Toon posts:

Asus A8N-SLI Deluxe vs. Asus A8N-SLI Premium

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuw mobo nodig. De keuze is gevallen op een Asus A8N-SLI De Luxe of een Asus A8N-SLI Premium. Het geheel laten draaien op een Athlon 64 X2 3800 processor.

Ik heb heel wat gelezen en kom veel tegen over de "de luxe" versie maar niet veel over de "premium". Is dit mobo pas op de markt?

Het verschil dat ik heb gevonden is dat de premium dit meer heeft.
  • AI Cool-Pipe
    U hoeft niet langer te kiezen tussen stille werking en lage systeemtemperatuur. De A8N-SLI Premium geeft u dankzij AI Cool Pipe het beste van beide werelden. Dit unieke heat pipe ontwerp biedt qua warmtespreiding prestaties die vergelijkbaar zijn met die van koelingventilatoren, zonder het irritante rotatielawaai.
  • AI Selector
    AI Selector maakt eenvoudig schakelen tussen enkele-GPU en dubbele-GPU modi mogelijk via een simpele muisklik onder het Windows-besturingssysteem. Hier start het tijdperk van de elektronische SLI-schakelaar, zodat gebruikers probleemloos kunnen profiteren van zowel SLI als niet-SLI applicaties.
  • AMD Cool 'n' Quiet!-technologie
    Ondersteunt AMD Cool 'n' Quiet!-technologie, dat de systeemwerking controleert en automatisch CPU-voltage en –frequentie aanpast voor een koele, stille werkomgeving.
Weet iemand of er nog meer verschillen zijn?
Prijsverschil 40 euro. Is dit het waard?
Wat is het betere mobo? Heeft iemand hier meer ervaring mee?

Edit : Eén leverancier had hem voor 108 euro staan. Nu heeft hij zijn fout hersteld en nu is het prijsverschil 10 euro. Dan wordt naar mijn idee de keuze alleen nog maar makkelijker.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2005 11:34 ]

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:04
Of het een prijsverschil waard is van 40 euro is een totaal persoonlijke keuze. Voor de heatpipe hoef je het iig niet te doen, een Zalman blokje van 4 euro werkt net zo goed.

Daarnaast ondersteunen beide versies Cool'n'Quiet, dat argument valt dus ook af.

[ Voor 20% gewijzigd door Spixo op 24-12-2005 17:06 ]

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
Volgens mij heb je de AI Selector ook op de non premium....
ik heb in ieder geval zo'n kaartje(non-premium) wat je om moet draaien , maar ik kan nog wel bij iedere applicatie kiezen of ik hem SLI wil draaien of juist niet...

"Stilte, een gat in het geluid...."

• Pouwper
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Meestal zecht een plaatje meer den 100 woorden

Asus A8N-SLI Premium
VS,
A8N-SLI Deluxe

Ik heb al veel mensen horen klagen over het volume van de chipset fan
Als je die vervangt met een zalman blokje ben je officieel je garantie kwijt
Ook kan het zijn dat het niet helemaal past met grafische kaart koellers

De AI Selector zorgt er voor dat je geen bruggetje hoeft om te zetten maar die instelling gewoon in de bios kan doen.

Of je deze dingen een prijsverschil van 40 euro waard vind kan ik niet voor je zeggen

Verwijderd

Topicstarter
Ricardo87 schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 17:06:
Of het een prijsverschil waard is van 40 euro is een totaal persoonlijke keuze. Voor de heatpipe hoef je het iig niet te doen, een Zalman blokje van 4 euro werkt net zo goed.

Daarnaast ondersteunen beide versies Cool'n'Quiet, dat argument valt dus ook af.
Dat is een overweging maar dan ben je ook gelijk je garantie kwijt. Ik zou graag mijn garantie behouden.

Verwijderd

Op de plaatjes zie ik:
- een PCI-E 4X slot ipv een PCI-E 1X slot
- een heatpipe NB koeler ipv een gewoon koelertje

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 16:40:
• AI Cool-Pipe
U hoeft niet langer te kiezen tussen stille werking en lage systeemtemperatuur. De A8N-SLI Premium geeft u dankzij AI Cool Pipe het beste van beide werelden. Dit unieke heat pipe ontwerp biedt qua warmtespreiding prestaties die vergelijkbaar zijn met die van koelingventilatoren, zonder het irritante rotatielawaai.Is het geluidsniveau belangrijk? Ga hiervoor. Of neem een Deluxe en zet voor minder dan €10 een Zalman fanless NB-heatsink erop.[Q]• AI Selector
AI Selector maakt eenvoudig schakelen tussen enkele-GPU en dubbele-GPU modi mogelijk via een simpele muisklik onder het Windows-besturingssysteem. Hier start het tijdperk van de elektronische SLI-schakelaar, zodat gebruikers probleemloos kunnen profiteren van zowel SLI als niet-SLI applicaties.Sja. Anders even de kast induiken en een kaartje omdraaien is ook kleine moeite. Weinig boeiend me dunkt, tenzij je echt 2 linkerhanden hebt en totaal geen benul hebt van voorzorg mbt het in de PC duiken.
• AMD Cool 'n' Quiet!-technologie
Ondersteunt AMD Cool 'n' Quiet!-technologie, dat de systeemwerking controleert en automatisch CPU-voltage en –frequentie aanpast voor een koele, stille werkomgeving.
[/list]Weet iemand of er nog meer verschillen zijn?
Prijsverschil 40 euro. Is dit het waard?
Wat is het betere mobo? Heeft iemand hier meer ervaring mee?
C'n'Q is niet afhankelijk van het moederbord, maar van de CPU :)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 22:04
Tjah ik had zelf geen zin om te gaan kloten met een Northbridge fan en de garantie daardoor misschien naar de knoppe ging :). Ik heb daarom besloten voor de Premium, tevens moet ik zeggen is de premium weer een losse serie qua bios etc dan de A8N-Sli deluxe.
De premium beschikt tevens over een wat nieuwer design onder andere naar geheugenmodules voor 1T ondersteuning. Ik vind het zelf een top plank, maar goed als je wel zin hebt om te kloten haal je een 40 euro goedkopere plank.

PCI-Express 4x is wel leuk, maar ik heb helaas nog niet een kaart gezien die gebruikt maak van PCI-Express. Het is allemaal nog PCI.

Verwijderd

Een raid kaartje van PCI-E 8X :)
Heeft dan 2 lanes ipv 1.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 19:04:
Op de plaatjes zie ik:
- een PCI-E 4X slot ipv een PCI-E 1X slot
- een heatpipe NB koeler ipv een gewoon koelertje
Ik loop 4 jaar achter qua mobo's waar kan ik zien dat de ene 4x PCI-E en de andere 1x

Als ik het één en ander hoor gaat ik steeds meer denken richting de premium

Verwijderd

Bij de premium heb je 2 zwarte PCI-E slots.
Bij de deluxe heb je 1 zwarte en een witte (op de plaats waar bij de premium de 2de zwarte is)
Merk het verschil tussen deze 2 slots op. De zwarte bij de premium is ietsjes langer dan de witte op de deluxe.
Het linkse zwarte slot is bij beide hetzelfde, namelijk een PCI-E 16X slot (nog langer dus).

• Quasar-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 15:30
Het prijsverschil is bij sommige online shops nog maar 15 euro. Ik zou dan niet gaan lopen knutselen met een nb-heatsink (waar misschien ook nog eens de garantie kan vervallen?).
BalusC schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 19:13:
[...]
Is het geluidsniveau belangrijk? Ga hiervoor. Of neem een Deluxe en zet voor minder dan €10 een Zalman fanless NB-heatsink erop.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:08
Het PCI-E 4x slot op de Premium heeft overigens het formaat van een 4x slot, maar de bandbreedte van een PCI-E 2x slot.

[ Voor 7% gewijzigd door biobak op 25-12-2005 12:56 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
biobak schreef op zondag 25 december 2005 @ 12:56:
Het PCI-E 4x slot op de Premium heeft overigens het formaat van een 4x slot, maar de bandbreedte van een PCI-E 2x slot.
De nforce 4 chipset heeft toch 20 PCI-E lanes?
dan hangt het toch af van hoezwaar je je sys belast met PCI--E?

404 Signature not found

Verwijderd

Het verschil is dat je bij de Asus A8N-SLI De Luxe geen amd 64 met San Diego er in kan stoppen.
Bij de A8N-SLI Premium wel.

Verwijderd

Oh ja? Waar haal je dat vandaan?

• Termi
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 19:50:
Het verschil is dat je bij de Asus A8N-SLI De Luxe geen amd 64 met San Diego er in kan stoppen.
Onzin A8N-sli deluxe slikt alles wat de A8N-sli Premium ook slikt.:).

• Giel
  • Laatst online: 06-05 10:45
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 19:50:
Sorry hoor, maar dat is de grootste onzin dat ik gehoord heb.

Verwijderd

SMSfreakie schreef op zondag 25 december 2005 @ 19:41:
[...]

De nforce 4 chipset heeft toch 20 PCI-E lanes?
dan hangt het toch af van hoezwaar je je sys belast met PCI--E?
16 lanes voor sli
1 lane voor het PCI-E 1X slot
2 lanes voor het PCI-E 4X slot

1 lane wordt dan niet benut omdat het aantal lanes per slot een macht van 2 moet zijn

als ik me niet vergis

Verwijderd

Ik heb de Deluxe uitvoering en op zich is het een beste plank voor me!

Echter die nb fan lijkt naast het overdreven volume ook gewoon te weinig te koelen. Mijn CPU en GPU blijven mooi op temperatuur maar na anderhalf uur BF2 knalt mijn lanverbinding eruit. Ik heb een apart lankaartje erin gezet en later ook geprobeerd met een wifi USB stick maar steeds hetzelfde probleem. Zo kwam ik bij de chipset uit die volgens mij in overtemp gaat. Ik heb de Zalman ZM-NB47J besteld maar kom er nu achter dat hij misschien wel te hoog is.

Kan ik met de Deluxe de chipsettemp uitlezen of vraag ik nu iets heel stoms? Ik ben namelijk geen superwizkid met hardware.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2005 22:09 ]

• Rol-Co
  • Laatst online: 27-04 22:36

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ik heb beide borden hier

enige verschil wat merkbaar is is idd de chipfan en de sli selector, bij de premium is dat in de bios

verder heb ik beide borden lekker stabiel hier en eten zowel san diego als de x2 serie.

als ik moest kiezen nu tussen de 2 zou ik zoiezo de premium nemen, simpelweg omdat het een verbeterde versie is van de deluxe.

wil je serieus gaan clocken , neem dan gewoon de dfi nf4 sli d

.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:08
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 21:53:
[...]

16 lanes voor sli
1 lane voor het PCI-E 1X slot
2 lanes voor het PCI-E 4X slot

1 lane wordt dan niet benut omdat het aantal lanes per slot een macht van 2 moet zijn

als ik me niet vergis
Die ene lane wordt niet gebruikt bij SLI. Je hebt dan:
2x 8 lanes voor video
1x 1 lane uitbereidingsslot (PCI-E 1x slot)
1x 2 lanes uitbreidingsslot (PCI-E 4x formaat slot)
Samen 19 lanes

Bij enkele videokaart zijn wel alle lanes bezet:
1x 16 lanes voor video
1x 1 lane voor 2e PCI-E 16x slot
1x 1 lane uitbereidingsslot (PCI-E 1x slot)
1x 2 lanes uitbreidingsslot (PCI-E 4x formaat slot)
Samen 20 lanes

• Termi
Kijk is de laatste lane die overblijft is voor de Marvell Lan :).
LAN
Broadcom Marvell 88E8001 PCIe 1x 1 Gbit/s LAN
Broadcom Marvell 88E1111 PCI 1x 1 Gbit/s LAN
En dit klopt een chip is de Marvel eindingend op 15 en de ander op 01.
Dus het houd in dat je dus :
16 of (2*8) Lanes VGA,
2 lanes pci-e 2x
1 lanes pcie 1x
1 lanes pci-e Lan
Pagina: 1