WD800JB S-ata spint niet op icm MSI K8MM3-V

Pagina: 1
Acties:

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-02 17:56

nnk

Spreek uit: en en kaa

Topicstarter
Ik heb harde schijf problemen met een nieuwe computer, bestaande uit de volgende onderdelen:

MSI K8MM3-V VIA K8M800 / VIA VT8237R
AMD Sempron 2800+
512Mb Kingston DDR400
WD800JB Serial ATA 80Gb 8Mb
Codegen 350W

Nu is het geval dat de harde schijf niet aangaat (geen geluid, geen trillingen) zodra de pc aangezet wordt. Dit gebeurt als de SATA kabel en de SATA voeding erin zitten. De harde schijf gaat echter _wel_ aan zodra er alleen voeding inzit (SATA voeding).
Op de volgende punten heb ik al getest:

- Harde schijf in andere computer met sata (Asus socket A moederboard) werkt.
- Normale voeding inplaats van SATA voeding (nee, ik sluit niet beide voedingen aan).
- SATA kanaal 1 en kanaal 2 geprobeerd
- Moederboard instellingen: SATA uit, SATA aan op IDE, SATA aan op RAID. In alle drie gevallen spint de harde schijf niet op.
- Een andere SATA kabel geprobeerd.
- Er zitten geen 90graden bochten in de kabel.
- Alle overbodige hardware eruit gehaald (dus alleen getest zoals hierboven staat aangegeven)

Het moederboard gaat wel op zoek naar de 2 SATA kanalen, maar doet hier erg lang over en vindt vervolgens niets. Dit is niet meer dan logisch, omdat de harde schijf niet aangegaan is.

Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?

• nnk

nnk

Topicstarter
Ik heb nu ondertussen al voortgang geboekt:

Na een reset spint de harde schijf _wel_ op. Bij de instelling SATA RAID laat hij nu ook heel even wat informatie over sata zien, maar kan hij geen devices vinden. Met de instelling SATA IDE vindt hij ook nog steeds niets, terwijl de harde schijf nu wel aan is.
Ik kan ook de RAID bios niet in door op TAB te drukken, wat zou moeten volgens de manual. Ik heb ook even geprobeerd om windows te installeren, maar hier vindt hij geen schijven. Bij het gebruiken van de diskette zegt hij dat de windows drivers beter zijn.

De SATA RAID zit overigens volledig in de chipset en is dus niet los.

• nnk

nnk

Topicstarter
Ik zat al een week met dit probleem, vandaag op tweakers gepost en meteen heb ik het zelf opgelost :X

Maar de oplossing was een jumpertje op de harde schijf plaatsen.
De harde schijf kon 300Mb/s doorvoeren (halve SATA2 standaard dus) en het moederboard pakte dat niet. Door een jumpertje tussen 5 en 6 te plaatsen (http://www.westerndigital...rary/eide/2579-001037.pdf) wordt de schijf geforceerd om op 150Mb/s te werken, wat perfect werkt!