Moeite met keuze nieuwe hardeschijven en RAID config

Pagina: 1
Acties:

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-03 15:11
Hallo allemaal!

Ik ben niet snel geneigd een topic te openen maar kom er toch echt niet uit in mijn eentje...
Ik heb namelijk nieuwe opslagcapaciteit voor sinds ik de wondere wereld van HD content heb ontdekt. Mijn Seagate Barracuda (paar jaar oud) van 80gb is gewoon niet meer genoeg.

Eerst even een klein deel van mijn Specs:

Processor: AMD Athlon 64 3000+ (S939, 1,8GHz, 512KB)
Moederbord: Asrock 939Dual-SATA2, M1695 (PCI-e/AGP, Sound, LAN, SATA II, RAID)
Intern Geheugen: 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL2.5 (Twinmos, Speed Premium)
Videokaart: Asus GeForce 6600 GT 128MB DDR3 (AGP, DVI), N6600GT/TD
Voor de rest: KLIK

Het verkrijgen van extra opslag capaciteit is natuurlijk het probleem niet. Aangezien ik namelijk wel meer dan extra gb's wil. Mijn PC is namelijk vooral gericht op desktop gebruik. Ik wil dus graag een merkbaar snellere werkomgeving (sneller OS laden etc). Ook is mijn PC behoorlijk stil en dat wou ik graag zo houden ;)

Met bovenstaande in gedachten ben ik mij dus eens gaan verdiepen in het grote oerwoud van hardeschijven. Eigenlijk komen er 2 hardeschijven naar voren: de Samsung SP2504C (250gb, SATA II) of de Hitachi Deskstar T7k250 (250gb, SATA II) Mijn voorkeur (na de verschillende reviews gelezen te hebben) gaat uit naar de Samsung omdat deze erg stil schijnt te zijn en verder ook erg snel (maar dit gaat eigenlijk wel voor beide op, geloof ik)

De reden dat ik geen WD Raptor (voor desktop gebeuren) er bij neem is omdat ik ze vrij verouderd vind en ze lijken mij erg luidruchtig. Vandaar dat ik dus met de gedachte speelde om 2 x 250gb (SATA, ik heb namelijk 2 sata connectoren op mobo) hardeschijven te kopen en deze in Raid 0 te zetten. Zodat ik een behoorlijk stil en tevens snel systeem heb. Dit lijkt vrij simpel maar was dat maar zo, je leest namelijk veel tegenstrijdige berichten... De transferrate gaat omhoog maar ten koste van de accestimes. Niet te vergeten de hogere kans op data verlies. Voor mij is een 1,75x (kan ik dat verwachten?) zo snel ladend OS een duidelijke verbetering van snelheid, maar als ik vervolgens langer moet wachten tot programma's beginnen (accestimes?) met laden dan weet ik het weer niet zo zeker.

Verder heb ik vragen bij de kans op dataverlies. Deze schijnt verhoogd te zijn doordat er maar 1 hardeschijf hoeft uit te vallen. Maar ik vraag mij af is dat de enige factor? Dus stel dat de kans dat er eentje uitvalt 10% is, word dan bij Raid 0 20% (dat er iets fout gaat) of meer (door gecompliceerde techniek) dus bijvoorbeeld 25% dat het fout gaat. Mocht ik toch voor Raid gaan kan ik dan partities aanmaken? Aangezien ik nog wel eens het systeem wil formateren en opnieuw installen. En als ik dan de volledige 2 x 250gb aan data kwijt raak dan heeft het ook niet echt veel zin om zoveel opslagcapaciteit te hebben ;) Dus kan je de enkele virtuele HDD weer opdelen in meerdere partities zodat je dus alleen je Systeem partitie kan formateren?

Ik heb voor deze upgrade ongeveer 250 euro over er van uitgaande dat ik echt een grote boost krijg. 0,5TB is namelijk voor mij op het moment veels te veel. Maar als ik toch bezig ben kan ik het misschien net zo goed maar meteen goed doen. Dus wat zouden jullie doen?:

2 x 250gb in Raid 0
1 x 250gb als gewone schijf gebruiken zoals ik mijn huidige gebruik (is dit ook merkbaar sneller of is hier alleen de extra opslagcapaciteit het voordeel?)
Of misschien nog een ander alternatief???

Als je inmiddels toch nog steeds aan het lezen bent ;) : Alvast hartelijk bedankt _/-\o_

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zie de RAID FAQ over je RAID vragen.
Bij RAID0 heb je 2x zoveel kans op gegevensverlies, bij 1 defecte harde schijf is al je data weg.

Maar zit je echt op zoveel snelheid te wachten? Als je gewoon 'desktop' gebruik hebt dan lijkt mij de standaard snelheid snel zat. Ook voor pure opslag van films heb je uiteraard geen snelle schijven nodig. Uiteraard zal je nieuwe schijf wel iets sneller zijn, maar niet erg veel.

Je kan ook een supersnelle schijf kopen, je gaf zelf de raptor al aan, daar komt een 150GB variant van. Hoe snel deze is weet ik niet, hij is iig wel belachelijk duur m.i.. En dan daarnaast een 250GB zetten voor opslag.

Vergis je trouwens niet in 250GB, dat zijn slechts 15 films in HD kwaliteit, aangezien ze vaak 18GB per stuk zijn.

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09-2025

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

als je je gewone schijf nu eens gewoon houd voor je windows en je programma's
en dan twee extra schijven in raid 1 zet.

met raid 1 heb je minder kans op data verlies
als er dan 1 schijf uitvalt dan heb je tenminste nog de andere schijf met data.
voor meer info hier over verwijs ik ook naar de raid faq (zie link hierboven ^^)

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-03 12:09

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Aikon schreef op zondag 25 december 2005 @ 15:22:
Zie de RAID FAQ over je RAID vragen.
Bij RAID0 heb je 2x zoveel kans op gegevensverlies, bij 1 defecte harde schijf is al je data weg.

Maar zit je echt op zoveel snelheid te wachten? Als je gewoon 'desktop' gebruik hebt dan lijkt mij de standaard snelheid snel zat. Ook voor pure opslag van films heb je uiteraard geen snelle schijven nodig. Uiteraard zal je nieuwe schijf wel iets sneller zijn, maar niet erg veel.

Je kan ook een supersnelle schijf kopen, je gaf zelf de raptor al aan, daar komt een 150GB variant van. Hoe snel deze is weet ik niet, hij is iig wel belachelijk duur m.i.. En dan daarnaast een 250GB zetten voor opslag.

Vergis je trouwens niet in 250GB, dat zijn slechts 15 films in HD kwaliteit, aangezien ze vaak 18GB per stuk zijn.
Windows werkt gewoon zoveel soepeler en sneller als het op 2 of meer schijven in RAID 0 staat.

Het lijkt me trouwens ook slimmer om 2 harde schijven van 250 GB in RAID 0 te zetten dan om 1 peperdure raptor te nemen en daar dan een 250 GB schijf bij te hangen. Dat is sneller en goedkoper.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Paddixx schreef op zondag 25 december 2005 @ 15:30:
[...]
Windows werkt gewoon zoveel soepeler en sneller als het op 2 of meer schijven in RAID 0 staat.
Heb je daar een goede bron voor? Western Digital's Raptors in RAID-0: Are two drives better than one?:
If you haven't gotten the hint by now, we'll spell it out for you: there is no place, and no need for a RAID-0 array on a desktop computer. The real world performance increases are negligible at best and the reduction in reliability, thanks to a halving of the mean time between failure, makes RAID-0 far from worth it on the desktop.

• Banjy
Bedankt voor de replies.

De nieuwe raptor is mij inderdaad te duur. De snelheid heb ik voor films inderdaad niet nodig het is meer als ik dan toch 2 schijven koop is het dan verstandig ze in Raid 0 te zetten (op snelheid gelet)? Ik bewaar kritische data dan uiteraard op een andere (back-up) schijf of cd. Maar is Raid 0 echt zo instabiel of kan het gerust een jaar lang goed gaan?? Verder is het natuurlijk wel leuk dat als je eens BF2 speelt een map stukken sneller laad...

Ik weet dat HD films groot zijn (waarom denk je dat mijn huidige opeens vol staat ;) ) maar de meeste zijn bij mij nog wel onder de 10gb. Ik vind een halve TB dan ook zeker niet erg...

Uit de link van anandtech blijkt dus dat het geen zin heeft in een desktop omgeving? Dat is zeer interessant... Er van uitgaande dat Raid dus niet nodig is. Is het eigenlijk mogelijk om dan die 2 drives (zonder Raid) als een te laten herkennen en dat je daar dus partities op aanbrengt, is verder niet extreem erg als het niet kan. Maar anders moet je voor films etc meerdere mappen op meerdere HDD's maken ik heb liever 1 map waar ik klaar mee ben.

2 losse schijven lijken mij verder ook makkelijker in gebruik. Ik denk dat als je slim installeert (dus programma's die je vaak tegelijkertijd opent) nog wel een boost kan krijgen ook doordat beide programma's dan tegelijkertijd laden... Of zie ik dit fout?

En mijn oude schijf ga ik in een externe case gooien en ik zie wel wat ik daar mee doe. :)

En welke van de 2 schijven raden jullie mij aan (Hitachi of Samsung) eigenlijk simpeler gesteld: welke is stiller? (snelheid geloof ik van beide wel...) en dan vooral in Idle mode, als hij intensief gebruikt word mag ik best wat horen maar als ik niks aan het doen ben dan vind ik het wel fijn als hij zo goed als onhoorbaar is. Ik geloof dat de Samsung een voorsprong hier heeft mede door de Acoustic Management, klopt dat?

• Aikon
  • Niet online
RAID 0 is niet instabiel ofzo, maar je foutkans is gewoon 2x zo groot. En tja, dat zegt verder niet zoveel, dan kan het nog steeds 20 jaar goed gaan, of 2 dagen.

Met 2 harde schijven kan je bijv. je swap op je niet Windows schijf zetten, dat scheelt wel wat.

1 Grote partitie (dus verdeeld over 2 fysieke schijven) is denk ik niet handig, want dan heb je alsnog dat als 1 schijf kapot gaat je alles op die partitie kwijt bent. Correct me if I'm wrong.

• Banjy
Aikon schreef op zondag 25 december 2005 @ 17:16:
RAID 0 is niet instabiel ofzo, maar je foutkans is gewoon 2x zo groot. En tja, dat zegt verder niet zoveel, dan kan het nog steeds 20 jaar goed gaan, of 2 dagen.

Met 2 harde schijven kan je bijv. je swap op je niet Windows schijf zetten, dat scheelt wel wat.

1 Grote partitie (dus verdeeld over 2 fysieke schijven) is denk ik niet handig, want dan heb je alsnog dat als 1 schijf kapot gaat je alles op die partitie kwijt bent. Correct me if I'm wrong.
Oh ja dat zou inderdaad wel eens goed kunnen kloppen. Eigenlijk als ik dus de berichten lees komt het er op neer dat Raid 0 wel leuk is maar eigenlijk overbodig tegenwoordig voor desktop gebruik. Het scheelt allicht wat in de total laadtijden, maar de accestime gaat ook omhoog wat er weer voor zorgt dat het langzamer aanvoelt aangezien de meeste Apps binnen no time geladen kunnen worden heb je die hogere transferrate niet nodig...

Ik denk dat ik op dit moment er dan ook maar verder van Raid af blijf en ga nu nog even zoeken naar reviews van de T7k250 en de SPC2504... Of iemand moet nog (met juiste bewijzen) kunnen aantonen dat Raid 0 wel degelijk veel sneller is dan JBOD.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Al eens gekeken naar de WD Caviar? Schijnt namelijk een Raptor te zijn, maar dan zijn er bepaalde dingen anders, weet even niet meer welke, sorry... Hoe deze HD presteerd is te zien in de BenchDB van T.net

[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 25-12-2005 18:54 ]

• Banjy
Na toch enige reviews over Raid 0 gelezen te hebben heb ik toch maar besloten 2 x 250gb schijven te kopen. Ik ga zelf wel uitzoeken wat ik lekkerder vind werken :) Ik denk dat het toch wel een Raid 0 oplossing word omdat de meeste mensen beweren dat als je dat hebt gehad dat je niet meer terug wilt.

Nu blijft de vraag welke schijven zal ik nemen? De Hitachi lijkt sneller in desktop gebruik (lagere acces times) maar de Samsung heeft hogere transferrates. Mijn gevoel gaat uit naar de samsung omdat deze stiller lijkt en ik altijd wel positief over samsung ben. Dus tenzij iemand nog met argumenten komt waarvoor ik perse voor de Hitachi moet gaan ben ik er denk ik uit. :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:27
Ik zou je toch aanraden eens uit te proberen of het opsplitsen van programma's, windows root en swap, en bestanden over 2 schijven niet vlotter/even vlot is als een Raid0.
Ook is het mogelijk om softwarematig Raid0's te maken, misschien is het mogelijk daarmee 2 even grote partities op de 2 schijven samen te voegen als Raid0 om dan als windows partitie te gebruiken, weet iemand of dit kan :? (als dit kan, combineer je het beste van 2 werelden 8) )

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Aikon
  • Niet online
Volgens mij kan dit idd, ik zit hier ook aan te denken. Maar ik denk dat dat wel in de FAQ staat.

• Banjy
naftebakje schreef op zondag 25 december 2005 @ 21:10:
Ik zou je toch aanraden eens uit te proberen of het opsplitsen van programma's, windows root en swap, en bestanden over 2 schijven niet vlotter/even vlot is als een Raid0.
Ook is het mogelijk om softwarematig Raid0's te maken, misschien is het mogelijk daarmee 2 even grote partities op de 2 schijven samen te voegen als Raid0 om dan als windows partitie te gebruiken, weet iemand of dit kan :? (als dit kan, combineer je het beste van 2 werelden 8) )
Bij dat laatste raak ik je toch even kwijt. :X Maar als ik straks de schijven heb kan ik uiteraard altijd wat lopen proberen. Misschien heb ik dan een voorkeur voor 1 van de 2 JBOD of Raid 0...

Ik weet dus dat ik 2 x 250gb wil maar weet nog niet van welk merk. Misschien dat ik daarvoor even naar ervaringen topics moet zoeken.

Edit\ Het worden 2 samsung schijven. Ik lees toch wel erg goede verhalen er over maar helaas word daar de Hitachi vaak niet in mee genomen. De snelheden ontlopen elkaar toch niet zoveel en dan ga ik maar voor mijn eigen gevoel. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Banjy op 26-12-2005 00:49 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

naftebakje schreef op zondag 25 december 2005 @ 21:10:
Ja dit is mogelijk alleen is het echter maar de vraag of het er van sneller word. Ik denk namelijk van niet, aangezien je eerst je OS moet booten alvorens je deze dingen kan regelen... Dus zou je er niet veel mee op schieten als je (iets) sneller wilt opstarten naar je OS... :) Hardwarematige oplossing is dan mijns inziens het beste en dus ook het snelste... :)

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:12

ReseTTim

Chocolate addicted

mij is verteld dat samsung spinpoint snelle disken zijn.. hang deze krengen vervolgens in een raid0 config bijv.. dan zullen ze nog wel wat sneller zijn :) :P

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:27
Als je ff zoekt kan je veel vinden over software RAID in Windows XP. Je moet wel professional hebben. kijk bijvoorbeeld eens op [rml][ Ervaringen] Software RAID[/rml].
Je kan dan op 2 harde schijven 2 partities maken, en deze als 1 RAID 0 partitie gebruiken, om bijvoorbeeld al je programma's en je swap van te draaien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Banjy
Ik snap nu wat jullie bedoelen.. Maar is het dan niet gewoon sneller om met de bios een Raid 0 partitie te maken. Vervolgens deze (eenmaal na OS install) in windows (deze ziet het dan toch als 1 grote schijf?) weer opdelen in losse partities (nog wel allemaal striped) zodat je delen kan formateren indien nodig. Je kan dan je OS install en de rest van de Program Files formateren terwijl je de rest lekker laat staan.

Zou dit trucje trouwens ook andersom werken??? Dus hardware matig (doelend op via bios) raid 0 aanmaken.

En dan dus het software verhaal omkeren:

Vanaf de grote 500gb schijf partities maken in:

C:\ Hier staat dus door de install je OS (striped)
D:\ Games + overige programma's partitie (striped)
E:\ Rest partitie schijf 1 (Media, documenten etc) (normaal)
F:\ Rest partitie schijf 2 (Media, documenten etc) (normaal)

Het liefste natuurlijk E + F nog samen maar dat zal dan wel niet kunnen. Nu zou je dus wel snelle programma's hebben maar Media die die extra snelheid niet nodig heeft is toch veiliger... Zou dit kunnen?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Banjy schreef op maandag 26 december 2005 @ 01:19:
Zou dit trucje trouwens ook andersom werken??? Dus hardware matig (doelend op via bios) raid 0 aanmaken.
Ja, dit gaat werken, heb het thuis op mijn desktop namelijk ook... :)
En dan dus het software verhaal omkeren:

Vanaf de grote 500gb schijf partities maken in:

C:\ Hier staat dus door de install je OS (striped)
D:\ Games + overige programma's partitie (striped)
E:\ Rest partitie schijf 1 (Media, documenten etc) (normaal)
F:\ Rest partitie schijf 2 (Media, documenten etc) (normaal)

Het liefste natuurlijk E + F nog samen maar dat zal dan wel niet kunnen. Nu zou je dus wel snelle programma's hebben maar Media die die extra snelheid niet nodig heeft is toch veiliger... Zou dit kunnen?
Je zit nu aan 125GB per partitie en dat lijkt me wat veel to be honest.

Ik denk dat je beter je OS partitie 20GB kan maken dan en de rest opdelen in stukjes van 60GB. Krijg je wel meer partities maar het verhoogt de prestaties nog meer, omdat Windows dan bijv. maar 60GB af moet zoeken in plaats van 125GB en dat scheelt al gauw ruim de helft aan data dus... ;)

• Banjy
GJ-tje schreef op maandag 26 december 2005 @ 10:25:
[...]
Ja, dit gaat werken, heb het thuis op mijn desktop namelijk ook... :)

[...]
Je zit nu aan 125GB per partitie en dat lijkt me wat veel to be honest.

Ik denk dat je beter je OS partitie 20GB kan maken dan en de rest opdelen in stukjes van 60GB. Krijg je wel meer partities maar het verhoogt de prestaties nog meer, omdat Windows dan bijv. maar 60GB af moet zoeken in plaats van 125GB en dat scheelt al gauw ruim de helft aan data dus... ;)
Ja ik doe uiteraard niet 125gb maar even om te laten zien hoe het in te delen... Maar dit kan dus?? Eest de hele set up in Raid 0 en dan met windows (schijfbeheer? ) weer een deel 'gewoon' maken. Dit lijkt mij opzich de beste oplossing want nu boot je OS ook sneller doordat de Raid 0 via het bios word aangestuurd.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Banjy schreef op maandag 26 december 2005 @ 10:48:
Ja ik doe uiteraard niet 125gb maar even om te laten zien hoe het in te delen... Maar dit kan dus?? Eest de hele set up in Raid 0 en dan met windows (schijfbeheer? ) weer een deel 'gewoon' maken. Dit lijkt mij opzich de beste oplossing want nu boot je OS ook sneller doordat de Raid 0 via het bios word aangestuurd.
Ja hoor dit kan gewoon en is eigenlijk ook wel aan te raden. Ik heb dit met 2x 120GB (Totaal dus 240GB) en zelfs daarbij is het zeker aan te raden om te doen.

Bij mij thuis is het nu wel zo, dat mijn moederbord dood is (Abit NF7s rev 2.0) en ik dus misschien mijn RAID0 setup gedag kan zeggen :(

Ik gebruik de on-board SATA RAID chip, de Sillicon Image 3112, maar weet niet of deze kan detecteren of je al een RAID array hebt... Kan iemand dit toevallig bevestigen voor me?

• Jeff[NL]
  • Laatst online: 31-12-2023
ik heb zelf de samsung nu iets van 2 maanden draaien die jij misschien wilt kopen.

ik kan je 1 ding vertellen en dat is dat mijn oude 80gb WD stiller was dan deze samsung. Niet dat ik ontevreden ben want momenteel hoor ik hem echt niet maar als je hem flink laat werken was mijn 80gb WD toch stiller.... Kan het helaas niet vergelijken met een Hitachi.

Verder is ie inderdaad wel goed snel.

Diagnose Specialist Ford

Verwijderd

ik zat namelijk met zelfde probleem bij samenstellen van mijn eigen PC.

Had eerst ook een raptor in gedachte, maar ik kwam op hardware.info http://www.hardware.info/pcadvies.php?type=h

volgende tegen:
Uit onze recente tests van hardware schijven kijken, blijkt dat de Hitachi Deskstar T7K250 onder de schijven met relatief hoge opslagcapaciteit de beste prestatie behaalt. Binnen een aantal tests komt de T7K250 zelfs in de buurt van 10.000 rpm schijven. Als we twee exemplaren van 250 GB bundelen in een RAID 0 array worden de prestaties nog eens flink verhoogd en heb je in totaal een halve Terabyte aan opslagruimte. Uit onze tests blijkt dat nVidia een zeer efficiënte RAID-controller in haar nForce 4 chips heeft geïmplementeerd die prima samenwerkt met de gekozen Hitachi schijven.

dus zo te zien, ook in dit topic is het wel beter om raid o configuratie te plaatsen.

Ik heb mijn systeem met een stacker, en heb het als volgt uit gedacht, namelijk twee 80 gig schijven in raid 0 en nog een 250 gig schijf voor andere data. 2 X 80 gig kost net zo veel als een 250 gig schijf en enige wat je mis loopt is dan je 90 gig. B)
En mocht toch iets fout gaan met raid 0 heb je de andere 259 gig schijf achter hand en daar kan je ook je backup op zetten.

en ik denk dat sata II schijven toch iets beter zijn dan die van samsung. in meerdere revieuws die ik gelezen heb komt Hitachi dekstar beter uit en als ik een telefoon of tv moest kopen zou zou ik voor samsung gaan. 8)7

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-02 11:23
volg je niet helemaal, die samsung is toch ook een sata2 schijf, die toch op veel gebieden goed uit de bus komt. Ik heb ook een maxtor DM10 300gb sata2 gehad, maar dat ding liep toch niet zo lekker samen met mn asus sli deluxe, en maakte daarnaast bij het lezen en schrijven toch wel veel herrie. Daarnaast heb ik al een lange tijd een samsung 160gb ide 8mb, en die was volgens hd tune toch neit zoveel langzamer dan de maxtor. vandaar dat ik me nu ook 2 samsung 250gb sata2 schijven heb besteld. alleen jammer dat ze nu beetje moeilijk leverbaar zijn (waarschijnlijk grote vraag). Ik ben me ook nog aan het afvragen wat ik met die 2 sata2 schijven ga doen. Raid of geen Raid. moeilijk dilemma

• Aikon
  • Niet online
GJ-tje schreef op maandag 26 december 2005 @ 10:25:
Kleinere partities sneller? Hoezo dan?

Volgens mij maakt het geen flikker uit namelijk, ik heb hier partities van 235 en 200GB...
Voor Windows is trouwens 10GB ruim voldoende in principe.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Aikon schreef op maandag 26 december 2005 @ 15:16:
[...]

Kleinere partities sneller? Hoezo dan?

Volgens mij maakt het geen flikker uit namelijk, ik heb hier partities van 235 en 200GB...
Voor Windows is trouwens 10GB ruim voldoende in principe.
Je kunt je de snleheid van de schijf voor je OS en programma's optimaal benutten door te onthouden dat:

-Het begin van de schijf draait sneller dus heeft meer doorvoer.
-Je data dicht bij elkaar houden minder af te leggen afstand voor de kop van de HD betekend

Hieruit volgt dat je het beste:

-Je OS en programma's vooraan de schijf kan zetten.
-En deze data zo DICHT mogenlijk op elkaar kan zetten.

De makkelijkste manier om er voor te zorgen dat je OS/progs niet verspreid over je schijf komen staan is een relatief kleine partitie vooraan de schijf maken. Maar als je een defragmentatie programma hebt wat ook je bestanden bij elkaar zet, ben je er ook.

Dus wat veel in standaard pc's voor komt, is maar 1 schijf. Dan deel je die dus op 1 2 partities, 1 kleine vooraan voor je OS/progs/games/temp/pagefile, omdat dat veel gebruikt wordt. En dan zet je op het overige gedeelte je mp3's, films en persoonlijke documenten.

specs

• Banjy
gladiool schreef op maandag 26 december 2005 @ 16:19:
[...]

Je kunt je de snleheid van de schijf voor je OS en programma's optimaal benutten door te onthouden dat:

-Het begin van de schijf draait sneller dus heeft meer doorvoer.
-Je data dicht bij elkaar houden minder af te leggen afstand voor de kop van de HD betekend

Hieruit volgt dat je het beste:

-Je OS en programma's vooraan de schijf kan zetten.
-En deze data zo DICHT mogenlijk op elkaar kan zetten.

De makkelijkste manier om er voor te zorgen dat je OS/progs niet verspreid over je schijf komen staan is een relatief kleine partitie vooraan de schijf maken. Maar als je een defragmentatie programma hebt wat ook je bestanden bij elkaar zet, ben je er ook.

Dus wat veel in standaard pc's voor komt, is maar 1 schijf. Dan deel je die dus op 1 2 partities, 1 kleine vooraan voor je OS/progs/games/temp/pagefile, omdat dat veel gebruikt wordt. En dan zet je op het overige gedeelte je mp3's, films en persoonlijke documenten.
Een dergelijk systeem gebruik ik nu ook. Maar als een schijf leeg is gaat hij dan eerst de data dus vooraan zetten en hoe voller hoe meer naar achteren?? Dus als je dan je OS installt op de kleine eerste partitie dan is dat relatief sneller?

Ik denk dat ik nu het volgende ga doen trouwens:
(eerst via bios Raid 0 partitie)

C:\ Systeem partitie (10gb, striped)
D:\ Programma's (50gb, striped)
E:\ Rest (Media etc) (overig, gewoon)

Die Raid 0 lukt mij denk ik wel. Verder kan je toch toch ook in windows partities gebruiken had hier eerst een programma voor, maar hoe minder installs des te beter... Alleen kan je dus dan ook zeggen dat die partitie niet striped moet zijn? En waar kan je dus in Windows XP (MCE 2005) dat regelen?

Dit lijkt mij de beste combo voor mij. Misschien dat als ik erg positief over Raid ben dat ik gewoon alles in Raid 0 doe of misschien zeg ik dat ik ze als gewone schijven ga gebruiken, dat zien we dan wel weer :)

• maratropa
  • Niet online
Volgens mij, als je 2 schijven via de bios in raid zet, kun je niet een gedeeltje NIET in raid zetten. Dat kan weer wel met software raid.

En waarom zet je niet al je progs samen bij het OS? Omdat het maar als 1 fysieke schijf gezien wordt, wil je de meest gebruikte data zo dicht mogenlijk bij elkaar zetten. Dus OS/pagefile/Progs bij elkaar, zodat de kop van de hd niet de hele tijd van partitie naar partitie moet vliegen. Dus gewoon een C partitie van 60 gieg, en daarna de D van de rest.

specs

Verwijderd

zou seagate schijven kopen,heb je wel 5 jaar garantie op,zegt genoeg vind ik.
config. het ook zo dat je de raid 0 achteraf nog kunt omzetten naar raid 1, bij het 1é dataverlies wil je van geen raid 0 meer horen, voor striped mode is enkel raid 10 verantwoord.

• Aikon
  • Niet online
Ja ok, dat weet ik. Maar dat staat op zich los van kleinere partities.
Ik heb zelf ook c: voor Windows (15GB) en d: voor programma's (30GB) en de rest voor MP3's e.d.

Waarom ik 2 schijven heb voor windows en programma's: dan kan je Windows herinstalleren en heb je al je programma's nog. Nu werkt de helft dan natuurlijk niet meer, maar de andere werkt nog wel, dus scheelt weer. En je kan op je gemak alles uitzoeken na een herinstallatie.

• Banjy
gladiool schreef op maandag 26 december 2005 @ 16:46:
Volgens mij, als je 2 schijven via de bios in raid zet, kun je niet een gedeeltje NIET in raid zetten. Dat kan weer wel met software raid.

En waarom zet je niet al je progs samen bij het OS? Omdat het maar als 1 fysieke schijf gezien wordt, wil je de meest gebruikte data zo dicht mogenlijk bij elkaar zetten. Dus OS/pagefile/Progs bij elkaar, zodat de kop van de hd niet de hele tijd van partitie naar partitie moet vliegen. Dus gewoon een C partitie van 60 gieg, en daarna de D van de rest.
Hmm interessant, dan doe ik het voortaan zo. Ik dacht juist dat het sneller was doordat je de OS partitie 'schoon' houd. Maar deze gewoon allemaal in 1 is dus sneller? Ook al installeer je nog zoveel troep.

Kan iemand trouwens bevestigen dat het niet mogelijk is om een gedeelte niet in Raid te zetten... (dus eerst alles in raid en dan een deel niet)

• maratropa
  • Niet online
Tja wat is schoon. Belangrijk is hoe snel je HD bij een bestand kan komen, en hoe snel hij hem door kan sturen. Je hebt maar 1 "arm" in je HD, dus je kan maar beter zorgen dat die arm altijd zo dicht mogenlijk bij al je veel gebruikte data is. Door partitionering zorg je vaak voor "gaten", dus extra reistijd :) Hoe groter dat blok "data" des te meer afstand er weer afgelegd moet worden, dus daarom zet je je 50cent en kabouter plop ook niet tussen je OS/programma's.

Wat ik doe is alles wat veel gebruikt word, dus het OS/pagefile/progs op de C partitie, en af en toe een defrag er over heen, niet zo zeer om te defraggen, maar om de data in 1 blok te krijgen, aan het begin van de schijf. Dat is eigenlijk het fijne van defrag progjes, want fragmentatie is lang niet zo snel een groot probleem als de makers van de defrag-programma's je willen laten geloven :)

En we hebben het hier misschien maar over procenten, maar toch, het is psvr tweakers :)
Aikon schreef op maandag 26 december 2005 @ 17:48:
[...]

Ja ok, dat weet ik. Maar dat staat op zich los van kleinere partities.
Ik heb zelf ook c: voor Windows (15GB) en d: voor programma's (30GB) en de rest voor MP3's e.d.
Op zich wel inderdaad maar een kleine partitie zorgt er automatisch voor dat je data in de partitie zich niet over de schijf verspreid.

[ Voor 24% gewijzigd door maratropa op 26-12-2005 19:30 ]

specs

• Banjy
gladiool schreef op maandag 26 december 2005 @ 19:23:
Tja wat is schoon. Belangrijk is hoe snel je HD bij een bestand kan komen, en hoe snel hij hem door kan sturen. Je hebt maar 1 "arm" in je HD, dus je kan maar beter zorgen dat die arm altijd zo dicht mogenlijk bij al je veel gebruikte data is. Door partitionering zorg je vaak voor "gaten", dus extra reistijd :) Hoe groter dat blok "data" des te meer afstand er weer afgelegd moet worden, dus daarom zet je je 50cent en kabouter plop ook niet tussen je OS/programma's.

Wat ik doe is alles wat veel gebruikt word, dus het OS/pagefile/progs op de C partitie, en af en toe een defrag er over heen, niet zo zeer om te defraggen, maar om de data in 1 blok te krijgen, aan het begin van de schijf. Dat is eigenlijk het fijne van defrag progjes, want fragmentatie is lang niet zo snel een groot probleem als de makers van de defrag-programma's je willen laten geloven :)

En we hebben het hier misschien maar over procenten, maar toch, het is psvr tweakers :)
Ok ik begrijp hem.
En wat dat laatste betreft: Is zeker waar. :)

• bramvandensteen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-11-2025
Mijn ervaring die ik heb met de twee schijven is dat de Samsung die ik had niet vooruit te branden was .. het is wel al een aantal jaar geleden en het was een 5400RPM variant 8)

Van Hitachi kan ik heel kort zijn heb hier in men pc een Hitachi en een Maxtor draaien allebei een jaar oud en ik moet zeggn de Hitachi haalt betere prestaties dan men Maxtor en is ook nog eens beduidend stiller je hoort de Hitachi bijna niet.

Verwijderd

Zelf vind ik de veiligheid van mijn data belangrijker dan mijn opslag capaciteit dus denk dat n RAID5 opzet of zo verstandiger is... zou iets afsterven ben je teminste niet alles kwijt...

Verwijderd

Als dubbel RAID0 bezitter kan ik je vertellen dat mijn 2 Maxtor DiamondMax 10 16 MB SATA drives sneller zij met lezen en schrijven als het gaat om MB/s

WDC Raptors 36GB 8 MB SATA drives @ RAID0 102 MB/s.
Maxtor DiamondMax 10 16 MB SATA drives @ RAID0 110 MB/s

De WDC Raptors zijn weer sneller als het gaat om seektime 8.5 ms tegen 14.2 ms.

Beide RAID0 arrays komen wel ruim boven de 100 MB/s

Ze kunnen nog sneller maar ik zit op dit moment vast aan de oude Sil 3114 SATA controller.

Over herrie gesprokken, ik vind het allemaal reuze meevallen.
Pagina: 1