Toon posts:

ip adressen op lan of wan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
als er een printer aangesloten is op een netwerk , dan krijgt deze een ip adres net zoals een router, en dan kan je via internet explorer naar die locatie gaan via dat ip adres.
maar soms lijkt windows niet te weten of hij dat ip adres op het web moet zoeken of op het LAN , waar houd windows deze instellingen bij?

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 09:40
niet,
als jij \\pcnaam of \\10.0.0.138 gebruikt krijg je filesharingprotocol van windows
als je pcnaam of 10.0.0.138 gebruikt zoekt ie naar http

het zou ook kunnen zijn dat je bedoelt als een ip dubbel is gebruikt, maar dat zou niet mogen, er zijn een aantal reeksen gedefineerd voor intern gebruik (onderandere 10.0.0.xxx)

[ Voor 39% gewijzigd door 0fbe op 24-12-2005 15:33 ]

Verwijderd

Heeft jouw printer een DHCP adres of een vast adres?
Bij printers werkt een vast adres, DHCP is af te raden. Windows houdt hier niet van.
Als je een router hebt als dhcp server, kun je toch in de log zien welk adres de printer heeft!

Verwijderd

Topicstarter
het werkt alleen met http://
bv. mijn printer die op het netwerk aangesloten is kan ik bereiken via http://<ip adres> maar niet
via \\<ip adres>

ze hebben vaste ip adressen , maar windows zoekt op het internet ipv LAN

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 15:41 ]

• 0fbe
Ik weet niet wat voor printer het is, maar 99 van de 100 keer voeg je hem gewoon in windows toe als netwerk printer?

Verwijderd

Topicstarter
idd , en dan werkt het , maar soms vindt windows hem na een tijdje niet meer maar als je dan van de cd hem opnieuw installeert werkt hij wel weer.

maar voor de moment werkt de printer , het is de router die niet lukt
als ik dus http://ip adres doe in internet explorer dan lijkt het alsof hij op het web naar dat ip-adres zoekt

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:39

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 15:45:
idd , en dan werkt het , maar soms vindt windows hem na een tijdje niet meer maar als je dan van de cd hem opnieuw installeert werkt hij wel weer.

maar voor de moment werkt de printer , het is de router die niet lukt
als ik dus http://ip adres doe in internet explorer dan lijkt het alsof hij op het web naar dat ip-adres zoekt
Dat heeft toch te maken met de netwerkmask? Als jij daar 255.255.255.0 invult, en je hebt zelf ip 10.0.0.138 dan zal ie voor alles wat met 10.0.0.x begint op je lokale netwerk gaan zoeken en voor alles daarbuiten via de gateway het internet op willen... Dus check je netwerk mask eens. In welke range valt je printer, en je eigen PC?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Topicstarter
de printer (werkt) :
169.254.247.124
router 1(werkt niet):
192.168.1.1
router 2(werkt):
192.168.0.1
de printer heeft een compleet ander ip adres dan router 2 maar hij vindt ze wel alletwee maar router 1 waarvan het ip adres goed lijkt op router 2 vindt hij niet.

• 0fbe
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 15:58:
de printer (werkt) :
169.254.247.124
router 1(werkt niet):
192.168.1.1
router 2(werkt):
192.168.0.1
de printer heeft een compleet ander ip adres dan router 2 maar hij vindt ze wel alletwee maar router 1 waarvan het ip adres goed lijkt op router 2 vindt hij niet.
WTF, ik snap niks van je verhaal sowiesow draai je 2 DHCP servers?

Verwijderd

Topicstarter
router 2 is een DHCP server
router 1 is geen DHCP server
de printer en routers hebben een vast IP adres en de pc's aangesloten op het netwerk verkrijgen hun IP adres van de DHCP server
de printer kan gevonden worden in IE , router 2 ook
maar router 1 lijkt hij op het internet te zoeken

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 16:10 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 15:58:
de printer (werkt) :
169.254.247.124
router 1(werkt niet):
192.168.1.1
router 2(werkt):
192.168.0.1
Volgens mij iemand die eens moet gaan zoeken hoe subnetten werken.
De printer (met een 169 ip) KAN zo niet werken, ook te vinden op GOT, 169.x.x.x wil zeggen dat de printer geen ip heeft kunnen krijgen van DHCP, dus een vast ip heb je niet ingesteld.

Een graag even uitleg hoe die 2 routers tot elkaar in verhouding staan (schemaatje????)

• rdfeij
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 16:09:
router 2 is een DHCP server
router 1 is geen DHCP server
de printer en routers hebben een vast IP adres en de pc's aangesloten op het netwerk verkrijgen hun IP adres van de DHCP server
de printer kan gevonden worden in IE , router 2 ook
maar router 1 lijkt hij op het internet te zoeken
Klopt router 1 valt buiten je subnet, alles wat hierbuiten valt gaat hij zoeken op je gateway ip, waarschijnlijk dus via router 2 op internet.

Maar waarom is router 1 nog aangesloten?? Deze heeft geen nut op de manier zoals je hem nu gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
ik ken er inderdaad maar weinig van
de printer heeft een vast IP adres , alleen de pc's aangesloten op het netwerk krijgen hun IP adres van de router
schema:
Afbeeldingslocatie: http://i18.photobucket.com/albums/b131/smg2005/dhcp.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 16:22 ]

• rdfeij
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 16:18:
ik ken er inderdaad maar weinig van
de printer heeft een vast IP adres , alleen de pc's aangesloten op het netwerk krijgen hun IP adres van de router
Phoenix, je geeft aan dat je printer een ip heeft beginnent met 169....
Als je dat zelf ingesteld hebt is dat FOUT.
de 169 reeks is namelijk gereserveerd voor andere doeleinden ( het ip geeft een netwerkapparraat aan zichzelf als hij geen dhcp ip heeft kunnen krijgen).

Dus 1: je hebt het ip verkeerd ingesteld
of 2: Hij staat nog steeds op auto ip verkrijgen (dhcp) en kan geen ip vinden.

Zet je printer ip eens op 192.168.0.250 en probeer het nog eens. (dit ip valt wel binnen je LAN ip range, subnet instellen op 255.255.255.0)

Verwijderd

Topicstarter
maar de printer is het probleem niet , deze kan gevonden worden op dat IP adres
maar binnen een paar weken kan het zijn dat dit niet meer lukt , via de driver CD hem opnieuw installeren zorgt er dan wel voor dat hij weer werkt.

het is router 1 die momenteel niet gevonden wordt.
is er nergens in windows waar je kan instellen welke ip's hij op het LAN moet zoeken en welke op het internet??

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:39

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 16:27:
maar de printer is het probleem niet , deze kan gevonden worden op dat IP adres
maar binnen een paar weken kan het zijn dat dit niet meer lukt , via de driver CD hem opnieuw installeren zorgt er dan wel voor dat hij weer werkt.

het is router 1 die momenteel niet gevonden wordt.
is er nergens in windows waar je kan instellen welke ip's hij op het LAN moet zoeken en welke op het internet??
Dat zeg ik toch net? Alle IP adressen die buiten je netwerkmask vallen gaat ie op het internet zoeken.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• 0fbe
Waarom vervang je router1 niet voor een switch?

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:16

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Zo zou je het netwerk in kunnen stellen.

Telefoonlijn - WAN-aansluiting router 2 op DHCP client (of vast IPadres)
Router 2 DHCP naar binnen, in de range 192.168.0.x, subnet 255.255.255.0.
PC1 en 2 op router 2 aansluiten, instellen op DHCP
Router 1 Wan poortje aansluiten op het netwerk van router 2, en instellen op DHCP client. Die krijgt nu een IP adres in de 192.168.0.x range.
Router 1 maak je DHCP naar zijn binnenkant, waar printer 1 en PC 3 zitten, in de range 192.168.1.x, subnet 255.255.255.0 .
Op Router 2 stel je in de DHCP lijst een vast IP adres voor router 1 in, omdat netwerkcomponenten gewoon een vast IP nodig hebben. Niet omdat ze anders niet werken, maar omdat je anders het einde helemaal zoek bent.
Op router 1 moet je poortforwarding instellen, en ook daarop instellen dat ie 192.168.1.x naar zijn buitenkant (het netwerk van router 2) moet routeren.

Dan zou het moeten werken.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Topicstarter
Dat zeg ik toch net? Alle IP adressen die buiten je netwerkmask vallen gaat ie op het internet zoeken.
sorry maar ik ken niet veel van netwerken

kheb nu eens die printer ingesteld als 192.168.0.1 en die lijkt al te werken op alle computers wat daarvoor niet kon , ik ga nu eens router 1 een adres geven dat binnen het bereik valt.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:16

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Dat gaat dus niet werken, je hebt zo 2 ip adressen in hetzelfde netwerk. Waarschijnlijk is router 1 op dit moment als switch ingesteld. Als je de extra beveiliging niet nodig hebt, zou ik dat zo laten. Wel de printer veranderen in bijv 192.168.0.10 ofzo. Een ipadres wat NIET wordt gebruikt, want met 2 IP adressen krijg je pas grappige voorvallen :)

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Topicstarter
foutje , kheb hem ingesteld als .90 ipv .1
maar nu werkt alles door hun IP adressen binnen het bereik van de pc's te laten vallen
dus bedankt _/-\o_
Pagina: 1