex, dit is een USB2/Firewire combo kaart met een NEC chipset! ;)
Deze kaart heb ik volgens mij al eens eerder getest, maar de USB poorten worden geregeld door de VIA chip (Die er ook opzit), enkel de Firewire poorten worden geregeld door de NEC chip.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:45
Wokkel1982 schreef op maandag 26 december 2005 @ 12:16:
Nee het scheelt geen 2%. De cpu load van alle processen is 3% (100%-97% idle process), de echte cpu load staat in dit geval op 14%. Dit is toch echt wel een paar keer hoger als die 3%.
Zover ik weet moet je niet zo tellen, maar zo:

De CPU load staat op 14%. Daarvan is 97% in gebruik door de system idle process, 3% van die 14% wordt gebruikt door wat anders.

Als je jou manier van tellen hanteerd klopt het volgens mij nooit. Heeft ook wel ff geduurd voordat ik daar uit was.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

En shoot me if I'm wrong, maar volgens mij is het heel normaal dat het gebruiken van data over een usb poort een bepaalde belasting voor je systeem teweegbrengt. Usb heeft immers een softwarematige aansturing nodig, gestuurd door je cpu, daar waar de controller van een harde schijf een eigen chip heeft om dit allemaal te regelen. Om die reden is Firewire per saldo ook altijd sneller dan usb2, er zit geen software meer tussen voor de aansturing, het is peer-to-peer.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Luuk1983 schreef op donderdag 29 december 2005 @ 13:04:
[...]

Zover ik weet moet je niet zo tellen, maar zo:

De CPU load staat op 14%. Daarvan is 97% in gebruik door de system idle process, 3% van die 14% wordt gebruikt door wat anders.

Als je jou manier van tellen hanteerd klopt het volgens mij nooit. Heeft ook wel ff geduurd voordat ik daar uit was.

Je proc-load kan maximaal 100% zijn, niet 97+14=111% ;)

Heeft ook een computer!

Verwijderd

Als ik zo naar je taakplanner kijk staat er verschrikkelijk veel dingen aan. de schuifbalk is kleiner dan de helft en dat zou zeggen dat er minimaal 40 taken aan staan op dit moment. Kijk voor de gein eens wat je daarvan uit kan zetten in msconfig, grote kans dat daar een boosdoener tussen zit.

Verwijderd

Bertus schreef op donderdag 29 december 2005 @ 13:09:
[...]

Vreemd, want op het plaatje staat het wel zo. :/

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:45
Bertus schreef op donderdag 29 december 2005 @ 13:09:
Je moet het ook niet optellen ;)

CPU load op het plaatje: 14% van de totale processor kracht.
System idle processes: 97% van de gebruikte processor kracht, oftewel: 13,6% van de totale processor kracht.
Overige processen: 3% van de gebruikte processor kracht, oftewel: 0,4% van de totale processor kracht.

(afgeronde cijfers)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Pagina: 1