Tweedehands Monitor?

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheace
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-02 21:21

Pheace

The Eviler of Evil

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe monitor, ik kan me niet meer herinneren hoe oud degene die ik nu heb wel niet is maar wat ik wel weet is dat ik het gevoel krijg alsof alles steeds vager wordt in het beeld en dat ik redelijk snel vermoeid raak als ik er lang achter zit tegenwoordig. (60 hertz max)

Nu heb ik helaas niet het budget om echt een fatsoenlijk lcd scherm te kopen (geen interesse in een tweedehands lcd) dus had ik de gedachte om de komende tijd tot een (voor mij) betaalbare lcd van goede kwaliteit te overbruggen door een tweedehands crt te kopen. Ik zie onregelmatig wat leuke aanbiedingen staan (hoop ik toch) en ik denk dat ik wel 100-200 euro kan sparen voor een grote CRT (ik zie wel eens een iiyama 510 staan bijvoorbeeld).

Nu maak ik me enkel druk dat ik hierbij een miskoop maak. Daarom zou ik graag weten of er speciale dingen zijn waar ik op moet letten bij tweedehands (oudere) monitoren.

alle tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94882

Let er op dat de monitor nog niet wazige plekken of algehele wazigheid vertoont.

Ook moet het beeld lekker helder zijn met de brightness op ongeveer 80, moet dit hoger, dan is de monitor op zijn sterfbed.

Let ook op het onderhoud. Blaas een keer van boven naar onder door de monitor, komen er dan enorme stofpluimen, lijkt het mij niet verstandig deze monitor te kopen. Dan is de kans op defecten wat groter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-06 23:04

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Voor 200 euro kan je al een 17" TFT kopen, van goede kwaliteit. Check de Media Markt krantjes maar eens, of de pricewatch. In het ergste geval moet je er een paar 10'tjes bovenop doen. Waarom eerst geld uitgeven aan een bak die je toch op korte termijn wilt vervangen? ;)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:42

mphilipp

Romanes eunt domus

Ik heb een Iiyama 510 te koop staan op MP. Op zich een prima ding, maar zijn hoogspanningstrafo is bijna stuk. Dit kun je wel of niet laten repareren. Ik heb er vrij weinig last van gehad omdat ik de 'gebruiksaanwijzing' volgde. Reparatie kost een paar tientjes.

Als je me €25 geeft kan je 'm komen ophalen. Ik heb inmiddels een 514 van mijn baas gehad, dus die andere glasbak mag de deur uit.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Nyarlathotep schreef op zondag 25 december 2005 @ 01:41:
Voor 200 euro kan je al een 17" TFT kopen, van goede kwaliteit.
Mwaa...zelfs mijn oude 510 is nog altijd stukken beter dan zo'n LCD. Afhankelijk van wat je ermee gaat doen. Voor fotobewerking (wat ik dus veel doe) is een goede, kleurechte monitor gewoon retebelangrijk. En als je dat in een LCD wilt, ben je €2000 verder voor een die kleurecht is en een grote kijkhoek heeft.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Daar noem je alleen CRT voordelen op. TFT voordelen zijn er natuurlijk ook. Sowiezo moet die travo vervangen worden (wat waarschijnlijk _veel_ duurder gaat uitvallen); daarnaast:

Neemt weinig ruimte in
Zuinig met stroom
Scherper
Constant beeld (m.a.w., geen last van een refreshrate)

Dus om zomaar te zeggen "stukken beter". Ben het zeker niet met je eens :) Achter elke CRT krijg ik koppijn, ook al staat ie op 200Hz (omdat ie onscherp is).

[ Voor 20% gewijzigd door Glashelder op 25-12-2005 01:50 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 12-06 23:04

Nyarlathotep

Crawling Chaos

mphilipp schreef op zondag 25 december 2005 @ 01:45:
[...]

Mwaa...zelfs mijn oude 510 is nog altijd stukken beter dan zo'n LCD. Afhankelijk van wat je ermee gaat doen. Voor fotobewerking (wat ik dus veel doe) is een goede, kleurechte monitor gewoon retebelangrijk. En als je dat in een LCD wilt, ben je €2000 verder voor een die kleurecht is en een grote kijkhoek heeft.
Ik weet niet wat de TS zoekt in een monitor... Maar idd is voor fotobewerking en aanverwante zaken een CRT nog altijd beter. Zoekt ie "gewoon maar een monitor" voor games en internet enzo dan is een TFT toch een betere optie lijkt mij.

En nu naar bed! :O

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Glashelder schreef op zondag 25 december 2005 @ 01:49:
Dus om zomaar te zeggen "stukken beter". Ben het zeker niet met je eens :) Achter elke CRT krijg ik koppijn, ook al staat ie op 200Hz (omdat ie onscherp is).
Goeie monitor proberen denk ik dan. Ik heb nog niet zoveel onscherpe monitoren gezien. Maar dat kan aan mij liggen... ;)
Qua scherpte scoort een CRT trouwens veel hoger, dus je hoofdpijn komt waarschijnlijk ergens anders door. Maar goed, ik ga geen oogarts spelen, ik weet alleen dat een LCD gewoon per definitie nooit scherper is als een goede CRT. En dan benadruk ik goede...dus geen Belinea's oid. En beeldfrequentie heeft niet zo veel met de scherpte van een monitor te maken (wel met de perceptie van scherpte). De resolutie en de dot pitch spelen daarin een grotere rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 21:11
Glashelder schreef op zondag 25 december 2005 @ 01:49:
Je hebt CRT's en je hebt CRT's ...

Bijvoorbeeld een iiyama met een diamondtron buis is haarscherp. Zet er een andere bak naast en je ziet het verschil meteen.

Slecht contrast en toch nog altijd het nadeel van de kijkhoek plus het simpelweg niet kunnen weergeven van bepaalde kleur verschillen heeft mij tot nu toe nog tegengehouden om over te stappen op een LCD.

Dan neem ik nadelen als extra stroom verbruik en plaats wel voor lief.

Als morgen mijn twee 17" kanonnen het loodje leggen komen daar mooi een paar nieuwe ( goede ! ) CRT's voor in de plaats. Met nadruk op goede, want er is ERG veel verschil in kwaliteiten.
Mijn huidige crt heeft in 2001 iets van 800 gulden gekost, hoewel ze tegenwoordig wat goedkoper geworden zijn blijft een goede CRT gewoon duur.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156051

Aldi heeft al 2 keer een 17" TFT in de verkoop gehad voor €199,-, als ik jou was zou ik gewoon de folders van de Aldi in de gaten houden. Heb zo'n monitor zien spelen, en deze is helemaal niet slecht voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Niet online
Anoniem: 156051 schreef op zondag 25 december 2005 @ 02:05:
Aldi heeft al 2 keer een 17" TFT in de verkoop gehad voor €199,-, als ik jou was zou ik gewoon de folders van de Aldi in de gaten houden. Heb zo'n monitor zien spelen, en deze is helemaal niet slecht voor dat geld.
Ik heb dus ook deze Aldi schermen gezien, een aantal zelfs. Ik vind ze afschuwelijk lelijk beeld geven, vergeleken met mijn schermen. Maar dat is mijn mening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je geduld hebt en geluk kun je voor een dergelijk budget een zeer leuke scherm op de kop tikken.

Ik heb sinds een maand of 9 een Sony W900 - 24" 16:9 monitor, doet 85Hz @ 1600x900 (of 76Hz op 1600x1024), die heb ik destijds voor EUR 100 op de kop getikt.

Niet al te lang geleden hoorde ik dat iemand een FW900 (flatscreen 24", 85Hz @ 1900x1200) voor EUR 200 op de kop tikte.

Let ook op dat dit soort scherm vaak onder meerdere namen verkocht wordt, zoals bijvoorbeeld Sun of Apple.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mphilipp schreef op zondag 25 december 2005 @ 02:03:
[...]

Goeie monitor proberen denk ik dan. Ik heb nog niet zoveel onscherpe monitoren gezien. Maar dat kan aan mij liggen... ;)
Qua scherpte scoort een CRT trouwens veel hoger, dus je hoofdpijn komt waarschijnlijk ergens anders door. Maar goed, ik ga geen oogarts spelen, ik weet alleen dat een LCD gewoon per definitie nooit scherper is als een goede CRT. En dan benadruk ik goede...dus geen Belinea's oid. En beeldfrequentie heeft niet zo veel met de scherpte van een monitor te maken (wel met de perceptie van scherpte). De resolutie en de dot pitch spelen daarin een grotere rol.
Moet je maar ff wat reviews of docs lezen (of ervaringen). Een LCD/TFT is altijd scherper dan een CRT. Zet ze maar eens naast elkaar ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Glashelder schreef op zondag 25 december 2005 @ 02:40:
[...]
Moet je maar ff wat reviews of docs lezen (of ervaringen). Een LCD/TFT is altijd scherper dan een CRT. Zet ze maar eens naast elkaar ;)
Voor het eerst dat ik het hoor. Ik heb dus blijkbaar andere reviews gelezen dan jij. LCD/TFT is hooguit wat contrastrijker, maar qua detaillering, kleurweergave en scherpte wint een CRT hands-down. Door het hogere contrast lijkt een LCD scherper, maar dat is ie niet. Je moet dan iets meer inzoomen zeg maar om dat te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-06 23:50
wat dacht je van de Iiyama Vision Master Pro 451 die kan je tweedehands makkelijk voor 100-150 euro halen en dan heb je echt een supperscherm.

specificaties en review reviews: Iiyama Vision Master Pro 451 review

een supper scherm ben er al 5 jaar een trouwe gebruiker van en het is nog steeds een van de beste crt schermen op de markt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:20

Jimbolino

troep.com

sn33ky schreef op zondag 25 december 2005 @ 03:05:
wat dacht je van de Iiyama Vision Master Pro 451 die kan je tweedehands makkelijk voor 100-150 euro halen en dan heb je echt een supperscherm.

specificaties en review reviews: Iiyama Vision Master Pro 451 review

een supper scherm ben er al 5 jaar een trouwe gebruiker van en het is nog steeds een van de beste crt schermen op de markt
tja iedereen vindt zijn eigen scherm het beste natuurlijk.

mijn el cheapo (liteon) 19" draait 1400x1050 @ 85hz en ik vindt het is na al die jaren nog steeds hardstikke scherp. mijn beste advies als je een monitor koopt: kijk gewoon of ie mooi beeld geeft en of helderheid/contrast een beetje in orde is.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexwall
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-11-2022
Vorige week een 2e hands compaq p1210 21 inch CRT gekocht met 12 maanden garantievoor 145 euro, bij een bedrijf dat allemaal 2e hands computers en anverwanten verkoopt. Achteraf zag ik dat er een kras over de beeldbuis liep, erg irritant bij tekst, kon hem zonder problemen ruilen. Ze adverteren regelmatig op MP. Het is geen nieuwe, maar voor dat geld met die garantie vindt ik de keuze niet zo moeilijk als je wat minder geld hebt/wilt uitgeven aan een monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Jimbolino schreef op zondag 25 december 2005 @ 03:29:
[...]

tja iedereen vindt zijn eigen scherm het beste natuurlijk.

mijn el cheapo (liteon) 19" draait 1400x1050 @ 85hz en ik vindt het is na al die jaren nog steeds hardstikke scherp. mijn beste advies als je een monitor koopt: kijk gewoon of ie mooi beeld geeft en of helderheid/contrast een beetje in orde is.
Ben ik het inderdaad helemaal mee eens :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 22:25

PcDealer

HP ftw \o/

dion_b schreef op zondag 25 december 2005 @ 02:12:
Als je geduld hebt en geluk kun je voor een dergelijk budget een zeer leuke scherm op de kop tikken.

Ik heb sinds een maand of 9 een Sony W900 - 24" 16:9 monitor, doet 85Hz @ 1600x900 (of 76Hz op 1600x1024), die heb ik destijds voor EUR 100 op de kop getikt.

Niet al te lang geleden hoorde ik dat iemand een FW900 (flatscreen 24", 85Hz @ 1900x1200) voor EUR 200 op de kop tikte.

Let ook op dat dit soort scherm vaak onder meerdere namen verkocht wordt, zoals bijvoorbeeld Sun of Apple.
Moet je tafel het wel aankunnen ;)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PcDealer schreef op zondag 25 december 2005 @ 09:33:
[...]

Moet je tafel het wel aankunnen ;)
Klopt, maar dat geldt ook voor een grote TV. Dit is net een middelgrote breedbeeld-TV, maar dan met hoge refresh, (relatief) lage dotpitch en mogelijkheid om leesbaar desktop erop te draaien.

* dion_b heeft het dan ook middenin de woonkamer staan :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheace
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-02 21:21

Pheace

The Eviler of Evil

Topicstarter
mphilipp schreef op zondag 25 december 2005 @ 01:43:
Ik heb een Iiyama 510 te koop staan op MP. Op zich een prima ding, maar zijn hoogspanningstrafo is bijna stuk. Dit kun je wel of niet laten repareren. Ik heb er vrij weinig last van gehad omdat ik de 'gebruiksaanwijzing' volgde. Reparatie kost een paar tientjes.

Als je me €25 geeft kan je 'm komen ophalen. Ik heb inmiddels een 514 van mijn baas gehad, dus die andere glasbak mag de deur uit.
Heel aardig wel maar ik weet niet eens wat een hoogspanningstrafo is en daarom probeer ik juist monitors met een mogelijk mankement te ontwijken :)

Met een lcd heb ik zoiets dat als ik er 1 koop dat ik echt pixelgarantie wil en goede opties en dan zit je toch snel al heel duur en dan heb ik zo'n gevoel dat ik met een 2dehands crt toch meer kwaliteit voor mijn geld kan krijgen zeg maar.

Ik heb ondertussen iemand gezien die een Eizo f931verkoopt voor 45 euro?(voor zover ik heb kunnen vinden bleek het wel een goede monitor te geweest te zijn?) Lijkt me vreselijk goedkoop dus ik ben wat achterdochtig maar hij heeft er 3 staan blijkbaar dus dat lijkt me toch 3x kans om een redelijke ertussen te vinden.

Ik zit er zelfs aan te denken om gewoon regelmatig dit te volgen en elke keer als ik wat beters denk te zien dat weer kopen en degene waar ik minder tevreden ben dan weer door te verkopen, zo eindig ik misschien uiteindelijk waar ik tevreden over kan zijn.

Blijft wel een angstig gekriebel geven toch dat tweedehands gevoel.

ps: bedankt voor de tips tot dusver in ieder geval _/-\o_ , heb al veel dingen waar ik op kan letten (nu hopen dat ik het verschil herken, zo bijster attent ben ik vaak ook weer niet |:( )

[ Voor 6% gewijzigd door Pheace op 25-12-2005 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lester
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb zelf 2 refurbished 21 inch schermen met vlakke beeldbuis, dit is een sony scherm die onder veel namen verkocht wordt, supermonitor voor weinig geld.

Zoek eens op HP 1110, 1120, Dell 1110, Sony G500, volgens mij is ie er ook met compaq naampje erop.

ze kosten refurbished zo'n 75 euro
Pagina: 1