Het is inderdaad wel even interessant om te weten of het motorcross is of stunts.
Dat heeft best veel invloed op het verhaal.
Als het een race is en je kan redelijk dicht op de baan komen, gebruik dan de 14-54 lens. Het grote voordeel van de 14-54 lens zit hem in de AF snelheid. Die is vele malen beter dan die van de 40-150 en dat heeft echt een hoop voordeel met snel bewegende targets. Zit je dichtbij schroef dan ook de FL-36 erop voor de AF assist. dat kan je nog wel eens van pas komen. Je hoeft niet te flitsen maar alleen voor AF assist.
Zit je wat verder weg en moet je de 40-150 gebruiken zorg dan dat je je foto's vrij ruim neemt, dit geeft je wat extra AF snelheid en zorgt er ook voor dat de AF makkelijker je focus in beeld kan houden. Je hebt voldoende resolutie om ze naderhand te croppen. Als het stunts zijn dan is dit misschien nog wel belangrijker, zodra je een rijder even verliest ben je ook je AF kwijt en dat kost dus extra tijd.
Ik denk dat je niet met ISO 100 wegkomt je zal je ISO wat omhoog moeten zetten. Probeer dit uit met wat test shots, en let er dan even op dat je geen highlights hebt. (gebruik daarvoor blinking highlights, werkt perfect!) In mijn ervaring betekenen highlights vaak dat bepaalde schaduw partijen extra veel ruis hebben. Ik vind het resultaat plezieriger om dan tijdens het nabewerken een iets onderbelichte foto iets lichter te maken dan andersom. Maar dat is wel persoonlijk!
Gebruik ESP, zeker gezien het feit dat er (waarschijnlijk) wat lampen hangen en je genoeg contrast hebt zal ESP je wat gelijkmatigere resultaten geven. Zet van te voren je WB en gebruik geen AWB dat is vragen om problemen.
Als de rijders naar je toe rijden (dus zeg maar op je af) dan doe je er in mijn ervaring goed aan om shutter release priority (firmware 1.3) aan te zetten. Test dit wel even bij de eerste paar shots en kijk even naar wat je van de focus vindt!
En wat betreft de sluitersnelheid, dit ligt een beetje aan je afstand tot de baan en het afstand tussen het onderwerp en de achtergrond. Er zijn hier vast wel wat mensen die je wat algemene regeltjes kunnen geven.
DIt is wel zo'n beetje wat ik kan bedenken! Als er nog meer komt laat ik het je wel even weten. En natuurlijk veel plezier!
[
Voor 7% gewijzigd door
Excibular op 25-12-2005 00:05
]