Probleem met partities

Pagina: 1
Acties:

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:56
Yeets

Ik heb zonet xp geformateerd. Voor de format had ik drie partities: één voor het os, één voor de software en één voor de junk (hier staat een bestand op dat ik absoluut nodig heb maar doordat ik geen dvd-brander of ext hd heb kan ik het niet backuppen en deze partitie verwijderen). Bij de format heb ik de eerste twee verwijdert en een nieuwe aangemaakt. Die nieuwe is echter even groot als de vorige partitie van het os (de partities os en software kon ik niet samen laten smelten). Ik wilde eigenlijk dat die eerste twee één vormden. Dat lukte dus niet.
Nu, na de format, heb ik twee partities, die voor het os en die met junk. Maar ik heb nog zo'n 20GB die ik niet gebruik maar vindt daar nergens iets van... Hoe moet ik die 20 GB vinden en kan ik die samenvoegen met de partitie van het os? Of moet ik een nieuwe partitie daarvan maken? En hoe?

Greetz

Verwijderd

Je hebt waarschijnlijk 1 primare partitie voor je OS en een extended partitie met 2 logical drives wat de andere partities waren.

Als je de schijf kan benaderen voor je XP opnieuw installeert kan je het beste de bestanden die je wil bewaren naar je OS partitie kopieren.
Daarna kan je de logial drive verwijdereen waat "junk " opstond en dan kan je de extended partitie verwijderen.
Daarna nieuwe extended partitie aanmaken van de gewenste grootte een logical drive aanmaken en de betsanden daarheen kopieren.

Daarna kan je de primare partitie verwijderen en een nieuwe aanmaken van de gewenste grootte.

• Tomovich
:?

Bedankt voor de uitleg, maar ik weet bij god niet wat je hier zegt/bedoeld... Ik ben dan ook maar een noob op dat vlak. Kan je het eventueel wat eenvoudiger uitleggen aub?

Wat ik wil is dat ik van die 20GB, waarvan ik weet dat ze bestaat maar ze nergens vind, een partitie kan maken... Of indien mogelijk die 20GB bij mijn os partitie voegen.

[ Voor 60% gewijzigd door Tomovich op 24-12-2005 14:53 ]

Verwijderd

Ok, is een beetje basiskennis maargoed.

(iets te simpel gezegd allemaal, maar voor dit verhaal voldoende)
Er zijn twee verschillende soorten partities in dit geval, een primaire partitie waar je windows opzet, en partities om data op te zetten , daar wordt eerst een extended patitie gemaakt, dat is te zien als een afbakening van het gedeelte waar je bv een E of F schijf kan maken.

Binnen die extended partitie kan je logical drives aanmaken, de delen van de HDD die je in windows ziet als bv E of F schijf.

Jij hebt nu dus een logical drive verwijdert, die lege ruimte staat binnen de extended partitie en is dus afgezonderd van de primare partitie die je graag wou vergroten.

Om de primaire partitie te vergroten moet je de lege schijfruimte uit de extended partitie zien et krijgen.
Daarvoor moet je de overgebleven logical drive (in jouw geval de junk partitie) verwijderen zodat je de extended partitie kan verkleinen. Dan staat de lege ruimte naast de primare partitie en kan je de primaire partitie vergroten.

Dit kan allemaal ook met een programma als partition magic, maar daar heb ik nogal veel fouten door zien ontstaan.

Als je dit allemaal een beetje te ingewikkled vind, kan je het beste een keer een dvd brander aansluiten, belangrijke data branden en dan de jele schijf leegmaken en indelen zoals je wil.

• pyther
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-02 15:52
probeer eens iets met
rechtermuisknop deze computer > beheren > opslag > schijfbeheer?

• Tomovich
Bedankt ACAB en Blater!
Ik vond die 20GB niet, maar heb het nu bij deze computer gevonden en heb er gewoon een partitie van gemaakt. Zal wel zien hoe het uitdraait...

Bedankt!
Pagina: 1