DiamondMAX 10 300GB heeft hoog piepgeluid

Pagina: 1
Acties:

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
ik heb vanmiddag een maxtor diamondmax 10 300gb 16mb sata2 gehaald

maar nu ik hem aangesloten heb kom er een heel hoog fluitend piepgeluid uit, heel erg iritant, is dat normaal? of moet ik er mee terug gaan, of valt er iets aan te doen?
ik heb xp er al opstaan... (dus al geformateerd)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:36

The Third Man

The Third Jellyfish

Nee normaal is het in ieder geval niet. Je moet sowieso met Powermax kijken of hij nog fysiek in orde is (als Powermax op je SATA controller werkt). Maar waarschijnlijk is het retour winkel, als ze die fluit horen weten ze ook wel dat hij niet in orde is.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op zondag 25 december 2005 @ 12:43:
Nee normaal is het in ieder geval niet. Je moet sowieso met Powermax kijken of hij nog fysiek in orde is (als Powermax op je SATA controller werkt). Maar waarschijnlijk is het retour winkel, als ze die fluit horen weten ze ook wel dat hij niet in orde is.
hoe werkt dat presies dan? ik heb een asus a8v-e deluxe

• RutgerB
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-02 20:05
PowerMax kun je hier vinden http://www.maxtor.com/por...Diagnostics&downloadID=22

Maar zo te lezen gaat dat niet werken met jouw Raid controller, denk dat je het in een ander systeem moet proberen, of als je een andere controller hebt hem daarop aansluiten.. alleen heeft dat moederbord maar 1 controller als ik me niet vergis.. dus een ander systeem zoeken of gewoon terug gaan

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
ik heb het inderdaad even geprobeert, maar hij herkende mijn sata schijf niet
zijn er geen andere diagnistic programmatjes, die in windows werken b.v.?

Verwijderd

speedfan kan ook S.M.A.R.T. uitlezen en werkt prima onder windows.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2005 14:12 . Reden: link ]

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:52
doe niet moeilijk breng hem, gewoon terug dan heb je gewoon zekerheid.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
ja doe ik dinsdag ook wel even, is het dan niet erg dat er al windows opstaat? ik formateer hem voor de zekerheid wel even...

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
goed, ik heb hem inmiddels opgeruilt voor een nieuwe,

die heb ik aangesloten en vertoont presies dezelfde kuren ook een hoog piepgeluid presies dezelfde toonhoogte en sterkte

nou ga ik hem niet weer opnieuw omruilen want dat vind ik lullig, aloewel ik toch eigenlijk wel mag verwachten dat ik als ik een nieuwe HD koop van 139 euro niet zoveel lawaai te horen krijg...

nou is mijn 2e vraag mijn hd is ERG langzaam het copieren van de 1ene hd (maxtor 80gig 7200 8mb ide) naar mijn nieuwe(maxtor 300gig 7200 16mb sata2 via jumper op sata gewoon)

ik ben nu 30/40 gig aan het copieren daar is hij al bijna een uur mee bezig en ik kan niet eens een mp3'tje afspelen die gaat heel erg schokken tijdens het typen zie ik ook niet eens wat ik typ dat verschijnt later in beeld...

waar ligt dat aan? komt het misschien omdat ik die IDE schijf nog op master heb staan en ik boot vanaf mijn sata die ook op master staan(in de bios ik zie geen jumper om hem op slave of master te zetten)

moet ik bij die sata schijf ook nog iets instellen in de bios? ik kan kiezen: SATA MODE: IDE /of RAID

hij staat nu op IDE volgensmij zal zo even opnieuw opstarten en kijken

Verwijderd

Is die oude (PATA-)schijf niet toevalligperongeluk op PIO-mode terechtgekomen? Dan krijg je namelijk verschijnselen als extreme CPU-load, schokkerige muiscursor e.d. als je de schijf aanspreekt. We gaan er dan even vanuit dat beide schijven fysiek wel in orde zijn. Dat kun je zelf onderzoeken. Tenslotte nog over die fluittoon, sommige mensen zijn gevoeliger voor hoge frequenties dan anderen en Maxtor-schijven staan er nu ook niet bepaald om bekend dat ze heel stil zijn (zeker de drie-plattermodellen niet).

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 16:57:
Is die oude (PATA-)schijf niet toevalligperongeluk op PIO-mode terechtgekomen? Dan krijg je namelijk verschijnselen als extreme CPU-load, schokkerige muiscursor e.d. als je de schijf aanspreekt. We gaan er dan even vanuit dat beide schijven fysiek wel in orde zijn. Dat kun je zelf onderzoeken. Tenslotte nog over die fluittoon, sommige mensen zijn gevoeliger voor hoge frequenties dan anderen en Maxtor-schijven staan er nu ook niet bepaald om bekend dat ze heel stil zijn (zeker de drie-plattermodellen niet).
pio mode? [ow ik heb al wat gevonden

misschien wel handig om te vermelden dat op bijde schijfen windows XP is geinstalleerd die 80 moet ik namenlijk nog formateren maar moet eerst alles nog ergens backuppen

weet iemand ook hoe ik de schijf in moet stellen in de bios?
ik heb een ASUS a8v-e deluxe
ik weet trouwens niet of bijde schijfen fysiek in orde zijn als ik met speedfan bekijk zijn ze allebij gewoon full bij performance en fitness

ok heb heb even gekeken: hier is een plaatje...
hier zie je iets over pio mode...
er staat bij primair ide kanaal dat hij op pio mode draait hoe kan ik dat veranderen?

verwijderen en rebooten (opnieuw installeren)helpt niet
bios kan ik nik veranderen
en hoe krijg ik powermax aan de gang met mijn HD sata schijf???
mijn ide hd en dvd ziet hij wel...

btw ook al los gekoppelt en nogsteeds pio mode...

[ Voor 36% gewijzigd door kaasaanfiets op 03-01-2006 01:08 ]

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
iemand?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-02 16:21

tweakerbee

dus..?

Installeer chipset/IDE drivers om van die PIO modus af te komen, en contoleer ook in het BIOS of daar de IDE controller wel goed ingesteld staat.
De schijf zal niet kapot zijn. Die piep komt wel vaker voor bij harde schijven. Zelf heb ik ook een mooie WD met een piep erin, zeer irritant. Helaas verder weinig aan te doen. Seagates schijnen het minder te hebben.

You can't have everything. Where would you put it?

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
moet inderdaar nieuwe drivers installeren de VIA 4in1 of iets dergenlijks

dus het PIO-MODE probleem is opgelost

alleen krijg ik powermax niet aan de praat met mijn sata schrijf, de ide ziet hij wel,

is er een windows versie van powermax of kan ik op een andere manier mijn hardeschijf testen?
ik las ook iets over sisoftsandra, maar dat was meer voor de andere componeneten is mijn systeem dacht ik,
Pagina: 1