[PowerMac] Uitschakelen tweede harddisk

Pagina: 1
Acties:

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:48

breinonline

Are you afraid to be known?

Topicstarter
Ik ben in het gelukkige bezit van een PowerMac G5. Ik heb een tijdje terug een extra harde schijf gekocht welke ik naast de bestaande schijf in de PowerMac heb aangesloten. Ik gebruik deze grotere en snellere disk nu als eerste schijf. De oude dient als backup schijf. Ik kopieër hier van tijd tot tijd belangrijke bestanden op.

De tweede schijf is dus weinig in gebruik. Na een minuut of 20 wordt de schijf dan ook door OS X in slaap gesust :) Iedere keer echter als ik de computer start, of uit slaapstand haal dan spint deze schijf ook weer mee op. Eigenlijk wil ik de schijf permanent niet draaiende hebben, alleen als ik hem voor backups ga gebruiken.

De vraag is alleen hoe. Via Disk Utility is dit niet in te stellen. In System Preferences... > Energy Saver kan je alleen aangeven dat schijven wel of niet mogen gaan slapen. Via google kom ik op o.a. deze pagina uit waar wordt verteld dat het energybeheer eigenlijk via PMSET verloopt, waarvan dit de manual page is. Ik kan hier echter niet uit afleiden of ik hiermee kan instellen dat de tweede disk uit blijft tot ik hem nodig heb. Het is me eigenlijk niet duidelijk of ik dit wel per disk kan instellen.

Heeft iemand ervaring hiermee, of wellicht een beter idee of workaround? Ik wil de schijf overigens wel in de machine laten zitten, een externe behuizing zou anders ook een oplossing zijn.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Niet echt netjes, maar het is gigantisch makkelijk bij een PowerMac om even de schijf zelf los te koppelen. Zijnkant half open, kabeltje eruit en er naast laten bungenelen. Kastje dicht. Kost je ongeveer 5s werk in totaal. Zeer effectief en dan weet je ook zeker dat ie niet opspint. ;)

kleurbleur.nl

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:22
Je kan de disk ook gewoon unmounten en 'm weer mounten met disk utility
wanneer je 'm nodig hebt. Na elke reboot moet je dan opnieuw unmounten;
na een slaapstand spint de schijf op maar valt daarna direct stil. Unmounten
van een hd-volume werkt niet met appeltje-E zoals bij verwisselbare media.
Je moet hiervoor het volume dat je wilt ontkoppelen naar je vuilnisbak slepen.

[ Voor 30% gewijzigd door Gluten Parody op 24-12-2005 16:40 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Sage schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 15:29:
Niet echt netjes, maar het is gigantisch makkelijk bij een PowerMac om even de schijf zelf los te koppelen. Zijnkant half open, kabeltje eruit en er naast laten bungenelen. Kastje dicht. Kost je ongeveer 5s werk in totaal. Zeer effectief en dan weet je ook zeker dat ie niet opspint. ;)
Dat is dus niet zo makkelijk want met de zijkant die open moet staat hij hier tegen een bureaupoot en balk aan. Erg ellegant is het verder niet :o
Gluten Parody schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 16:38:
Je kan de disk ook gewoon unmounten en 'm weer mounten met disk utility
wanneer je 'm nodig hebt. Na elke reboot moet je dan opnieuw unmounten;
na een slaapstand spint de schijf op maar valt daarna direct stil. Unmounten
van een hd-volume werkt niet met appeltje-E zoals bij verwisselbare media.
Je moet hiervoor het volume dat je wilt ontkoppelen naar je vuilnisbak slepen.
Dit werkt inderdaad en zou op zich al voldoende zijn. Maar het moet technisch toch goed mogelijk zijn een schijf bij opstarten 'links te laten liggen'?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:22
Je zou wellicht een scriptje kunnen maken wat het volume
na het opstarten voor je ontkoppelt. Kijk hier eens naar.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 16:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Wie onlangs de Safe Sleep hack heeft getest heeft gezien dat je vanuit de terminal extra opties aan de Open Firmware kan meegeven. Nu weet ik (en waarschijnlijk velen met mij ;) ) dat je in de Open Firmware een CD kan uitwerpen. Misschien kan dit met een harddisk ook, en kan je dat als optie meegeven aan de Open Firmware.

Het zou overigens wel kunnen dat dit iets te low-level is. Je zou dan volgens mij een reboot nodig hebben om weer bij je schijf te kunnen. Een scriptje dat je disk bij het booten direct unmount lijkt me dan een beter idee.

Ik heb alleen niet de beschikking over een PowerMac met 2 schijven (of uberhaupt een PowerMac ;) ) dus ik kan het niet voor je testen.

[ Voor 3% gewijzigd door Whieee op 25-12-2005 16:37 ]

Launching containers into space

• breinonline

breinonline

Topicstarter
Open Firmware, daar had ik nog niet aan gedacht nee. Aan de andere kant zou zo'n scripje al voldoende werken, dat ga ik eerst maar eens proberen. Omdat ik onbekend met Open Firmware ben ga ik daar maar niet meteen mee rommelen.

Bedankt voor de hulp allen :)

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Open Firmware is in mijn ogen een geweldig iets, je kan er echt gigantisch veel mee. Kijk voor de gein eens op de deze pagina.

http://www.kernelthread.com/mac/osx/arch_boot.html

kleurbleur.nl

Pagina: 1