Toon posts:

Nieuwe PC voor videobewerkeing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor het nieuwe jaar moet ik nog een nieuwe PC aanschaffen in verband met BTW aftrek. De PC is bedoelt voor videobewerking. Het gaat hierbij om filmpjes die via zowel analoge als digitale videocamera erop gezet moeten kunnen worden. Ik heb nu een PC samen gestelt op Alternate.nl waarmee ik denk dat dit prima kan. Graag heb ik nog jullie oordeel hierover. Wat kan goedkoper? Welke onderdelen kan ik er beter uithalen of heb ik overbodige dingen erbij zitten? Op dit systeem zullen overigens geen spelletjes gespeeld hoeven te worden.

Processor Intel® Celeron® D 351 (3.2 GHz) € 134,00
Moederbord Asus P5GDC Deluxe € 119,00
Geheugen MDT DIMM 1 GB € 75,00
Behuizing Thermaltake Shark € 119,00
Voeding HEC Power Master € 79,00
Grafische kaart Asus EN6600GT/HTD (GeForce 6600 GT) € 189,00
DVD-ROM Samsung SH-D162C € 25,00
DVD-brander NEC ND3550A € 45,00
Geluidskaart Creative SB Audigy 4 24bit € 59,00
Speakers Logitech X-210 € 35,00
Controller USB Adaptec AUA-5100 € 59,00
Floppy Sony Floppydrive € 15,00
Muis Sweex Optical Scroll Mouse RF101 € 9,00
LCD Acer AL1714ms (17 inch) € 249,00
TV-kaart Technisat SkyStar € 99,00

Alvast bedankt.

PS: Kan een mod de topic titel aanpassen, heb een spelfoutje gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 19:19 ]

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 20:42
pak zeker een groter scherm; we zijn ook van 17 naar 19 gegaan en da's super!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Celeron? voor videobewerking???

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:06
Harddisk(s) lijkt me praktisch, Audigy 4 overkill (neem een plank met Intel chipset -> HDA), een hoop meer CPU-power ook handig (flinke Pentium 4).

^ Wat hij zegt.

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10-2025
Als je geen spellen speelt maar wel wilt video bewerken, waarom neem je dan een Celeron én een 6600GT? Neem dan gewoon een P4 of een AMD 64 met een wat mindere videokaart.

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Waarom een USB controller? Dat zit toch al standaard op je moederbord?
En ik zou een Logitech OEM muisje nemen, dat kost je een paar euro meer en is stukken beter dan een Sweex muis.

[ Voor 34% gewijzigd door roan op 24-12-2005 19:43 ]

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Ik mis ook nog een flink grote hardeschijf om al die video bestanden op te slaan

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-02 10:25
Ik zou zelf ook voor een PIV 3.0 of 3.2 Ghz kiezen, verder liever 2 reepjes geheugen, die kun je dan gelijktijdig aanspreken (dus of 2 x 512Mb of nog beter 2 x 1024Mb). Op het door jouw gekozen moederboard zit al een redelijke geluidschip, die die extra geluidskaart kun je net zoals die extra USB uitbreiding laten vervallen. Asus heeft trouwens een heel mooi VGA kaartje, namelijk een 6600 zonder ventilator (lekker stil dus).

"If it ain't broke, don't fix it!"

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Misschien een Firewirekaart met eventueel een 5,25 inch frontaansluiting met usb en firewire.

Een harddisk voor je os en programma's en een hele grote harddisk voor videofimpjes op te slaan/te bewerken.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Voor videobewerking heb je geen uber snelle videokaart nodig, hier kan je dus best nog op besparen. Idem voor je uber geluidskaart.
Verder zou het wel handig zijn als je er een harddisk in zet, liefst 2. Eentje voor je OS en applicaties, en eentje voor je data (flinke grote dus, 250GB ofzo).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01 17:13
Persoonlijk zou ik een goedkopere kast kopen (bijv. een Antec kast met 350 Watt). Dat scheelt je al minstens 120 euro.
Vervolgens zou ik een AMD64 3000+ nemen (Socket 939) and dan een dual channel 2x512Mb geheugen.
De DVD-Rom speler zou ik ook aan bovenstaande zaken besteden, omdat je ook al een DVD-brander hebt.

Overigens zou ik sowieso bezuinigen op een videokaart en het geld uitgeven aan processor en geheugen. Videoprogramma's maken weinig gebruik van de videokaart, omdat het eigenlijk puur dataverwerking is.

Verwijderd

de bovenstaande replays geven al zat hints.
ik som ze ff op en vul ze aan.

- geen celeron, neem een athlon 64 3x00+ (venice core, socket 939). AMD CPU's ondersteunen Cool&Quiet dwz dat hij terug clockt als ie niet veel te doen heeft (stroom/hitte besparing).

- Socket 939 moederbord dus, Asus heeft wel goede maar neem geen SLI dat gebruik je toch niet en bespaard je dus geld.

- 2x512 of 2x1024 (socket 939 ondersteund het draaien van geheugen in dual chanel, dus ze worden allebei tegelijk aangesproken. Videobewerking vreet geheugen en 2 GB wordt al aardig mainstream.

- Antec Sonata II (goede, stille kast, goede voeding en goedkoper dan die kast + voeding wat je nu hebt).

- Nvidia 6600 GT kun je op bezuinigen.

- Nec 4550 DVD-brander, gewoon 1 brander nemen (2 is alleen handig voor on-the-fly fikken).

- onboard geluid levert prima geluid. (apparte geluidskaart kan dus wel weg).

- een socket 939 moederbord bevat al een usb-controller (die apparte kan dus weg)

- floppydrive voor 15 euro? is dat niet iets van 7 of 8 euro intussen?

- geen cheap-ass muis: daar krijg je spijt van, neem een fatsoenlijke Logitech muis (MX510, MX518, G5, G7 .....bijv)

- Een tft met DVI aansluiting geeft een iets strakker beeld, deze bijv: Samsung SyncMaster 730BF (17", 4 ms G-G, D-sub/DVI-D) staat op nr 1 in de pricewatch voor 260 euro.

edit: "2x512 MB" maar doorgestreept
edit2: je hebt geen hardeschijf in je lijst staan, is toch wel belangrijk :+
Neem in iedergeval een grootte schijf (250 GB ofzo) want videobewerking kost je aardig wat hardeschijf ruimte. De Raptor is inderdaad een rappe schijf om als OS boot schijf te gebruiken tegelijk is dat ding al 2 jaar(?) oud, en maakt ie aardig wat herrie. Een moderne Sata schijf komt al aardig in de buurt van de raptor qua snelheid.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 20:42 ]

• Afterburner79
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
My 2 cents: (heb het mobo niet bekeken moet ik toegeven . . .)

- P4
- 2 GB intern geheugen
- 2 x DVD brander ? (ipv 1 lezer en 1 brander)
- Snelle Raptor schijf om van te booten
- 2x HD in RAID 0 voor opslag
- Gebruik je echt nog wel diskettes? (is toch weer 15 euro)
- Goedkopere videokaart kan evt. Anders een Matrox'je of een Ati AIW (prima om te capturen)
- Als je al een sateliet decoder hebt, waarom een extra interne kaart?
(Waar leg je de grens ivm resolutie/kwalitieit?)
- Geluidschip onboard is voldoende. (Kost wel een beetje processorkracht)
- Betere muis kopen!
- Firewire aansluiting

Gewoon een paar puntjes om even naar te kijken. Weet ook niet wat je budget is enzo.
Maar als je een nieuw systeem koopt voor deze doeleinden, 3x nadenken! ;)

Edit : ^^ Searoar heeft ook een paar goede punten! B)

[ Voor 10% gewijzigd door Afterburner79 op 24-12-2005 20:23 ]

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jakenl schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 20:00:
Vervolgens zou ik een AMD64 3000+ nemen (Socket 939) and dan een dual channel 2x512Mb geheugen.
Videobewerking is heel erg geheugen bandbreedte intensief, ik zou dan juist voor een Intel Pentium 4 kiezen, omdat deze (middels dual channel) een hele hoge geheugen bandbreedte hebben of kunnen halen... :)

Je hebt er misschien niet veel aan, maar je kan ook naar de Best Buy Guide - Multimedia Systeem kijken op de frontpage, misschien kan die je helpen... :)

* CH4OS vraagt zich af, of het geen goed idee is, om in de BBG een keer een systeem toegespitst op Video bewerking er in te zetten... :)

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 24-12-2005 20:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Enorm bedankt voor de snelle replies. De dure kast en voeding zijn er trouwens omdat ik nogal eens extra's erbij koop zonder rekening te houden met de capaciteit. De floppy drive is overigens écht nodig en dit is de goedkoopste. Harde schijven heb ik momenteel genoeg, heb er nu wel een bij gedaan though, aangezien dit bij Alternate verplicht is als je een PC samenstelt. De USB controller vind ik persoonlijk wel handig, omdat ik momenteel voor mijn laptop ookal onder meer een externe harde schijf en brander heb. Als monitor ga ik trouwens voor de Samsung SyncMaster 730BF, maar aangezien deze bij Alternate zo'n 40 euro duurder ga ik deze apart bestellen.

Naar aanleiding van jullie posts heb ik het volgende systeem samen gesteld; graag wederom jullie opinie of dit meer in de richting komt.

Processor Intel® Pentium® 4 640 (3.2 GHz) € 249,00
Geheugen MDT DIMM 2 GB (2 slots) € 129,00
Voeding Silverstone ST46F € 99,00
Grafische kaart Asus Extreme N6600 Silencer € 135,00
Harddisk (S-ATA) Samsung SpinPoint P € 85,00
DVD-brander Pioneer DVR-110D € 55,00
Muis Logitech Optical Wheel Mouse S96 OEM € 15,00

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 22:22:
Processor Intel® Pentium® 4 640 (3.2 GHz) € 249,00
Voeding Silverstone ST46F € 99,00
Grafische kaart Asus Extreme N6600 Silencer € 135,00
Harddisk (S-ATA) Samsung SpinPoint P € 85,00
DVD-brander Pioneer DVR-110D € 55,00
Muis Logitech Optical Wheel Mouse S96 OEM € 15,00
Misschien een domme vraag, maar wat moet je met een USB hub / controller van zo'n 60 euro? :? Tegenwoordig zitten er al een aantal USB poorten op het moederbord... ;) Of zoek je RAID controllers? :?

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-02 19:33
Je voeding kan goedkoper.
Een 350 Watt A-merk lijkt me voldoende (tagan, enermax etc.)
Ook die usb controller kan weg? Lijkt me overbodig.
En een extra schijf voor je data :)

Verwijderd

Topicstarter
De USB controller die ik heb geselecteerd heeft bijna 500 mb/s. Daarnaast heb ik nogal wat USB apparaten, dat ik er met 4/6 eigenlijk net wat tekort kom. Lijkt me verder ook handig om snelle USB poorten te hebben in verband met dataoverdracht van de digitale (video)camera.

Op voeding wil ik eigenlijk niet gaan bezuinigen, is toch erg belangrijk in mijn ogen, je moet geen voeding hebben die elke keer oververhit raakt. Daarnaast ben ik nogal iemand die snel extra's in zijn PC propt, dus 8 aansluitingen vind ik erg aantrekelijk.

De harde schijf zal overigens toch een IDE gaan worden, ik hoor net van een maat van me dat IDE en S-ATA niet compatabel met elkaar zijn. Waarom 'slechts' 160 gig? Ik heb hier nog ruim 500 gig liggen, waaronder een externe USB harde schijf van 250 gig.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:06
2GB voor € 129?!

^ Wat hij zegt.

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Het lijkt me sterk dat de USB op je nieuwe moederboord geen USB2 is. Elke USB2 aansluiting zou 480mbit/s moeten kunnen halen, dus om die reden hoef je geen aparte kaart aan te schaffen. Als je te weinig aansluitingen hebt op je moederboord dan wel.

Verder snap ik je probleem met SATA en PATA schijven niet (het zijn trouwens allebei IDE schijven). Als je moederboord een SATA aansluiting heeft dan kun je toch gewoon een (snellere) SATA schijf kopen? En tja, die kun je dan niet aansluiten op een computer zonder SATA, of is dat nu juist het probleem? Misschien wel interesant om te vermelden dat SATA hot swappable is... (PATA is dat niet).

Ik zou net als wat mensen hierboven bezuinigen op de videokaart. Een 6200 moet voldoende zijn. En bezuinig niet op de processor. Deze is juist weer belangrijk bij videobewerking. Bij videobewerking schijnen Pentiums net wat sneller te zijn (een procent ofzo). Maar ik zou je toch een dual core processor van AMD aanraden, dan kan je tenminste nog doorwerken als de computer zwaar werk verricht.
Ohja, als je van plan bent om uitzendingen van TV te captureren op je PC zorg dan dat je een goede TV kaart hebt. Ik weet niet of die ene die je nu hebt gekozen goed is, maar een goede TV kaart is zeker belangrijk om kwaliteit te krijgen.

edit:
Je zou nog kunnen bezuinigen op de kast, door bijvoorbeeld een Aopen kast te nemen. Daar zitten ook gewoon goede voedingen in. Verder zijn de kasten ook gewoon goed. Ik heb goede (en eigenlijk alleen maar) ervaringen met Aopen.
Doe je veel met DVD's? Anders is het misschien slimmer om die DVD-ROM uit je lijst te schrappen... voor een DVDtje branden hebbie geen DVD-ROM nodig. Voor het kopieren van DVD's juist wel.

[ Voor 15% gewijzigd door brute51 op 25-12-2005 00:39 ]

Ik heb echt een hele goeie PC.

Pagina: 1