[XP] Auto-inloggen van user na een bepaalde tijd

Pagina: 1
Acties:

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik zoek al een tijdje een scriptje/programma'tje dat een user na een bepaalde tijd inlogt. Ik heb meerdere accounts, en werk gewoonlijk op een eigen, prive account.
Echter draait mijn pc ook af en toe een HTTP en FTP server, en heb hiervoor laatst WOL aangezet. Dit werkt allemaal netjes (kan mn pc aanzetten via een php-scripje van internet) maar als Windows is opgestart zit ik dus met die verschillende accounts. Nou is mijn bedoeling dat als er bijv. 10 seconden niemand inlogt, dat dan de user 'server' automatisch inlogt, die dus Apache en BulletProof start.
Wat ik niet wil, is dat ik mn pc normaal aanzet, inlog onder mijn eigen account en dat dan ook de server-user wordt aangemeldt.
Het moet dus iets zijn wat 10 seconden wacht totdat er iemand is ingelogd. Gebeurt dat niet, dan pas moet de server-user worden aangemeld.

Ik heb dus programmatje's (TweakUI ed) en Regkeys gevonden die users automatisch inloggen, maar dat is dus niet wat ik wil. Al deze programma'tjes melden users meteen aan, laten geen welkomsscherm zien etc. Er moet voor mij dus een soort wachttijd tussenzitten. En dat kan ik nergens vinden. Wie helpt?

• JorisPenders
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-02 19:54

JorisPenders

Designer & Coder

Volgens mij, als je Apache en BulletProof, als services in Windows start, zijn ze al opgestart zonder dat er iemand is ingelogd. Bij mij start ik Apache handmatig, maar de FTP-server is al bezig zonder dat een account is ingelogd.

SystemSpecs -- WebArea - Your Online Home -- Webdesign

• mithras
  • Niet online
DJ_Jorizzz schreef op zondag 25 december 2005 @ 13:01:
Volgens mij, als je Apache en BulletProof, als services in Windows start, zijn ze al opgestart zonder dat er iemand is ingelogd. Bij mij start ik Apache handmatig, maar de FTP-server is al bezig zonder dat een account is ingelogd.
Maar omdat ik als ik er zelf (fysiek) achter zit deze servers niet nodig heb & het onnodige opstarttijd kost heb ik dus een aparte server-user aangemaakt. Ik kan het wel zo maken dat deze user al automatisch inlogt, en dat ik daarnaast nog mijn eigen account aanmeldt, maar dat vind ik een beetje zinloos. En omdat ik er vanuit ga dat het kan, zoek ik dus eigenlijk (stug, eigenwijs & perfectionistisch :+) precies een oplossing om het te krijgen zoals ik wil. :Y)

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 22:21
Kan je niet het als service draaien en een inlog script maken, die zegt als jij inlogt "net stop apache" enzo? Dus precies "andersom".

No production networks were harmed during this posting

• mithras
  • Niet online
paella schreef op zondag 25 december 2005 @ 14:06:
Kan je niet het als service draaien en een inlog script maken, die zegt als jij inlogt "net stop apache" enzo? Dus precies "andersom".
Mja, het is wel een optie. Echter heb ik 4 users (excl admin) dus zal ik bij 3 ervan apache en bulletproof moeten stoppen? Ik zal het wel gebruiken als tijdelijke oplossing. Zelf kan ik nl niet echt programmeren en ik had het idee dat er mss een vb script oid bestond die dit mogelijk maakte dit is dus niet een request. Met een net batch moet het wel lukken denk ik. Iig bedankt!

• mithras
  • Niet online
Subtiel kickje.... is er niemand die hier iets op weet?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik zou ze toch echt als service installeren.

Je kan ze natuurlijk wel op manual zetten en via een script laten opstarten (check op loggedon user in VBscript is mogelijk) als je script elke 15 minuten loopt bijvoorbeeld :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mithras
  • Niet online
Nou, zoals ik al zei, is dat gedeelte eigenlijk al gelukt. Met Apache 2.0.55 zet ik (heel crapy :+) gewoon in de startup-folder van die user gewoon de apache monitor en het batch-bestandje dat de service start. Uiteindelijk lopen ze wel als service, want ik wil het dus alleen laten gebeuren bij een bepaalde user.
Wat het punt nu was heeft eigenlijk niets met servers van doen. Ik vroeg alleen om een programma/script/hint oid om te bepalen dat als je bij je welkomsscherm van windows bent, dat je dan gewoon kan aanmelden als altijd. Wacht je met aanmelden, dan moet windows na bijv. 10 seconden een bepaalde user automatisch inloggen. En wie kan mij daarbij helpen? 8)

PS. Wel lief hoor, al die hulp :>

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

BackSlash32 schreef op maandag 26 december 2005 @ 18:51:
(check op loggedon user in VBscript is mogelijk)
Dat in een Scheduled Task verwerken, elke 5 minuten laten lopen.

iets pasklaars is er denk ik niet, maar je hebt aardig wat mogelijkheden zelf iets te klussen wat doet wat jij wilt.

Die 5 minuten is maar een voorbeeld, als je er rekening mee houdt dat ScheduledTasks bij het opstarten al worden aangezet zit er natuurlijk wel meer tijd tussen startup en een ingelogde gebruiker dan jouw 10 seconden.

De eerste 2 minuten krijg je wellicht toch niet helemaal weg, vandaar de iets langere periode.

[ Voor 32% gewijzigd door alt-92 op 01-01-2006 13:14 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mithras
  • Niet online
Aha. Ik had je verkeerd begrepen. Ik ben totale n00b in VB, dus ga dit wel ff uitzoeken!
Die langere periode geeft niet. Het gaat er alleen om dat ik via mn gehoste website mn eigen pc aan kan zetten en dat ie na een bepaalde tijd de server opstart zodat ik bij mn eigen bestanden kan. Of ik nu 10 seconden of 2 minuten (oid) maakt niet uit. Zo lang ik niet naar huis hoef te fietsen als ik op de TU ben (dus 20 minuten is wel teveel ;) )Thanks _/-\o_

• mithras
  • Niet online
Ff een kickje, want mocht het zo zijn dat er ooit iemand anders in een zelfde situatie zit; heb ik toch de oplossing gevonden:
Een policy aanmaken waarin je in de Computer Configuration, bij de Windows Settings een startup script toewijst. Deze loopt dus als je het inlogscherm ziet. Het scriptje is een JS (bij mij startup.js genaamd) met de volgende inhoud:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
var oNet, sUser, cInitial, startTime, wTime, WshShell;;

oNet = new ActiveXObject("WScript.Network");
sUser = oNet.UserName;

wTime=10000;    //wachttijd in msec

while (sUser == "SYSTEM")
   {
   var curTime = new Date();

if (curTime - startTime > (wTime+1000)) WScript.Quit();

WScript.Sleep(wTime);
   WshShell = new ActiveXObject("WScript.Shell");
   WshShell.SendKeys("{TAB}{TAB}{DOWN}{DOWN}{DOWN}{ENTER}");
   //WScript.Echo("Login 'server' klaar!!!"); //echo'ed als test
   }

if (sUser != "SYSTEM")
   {
   WScript.Echo("Geen loginscreen, huidige user is " , sUser); 
   }

Samen met een WakeOnLan krijg ik het gewenste resultaat.
Het klopt inderdaad dat dan Apache onder een user draait en niet onder SYSTEM (schijnt dit nu echt veel minder veilig te zijn dan wanneer je Apache dus automatisch laat starten en dus wel onder SYSTEM draait?).

Ik heb echter nog een probleempje, en misschien kan iemand dat oplossen. Het switchen van users gaat helemaal goed, maar als ik de laatste user afmeld (waarna er dus geen enkele user meer is ingelogd), meld hij direct de user 'Server' aan. Er zit geen wachttijd meer tussen. Is dit logisch? En is er dan een oplossing voor, of moet ik dit dan maar voor lief nemen?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mithras86 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 22:45:
[snip code]
Samen met een WakeOnLan krijg ik het gewenste resultaat.
:Y)
Leuk dat het je ook nog gelukt is :)
Het klopt inderdaad dat dan Apache onder een user draait en niet onder SYSTEM (schijnt dit nu echt veel minder veilig te zijn dan wanneer je Apache dus automatisch laat starten en dus wel onder SYSTEM draait?).
Dat ligt eraan hoe je je service-account hebt ingericht, je kan een service-user dusdanig dichtspijkeren dat ie buiten het starten van je indiaan en het benaderen van de benodigde files/dirs niks kan doen op je systeem.
Dan kan er niet veel (vergelijkbaar met chroot onder linux)..
Ik heb echter nog een probleempje, en misschien kan iemand dat oplossen. Het switchen van users gaat helemaal goed, maar als ik de laatste user afmeld (waarna er dus geen enkele user meer is ingelogd), meld hij direct de user 'Server' aan. Er zit geen wachttijd meer tussen. Is dit logisch?
Ook niet die 10 seconden uit het script?

• mithras
  • Niet online
BackSlash32 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 23:04:
[...]
Dat ligt eraan hoe je je service-account hebt ingericht, je kan een service-user dusdanig dichtspijkeren dat ie buiten het starten van je indiaan en het benaderen van de benodigde files/dirs niks kan doen op je systeem.
Dan kan er niet veel (vergelijkbaar met chroot onder linux)..
Dat is mooi. Ik had er al veel uitgegooid, maar niet zoveel als dat ik weet dat er met linux gesleuteld kan worden vage zin. Dus moet het wel te verbeteren zijn :*) .
Ook niet die 10 seconden uit het script?
Dan zou het wel werken en zou ik niet zeuren ;) Zodra ik dus ook maar op logoff klik, springt het welcome-screen in beeld, waarna hij direct de user 'Server' aanmeldt |:(
Laat maar, na een paar restarts en geklooi wat mijn inziens niets zou veranderen, werkt het gewoon. Als ik uitlog gebeurt er helemaal niets, hij blijft netjes wachten. Vage windows.. Iig bedankt voor de hulp ;)

[ Voor 13% gewijzigd door mithras op 11-01-2006 23:26 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mithras86 schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 23:22:
[...]

Dat is mooi. Ik had er al veel uitgegooid, maar niet zoveel als dat ik weet dat er met linux gesleuteld kan worden vage zin. Dus moet het wel te verbeteren zijn :*) .
Aan de andere kant: dan kan je die account ook opgeven bij Apache2 als service useraccount en gewoon autostart doen, heb je niet eens een desktop meer nodig :+

Pagina: 1