Dag allemaal,
Ik zit al een tijdje rond te kijke voor een nieuwe pc, een "manusje van alles" die gaat
gebruikt worden voor o.a:
-studies (programmeren, office, internet,...)
-klungelen met photoshop, wat videobewerking, audiobewerking
-gaming
-films kijken
-muziek (creative audigy en surround setje heb ik nog van "oude" pc)
-televisie en radio (pinnacle pctv pro ook reeds in bezit)
-Medion 19" TFT dvi en belinea 17" crt in dualview.
Doordat de computer hier boven op m'n bescheiden kamertje komt te staan, ik tot in de late uurtjes erop bezig zal zijn en de muren het geluid slecht dempen, zou het ook handig zijn dat de
geluidsproductie beperkt blijft. Zodoende kunnen mijn kleine zusjes in de kamer naast de mijne
ongehinderd slapen. Zoals eerder vermeld ben ik dus nog student met beperkt budget.
Hier even een opsomming van wat ik in gedachten had:
(prijzen www.forcom.be)
Processor: AMD Athlon64 X2 3800+ 64bit Boxed € 349.95
Ik ga voor de goedkoopste dual-core processor, redenen zijn vooral budget, toekomstgerichtheid,
gunstiger stroomverbruik (=>geluid cooler!),...
Met m'n huidig systeempje kan ik moeilijk tv kijken en tegelijk andere applicaties (bvb games) draaien, een dual-core maakt het mogelijk om aan m'n tv-software een core toe te kennen zodat dit wel mogelijk is. Ik zou zelfs kunnen recorden zonder te worden gehinderd in de andere bezigheden (of zie ik dit verkeerd?)
Geheugen: Twinmos 1Gb DDR-400 Dual Channel Kit € 89
Goedkoopste 1GB dualchannel-kitje van de shop, Twinmos is naar mijn weten wel degelijk.
Moederbord: Asus A8N-E PCI-E Nforce4 € 94,7
Goedkoop en volledig moederbord, SLI heeft naar mijn mening weinig nut...tegen de tijd
dat de videokaart aan vervanging toe is staan we weer een paar generaties verder en ga ik wss
geen tweede "oude" videokaart meer aanschaffen...
Videokaart: Asus EN7800GT/2DHTV 256MB VIVO/2xDVI-I HDTV € 348.98
Een goede videokaart met redelijke prijs/prestatie verhouding
Chieftec Medium Tower CX-01 Silver 420W €99,-
Degelijke behuizing, goede demping van het geluid (naar horen zeggen)
Ik hoop dat de voeding volstaat.
DVD brander Philips reeds in bezit
HDD: 2x Maxtor 160GB Sata II 7200rpm € 167.24
Deze zou ik in raid0 gaan zetten, ok groter risico maar ook mooie performance...
TOTAAL: € 1149.07
Nu is mijn vraag aan jullie: kloppen mijn beredeneringen een beetje en hebben
jullie nog wat tips voor mij?
Bedankt!!!
Ik zit al een tijdje rond te kijke voor een nieuwe pc, een "manusje van alles" die gaat
gebruikt worden voor o.a:
-studies (programmeren, office, internet,...)
-klungelen met photoshop, wat videobewerking, audiobewerking
-gaming
-films kijken
-muziek (creative audigy en surround setje heb ik nog van "oude" pc)
-televisie en radio (pinnacle pctv pro ook reeds in bezit)
-Medion 19" TFT dvi en belinea 17" crt in dualview.
Doordat de computer hier boven op m'n bescheiden kamertje komt te staan, ik tot in de late uurtjes erop bezig zal zijn en de muren het geluid slecht dempen, zou het ook handig zijn dat de
geluidsproductie beperkt blijft. Zodoende kunnen mijn kleine zusjes in de kamer naast de mijne
ongehinderd slapen. Zoals eerder vermeld ben ik dus nog student met beperkt budget.
Hier even een opsomming van wat ik in gedachten had:
(prijzen www.forcom.be)
Processor: AMD Athlon64 X2 3800+ 64bit Boxed € 349.95
Ik ga voor de goedkoopste dual-core processor, redenen zijn vooral budget, toekomstgerichtheid,
gunstiger stroomverbruik (=>geluid cooler!),...
Met m'n huidig systeempje kan ik moeilijk tv kijken en tegelijk andere applicaties (bvb games) draaien, een dual-core maakt het mogelijk om aan m'n tv-software een core toe te kennen zodat dit wel mogelijk is. Ik zou zelfs kunnen recorden zonder te worden gehinderd in de andere bezigheden (of zie ik dit verkeerd?)
Geheugen: Twinmos 1Gb DDR-400 Dual Channel Kit € 89
Goedkoopste 1GB dualchannel-kitje van de shop, Twinmos is naar mijn weten wel degelijk.
Moederbord: Asus A8N-E PCI-E Nforce4 € 94,7
Goedkoop en volledig moederbord, SLI heeft naar mijn mening weinig nut...tegen de tijd
dat de videokaart aan vervanging toe is staan we weer een paar generaties verder en ga ik wss
geen tweede "oude" videokaart meer aanschaffen...
Videokaart: Asus EN7800GT/2DHTV 256MB VIVO/2xDVI-I HDTV € 348.98
Een goede videokaart met redelijke prijs/prestatie verhouding
Chieftec Medium Tower CX-01 Silver 420W €99,-
Degelijke behuizing, goede demping van het geluid (naar horen zeggen)
Ik hoop dat de voeding volstaat.
DVD brander Philips reeds in bezit
HDD: 2x Maxtor 160GB Sata II 7200rpm € 167.24
Deze zou ik in raid0 gaan zetten, ok groter risico maar ook mooie performance...
TOTAAL: € 1149.07
Nu is mijn vraag aan jullie: kloppen mijn beredeneringen een beetje en hebben
jullie nog wat tips voor mij?
Bedankt!!!