Een kennis van mij heeft al een half jaar problemen met het delen van schijven / mappen en printers binnen zijn netwerk. Hij heeft een aantal maanden geleden al een beunhaas over de vloer gehad die geprobeerd heeft de boel aan de praat te krijgen. Het heeft toen 1 avond gewerkt, maar de volgende dag werkte het niet meer. Dezelfde beunhaas is daarna nog een hele dag bezig geweest om de boel nogmaals aan de praat te krijgen, dit lukte helaas niet.
In het netwerk zijn 2 computers en 1 laptop opgenomen. Hieronder is een tekening te zien van de situatie.

De 3 computers hebben allemaal toegang tot het internet.
Chello modem
Geen info
Linksys router
Ik weet het exacte type niet, ik denk dat het deze is (90% zeker):
Linksys.com - Wireless-G Broadband Router
IP Adres: 192.168.1.1
Subnet: 255.255.255.0
DHCP Server: Ja
DHCP Start / eind adres: 192.168.1.100 – 192.168.1.150
Via een web interface kan deze geconfigureerd worden (http://192.168.1.1)
Computer 1
Windows XP – Service pack 2
1 Gewone netwerkkaart
IP Adres (door DHCP toegekend): 192.168.1.100
Gateway: 192.168.1.1
Computernaam: computer_1
Werkgroep: MSHOME
Zijn een stuk of wat schijven / mappen gedeeld
1 Gebruikersaccount (Gebruiker1 - zonder wachtwoord)
Gastaccount ingeschakeld
Computer 2
Geen info
Laptop
1 Ingebouwde draadloos netwerkkaartje
1 Gewonen netwerk kaart
IP Adres (door DHCP toegekend): 192.168.1.101
Gateway: 192.169.1.1
Computernaam: computer_2
1 Gebruikersaccount (Gebruiker2 - zonder wachtwoord)
Gastaccount ingeschakeld
Hij wil graag met zijn laptop de bestanden op computer 1 benaderen en vice versa. Zodra ik de actie ‘Zoeken naar computers in werkgroepen’ uitvoer op de laptop krijg ik direct de volgende melding
“... U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact op met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt. Toegang geweigerd.”
Vanaf computer 1 werkt dit wel, ik krijg dan keurig alle computers te zien
“... U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact op met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt. Toegang geweigerd.”
Als ik via de web interface van de Linksys router kijk welke computers een IP aders verkregen heb staan alle computers met hostname en IP adres daar keurig bij. Ik kan ook kan van computer 1 naar de laptop succesvol ping’en en vice versa.
Communicatie via IP adressen werkt altijd wel, ik kan via het IP adres van een computer dus wel overal bij, via de hostname alleen niet altijd (computer 1 <--> laptop)
Ik heb het volgende al geprobeerd:
De beunhaas waar ik het eerder over had heeft ook bepaalde zaken in het windows register van computer 1 veranderd, wat precies weet hij niet meer. Hij zei het volgende ‘om ervoor te zorgen dat computer 1 de hoofd computer is’
. Wat hij gewijzigd heeft is voor mij een groot raadsel, kan een register wijziging in computer 1 het probleem veroorzaken? Zo ja / nee, hoe is dit op te lossen?
In het netwerk zijn 2 computers en 1 laptop opgenomen. Hieronder is een tekening te zien van de situatie.

De 3 computers hebben allemaal toegang tot het internet.
Chello modem
Geen info
Linksys router
Ik weet het exacte type niet, ik denk dat het deze is (90% zeker):
Linksys.com - Wireless-G Broadband Router
IP Adres: 192.168.1.1
DHCP Server: Ja
DHCP Start / eind adres: 192.168.1.100 – 192.168.1.150
Via een web interface kan deze geconfigureerd worden (http://192.168.1.1)
Computer 1
1 Gewone netwerkkaart
IP Adres (door DHCP toegekend): 192.168.1.100
Gateway: 192.168.1.1
Computernaam: computer_1
1 Gebruikersaccount (Gebruiker1 - zonder wachtwoord)
Gastaccount ingeschakeld
Computer 2
Geen info
Laptop
1 Ingebouwde draadloos netwerkkaartje
1 Gewonen netwerk kaart
IP Adres (door DHCP toegekend): 192.168.1.101
Gateway: 192.169.1.1
Computernaam: computer_2
1 Gebruikersaccount (Gebruiker2 - zonder wachtwoord)
Gastaccount ingeschakeld
Hij wil graag met zijn laptop de bestanden op computer 1 benaderen en vice versa. Zodra ik de actie ‘Zoeken naar computers in werkgroepen’ uitvoer op de laptop krijg ik direct de volgende melding
Vanaf computer 1 werkt dit wel, ik krijg dan keurig alle computers te zien
- computer_1
- computer_2
- laptop
Als ik via de web interface van de Linksys router kijk welke computers een IP aders verkregen heb staan alle computers met hostname en IP adres daar keurig bij. Ik kan ook kan van computer 1 naar de laptop succesvol ping’en en vice versa.
Communicatie via IP adressen werkt altijd wel, ik kan via het IP adres van een computer dus wel overal bij, via de hostname alleen niet altijd (computer 1 <--> laptop)
Ik heb het volgende al geprobeerd:
- Op laptop en computer 1 de Windows XP ‘Een thuisnetwerk of klein bedrijfsnetwerk instellen’ wizard uitgevoerd + herstart systeem
geen resultaat - De werkgroep op laptop en computer 1 gewijzigd in ‘THUIS’ + herstart systeem
geen resultaat - Op laptop en computer 1 de Windows XP ‘Een thuisnetwerk of klein bedrijfsnetwerk instellen’ wizard uitgevoerd + herstart systeem
geen resultaat - De computernamen op laptop en computer 1 gewijzigd + herstart systeem
geen resultaat - Firewalls op laptop en computer 1 uitgeschakeld + herstart systeem
- De instellingen van Linksys modem terug gezet naar de fabrieksinstellingen
dit had geloof ik als resultaat dat internet even niet meer werkte, maar even later deed ie het wel weer. Ik heb geen ervaring met Chello modems, kan de Linksys router / Chello modem het probleem veroorzaken?
De beunhaas waar ik het eerder over had heeft ook bepaalde zaken in het windows register van computer 1 veranderd, wat precies weet hij niet meer. Hij zei het volgende ‘om ervoor te zorgen dat computer 1 de hoofd computer is’
[ Voor 9% gewijzigd door remcotolsma op 24-12-2005 15:22 ]