Linux op een P60

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Topicstarter
Ik kom door al die Linux versies er even niet meer uit.

Het is de bedoeling dat Linux gaat draaien op een:

Pentium 60
8 MB Werkgeheugen
850 MB Hardeschijf

Linux gaat dienen om het internet te delen.
Welke versie ?!

Verwijderd

ik raad je linux debian aan

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 11:41
je kan verschillende distro's nemen.. ik heb zelf ongeveer anderhalf jaar SuSE op mn server gehad (486, 66 mhz, 32meg geheugen)..

SuSE is te draaien op een 60mhz bak, maar ik raad je aan om toch wel 16 mb geheugen te nemen... probeer nog ergens aan een paar bankjes te komen, want 16 meg is toch wel lekker tijdens de installatie e.d...

Maar het is in ieder geval wel mogelijk, met bijv SuSE..

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 09:15
met redhat en mandrake krijg je geloof ik een probleem .. (proberen in installatie procedure voordat swap-space geactiveerd is een 2nd-stage-install-filetje in het geheugen te zetten van iets van 9mb .. dat past dus niet en dan hangt de zaak) ...
Ik gebruik sinds dien debian ... een van de eerste dingen in die installatie procedure is zorgen dat je swap-space krijgt en derhalve genoeg geheugen :)

heb dus een 486-dx2-66 met 8mb en ook een 420mb hardeschijfje ...
en dus redhat mandrake caldera ... weinig succes vol ... debian.. tsja geweldig :-)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

zal ff wat extra geheugen bij prikken grafische schil kun je zo wel vergeten

• gekkie
grafische schil heb je op een routertje toch ook niet echt nodig ?

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Het gaat mij er vooral om dat het een soort-windows look heeft (weet het woord ff niet)

En dat het dus allemaal makkelijk te configureren is...

Hoeven niet veel opties op te zitten, als ik internet maar kan delen

• Passenger
Op zaterdag 20 januari 2001 11:54 schreef Pizzaman het volgende:
Het gaat mij er vooral om dat het een soort-windows look heeft (weet het woord ff niet)

En dat het dus allemaal makkelijk te configureren is...

Hoeven niet veel opties op te zitten, als ik internet maar kan delen
windows look en makkelijk configureren? met linux? op een 486?
misschien kun je het hele idee beter uit je hoofd zetten :)
windowslook kan eigenlijk sowieso nie op die 486.. istie niet krachtig genoeg voor (mn 300 server trekt t net... 64meg intern)
makkelijk configureren op linux? yeah right... linux is een bitch voor newbie's, dus die kun je ook wel vergeten...

resterend: win95 met winroute... makkelijk en windows-look

Verwijderd

als je een soort windows look wil hebben moet je linux redhat nemen maar daar heb je te weinig intern geheugen voor linux debian is veel stabieler alleen iets minder gebruiksvriendelijker

• gekkie
dan blijft inderdaad win95+winroute over ... werkte ook wel aardig op m'n 486je met 8mb, 2 nadelen:

1) uptime van max 49.7 dagen :) (have seen it)
2) 100% cpu usage bij download van 150 kb/sec ... terwijl linux dan tussen de 10 a 20 % zit :)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Op zaterdag 20 januari 2001 11:59 schreef R.L het volgende:
als je een soort windows look wil hebben moet je linux redhat nemen maar daar heb je te weinig intern geheugen voor linux debian is veel stabieler alleen iets minder gebruiksvriendelijker
Nee in principe even stabiel, maar debian is gewoon.. tja.

[*jep] vraagt zich af waarom iedereen die windows lookjes wil? ik had het ook altijd, ik begon toen met linux console (nooit x gehad dus). ik merk nu, dat console veeeeeeel sneller werkt en ik kan er hetzelfde mee :) ik doe nu alles op mijn pentium 120 terwijl ik een p3 450 heb met 256 meg :P

console 4 ever

ik IRC, ICQ, luister mp3's, ftp en nog veel meer, oja :) HTML'n.. photoswoppu doen ik dan op die andere computer :)

maargoed, zie maar ;)

• Passenger
[KNIP]
vraagt zich af waarom iedereen die windows lookjes wil?
[KNIP]
komt omdat iedere newbie met windoze begint... je begint daarna steeds verder te vorderen met windoze, totdat het geen geheimen meer voor je heeft.. dan ga je je windoze aanpassen aan je eigen voorkeuren.. probeert es een ander shelletje, gaat leuke tweak proggies gebruiken, etc..
Dan hoor je van linux, schijnt een masterlijk systeem te zijn, en je ziet iedereen "linux router"-schreeuwen, maar weet niet wat het inhoud.. schijnt erg goed te zijn... je gaat kijken wat het is, ontdekt wat het is, en wil het zelf ook hebben! maar..... je bent nog steeds windoze gewend... makkelijkste overstap is dmv een mooi GUI die op windoze lijkt..

voilà

daarbij komt nog eens, dat het net zo eenvoudig in te stellen moet zijn als windoze, want windoze is naar horen zeggen een superslecht systeem, en linux is supergoed, dus dat MOET dan wel makkelijker zijn!!

realiteit is helaas anders... configureren valt zwaar tegen, en vooral werken vanaf de command line doet je weer herinneren aan dos zonder windows... voor newbies een hel, voor freaks de hemel :)

Verwijderd

van de console leer je veel meer
Console 4 ever :D
ik heb net bij mijn bak ssh erop gegooit en ga nu de videokaart eruit halen :D

• jep

jep

Ik heb bij een server met GUI nooit het idee dat het een server is, zo nep.. en heb je toch niet nodig :)

• Passenger
Op zaterdag 20 januari 2001 12:11 schreef j3p het volgende:
Ik heb bij een server met GUI nooit het idee dat het een server is, zo nep.. en heb je toch niet nodig :)
klopt, maar zoals ik hier, dient mijn server tevens als werkstation..
vond het zonde om 300mhz met 64meg zomaar alleen als servertje te laten staan :)

• jep

jep

Op zaterdag 20 januari 2001 12:08 schreef Tu-Tone het volgende:
realiteit is helaas anders... configureren valt zwaar tegen, en vooral werken vanaf de command line doet je weer herinneren aan dos zonder windows... voor newbies een hel, voor freaks de hemel :)
Het is een andere manier van werken, maar als je het systeem eenmaal snapt is er weinig moeilijks an. toch? :) zo heb ik het ervaren.

toen ik begon wist ik 1 ding.. 'ls' hehe en door IRC en howtos steeds bijgeleerd.. that's the way volgens mij :>

• jep

jep

Op zaterdag 20 januari 2001 11:57 schreef Tu-Tone het volgende:

[..]
windows look en makkelijk configureren? met linux? op een 486?
misschien kun je het hele idee beter uit je hoofd zetten :)
windowslook kan eigenlijk sowieso nie op die 486.. istie niet krachtig genoeg voor (mn 300 server trekt t net... 64meg intern)
makkelijk configureren op linux? yeah right... linux is een bitch voor newbie's, dus die kun je ook wel vergeten...

resterend: win95 met winroute... makkelijk en windows-look
Laat me raden, jij draait gnome met alle gradientjes erbij? ;)

p133 met 32meg van een vriend trekt KDE erg goed.

en wat betreft configgen, er is veel veranderd sinds 3 jaar geleden en met een beetje algemene computer kennis kom je er wel.

windows95 echt geen optie als router als je het mij vraagt

• Passenger
Op zaterdag 20 januari 2001 12:15 schreef j3p het volgende:

[..]
Het is een andere manier van werken, maar als je het systeem eenmaal snapt is er weinig moeilijks an. toch? :) zo heb ik het ervaren.

toen ik begon wist ik 1 ding.. 'ls' hehe en door IRC en howtos steeds bijgeleerd.. that's the way volgens mij :>
100% mee eens.. eerste wat ik wist was "dir" (goeie ouwe dos-tijd ;)) verder veel lezen en veel vragen.... dat is volgens mij de beste manier

• Passenger
Op zaterdag 20 januari 2001 12:17 schreef j3p het volgende:

[..]
Laat me raden, jij draait gnome met alle gradientjes erbij? ;)

p133 met 32meg van een vriend trekt KDE erg goed.

en wat betreft configgen, er is veel veranderd sinds 3 jaar geleden en met een beetje algemene computer kennis kom je er wel.

windows95 echt geen optie als router als je het mij vraagt
nee hoor, geen gnome... gwoon kde.... maar we praten hier natuurlijk niet over een p133 maar een 486 60mhz met 8meg ram.... denk niet echt dat dat gaat lukken ;)

win95 is zeer zeker wel een optie... alleen heb je natuurlijk niet de kwaliteit van een linux router...

• jep

jep

Jammer dat veel mensen het als zo moeilijk ervaren. als je zoiets als redhat neemt, je installed.. tijdens installatie doe je je ethernet kaart incl instellingen, erna netconf en je fixt hem ff (net als in windowz). Daarna tik je 1 commando en je netwerk is online.

• Passenger
Op zaterdag 20 januari 2001 12:20 schreef j3p het volgende:
Jammer dat veel mensen het als zo moeilijk ervaren. als je zoiets als redhat neemt, je installed.. tijdens installatie doe je je ethernet kaart incl instellingen, erna netconf en je fixt hem ff (net als in windowz). Daarna tik je 1 commando en je netwerk is online.
das waar.. maar dan ben je nog niet op de helft... hoe moet je bijv. een httpd dichtspijkeren, als je niet eens weet dattie bestaat?
een linux router is leuk, maar als je redhat installeert, en je zet je netwerk online, ben je zo lek als een mandje.. beetje scriptkiddie of cracker/hacker loopt zo bij je binnen... dan kun je beter een win95 router nemen, omdat dit in dat geval een stuk secure-der is.. geen deamons die draaien etc.
eerdat je er als newbie achter bent dat je alles dicht moet spijkeren, en WAT je dicht moet spijkeren, ben je al gauw een paar weken/maanden verder...

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Op zaterdag 20 januari 2001 12:08 schreef Tu-Tone het volgende:

[..]
komt omdat iedere newbie met windoze begint... je begint daarna steeds verder te vorderen met windoze, totdat het geen geheimen meer voor je heeft.. dan ga je je windoze aanpassen aan je eigen voorkeuren.. probeert es een ander shelletje, gaat leuke tweak proggies gebruiken, etc..
Dan hoor je van linux, schijnt een masterlijk systeem te zijn, en je ziet iedereen "linux router"-schreeuwen, maar weet niet wat het inhoud.. schijnt erg goed te zijn... je gaat kijken wat het is, ontdekt wat het is, en wil het zelf ook hebben! maar..... je bent nog steeds windoze gewend... makkelijkste overstap is dmv een mooi GUI die op windoze lijkt..

voilà

daarbij komt nog eens, dat het net zo eenvoudig in te stellen moet zijn als windoze, want windoze is naar horen zeggen een superslecht systeem, en linux is supergoed, dus dat MOET dan wel makkelijker zijn!!

Kijk dat was dus ook mijn gedachte !

Mooi gesproken :)

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Ik heb hier thuis ook een Linux server (waar ik nog een vraag over heb http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/109807 )
Vroeger heb ik er wel KDE op gedraaid en dat ging wel aardig. Nu heb ik het ding vooral als server draaien en heb ik et gewoon niet geinstalleerd. Binnen KDE zit alles weer net anders als Windows en ik had er het idee dat je nauwelijks wat mee kon doen (spelletjes spelen :) ). Verder moet ik zeggen dat de Console best wel meevalt en dat deze beter en overzichtelijker werkt dan de GUI. verder zijn er een aantal heel handige programma's als Midnight Commander.

Wat je trouwens ook kan doen (heb ik hier niet gezien als mogelijkheid) is WEBMIN installeren. Kun je vanuit je webbrowser op een andere computer echt van alles instellen

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Op zaterdag 20 januari 2001 12:52 schreef Bart B het volgende:
Ik heb hier thuis ook een Linux server (waar ik nog een vraag over heb http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/109807 )
Ga jij ff ergens anders je eigen problemen aanprijzen ! ;)

Het gaat hier om mijn probleem :)

Verwijderd

FreeBSD draait prima met 8MB, maar als je iets makkelijks wilt, en alleen maar internet wilt delen is FreeSCO misschien iets voor jou.

Als je er 16 MB bij in kunt zetten (totaal 24 MB) kun je WEL een grafische omgeving gebruiken. In dat geval raad ik je Corel linux aan.

• jep

jep

sinds wanneer is een pentium 60 een 486 @ 60 Mhz ? :)

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Als ik er nou voor kan zorgen dat het geheugen 32MB word, is het dan wel mogelijk ?

• Passenger
Op zaterdag 20 januari 2001 13:30 schreef j3p het volgende:
sinds wanneer is een pentium 60 een 486 @ 60 Mhz ? :)
sinds de tijd dat ik niet goed kan lezen :) :)

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07-2025
Op zaterdag 20 januari 2001 13:38 schreef Pizzaman het volgende:
Als ik er nou voor kan zorgen dat het geheugen 32MB word, is het dan wel mogelijk ?
Euuhhh, PJ, Mijn 32 mb Edo Ram ros ik vandaag in mijn servertje dusseehh dat wordt 32 kopen eruguns. Ik heb laatst nog wel 32 mb edo ram zien liggen ƒ199.- hehe *D Ik snap niet waarom dat geheugen zo fokking duur is. Hehe "fokking".

Groetjes,

Fokke

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Op zaterdag 20 januari 2001 13:41 schreef EvilFox het volgende:

[..]
Euuhhh, PJ, Mijn 32 mb Edo Ram ros ik vandaag in mijn servertje dusseehh dat wordt 32 kopen eruguns. Ik heb laatst nog wel 32 mb edo ram zien liggen ƒ199.- hehe *D Ik snap niet waarom dat geheugen zo fokking duur is. Hehe "fokking".

Groetjes,

Fokke
Hehe das dan vette pech voor mij :'(

• jep

jep

waarom nou grafisch :( :( :(

je moest eens weten :)

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Op zaterdag 20 januari 2001 14:05 schreef j3p het volgende:
waarom nou grafisch :( :( :(

je moest eens weten :)
Misschien omdat dat lekker makkelijk is...

• jep

jep

dacht ik al ;(

Console is ff wennen, maar je hebt er toch echt meer an..

we hebben het over een p60 die gaat routen he..

wat heeft een router aan X zou ik dan zeggen, netwerk configgen in X is niets anders dan in console hoor

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Naja dan probeer ik gewoon Win95 wel weer...

Gaat wel errug traag maja...

• jep

jep

je wou een router zei je, geen workstation.

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Op zaterdag 20 januari 2001 14:31 schreef j3p het volgende:
je wou een router zei je, geen workstation.
Ik moet gewoon internet delen via die pc.
Dus 2 netwerkkaarten erin en chello delen...

Verwijderd

Ik zou FreeBSD ( http://www.freebsd.org )gebruiken. Als het enkel is als router Freesco ( http://www.freesco.org ). Dan kun je wel geen mailserver maken zoals bij freebsd
Als je persé linux wilt gebruiken: Mandrake.

• jep

jep

Op zaterdag 20 januari 2001 14:32 schreef Pizzaman het volgende:
Als linux niet werkt moet er toch wel een besturingssysteem op...
:? :? :? :?

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Op zaterdag 20 januari 2001 14:34 schreef j3p het volgende:

[..]
:? :? :? :?
Lama |:(

• yamAUchi
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

yamAUchi

0x5f3759df

grafisch veel makkelijker ? dat zal dan nog wel tegenvallen.

op zich is het met windows zo dat je kan klooien totdat je de goede optie ziet en dan hup aangooien die hap..

met linux gui moet je alsnog weten wat je doet eigenlijk =).. (ok ok. ietsjes meer kloten dan in de console.. maar toch)

lijkt mij dat die p60 met 8mb ram .. en 850 mb hd gewoon te mager is voor grafisch.. maar install gewoon zonder gui.. en leer van de console.. zo lastig is het nou ook weer niet

[ the server is down, life after student-dorm sucks ]

Verwijderd

8MB voor de hedendaagse distro's is een ramp. Het kan opzich goed, maar de meeste installaties verslikken zich. Echt naar is dat.

Dus ik zou een ietwat oudere distro zoeken en zelf upgraden.

X met 8MB is overigens helemaal vervelend.

• Pizzaman
  • Niet online

Pizzaman

Topicstarter
Op zaterdag 20 januari 2001 14:50 schreef Nem0 het volgende:
8MB voor de hedendaagse distro's is een ramp. Het kan opzich goed, maar de meeste installaties verslikken zich. Echt naar is dat.

Dus ik zou een ietwat oudere distro zoeken en zelf upgraden.

X met 8MB is overigens helemaal vervelend.
Ik weet niet of het kan wat ik nu ga zeggen:

Ik prik er eerst 32 MB in dan zorg ik dat alles loopt enzo en dan prop ik er weer 8MB in

Verwijderd

kan altijd natuurlijk.

Als je de pc alleen als server gebruikt heb je X (grafisch) overigens echt niet nodig. Wil je dat persee wel hebben, kan dat natuurlijk, maar moet je er tijdens de installatie voor kiezen dat deze niet automatisch gestart wordt. (want KDE met 8MB wil echt niet)

Btw:
als je X niet installeerd heb je dus een prompt, maar dat is meer dan alleen commando's intypen hoor! De programma's zijn weliswaar in textmodus, maar zijn menu gestuurd ! Dus wel (een beetje) grafisch.

netconf en mc zijn de enige programma's die je nodig hebt. :) en beiden menu gestuurd
Pagina: 1