[SIL-680] Raidset vraag

Pagina: 1
Acties:

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb het forum inmiddels doorgespit maar geen antwoord gevonden.

Ik heb een Silicon Image ( SIl-680 chipset ) gebaseerde losse raidcontroller in m'n PC zitten.
Hierop zijn 2 120gb Maxtor schijven aangesloten en als een RAID-1 set geconfigureerd. ( beide op aparte kabel )

Nu zag ik toevallig vandaag in SILCFG dat de "Status Treshold" van 1 van de schijven op EXCEEDED staat. Ik vermoed dat die Status Treshold te maken heeft met de SMART status van de schijf maar ik kan daar zo 1 2 3 geen info over vinden.

Beide schijven zitte nog wel in de raidset ( status CURRENT ). Betekent dit dat de schijf nog gewoon prima werkt?

Weet iemand wat er gebeurd als er een schijf kapot gaat. Wat valt er dan bij de raidset gegevens te lezen?

Belangrijkste waar ik mee zit. Is er een schijf overleden?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:21
PowerMax isootje downloaden en schijven testen, als die ze ten minste kan herkennen op je controller. Zo krijg je uiteindelijk een melding of de status OK is of dat er misschien een schijf failing of dood is.

PowerMax bootable cd ISO linkje

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Inmiddels een update.

1 schijf is daarnet overleden. Meteen daarna een BSOD .. Alleen heb ik nu het volgende probleem.

Ik kan nu op geen enkele manier m'n harddisks meer benaderen. Ik heb beide schijven al geprobeerd om los op een andere controller te hangen maar dan blijven beide harde schijven leeg. ( unpartitioned space volgens drive manager ).

1 schijf is echt kapot. Daar kan ik zelfs met getdataback niet fatsoenlijk van lezen ( unreadable sectors ).

Inmiddels ben ik van schijf twee met getdataback bezig en dat loopt nog.

Gekke vraag. Als een schijf er op deze manier uitklapt dan moet de data ( toch ) gewoon nog leesbaar zijn?

Overigens heb ik twee weken geleden een backup gemaakt van alle data. Ik ben dus slechts data kwijt van twee weken.. Eigenlijk het enige wat me daarvan interesseert zijn wat foto.s

[ Voor 13% gewijzigd door mkleinman op 30-01-2006 23:04 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Je had beter een tweede schijf ernaast kunnen hangen en dan opnieuw een RAID1 aanmaken, dan zou ie de goede data moeten syncen naar de lege schijf en dant werkt het weer.
Die SIL680 is namelijk niet echt een highend kaartje.

Alle proemn in n drek

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Da's inderdaad heel duur leergeld geweest. Inmiddels heb ik met getdataback het belangrijkste weer boven water. Plus de DVD backups die ik heb is er geen data verloren gelukkig.

Ik ga in elk geval andere hardware aanschaffen. twee nieuwe schijven + een promise fasttrack controller

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:15

NBK

Weercam-Avatar

Bij de meeste onboard controllertjes zijn schijven in RAID1 ook los gewoon volledig benaderbaar. Dat is ook vaak een SIL chipje, weet alleen niet zeker welk type.
Het kan natuurlijk zijn dat er tijdens het sterven van je ene schijf data corruptie is onstaan op de andere door het wegvallen van de spanning of kortsluiting op je ATA bus oid.
Highend of niet, dit soort dingen horen gewoon te werken en die kaartjes zijn waarschijnlijk gewoon getest op allerlei senarios van overlijden. Draaide je misschien een verouderd OS ?

[ Voor 22% gewijzigd door NBK op 31-01-2006 09:24 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik draai inderdaad op een redelijk "verouderd" OS. Namelijk Windows 2000 SP4 + alle patches. Maar of dat nu het probleem is?

Ik heb de handleiding van die SIL680 doorgenomen. Ik kan wel van alles vinden over het aanmaken en verwijderen van RAIDsets maar niets ( echt 0,0 ) over fouten en het herstellen.

Ik vermoed dat 1 van de schijven rot is gegaan tijdens het opnieuw rebuilden en dat tijdens het overzetten van de partitietabel e.d. het mis is gegaan. Daarna kreeg ik wederom een BSOD.

Na het rebooten begon de controllerkaart te mekkeren dat de RAIDset invalid was. En daarna dus alle gevolgen van dien.

Pagina: 1