Toon posts:

Binnen Evenement

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is iets nieuws voor mij ik ga eerdaags naar een motorcross evenement,
dit wordt in een hal gedaan.
Hebben jullie nog enige tips voor me hoe dit het beste aan te pakken is.
Dit neem ik mee : Olympus E300
Zuiko 14-54
Zuiko 45-150
Cosina 50 mm
Flitser Olympus FL36 evt. met omnibounce

Ik zit voornamelijk met het feit moet ik een snelle sluitertijd nemen of iets trager om iets te pannen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 23:13:
Dit is iets nieuws voor mij ik ga eerdaags naar een motorcross evenement,
dit wordt in een hal gedaan.
Hebben jullie nog enige tips voor me hoe dit het beste aan te pakken is.
Dit neem ik mee : Olympus E300
Zuiko 14-54
Zuiko 45-150
Cosina 50 mm
Flitser Olympus FL36 evt. met omnibounce

Ik zit voornamelijk met het feit moet ik een snelle sluitertijd nemen of iets trager om iets te pannen.
Is het racen, of stunts? Bij stunts beweegt de motorrijder zelf denk ik te veel om te pannen, dan krijg je de bewegingen tijdens de stunt niet lekker scherp lijkt me? Bij een race is het geheel van rijder en motor wat statischer en daar draait het puur om de snelheid waardoor pannen wel weer mooi kan zijn.

Verder zal het er vanaf hangen of ja als toeschouwer op de tribune zit of ergens dichtbij de track als fotograaf?

BTW, dit is puur met wat gezond verstand gepost, heb er verder geen ervaring mee ofzo

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 24-12-2005 23:21 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik heb totaal geen ervaring met fotografie en dergelijke, maar ik weet wel, dat ze bij de Formule 1 gewoon een snelle sluitertijd gebruiken... :) Weet niet of jou dat wat helpt...

Ja de Formule 1 is anders dan motorcross, maar denk wel dat het principe hetzelfde is

• Excibular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:51
Het is inderdaad wel even interessant om te weten of het motorcross is of stunts.
Dat heeft best veel invloed op het verhaal.

Als het een race is en je kan redelijk dicht op de baan komen, gebruik dan de 14-54 lens. Het grote voordeel van de 14-54 lens zit hem in de AF snelheid. Die is vele malen beter dan die van de 40-150 en dat heeft echt een hoop voordeel met snel bewegende targets. Zit je dichtbij schroef dan ook de FL-36 erop voor de AF assist. dat kan je nog wel eens van pas komen. Je hoeft niet te flitsen maar alleen voor AF assist.

Zit je wat verder weg en moet je de 40-150 gebruiken zorg dan dat je je foto's vrij ruim neemt, dit geeft je wat extra AF snelheid en zorgt er ook voor dat de AF makkelijker je focus in beeld kan houden. Je hebt voldoende resolutie om ze naderhand te croppen. Als het stunts zijn dan is dit misschien nog wel belangrijker, zodra je een rijder even verliest ben je ook je AF kwijt en dat kost dus extra tijd.

Ik denk dat je niet met ISO 100 wegkomt je zal je ISO wat omhoog moeten zetten. Probeer dit uit met wat test shots, en let er dan even op dat je geen highlights hebt. (gebruik daarvoor blinking highlights, werkt perfect!) In mijn ervaring betekenen highlights vaak dat bepaalde schaduw partijen extra veel ruis hebben. Ik vind het resultaat plezieriger om dan tijdens het nabewerken een iets onderbelichte foto iets lichter te maken dan andersom. Maar dat is wel persoonlijk!

Gebruik ESP, zeker gezien het feit dat er (waarschijnlijk) wat lampen hangen en je genoeg contrast hebt zal ESP je wat gelijkmatigere resultaten geven. Zet van te voren je WB en gebruik geen AWB dat is vragen om problemen.

Als de rijders naar je toe rijden (dus zeg maar op je af) dan doe je er in mijn ervaring goed aan om shutter release priority (firmware 1.3) aan te zetten. Test dit wel even bij de eerste paar shots en kijk even naar wat je van de focus vindt!

En wat betreft de sluitersnelheid, dit ligt een beetje aan je afstand tot de baan en het afstand tussen het onderwerp en de achtergrond. Er zijn hier vast wel wat mensen die je wat algemene regeltjes kunnen geven.

DIt is wel zo'n beetje wat ik kan bedenken! Als er nog meer komt laat ik het je wel even weten. En natuurlijk veel plezier!

[ Voor 7% gewijzigd door Excibular op 25-12-2005 00:05 ]

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:00

mphilipp

Romanes eunt domus

Binnen is altijd klote qua belichting. Sporthallen enzo, het lijkt erg licht, maar om te fotograferen zuigt het. Dus lichtsterke lenzen en ISO op minimaal 400, whatever je camera zinvol aankan.

Ik heb onlangs nog een judotoernooi gedaan en daar gebruikte ik ISO1000, sluitertijden tot 1/200 en f/5 voor goede resultaten. Ik had er een flitser op, maar dat was echt een heel zacht invulflitsje. ISO800 had denk ik ook nog wel gekund. Dit was voor mij een testsessie omdat ik die 1D net had en ook de sigma 28-70 f/2.8 wilde uitproberen. Evengoed misschien zinvolle info voor je.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

GJ-tje schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 23:32:
Ik heb totaal geen ervaring met fotografie en dergelijke, maar ik weet wel, dat ze bij de Formule 1 gewoon een snelle sluitertijd gebruiken... :) Weet niet of jou dat wat helpt...
Afhankelijk van wat voor foto ze maken dan. Probleem met hoge sluitertijd is dat je de beweging bevriest. Zo krijg je foto van Schumacher in een volledig stilstaande auto, terwijl ie eigenlijk 250 km/u doet. Door een lagere sluitertijd te pakken en dan mee te bewegen met de auto, krijg je beweging/actie in de foto. De achtergrond en de wielen 'bewegen' op de foto zodat de illusie van snelheid ontstaat.
Bij foto's in bochten, waar de auto recht op je afkomt is een hoge sluitertijd beter.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Excibular
mphilipp schreef op zondag 25 december 2005 @ 01:59:
Afhankelijk van wat voor foto ze maken dan. Probleem met hoge sluitertijd is dat je de beweging bevriest. Zo krijg je foto van Schumacher in een volledig stilstaande auto, terwijl ie eigenlijk 250 km/u doet. Door een lagere sluitertijd te pakken en dan mee te bewegen met de auto, krijg je beweging/actie in de foto. De achtergrond en de wielen 'bewegen' op de foto zodat de illusie van snelheid ontstaat.
Bij foto's in bochten, waar de auto recht op je afkomt is een hoge sluitertijd beter.
En daarbij even opgemerkt dat motorcross ook wat anders is dan f1. Bij een motorcross spectacel heb je ook te maken met modder wat toch al wat eerder zorgt voor het idee van snelheid. Dus een bevroren beweging kan nog best wat hebben. Maar dat is wel een beetje afhankelijk van je plaats.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ExCibular schreef op zondag 25 december 2005 @ 12:30:
[...]
Dus een bevroren beweging kan nog best wat hebben. Maar dat is wel een beetje afhankelijk van je plaats.
Volgens mij kun je best een beetje spelen met de sluitertijd zodat je én draaiende wielen krijgt én een stilstaande motor (in de lucht bijvoorbeeld). Die wielen draaien altijd harder rond als de motor vooruit gaat, dus het moet mogelijk zijn. Het geeft gewoon een dynamischer beeld vind ik. Het is moeilijker en ik snap ook best dat als je een gelukte foto wilt, je 'm lekker op 1/250 zet en dan is het altijd goed zeg maar. Maar om een echt mooie foto te maken zul je wat tijd moeten investeren. Neem een paar 'safety shots' en ga vervolgens een beetje experimenteren. Zonde om bij wijze van spreke steeds het sport programma te gebruiken, toch?

F1 is idd niet goed te vergelijken met cross qua sport, maar vwb fotograferen gelden in principe dezelfde regels. Een sportfotograaf zoals bv Frits van Eldik weet (of kan snel rekenen) hoe hard zijn onderwerpen gaan en weet dan ook welke sluitertijd hij moet pakken om een mooie foto te maken. Het heeft uiteindelijk weinig met de sport te maken. Wat dat betreft heb je best wel wat aan de wetenschap hoe de ene sport wordt gefotografeerd bij het fotograferen van de andere sport.

• Excibular
mphilipp schreef op zondag 25 december 2005 @ 12:57:
[...]

Volgens mij kun je best een beetje spelen met de sluitertijd zodat je én draaiende wielen krijgt én een stilstaande motor (in de lucht bijvoorbeeld). Die wielen draaien altijd harder rond als de motor vooruit gaat, dus het moet mogelijk zijn. Het geeft gewoon een dynamischer beeld vind ik. Het is moeilijker en ik snap ook best dat als je een gelukte foto wilt, je 'm lekker op 1/250 zet en dan is het altijd goed zeg maar. Maar om een echt mooie foto te maken zul je wat tijd moeten investeren. Neem een paar 'safety shots' en ga vervolgens een beetje experimenteren. Zonde om bij wijze van spreke steeds het sport programma te gebruiken, toch?

...
Wat ik bedoel, met bevroren foto's kan je juist bij motorcross heel geslaagde resultaten behalen, wat dat betreft is het heel anders dan f1.
zie bijvoorbeeld deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.motorsm.com/motorsport/moto/pics_moto/MX1_everts_05_1a.jpg

Helemaal bevroren maar door de opstuivende modder krijgt hij toch een dynamische look.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Wat wel prettig is om te weten is wat voor diafragma die lensjes maximaal aankunnen. Als jouw "Zuiko 45-150" een f/4-6.5 lens is moet je het nogal wat anders aanpakken dan wanneer het een f/2.8-4 lens is zegmaar. ;)

Bericht hierboven

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ExCibular schreef op zondag 25 december 2005 @ 14:55:
Wat ik bedoel, met bevroren foto's kan je juist bij motorcross heel geslaagde resultaten behalen, wat dat betreft is het heel anders dan f1.
Ik weet wat je bedoelt, en ik beweer ook niet dat het niet mooi is. Alleen zeg ik dan weer (eigenwijs als ik ben) dat als die sluitertijd een fractie langer was geweest, er door draaiende wielen nóg meer dynamiek in had gezeten. Maar ik realiseer me ook dat bij motocross de snelheden niet zo gruwelijk hoog liggen en ze dus bij bepaalde bochten (waar je de meeste kans hebt om ze te knippen) niet zo hard meer rijden. Ze geven dan ook nét gas zoals je ziet aan de opspattende modder. Dus het zal niet zo makkelijk zijn om die langere sluitertijden te halen.

• Excibular
Floris schreef op zondag 25 december 2005 @ 23:15:
Wat wel prettig is om te weten is wat voor diafragma die lensjes maximaal aankunnen. Als jouw "Zuiko 45-150" een f/4-6.5 lens is moet je het nogal wat anders aanpakken dan wanneer het een f/2.8-4 lens is zegmaar. ;)
Die Zuiko 40-150 is een f/3,5-4,5
Meer specificaties vind je hier: http://www.olympus-europa...AL_40-150mm_1_3_5-4_5.htm

[ Voor 16% gewijzigd door Excibular op 26-12-2005 10:55 ]

Pagina: 1