ASUS A8N-SLI boot & chipset probleem

Pagina: 1
Acties:

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Ik heb net een pc samengestoken,
maar hij doet heel raar. Alles werkt perfect alleen bij het booten blijft het windows balkje lopen. Rara ik heb een maxtor sata diamondmax 10 sata schijf. Nu heb ik gezocht en (veel te veel) topics gevonden. Nu heb ik in de faq dat zipje gedownload voor mijn sata schijf van maxtor firmware up te graden, maar hij zegt dat hij geen maxtor sata's vind :?
Ik dacht van misschien lukt het wel als ik de bios upgrade, dus ik ging op zoek hoe dat moest.
Nu vind ik bij asus HEEL weinig informatie, maar dit is wat ik al heb gedaan:
Ik ga naar de site en zie staan dat ik vooraleer ik mijn bios upgrade ik mijn drivers van mijn chipset moet upgraden. Ik scroll naar beneden en zie de file voor mijn chipset up te graden staan. Na het downloaden neem ik de exe die onder de windows xp 32bit zit, want ik veronderstel dat de 32bit op de os slaat en niet op de cpu?
Nu vroeg hij om een diskette, natuurlijk had ik geen diskette station ingebouwd, kdacht dat is niet meer nodig |:(
Nu heb ik dus een diskette station eraan gehangen en hij maakt die diskette maar nu weet ik niet wat ik er mee moet doen.
Als ik ermee probeer te booten dan lukt het niet dan zegt hij dat er een file mist? In windows zie ik dat er een exe in zit als ik die open dat geeft hij een venster met allerlei tekst in en ik kan alleen op ok klikken. Na het op ok klikken gebeurt er niks?

Dus ik kan niet verder met mijn bios, want ik wil hem niet upgraden als asus zegt dat je eerst de chipset moet upgraden.

Nu zag ik op internet nog een oplosing staan, mijn IDE-drivers verwijderen, maar hoe?
Ik denk bij apparaatbeheer naar IDE controllers en daar dan iets verwijderen.
Maar.. welke? Er staat 1 keer een nforce4 parallel ata controller (die denk ik niet verwijderen)
en ook 2 maal nfocre4 sata controller?Bij de een van de twee staat mijn harde schijf bij de andere zie ik ze niet staan. Ook heb ik 2 partities op mijn harde schijf maar weet ik niet of dit er iets mee te maken heeft.
Hij staat aangesloten op mijn secudnair kanaal, op de master, dit komt omdat ik dacht dat misschien ene connector beschadigd was en had hem verstoken en nu zit hij nog altijd niet terug.

In mijn bios kan ik ook raid enabelen maar ik denk dat dat pas nodig is al ik er meer als twee heb?

Het probleem stelt zich af en toe, dat mijn windows balkje blijft lopen, dus dat is ook al raar, soms werkt het soms niet.
In de winkel zeiden ze dat mijn voeding misschien niet zwaar genoeg is, wat ik wel raar zou vinden want soms werkt het en soms niet?
Als ik kijk op de doos zie ik dat mijn grafische kaart 26A nodig heeft op de 12V lijn.
In mijn boekje van mijn voeding staat er:

+12V1:normal load 4.0A max: 8.0A
+12V2:normal load 7.0A max:14.0A

Nu zit er op mijn grafische kaart een verloopje dat naar twee stekker gaat dus als ik dan de twee 12 lijnen benut dan kan ik maximum 8+14=22A hebben. Dit zou dus te weinig zijn?

tot slot mijn system specs:

ASUS A8N-SLI
AMD 3500+ venice
ASUS 7800GT
2gieg kingston (compatible heb het gecheckt)
Maxtor 250Gieg sata schijf diamondmax 10 (BANC1G10 firmware)
Zalman 7700ALCu
Zalman 700Cu voor graka
Aopen 400Watt AO400-12AHNF

Ik hoop dat me er iemand kan helpen met een van men vele probs,

Grtzz,
Lim@

Techno>Music

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Je voeding is wat zwak, maar niet te zwak, want anders zou de computer daar waarschijnlijk anders op reageren. Verder ben je nu aan het crossposten, want ik heb net in dat andere topic uitgelegd hoe je je IDE-drivers moet verwijderen ASUS A8N problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door The__Virus op 24-12-2005 18:08 ]

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Sorry voor de cross post, ik dacht dat je het topic een beetje ging laten liggen omdat je nu van je probleem verlost was, blijkbaar niet.
Nu zal ik het proberen, morgen kan ik zeggen of het is gelukt nu moet weg.
Thx ;)

Techno>Music

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Het was niet mijn probleem hoor ;). Maar laat het ons weten hoe het dan gaat :P.

[ Voor 40% gewijzigd door The__Virus op 24-12-2005 20:12 ]

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Wel, ik kan niet IDE-/opslagdrivers verwijderen alleen de:
-NVIDIA display driver
-NVIDIA Ethernet driver components
-NVIDIA nForce PCI management Driver

Het valt me net te binnen dat ik natuurlijk de drivers kan upgraden via de nvidia site natuurlijk :p, eens kijken wat het geeft na de installatie van deze nforce drivers...

[ Voor 32% gewijzigd door Lima op 25-12-2005 02:27 ]

Techno>Music

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Idd, nVidia nForce chipset -> drivers op nVidia website.
Die chipset update van Asus is voor RAID, staat ook ergens (lezen ;) )

Als je je IDE-drivers niet hebt geinstalleerd, dan kun je die ook niet verwijderen he. Als je ze wel hebt geinstalleerd, dan moeten ze bij configratiescherm -> software staan.

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 12:27

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

Kort maar krachtig:

Wanneer je windows xp opstartbalk blijft lopen, haal dan in apparaatbeheer bij je ide controllers het vinkje weg bij NCQ ondersteuning.

Probleem solved ....

De kick van Electric!

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Wel nu heb ik die nieuwe drivers geïnstalleerd van nforce van nvidia, en het lijkt alsof het probleem zich niet meer voordoet. Maar dat kan nog veranderen, want misschien is het toevallig dat het nu een paar keer achter elkaar ging.
Van die Command queing, bij mijn vorige drivers kan ik dat kiezen bij apparaatbeheer, maar nu met die nieuwe drivers die ik heb geinstalleerd, en waarna ik mijn ide-controllers heb verwijderd, kan ik dit niet meer kiezen.
Ik krijg 3keer ene primair ide kanaal en 3 keer een secundair, en dan nog eens 3 keer een standaard dual channel pci ide controller?
Nu als het vanaf nu werkt laat ik het zo :p, dan kan ik eindelijk mijn interne kaartenlezer en chipset koelblokje erop steken (na enig zaagwerk want graka zit in de weg).

Nog een vraagje, mijn asus probe geeft dikwijls verkeerde uitlezingenover de snelheden van mijn fans, ik heb een gewone 120mm case fan en en zalman 7700ALcu koeler, waarvan de snelheden worden uitgelezen, heeft iemand al de zelfde ervaring gehad? of zou ik hier beter een ander topic voor openen? soms leeft hij het juist uit, de andere keer daairt hij zogezged tegen -28000toeren? of soms veel hoger.

Techno>Music

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
L i m a schreef op zondag 25 december 2005 @ 10:53:
Ik krijg 3keer ene primair ide kanaal en 3 keer een secundair, en dan nog eens 3 keer een standaard dual channel pci ide controller?

Nog een vraagje, mijn asus probe geeft dikwijls verkeerde uitlezingenover de snelheden van mijn fans, ik heb een gewone 120mm case fan en en zalman 7700ALcu koeler, waarvan de snelheden worden uitgelezen, heeft iemand al de zelfde ervaring gehad? of zou ik hier beter een ander topic voor openen? soms leeft hij het juist uit, de andere keer daairt hij zogezged tegen -28000toeren? of soms veel hoger.
Je moet al die 9 dingen openen tot je er 1 vind waarin je het kunt uitzetten, als het probleem zich nog voordoet.

Ik heb persoonlijk geen probleem met Probe, maar iemand anders had ook 28000 toeren af en toe, dus search er ff naar, volgens mij was het wel opgelost in zijn topic, maar weet ik niet 100% zeker.
Pagina: 1