A8N-SLI Geheugen Problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 692 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RemcoR
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-05-2024
Hallo,

Heb zelf een pc gekocht en gebouwd. Hij wil echter niet normaal opstarten op het moment dat ik 2 geheugenmodules gebruik. Als ik er 1 gebruik werkt het wel. Na veel gezocht te hebben bleek dat er met het geheugen wel vaker problemen waren. Als ik het systeem start met 1 module werkt het systeem wel gewoon, alleen als ik kijk met cpu-z wordt het niet goed gedetecteerd, de latencys zijn hoger, de frequency is 200mhz (dit klopt dus geloof ik gewoon). Ik heb in het bios geprobeerde het voltage aan te passen (naar b.v. 2.75 of 2.8 volt) en heb latencys e.d. ook veranderd en daarmee getest. Vervolgens heb ik ook telkens de 2e module erbij gedaan en gekeken of het geheel wilde opstarten maar telkens krijg ik een beeps. (beeeeeeeeeep beep beep ). Dit schijnt weer overeen te komen met een vga kaart error volgens een beep code tabel die ik op internet had gevonden. De grafische kaart lijkt mij echter gewoon goed, hij haalde 8600 punten in 3dmark 05 en als de zooi start werkt hij prima. Ik heb geen idee wat ik fout doe of wat er nog geprobeerd kan worden ook heb ik niet bijster veel verstand van geheugen e.d. en hoop dat jullie een oplossing kunnen verzinnen. Het is trouwens wel 2x gelukt het systeem draaiende te krijgen met 2 modules, dit was denk ik puur toeval maar nadat hij één keer starte met de 2 modules starte hij daarna een aantal keer probleemloos, na een nachtje slapen deed hij het weer niet meer, heb ook al geprobeerd het bios te reseten door de jumper even te verplaatsen en de batterij eruit te halen. Het systeem:

A8N-SLI
Corsair TWINX2048-3200C2 (2*1gb dus, matched pair 3202v2.2)
AMD X2 4200+
Asus 7800GTXTop
Hitachi 250gb SataII
Antec Sonata Lifestyle II (450Watt)

Asus Dvd speler (niet aangesloten)
Audigy 2 Zs (niet aangesloten)

P.S. kan best zijn dat ik 2 dagen niet reageer, tis kerst :P, en geheugen staat ook in de lijst met compatibel geheugen van asus (http://dlsvr02.asus.com/p...8N-SLI/e1815b_a8n-sli.pdf , p38)en bios is ook geflashed naar nieuwste versie (was 1.12 en is nu 1.14)

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11 02:50

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Word de rest wel herkend in je bios?
Verder even kijken of er voor jou de optie is het geheugen in een andere pc te proberen kijken wat die dan doet.
Met de grafische kaart moet je net geluk hebben dat iemand anders ook PCI-E heeft maar het is te overwegen.
Check even of je stroomkabel in je grafische kaart zit (mits aanwezig ik weet niet hoe dat zit met PCI-E.
En of je grafische kaart goed aangedrukt zit in het slot.

computer voor alle werkzaamheden

• RemcoR
Bios herkent voor zover ik weet voor de rest alles. De grafische kaart heb ik al zeker 4 keer eruit gehaald en er weer opnieuw ingedaan. Ook de voeding is op de kaart aangesloten(achteraan zit zon stroomaansluiting ). De ez plug heb ik niet aangesloten omdat ik had gelezen dat dit alleen nodig is als je van sli gebruik wilt maken. Ik heb ook nog even (kort) getest met ez plug aangesloten, dit haalde niks uit. Ik heb op internet zoveel gelezen over problemen met het geheugen en omdat het bios ook verkeerde latencies detecteerd denk ik dat het probleem echt bij het geheugen ligt en niet bij de grafische kaart. Ik kan eventueel misschien wel een keertje naar iemand anders gaan die ook een a8n-sli moederbord heeft en bij hem even testen wat het geheugen daar doet. Als ik dit gedaan heb zal ik dat hier wel even melden. Ik zou nog wel graag andere tips of ideeen horen.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hier heb ik ook XMS 2048-C2PT geheugen i.c.m. een A8N SLI moederbord. (PT = Platinum, geen verschil met de non-PT versie, alleen de kleur heatspreader). Dit werkt op 175MHz met 6-2-2-2,5-1T timings en 2,8V.

Ontopic:
Start je computer eens met één module. Zet de kloksnelheid van het geheugen op 266 of 333MHz met de lock en zet de timings op het langzaamste. Bijvoorbeeld 8-3-3-3-2T. Save in je BIOS en druk de andere module erin (wel de computer uitzetten natuurlijk :+). Werkt het dan wel?
Zo niet, vraag dan aan de computertoko, waar je het geheugen gehaald hebt, of je andere modules mag proberen.
Test beide modules ook eens met memtest86+, te vinden met google. Zet de snelheid dan gewoon op 200MHz en 6-2-2-2,5 timings. Daar zijn die modules ook voor gemaakt. ;)

Zijn de spanningen van de +12, 5 en 3,3V lijnen goed in het BIOS? Die mogen maximaal 5% afwijken.

Succes. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Proximus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-10 18:09

Proximus

100% OC

@TS,

Heb je al een bios update geprobeerd? Vaak worden in bios updates veel problemen op gelost gaande het geheugen. Ik heb zelf ook een A8N-SLI gehad, en met alle bios updates is het het meest stabiele bordje die ik ooit gehad heb. Het is dan niet zo'n super oc-er maar een prima bordje!

Bios A8N-SLI

Leer lezen, idioot :r
Hmm, sja heb je trouwens ook alle mogelijke manier het geheugen geprobeerd? Single Channel (A+B) of Dual Channel (A+A).

[ Voor 20% gewijzigd door Proximus op 25-12-2005 09:37 ]

Ryzen 9900X3D - B650 Gaming - 32GB DDR5 - R9060XT

• RemcoR
Heb inmiddels weer het een en ander getest. Memtest verloopt succesvol zonder errors. Ook het geheugen instellen op 8-3-3-3-2T timings en 333 of 266 en dan de andere erbij doen hielp niet. Ik ga denk de winkel maar even mailen. Misschien dat iemand nog andere tips heeft?

Verwijderd

Hier een vergelijkbaar systeem, en ook alleen maar problemen tot nu toe:

A8N-SLI Premium
4200+ X2
Twinx 2048-3200C2
7800 GT Asus
Hitachi S-Ata II schijven

De windows setup gaat hier bagger traag, en in windows zelf ook niet vooruit te branden, ik heb het nog niet met single channel geprobeerd.

Memtest geen fouten

Systeem ligt nu bij de gekochte winkel, en die weten ook niets meer ...

(Ook hier voltages stabiel, temp normaal, snelheid proc goed (getest in windows met cpu-z), wat wel opvalt met hd-tune is als ik de muis beweeg dat de snelheid in elkaar valt ( van de harddisk ))

(ik denk ik meld dit even :P )

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Laatst nog zo'n systeem gebouwd met Asus A8N-SLI Deluxe (bios 1014, nu 1016), 4 x 1gb twinx erin (precieze type weet ik niet meer) door met de timings te spelen werkte het gewoon, 3-4-4-8 en ddr400 (als ik me niet vergis) 2-2-2-5 werkt wel maar alleen op ddr333.

Ook laatste bios erop, draait als een tiet :)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• RemcoR
Update:

Heb inmiddels de winkel (mycom) in dit geval gebeld en het hele verhaal verteld. Vervolgens met de hele kast daarheen gegaan en zij zouden even verder testen. S'avonds werd ik opgebeld, het probleem is verholpen, we hebben alleen de geheugenmodules van a1 en b1 naar a2 en b2 verplaatst toen werkte het werd mij meedegeeld. Ik dacht het zal wel, heb ik volgens mij ook 10x geprobeerd maar als het nu werkt vindt ik het prima, kom ik thuis sluit ik het zooitje aan en jahoor, hij doet het niet..... :( erg vervelend dus. Ik volgende dag (vandaag, officieel gister :P) bellen naar de winkel en toen zeiden ze dat hij het bij hun gewoon deed en dat ze 2 uur lang allerlei benchmarks hebben gedaan om te kijken of het systeem stabiel was. Zou best kunnen dat ze geluk hebben gehad, ik heb het systeem tenslotte ook een keertje werkende gehad terwijl de modules in a1 en b1 zaten. Toen kon ik 100x opnieuw opstarten en bleef hij het doen, echter de volgende dag (lees : als de stroom er dus langer als een kwartiertje af is geweest) deed hij het niet meer. Beetje jammer dat de winkel die nota bene volgens eigen zeggen ervaring had met dit probleem dan niet even verder nadenkt en de kast even van het stroom af haalt en een kwartiertje wacht. Er werd mij in ieder geval verteld dat ik het beste nog even het zou kunnen proberen met oudere bios versies en dat anders het moederbord best eens kapot zou kunnen zijn. Dit laatste leek mij erg onwaarschijnlijk, ben dan ook savonds naar kennis geweest en heb hier het geheugen op zijn a8n sli moederbord (zelfde dus, alleen iets oudere, met ook een ouder bios) getest en hier werkte het geheugen ook niet op. Zelfs werkte het niet als ik slechts 1 module in de pc stopte. Ik hoop dat iemand nog tips heeft hoe ik dit probleem met mijn pc kan verhelpen, misschien dat mensen die het werkende hebben met dit geheugen even kunnen vermelden welke bios versie ze gebruiken (heb niet echt zin om 14 x bios te flashen en dan te kijken of ie het misschien doet). Ook ga ik de mycom nog even bellen en zeggen dat ik graag even met andere geheugenmodules wil proberen (wel zelfde soort uiteraard). Alleen jammer dat ze het geheugen niet op voorraad hebben en dat het eerst weer besteld moet worden (leve de mycom }:O ). Ik wordt er iig een beetje moedeloos van allemaal en hoop dat iemand nog een tip heeft.

Verwijderd

Het bordje kan geen registered geheugen aan, moet perse unbuffered zijn. Zie hier: http://www.alternate.nl/h...rue&artno=GHEA04&#tecData (aangepast)
Check dat eens na. En vraag anders om unbuffered. Voeding zou trouwens ook nog de boosdoener kunnen zijn. Probeer ff een andere voeding uit als je die hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2005 01:21 ]

Verwijderd

Ben ik nu dom of heeft de TS het over een Asus A8N en verwijs jij naar een Abit bordje? :) Oeps misschien ben ik idd dom want is Abit niet onderdeel van Asus :9

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2005 01:06 ]

• RemcoR
Het bord moet dit type geheugen gewoon aankunnen. In de handleiding staan de modules letterlijk genoemd. Voeding kan het ook niet zijn aangezien het geheugen in een andere pc ook niet naar behoren werkt.

Verwijderd

RemcoR schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 20:47:
Het bord moet dit type geheugen gewoon aankunnen. In de handleiding staan de modules letterlijk genoemd. Voeding kan het ook niet zijn aangezien het geheugen in een andere pc ook niet naar behoren werkt.
Dat ligt het aan je geheugen, omwisselen dus. :)

• RemcoR
Update: Inmiddels geheugen omgeruild (duurt weken met mycom-direct) en alles lijkt nu te werken. Alleen soms start de computer onwijs traag op en lijkt hij in het windows xp schermtje met de blauwe lopende balk te blijven hangen, dit schijnt door de ide drivers te komen, die zal ik er eens af gooien. In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties! P.S. mocht iemand meteen 100% zeker weten waarom de pc af en toe zo ontiegelijk traag start laat het dan even weten :P )

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:33
De IDE-driver ja ;). Gewoon verwijderen in Software door op de NVidia drivers te klikken, vervolgens verwijderen en daarna alleen de opslag/IDE-drivers te verwijderen.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

RemcoR schreef op zaterdag 21 januari 2006 @ 15:27:
Update: Inmiddels geheugen omgeruild (duurt weken met mycom-direct) en alles lijkt nu te werken. Alleen soms start de computer onwijs traag op en lijkt hij in het windows xp schermtje met de blauwe lopende balk te blijven hangen, dit schijnt door de ide drivers te komen, die zal ik er eens af gooien. In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties! P.S. mocht iemand meteen 100% zeker weten waarom de pc af en toe zo ontiegelijk traag start laat het dan even weten :P )
(sorry dat ik dit oude topic omhoog kick, maar ik heb iig de search gebruikt...)
Ik heb hezelfde probleem dat hij heel lang aan het laden is bij het windows xp opstart scherm
met die blauwe balk

ik zit nu al 10 minuten te wachten maar er gebeurt nogsteeds niets.
Ik heb de boel momenteel via een sata2(maxtor) schijf aangesloten

gister heb ik de boel op een ide schijf geinstalleerd, dat werkte allemaal, maar toen ik hem vanochtend aan deed kreeg ik de melding dat hij het bestand pci.sys niet kon vinden/laden in de map windows/system/drivers

mijn sata schijf wou nog wel opstarten en ik heb toen alle nvidia drivers geinstalleerd en ook mijn videokaart drivers, maar nu dit ik dus al 10 minuten op het xp scherm te wachten

Amd 3000+
asus a8n sli deluxe
2x 512 mb kingston
2x 512 mb pqi
2x sata
2x ide
1x brander ide
xfx 8800gts 320mb

verschillende gehuegen slots geprobeerd, maar dat maakt ook geen verschil

die 4 pins molex conector naar het pcie slot heb ik ook al aangesloten en uir uitgehaald, dat maakt ook geen verschil.

ik ga windows maar weer eens opnieuw installeren kijken wat er dan gebeurt
maar tips zijn welkom :'(

Moederbord heb ik trouwens 2e hands gekocht inclusief het pqi geheugen, de verkoper leek betrouwbaar en hij zei dat het bij hem altijd goed werkte. misschien moederbord kapot?
bios revisie 1015 staat er in beeld bij het booten

edit: ik heb nu 4 bankjes er in nu zie ik helemaal geen windows xp laad scherm mee, hij loopt nu al vast bij,
oh op moment van schrijven gaat hij ineens door naar het windows xp laad scherm |:(

[ Voor 5% gewijzigd door kaasaanfiets op 30-04-2007 15:13 ]

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

nou word i helemaal mooi, na mijn eigen oude kingston geheugen terug te hebben geplaatst in dual channel kon ik de windows setup bereiken.
Windows geinstalleerd op mijn ide schijf, dat ging goed daarna kon ik gewoon normaal opnieuw opstarten daarna drivers geinstalleerd, met uitzondering van de ide drivers want ik las hier dat die nog wel eens problemen veroorzaakten.

opnieuw opgestart

daarna drivers installeren voor mijn videokaart 8800gts
waarbij hij tijdens de installatie al zie dat er een niet door microsoft gecertiviceerd bestand tussen zat ofzo.

meteen na de installatie kreeg ik een zwart scherm en nou kan ik niet meer in windows komen, na het hele boot gebeuren vlak voor het win xp laad scherm die ik een welbekend blauw scherm met een error
(is na 1 seconde al weer weg dus kan niet lezen wat er staat...)

en nu?

• The__Virus
  • Laatst online: 09:33
Blijkbaar geen goede drivers voor je 8800GTS. Probeer de laatst werkende configuratie (F8 net voor dat laadbalkje) en anders veilige modus en die driver verwijderen. Voor de rest: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

The__Virus schreef op maandag 30 april 2007 @ 21:29:
Blijkbaar geen goede drivers voor je 8800GTS. Probeer de laatst werkende configuratie (F8 net voor dat laadbalkje) en anders veilige modus en die driver verwijderen. Voor de rest: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
al gedaan, hielp niets
oude en nieuwste drivers hielp ook niets
Pagina: 1