processor deels kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 23:13
Vanmiddag deed ik mijn pc aan. Maar ik had de pomp van mijn waterkoeling niet aangezet, omdat deze aparte stroomvoorziening heeft(vergeten deze ook aan te doen). Ik was een tijdje aan het internetten en zo, toen opeens de pc uitviel. Toen dit gebeurde, kwam ik er pas achter dat de koeling niet aan stond. Ik heb pc uit laten staan. Waterkoeling vervolgens lange tijd aan laten staan, mocht de processor idd overhit zijn geraakt.

Ik vind het alleen beetje vreemd, want er zit wel water in het waterblokje, dus zo snel zou de procesoor toch niet moeten opwarmen?

ik kan mijn pc gewoon opstarten, alleen is er 1 probleem.
zodra ik windows normaal opstart, krijg ik bij het inlogscherm, al een heel vreemd beeld. Bijna het volledige gedeelte, waar je je naam en wachtwoord moeten invoeren is weg. Alleen de buitenste rand zie je nog een klein beetje. Als ik veilige windows opstart, werkt deze wel.
Windows al wel proberen te herstellen en zo, maar dit heeft geen effect.
Kent iemand dit probleem?

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 14:04
heb je je videokaart toevallig ook watercooled?

• schaap2005
  • Laatst online: 04-01-2025
Je kan natuurlijk Linux proberen, maar ik denk dat helaas voor je je cpu gesneuveld is.

Ook kan je je bios instellingen resetten of underclocken.
En als je je videokaart ook watergekoeld had:
Die is zo goed als dood, ze warmen namelijk sneller op en kunnen er minder goed tegen.

[ Voor 32% gewijzigd door schaap2005 op 24-12-2005 23:33 ]

• Frankvbr
videokaart verder niet gekoelt.
ik weet verder niet hoe beperkt veilige windows eigenlijk is.
ik kan geen geluid gebruiken, maar belangrijker, ik scrol met dezelfde snelheid, als wanneer ik geen driver geinstallerd heb. Hij gebruikt de videokaart dus niet..

[ Voor 79% gewijzigd door Frankvbr op 24-12-2005 23:36 ]

• schaap2005
  • Laatst online: 04-01-2025
Het kan ook zijn dat je moederbord naar de knoppen is, ik zou niet weten hoe je daar achter komt, maar als de processor 80 graden zou worden dan wordt het mobo ook flink heet.

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
Ik had een paar weken terug hetzelfde, alleen was mijn pomp dood. Gelukkig heb ik altijd de cpu temperatuur op mijn taakbalk staan, dus dankzij SpeedFan is alles nog heel.

Je zei dat het omlaag scrollen erg langzaam gaat. Dit kost natuurlijk wat vermogen van je processor, dus ik ben bang dat deze beschadigd is, maar dat hij het nog wel (een beetje) doet. Als je videokaart niet watergecooled is, kan het daar niet aan liggen.

Ziet je beeld er ook vreemd uit, soort van artifacts?

:'( triest verhaal...

• Frankvbr
mijn videokaart zoiezo niet gekoelt, ja zon fannetje wat er op zit :P
verder gewoon casefan die op pc zit.
nee geen andere beeld. puur het inlogschermpje op het beeld, wat deels wordt weergeven, en hij knippert nog een aantal keren met het beeld. wordt ie af en toe zwart

Verwijderd

Op de meeste processoren zit wel een beveiliging dat als ie te warm wordt dat ie dan automatisch de pc afsluit. Heb ik zelf ook wel ns vaker gehad. Dat kwam omdat ik een kleine cheapo-kast gebruikte met weinig air-flow. Mijn 3 jaar oude Athlon xp 2200+ (leeft nog steeds en) heeft die functie dus, ik weet niet precies bij welke generatie cpu's ze daarmee begonnen zijn (ik vermoed al vrij vroeg).

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:08

Thandor

SilverStreak

Het lijkt mij sterk dat de processor half overleden is. (Wat voor processor?)

Voer eens een schijfcontrole uit op die schijf (via een andere PC dus) of draai een Knoppix LiveCD of een nieuwe Windows Install. Het kan namelijk zijn dat bepaalde bestanden van Windows corrupt zijn nadat de PC uitging.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Thandor schreef op zondag 25 december 2005 @ 00:05:
Het lijkt mij sterk dat de processor half overleden is. (Wat voor processor?)

Voer eens een schijfcontrole uit op die schijf (via een andere PC dus) of draai een Knoppix LiveCD of een nieuwe Windows Install. Het kan namelijk zijn dat bepaalde bestanden van Windows corrupt zijn nadat de PC uitging.
wie niet waagt wie niet wint, maar ik geef het weinig kans. NTFS is een journaling file system. Dus als de pc plotseling uitgaat ben je je data niet kwijt. Ik neem maar aan dat de TS NTFS gebruikt, want FAT32 is dus niet journaling.
Ik gok op een kapotte videokaart, kun je misschien een andere videokaart in je pc zetten om te testen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2005 00:12 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 00:09:
[...]

wie niet waagt wie niet wint, maar ik geef het weinig kans. NTFS is een journaling file system. Dus als de pc plotseling uitgaat ben je je data niet kwijt. Ik neem maar aan dat de TS NTFS gebruikt, want FAT32 is dus niet journaling.
Met NTFS ben je niet meteen je data kwijt, wel kan er corruptie optreden bij crashes/spontaan uitgaan. Echter kan scandisk dit vaak weer verhelpen :)

En niet geschoten is altijd mis, ofwel : Probeer alle mogelijkheden voordat je nieuwe hardware aan gaat schaffen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Thandor op 25-12-2005 00:15 ]

Verwijderd

voert windows dan dus niet standaard dan scandisk uit bij het booten. (net als bij bijv windows 98).

Edit:
En niet geschoten is altijd mis, ofwel : Probeer alle mogelijkheden voordat je nieuwe hardware aan gaat schaffen ;)
inderdaad, dat zei ik ook al :P

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2005 00:20 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 00:18:
voert windows dan dus niet standaard dan scandisk uit bij het booten. (net als bij bijv windows 98).
Nee, lang niet altijd.
Als ik mijn PC nu reboot heb ik een héél kleine kans dat Windows automatisch een schrijfcontrole uit gaat voeren. Pas na een flink aantal keer rebooten of een 'goede/stevige' crash (door o.a. een te verre overclock) krijg ik datacorruptie en heel soms automatisch een schijfcontrole.

Meestal is Windows eerder 'stuk' (door datacorruptie) dan dat de schijfcontrole automatisch tevoorschijn komt ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Thandor op 25-12-2005 00:21 ]

Verwijderd

Juist.... weer wat geleerd.
Vreemd dat MS dat eruit gesloopt heeft. Waarom zouden ze dat gedaan hebben?
Zelfs bij Win98 ging het automatisch.
Je kunt toch niet verwachten van de gemiddelde thuis computeraar dat ie ff handmatig scandisk gaat draaien als zn pc abrupt is afgesloten.

edit: lol had MS net zo goed dus scandisk kunnen weglaten. Want zoals jij het zegt heeft dat ding weinig nut. Tegen de tijd dat ie 'door heeft' en wil beginnen met de data corruptie te fixen heeft het geen nut meer omdat de data teveel corrupt is geraakt.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2005 01:18 ]

• Me_Again
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 00:02:
Op de meeste processoren zit wel een beveiliging dat als ie te warm wordt dat ie dan automatisch de pc afsluit. Heb ik zelf ook wel ns vaker gehad. Dat kwam omdat ik een kleine cheapo-kast gebruikte met weinig air-flow. Mijn 3 jaar oude Athlon xp 2200+ (leeft nog steeds en) heeft die functie dus, ik weet niet precies bij welke generatie cpu's ze daarmee begonnen zijn (ik vermoed al vrij vroeg).
Bedoel je dat er in de processor zelf een beveiliging zit? Want ik heb een nieuw mobo gekocht (S478 twv 100,00), maar in de bios staat niks over een maximale temperatuur...

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:51
Me_Again schreef op zondag 25 december 2005 @ 09:54:
[...]

Bedoel je dat er in de processor zelf een beveiliging zit? Want ik heb een nieuw mobo gekocht (S478 twv 100,00), maar in de bios staat niks over een maximale temperatuur...
So478 bordje... P4 Prescott erop?

Die gaan throttlen als ze te warm worden. Trager werken dus in principe, om niet oververhit te raken. (En dan niet door de kloksnelheid te verlagen, hij gaat kloktikken overslaan)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Reken maar niet op veel goeds, want Intel's zijn zoiezo al heethoofden.

• Me_Again
XanderH schreef op zondag 25 december 2005 @ 10:04:
[...]

So478 bordje... P4 Prescott erop?

Die gaan throttlen als ze te warm worden. Trager werken dus in principe, om niet oververhit te raken. (En dan niet door de kloksnelheid te verlagen, hij gaat kloktikken overslaan)
Wàààt!!??

Nu snap ik waarom mijn pc altijd traag werd wanneer ik ging gamen en mn Zalman cpu fan op 6V draaide... :o
Pagina: 1