Raid 5 uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

• Pshyto
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-03-2020
ik wil raid 5 gaan draaien (sata) op een Asus K8N4-E deluxe moederbord
http://www.asus.com/produ...del=454&l1=3&l2=14&l3=172

dit is volgensmij via een silicon image 3114 chip
en het moederbord heeft een NVIDIA nForce4 4X

maar nu is mijn vraag, ik kan met 3 schijven raid 5 draaien, maar wil in de toekomst mischien een schijf erbij kopen om die dan ook toe te voegen aan me raid array.
maar is dit lastig met deze chipsets of kan ik de schijf er gewoon aanhangen en word alle data opnieuw verdeeld etc. ?

niet dat ik eerst de data moet gaan backuppe en dan raid array aanpassen en dan terug zetten.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik kan zo 123 de specs niet vinden. maar wat je nu noemt heet "dynamic expansion" en zit bijna nooit in de goedkopere raid controllers. het lijkt me dus onwaarschijnlijk dat het hiet wel kan,

Je zou de manual van het mobo kunnen downen en kijken of daar iets over instaat :)

[ Voor 21% gewijzigd door heuveltje op 24-12-2005 13:46 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Pshyto
  • Laatst online: 12-03-2020
hmm ik kan natuurlijk ook raid draaien via server2003
maar ik zal even kijken of ik de manual kan vinden.
of uitleg over de silicon image 3114 chipset

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:11
Software RAID is niet aan te raden. Dit is namelijk veel onbetrouwbaarder.

[ Voor 36% gewijzigd door The__Virus op 24-12-2005 15:13 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Heerlijk onderbouwd ook ........................................

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 11:33
The__Virus schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 15:13:
Software RAID is niet aan te raden. Dit is namelijk veel onbetrouwbaarder.
Niet onbetrouwbaarder... trager... omdat alle parity door je cpu berekend moet worden ipv door een aparte processor op een controller kaartje.

Software raid kan als je geen eisen stelt aan een super snelle raidset ook een leuke goedkopere vervanging zijn voor dure controllers.

Maar nog steeds kun je ook volgens mij met software raid (van windows in ieder geval) geen dynamic expansion doen. Dus dat wordt dan 3 schijven erbij zetten, en een 2e raidset maken.

• Tom_G
  • Laatst online: 27-02 09:04
Bemerk dat raid 5 door zo'n on board controller qua prestaties ook amper zal beter zijn dan software raid. Om het in Tweakers.net termen uit te drukken, gaat het daar dus ook over hostbased raid en geen intelligente raid controller.

Het enige dat zo'n on board controllers hebben, is een bios, maar al de rest wordt nog door de drivers afgehandeld. Die on board controllers hebben geen XOR engine, geen cache, dus alles wordt uiteindelijk door de cpu afgehandeld.

Wat de uiteindelijke vraag van de TS betreft, zal deze onboard controller wel geen feature als "online capacity extension" bezitten zoals het geval is bij controllers met evenveel poorten maar die mischien €400 kosten.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:35

Shuriken

Life is all about priorities

Tom_G schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 17:04:
Bemerk dat raid 5 door zo'n on board controller qua prestaties ook amper zal beter zijn dan software raid. Om het in Tweakers.net termen uit te drukken, gaat het daar dus ook over hostbased raid en geen intelligente raid controller.

Het enige dat zo'n on board controllers hebben, is een bios, maar al de rest wordt nog door de drivers afgehandeld. Die on board controllers hebben geen XOR engine, geen cache, dus alles wordt uiteindelijk door de cpu afgehandeld.

Wat de uiteindelijke vraag van de TS betreft, zal deze onboard controller wel geen feature als "online capacity extension" bezitten zoals het geval is bij controllers met evenveel poorten maar die mischien €400 kosten.
Ik kan me alleen maar bij dit verhaal aansluiten. Als je later wilt gaan uitbreiden zal je dus de logische drive(s) op de array moeten imagen. Daarna een nieuwe array maken en de image(s) weer terug zetten. Met Windows software raid werkt dat hetzelfde.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Pagina: 1