Toon posts:

[XP] Installeren lukt niet op SATA harddisk*

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe computer aangeschaft, en wil daarop Windows XP installeren. Als ik de computer opstart, wordt de harde schijf goed herkend in de bios als primary master (IDE), en de dvd brander wordt ook goed herkend als primary master (SATA). Ik ga vervolgens via de Windows cd naar de Windows setup, maak een partitie aan formateer de harde schijf volledig. Vervolgens gaat de setup bestanden kopieeren naar de harde schijf, en vervolgens automatisch rebooten. Nu het probleem, vervolgens zet ik de harde schijf als 1e boot device, en dan zou hij automatisch verder moeten gaan met de Windows installatie. Helaas krijg ik de melding "disk boot failure, insert system disk and press enter", dit terwijl hij toch echt de installatie bestanden naar de harde schijf heeft gekopieerd. Ik heb dit meerdere malen geprobeerd, en het probleem blijft hetzelfde. Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen?

Systeem informatie:

* Amd Athlon 64 Venice 3200
* Asus A8N-SLI
* Maxtor 80 GB
* Gebruikte Windows cd: Windows XP SP2 (32bit)

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

satadrivers ook aangklikt

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• VERINGTENTJE
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 10:38

VERINGTENTJE

BtC Hodler since '15

Waarom zet je je HD als primaire opstartschijf? Volgens mij moet je 'm gewoon laten staan, en dan evt. als je alles geïnstalleerd heb, het dan pas veranderen.

Dit komt nooit meer goed. Kale macaroni for life. ®Jaapio Verwijderd69

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03 00:25

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Beginnersfout, gebruik de got search/faq, google, of ga (how obvious) eens bij Microsoft kijken op de site.

edit: geen aardig antwoord op (bijna) kerstavond van mij... ga hier eens kijken:
Serial ATA FAQ

[ Voor 42% gewijzigd door LiGHtNiNG! op 24-12-2005 16:49 ]

Laat maar.. .

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-03 19:05
volgens mij haal je een aantal zaken door elkaar ;)

een S-ATA DVD Drive? die zijn er volgens mij niet. Plextor heeft er wel een aantal in het assortiment maar die zijn niet overal beschikbaar.

Dus waarschijnlijk heb jij een S-ATA HD en een IDE DVD Drive

Tijdens het installeren van WinXP wordt gevraagd om een driver disk voor raid controllers druk (F6) stop floppy met driver erin. Nu wordt de hardeschijf driver geinstalleerd en vanaf dan kan je verder installeren

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een SATA dvd brander van Plextor inderdaad, en een IDE harde schijf. Daarom dacht ik dat je toch ook geen SATA drivers hoeft te installeren tijdens Windows setup voor een IDE harde schijf?

• chaser
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-03 22:40

chaser

Nee als je harde schijf aangesloten is op ide hoeft er geen drivers geinstalleerd te worden
en trouwens als je setup in het begin de harde schijf kan zien dan raakt hij m later heus niet kwijt

ik denk dat het ergens anders aan ligt
Zoiets heb ik ook namelijk gehad tijd terug
ik wilde ook (opnieuw) windows installeren
Dacht eerst dat het aan mijn windows cd lag maar toen ik het later met een andere cd probeerde lukte het ook niet
Schijf geformateerd
mbr opgeschoond/leeggehaald
schijf getest met verschillende diagnostische progs (goed bevonden en geen beschadigde sectoren)
Maar toen was mijn geduld op en heb toen maar een nieuwe gekocht en de oude gebruik ik nu als externe schijf
Schijf mankeert verder niets en doet het prima in een externe behuizing alleen ik kan er geen OS op installeren

I don't say we all ought to misbehave, but we ought to look as if we could.

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik moet persee een SATA harde schijf kopen om het probleem op te lossen?

• chaser

chaser

nee waarom?
heb je toevallig niet een harde schijf liggen waar je xp op kan installeren?
kan je namelijk zien of het aan je cd ligt

zit net even goed je topic startpost door te lezen
Weet je wat vreemd is
Het was bij mij ook een 80GB harde schijf van maxtor

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geprobeerd met een SATA harde schijf, en dan werkt het wel perfect. Het lijkt dus toch aan de IDE harde schijf te liggen.

• chaser

chaser

maar nu is het probleem toch nog niet opgelost want je weet nog steeds niet waarom er op de schijf geen os geinstalleerd kan worden
Toch?
Weet je wat bij mij wel wil
hem als 2e harde schijf installeren
master op het 2e ide kanaal
of slave op het 1e
probeer dat maar eens

Pagina: 1