Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tot enkele dagen geleden zag mijn toen nog prima draaiende configuratie er als volgt uit:

SATA1:
SDA1: 23GB, Ubuntu 5.10
SDA2: 2GB, Swap
Rest: 475GB

SATA2:
SDB1: 200GB, Windows XP Professional

Na Vista build 5270 verkregen te hebben wilde ik deze installeren op 25GB ongeformatteerde ruimte van SATA1; deze build bleek echter geen "echte" ingebouwde formatteerfunctie te hebben (Diskpart mist helaas nog elke vorm van gebruikersvriendelijkheid) en liet ik een XP CD dat klusje maar klaren.
I.t.t. Ubuntu gaat de XP Setup echter direct na het formatteren over tot installeren; dit was niet de bedoeling en toen ik dit merkte werd dit onmiddellijk geannuleerd m.b.v. de aan- en uitknop.

De MBR was door deze "installatie" echter reeds gewist; na een reboot kreeg ik geen GRUB meer te zien en besloot ik i.p.v. GRUB te herinstalleren maar eerst een nieuwe XP installatie te zetten op de overige 450GB van SATA1, iets wat ik toch al weken van plan was aangezien de andere XP installatie over de jaren erg "vervuild" was geraakt.
M.b.v. Partition Magic werd de 25GB partitie naar een verse NTFS partitie omgezet en werden enkele andere kleine aanpassingen gemaakt; nadat deze veranderingen waren doorgevoerd volgde uiteraard een reboot met helaas opnieuw niets.
De 25GB NTFS partitie was echter klaar dus besloot ik daarop maar Vista te installeren. Zoals ook bij XP het geval is zit middenin de installatie een reboot; opnieuw een leeg scherm.

Een herinstallatie van GRUB met Knoppix leidde niet tot het gewenste resultaat: ik had weer de keuze uit Ubuntu en de oude XP installatie, waarbij moet worden toegevoegd dat wanneer ik koos voor XP ik bij een nieuw scherm kwam met de keuze XP of XP Setup (heh?).

Daarop besloot ik maar vanuit Ubuntu handmatig /boot/grub/menu.lst aan te passen; het (correct?) aanmaken met "title", "root", "makeactive" en "chainloader" leidde wel tot een nieuwe maar niet goed functionerende keuze in GRUB ("Filesystem type unknown, partition type 0x7").
Daarnaast kwam ik in /boot/grub/menu.lst voor mij onbekende waardes tegen voor de oude en toen wel werkende XP-keuze; omdat ik "map (1,0)" en "map (0,1)" (iets dergelijks) niet kende, de betekenis nergens terug kon vinden in menu.lst en ik "schone" bestanden prefereer nam ik aan dat het iets semi-zinloos was zoals "savedefault"; ik verwijderde ze.
Stom, stom, stom: zonder "map" werkte dit niet meer.

Een nieuwe herinstallatie van GRUB leidde tot niets nieuws; zorgt "grub> root (hd0,0)", "grub> setup (hd0)", "grub> quit" alleen simpelweg voor een verwijzing in MBR in plaats van een herdetectie van alle OSsen?

Momenteel ziet SATA1 er volgens GParted (/dev/sda) er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
/dev/sda1   ext3                      <- Ubuntu
/dev/sda2   linux-swap                <- Ubuntu Swap
/dev/sda4   extended     lba          <- Eh...?
   /dev/sda5   ntfs                   <- Halve installatie van Vista
/dev/sda3   ntfs         boot         <- Nieuwe XP

Kan iemand mij op weg helpen?

Edit:
Ook heb ik in de XP Setup gespeeld met de "Recovery Console"; FIXMBR, FIXBOOT en BOOTCFG leken niet al te veel doen naast het voor de zoveelste maal weghalen van GRUB.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2005 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondor
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:24
Als je winxp wilt opstarten kan je de volgende proberen(Mij is het niet helemaal duidelijk wat je precies wilt)
code:
1
2
3
4
title           Microsoft Windows XP Professional
root           (hd1,0)
makeactive
chainloader     +1

(hdX,Y): is volgens mij X=harddisk, Y=partitie

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding"-Albert Einstein-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-07 16:03

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Een herinstallatie van GRUB met Knoppix leidde niet tot het gewenste resultaat: ik had weer de keuze uit Ubuntu en de oude XP installatie, waarbij moet worden toegevoegd dat wanneer ik koos voor XP ik bij een nieuw scherm kwam met de keuze XP of XP Setup (heh?).
Als je voor XP kiest in GRUB, dan krijg je daarna het bootmenu van XP. Normaal krijg je die niet te zien, maar wel als je een Windows-multiboot hebt. Ik vermoed dat die setup daar terecht is gekomen toen je probeerde om via de WinXP-CD een NTFS-partitie aan te maken. Om die weg te krijgen zal je in Windows XP het bestand boot.ini moeten wijzigen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gondor schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 18:53:
Als je winxp wilt opstarten kan je de volgende proberen(Mij is het niet helemaal duidelijk wat je precies wilt)
code:
1
2
3
4
root           (hd1,0)
makeactive
chainloader     +1

(hdX,Y): is volgens mij X=harddisk, Y=partitie
Zie:
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 17:41:
Daarop besloot ik maar vanuit Ubuntu handmatig /boot/grub/menu.lst aan te passen; het (correct?) aanmaken met "title", "root", "makeactive" en "chainloader" leidde wel tot een nieuwe maar niet goed functionerende keuze in GRUB ("Filesystem type unknown, partition type 0x7").
Daarnaast kwam ik in /boot/grub/menu.lst voor mij onbekende waardes tegen voor de oude en toen wel werkende XP-keuze; omdat ik "map (1,0)" en "map (0,1)" (iets dergelijks) niet kende, de betekenis nergens terug kon vinden in menu.lst en ik "schone" bestanden prefereer nam ik aan dat het iets semi-zinloos was zoals "savedefault"; ik verwijderde ze.
Stom, stom, stom: zonder "map" werkte dit niet meer.
Ik weet hoe ik "title", "root", "makeactive" en "chainloader" moet gebruiken, maar niet de optie "map" die er blijkbaar toe doet.
Demoniac schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 22:43:
[...]
Als je voor XP kiest in GRUB, dan krijg je daarna het bootmenu van XP. Normaal krijg je die niet te zien, maar wel als je een Windows-multiboot hebt. Ik vermoed dat die setup daar terecht is gekomen toen je probeerde om via de WinXP-CD een NTFS-partitie aan te maken. Om die weg te krijgen zal je in Windows XP het bestand boot.ini moeten wijzigen.
In de boot.ini's van zowel de nieuwe als oude XP-installatie staat momenteel niets over een setup.
Misschien dat deze echter in de tussentijd zijn veranderd.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2005 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kleine update:

Volgens deze post zorgt de "map"-parameter ervoor dat Windows denkt dat het de eerste partitie is op de eerste HDD; anders zou Windows klaarblijkelijk niet graag willen booten.

Hoe vreemd ik dit ook vind klinken, de oude XP-installatie boot wel prima met het volgende in GRUB:
code:
1
2
3
4
5
6
root             (hd1,0)
map           (hd0) (hd1)
map           (hd1) (hd0)
makeactive
chainloader   +1

De andere 2 Windows partities heb ik op deze wijze nog niet kunnen booten, maar hiermee zal ik eerst nog even zelf spelen.

Edit:
code:
1
2
3
4
5
6
root             (hd0,2)
map           (hd2) (hd0)
map           (hd0) (hd2)
makeactive
chainloader   +1

Werkt niet: "A disk read error occurred"

code:
1
2
3
4
5
6
title           Microsoft Windows Vista
root             (hd0,4)
map           (hd4) (hd0)
map           (hd0) (hd4)
makeactive
chainloader   +1

Werkt ook niet: "Invalid device request"

"root" vervangen met "rootnoverify" levert overigens niet veel goeds op: bij de XP-installatie blijft GRUB simpelweg hangen, bij de Vista-installatie krijg ik nog steeds dezelfde error.

Ik denk dat het probleem nog steeds schuilt bij de "map"-parameter - zou ik niet bij bijvoorbeeld de XP-installatie iets in de richting van het volgende moeten proberen?
code:
1
2
map (hd0,0) (hd0,2)
map (hd0,2) hd(0,0)

Edit2:
Dit laatste werkt overigens niet - opnieuw een "Filesystem type unknown, partition type 0x7".

Edit3:
Zojuist in de GRUB-handleiding gekeken naar wat "map" precies doet; het veranderd drives, en niet parities; de twee Windows-installaties die nu problemen vormen moeten juist van partities "veranderen".

Opnieuw, wie kan mij helpen hiermee?

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2005 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De volgende kleine update dan maar:

Aangezien de "map"-parameter alleen drives kan "mappen", en geen partities, ben ik tot de conclusie dat GRUB de andere twee Windows-partities niet zelf zal kunnen booten.

De enige oplossing die ik zie is om deze te booten via de boot.ini van de Windows-partitie die ik wel kan booten via GRUB; echter hoe moet dit?

Ik heb reeds de volgende twee configuraties geprobeerd:
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(5)\WINDOWS="Microsoft WIndows Vista" /fastdetect
[boot loader]
timeout=5
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(1)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(1)disk(0)rdisk(0)partition(5)\WINDOWS="Microsoft WIndows Vista" /fastdetect
Waar zit mijn fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 84n44n
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11-2012
Ik heb niet echt te tijd om alles uit te pluizen (heb even diagonaal gelezen) maar toch een tip (ik hoop dat je min of meer vertrouwd bent met de begrippen primaire/extended/logische partitie):

De windows boot loader (NTLDR) MOET op een PRIMAIRE partitie staan.

Dwz., minstens één van je windows installs moet op een primaire partitie staan. Extra windows installs zullen dan hun boot-info in de reeds bestaande NTLDR "injecteren"; daardoor kan je 2de install wel op een logische (niet-primaire) partitie staan. Als NTLDR echter op een logische partitie staat doet hij zn ding niet.

Merk tevens op dat, als je dan in GRUB een entry maakt voor windows, deze entry in feite naar NTLDR wijst. Vervolgens kan je in NTDLR kiezen welke windows install je wilt booten.

Partitioneringstools onder windows hebben overigens de neiging slechts 1 primaire partitie te maken (voor windows) en daarnaast een extended partitie die alle andere (logische) partities omvat.

Ik weet niet of dit alles ook voor Vista geldt, maar ik neem aan van wel. Je kan dit "injectie"-gedrag vermijden door eerst meerdere primaire partities te maken, vervolgens één windows te installeren op één v d primaire partities, en dan deze onzichtbaar te maken met GRUB (dit kan alleen bij FAT en NTFS-partities): hide (hdX,Y). Het hide-commando maakt partities onzichtbaar voor windows (onder linux zal je ze wel nog kunnen zien). De windows XP-installer denkt overigens dat het OS/2-partities zijn. Je maakt een verstopte partitie weer zichtbaar met unhide.

Ikzelf heb deze techniek toegepast om 2 volledig onafhankelijke winXP installs te krijgen; beide weten niet van elkaar dat ze bestaan.

zoals ik al zei, ik weet niet of dit van enig nut is. Ik zie net de output van GParted over sda. Zoals je ziet is de Vista-partitie een logische partitie. Die krijg je niet aan de praat met GRUB (of met gelijk welke andere bootloader) tenzij je via de NTLDR gaat waarin die zn gegevens gedropt heeft. Dat zal wss die op je 2de HD zijn.

/dev/sda3 lijkt me een normale primaire partitie op de 1ste harddisk. Hier zijn dus geen omwegen via NTLDR op een andere partitie of map commands nodig.

title Microsoft Windows XP Professional
root (hd0,2)
makeactive
chainloader +1

zou in dit geval moeten werken.
Maar misschien heeft deze install óók zijn boot-info in de oude install (op je 2de HD) gedropt...

* 84n44n 's hoofd begint pijn te doen

Tenslotte: let op hoe je partities benoemt in GRUB; hij telt vanaf 0!
(hd0,0) is de 1ste partitie van de 1ste harddisk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
title Microsoft Windows XP Professional
root (hd0,2)
makeactive
chainloader +1
Dit werkte volgens mij niet omdat het niet de eerste partitie is, voorzover dat iets uit mocht maken - ik meen dat het zou leiden tot een "Filesystem type unknown, partition type 0x7".

Aangezien ik de oude XP-partitie gewoon kan booten via de "map"-commands heb ik uiteindelijk maar het volgende gezet in de boot.ini van die partitie:
[boot loader]
timeout=5
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(4)\WINDOWS="Microsoft WIndows Vista" /fastdetect
De nieuwe XP-partitie doet het hiermee prima, Vista geeft een error dat hal.dll niet gevonden is; zou Vista een speciale bootloader nodig hebben die niet zoekt naar hall.dll of moet ik eerst een herinstallatie pogen?
Pagina: 1