Toon posts:

HD formateren = veilig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik weet wat het inhoudt, maar ik wou toch nog iets vragen: Ik heb eigenlijk zelf al alles verwijderd van de desbetreffende hardeschijf, maar er staat dat er nog 2 gb op staat. De verborgen mappen staan aan. Daarom scan ik hem met m'n virus scanner en bij de bestanden staan verschillende recycler maps. Is het veilig om die te verwijderen? Waar dienen die recycler bestanden voor ? Ook staat er een reeks 'Albumart' op. Ik denk dat deze van iTunes komt (op die partitie stond al m'n muziek), maar hoe verwijder ik die (zonder te formateren?). En hoe kan ik eigenlijk al die bestanden zien? mapopties -> verborgen bestanden weergeven staat AAN... Alle tips zijn welkom natuurlijk :).

Ik was aan het twijfelen welk het beste forum was, aangezien dit zowat tussen hard en soft in zit... Dus ik hoop dat het hier goed staat... (Anders wordt het wel verplaatst neem ik aan).

Groeten,
Jeroen

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-02 18:15
Heb je wel "alle bestanden weergeven" aanstaan? (In wat voorn proggramma je ook gebruikt)?
Dan kan je zien welke bestanden er precies opstaan, wat ze doen moet je zelf uitzoeken. (Er zijn wel meer programma's en Os'en die 'albumart' gebruiken.)

[ Voor 9% gewijzigd door Kaaswagen op 25-12-2005 12:54 ]

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Verwijderd

Ik had een gelijkaardig probleem met een _RESTORE folder op C:/ , gewoon geboot met een boot disk in dos en ff verwijderd. Ik garandeer echter niet dat de folder die jij niet weg krygt niet belangrijk is, maar dit zal wellicht niet zo zijn omdat hij op je secundaire partitie stond.

• N-Freak
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-02 18:46
Volgens mij weet jij niet helemaal wat formatteren is!

Formatteren doe je niet door handmatig alles te verwijderen. Als jij je harde schijf leeg wilt hebben kan dat vanuit Windows. Tenzij Windows zelf ook op de schijf/partitie staat geïnstalleerd.

Ik begrijp uit jou verhaal dat het een harde schijf/partitie is waar Windows niet op staat. Wat je dan kunt doen is simpelweg rechtermuisknop op de harde schijf doen (in deze computer) en kiezen voor formatteren.

Ik hoop dat ik dit een beetje goed (en correct) heb uitgelegd.

Edit: Ik heb over het stukje 'Hoe verwijder ik het zonder te formatteren?' heen gelezen. Sorry. Maar waarom wil je het zonder formatteren doen?

[ Voor 17% gewijzigd door N-Freak op 25-12-2005 13:00 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Dit klinkt alsof je alleen het weergeven van verborgen files aan hebt gezet. Windows heeft echter nog 2 settings die je goed moet zetten voor je alle bestanden op je disk(s) kan zien, namelijk:
"Geef inhoud van systeem folders weer" en "Verberg beschermde Windows bestanden" (de namen kloppen waarschijnlijk niet helemaal, want ik heb een Engelse Windows). Zie ook de onderstaande screenshot.

N-Freak heeft echter wel een punt. Als je je disk echt leeg wil hebben kun je het beste gewoon een (quick) format uitvoeren. Windows zal zelf een waarschuwing geven als dat niet kan.

Afbeeldingslocatie: http://www.hltools.com/files/got/folders.png

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik weet wel degelijk wat formateren is hoor, maar voor ik dat doe wil ik weten of er geen bestanden op staan die noodzakelijk zijn voor de goede werking van m'n computertje ;). Lijkt me wel logisch.

Wel, blijkbaar zijn er dus inderdaad nog 2 opties! Ze staan nu beide aan en ik zie nu alle bestanden die er nog opstaan.

Buiten alle AlbumArt_{xxxxxxx} (welke van iTunes zijn, dus die mogen weg), staan er dus nog 2 andere mappen: RECYCLER en System Volume Information. Ik neem aan dat System Volume Information (waar ik overigens geen toegang tot heb met admin account) info bevat over hoeveel procent van de hardeschijf dat ingenomen is, of de HD gedeeld is of niet, ed ? Dus die mag dan zowieso weg, aangezien de partitie weldra geformateerd wordt. Daarnaast is er dus nog de map RECYCLER. Daar staan 3 items in (allemaal met 'waste-bin-icoon') met een naam in de vorm van S-X-X-XX-XXXXXX etc (met getalletjes). Als die gegevens ook niet van belang zijn, dan kan ik dus met een gerust hard de partitie formateren.

Eigenlijk heb ik dus niet echt een probleem, maar 'k wil gewoon weten of het kwaad zou kunnen. Nadat ik de partitie geformateerd heb ga ik ze bij bij m'n C partitie zetten.

Bedankt voor de tip van die systeem mappen en zo! :)

Groeten,
Jeroen

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-03 22:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Recycler is de plek waar zooi heen gaat die je in de prullenbak plaatst :P Zullen dus ook geen boeiende dingen in zitten ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor alle hulp! Dan ga ik nu die partitie formateren.

• michel_habets
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04-2021

michel_habets

For we are many

ff op bevengenoemde;)

de restore map is voor systeemherstel als je die uitzet en je verwijerd alle backups dan is die map ook weg

For we are many

• N-Freak
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-02 18:46
Om toch nog even wat te zeggen:

Als een partitie of harde schijf geen Windows bevat (deze dus op een andere partitie/harde schijf staat) dan kun je deze zonder moeite of problemen formatteren. Kijk even wat je wilt bewaren, en formatteer de boel!
Pagina: 1