Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

gezoem / resonantie? in kast

Pagina: 1
Acties:

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 12:25
Ik heb een platte (horizontale) pc kast die ik zo stil mogelijk wil hebben/krijgen. Ben al aardig op weg met een 'stille' 8x8cm fan voor mijn CPU. Maar ik hoor een soort laag gezoem uit mijn kast. Dit is er alleen als de bovenklep er op zit. Als deze er af is hoor ik het gezoem niet meer.
Deze bovenklep heeft een rooster waar (recht) onder de CPU (fan) zit. Ong. 1 cm onder de klep. Volgens mij is het gezoem een soort resonantie, het is ook nog eens afhankelijk van waar je luistert. Dus op de ene plek hoor je hem meer dan op een andere plek.
Zijn er mensen die tips hebben om dit te verhelpen? Ik zat eerst zelf aan het verstijven van de constructie te denken, maar als ik de klep stevig aandruk (om een soort verstijving na te bootsen ahw) verdwijnt het gezoem niet echt.

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 14:16

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Ik heb zo'n gevoel dat dit komt door het roostertje dat boven je CPU fan hangt. Door de lucht die er doorheen stroomt. Als je op een of andere manier dat "goed" kunt afdekken heb je het geluid dan nog?
Doe dit niet te lang ik weet niet of je CPU dan te warm wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikRedbeard op 25-12-2005 01:09 ]

Verwijderd

Gezien het feit dat het geluid niet verdwijnt als je de kap stevig aandrukt, zou dit een staande golf oid kunnen zijn. Door de kap te plaatsen, verander je het volume van je kast, en kennelijk is het volume wat zo onstaat precies goed om een bromtoon te produceren. Dat zou te verhelpen kunnen zijn door aan de onderzijde van die kap een laag schuim oid aan te brengen.

Bovenstaande is zuiver boerenlogica overigens, totaal niet wetenschappelijk onderbouwd ofzo :P

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-11 22:05
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 01:11:
Bovenstaande is zuiver boerenlogica overigens, totaal niet wetenschappelijk onderbouwt ofzo :P
Daar ben ik het wel mee eens, het zou het best een kunnen verhelpen. Draai ook eens de schroeven goed aan hou je handen op de 'deksel' en kijk of het er dan nog is.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 14:16

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 01:11:
Bovenstaande is zuiver boerenlogica overigens, totaal niet wetenschappelijk onderbouwt ofzo :P
Ik weet niet hoor maar ik zeg dat, omdat ik dit zelf ook heb meegemaakt. (dit was dan wel een tower case.) Ik had een rooster tegenover mijn CPU fan zitten en zodra ik dit weghaalde of goed afdekte was het bromgeluid weg. 8)7

Ik weet dan wel niet wat voor rooster het is. Een foto van de kast/rooster zou handig zijn. :)

Verwijderd

Ik spreek je ook niet tegen hoor ErikRedbeard, het geluid moet ergens vandaan komen en het kan best zijn dat het rooster de oorzaak is.

Roosters zijn sowieso evil als je een stille PC wilt bouwen.

Iets anders wat zou kunnen werken is het veranderen van de draaisnelheid van de fan.

Je gebruikt niet toevallig iets van een PWM voor die fan?

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 21:19
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 01:48:
Ik spreek je ook niet tegen hoor ErikRedbeard, het geluid moet ergens vandaan komen en het kan best zijn dat het rooster de oorzaak is.

Roosters zijn sowieso evil als je een stille PC wilt bouwen.

Iets anders wat zou kunnen werken is het veranderen van de draaisnelheid van de fan.

Je gebruikt niet toevallig iets van een PWM voor die fan?
Dan zou 'ie het ook moeten horen als de kast open is.

I see red pixels.

Verwijderd

wwwhizz schreef op zondag 25 december 2005 @ 10:33:
Dan zou 'ie het ook moeten horen als de kast open is.
Nee dat hoeft niet perse. Door de kast te sluiten creeer je een klankkast, die geluiden kan versterken.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 12:25
Ik heb schuimrubber geplaatst, maar het effect is niet veel helaas, het helpt een beetje geloof ik, nou ja alle beetjes helpen.....

Ander toerental CPU fan kan, maar die laat ik automatisch regelen door de software (speedfan) dus ben ik afhankelijk van wat hij instelt........

Een andere optie zou inderdaad zijn het rooster wat in de deksel zit vervangen door een fan grill/guard, die idd veel grotere openingen heeft. Maar dan moet ik echt gaan zagen enzo, wellicht iets voor later........

Dank voor de tips in ieder geval......
Pagina: 1