Toon posts:

Wat voor cpu is dit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een stukje printplaat liggen.
Volgensmij is het onbekende onderdeel de cpu, maar zeker weten doe ik niets.
er staat op:

QH8-0296
T6X02B
JAPAN 0136EAI
F1239ZAE

wat is het:?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

heb je meer nfo? waar komt het uit? staan er nog merkjes/ typenummers op de print?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:20

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een printplaat wat een onderdeel is van de cpu? Onwaarschijnlijk...

Ik kom uit bij vage onderdelen sites uit als ik zit te Googlen.

Toen waren beige computers heel gewoon.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Post eens een high-res foto :)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Prutz0r schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 13:28:
Een printplaat wat een onderdeel is van de cpu? Onwaarschijnlijk...

Ik kom uit bij vage onderdelen sites uit als ik zit te Googlen.
Ooit een Intel P2 open getrokken? das weldegelijk een printplaat... en voor zover ik weet zitten UltraSparcs ook op een print. (iig een 400Mhz model waarvan ik een tijdje geleden een plaatje van heb gezien)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
80296? Ik gok een microcontroller.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:20

PD2JK

ouwe meuk is leuk

McKaamos schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 13:38:
[...]

Ooit een Intel P2 open getrokken? das weldegelijk een printplaat... en voor zover ik weet zitten UltraSparcs ook op een print. (iig een 400Mhz model waarvan ik een tijdje geleden een plaatje van heb gezien)
Ja, maar een PentiumII zit in een SECC, waar met koeienletters op staat: PentiumII. En bij een slot1 Celeron zit er aan de achterkant een wit balkje, waar de snelheid op staat in de tweede regel. Bijvoorbeeld: 266/66 - Costa Rica. (Een Covington zonder L2 cache :+ )

Een UltraSPARC zou kunnen, maar staat dit ook niet duidelijker vermeld op zo'n CPU?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Daos
  • Niet online
Vrijwel elke cpu zit op een printplaat. Deze printplaat leg je in de socket (of slot als hij op zijn kant erin moet). De PCI insteekkaartjes zijn trouwens ook printplaten. Een printplaat hoeft niets eens uit een PC te komen. Vrijwel alle electronica (ook analoog) propt men op een printplaat. Misschien komt hij wel uit een wasmachine, videorecorder, fotocamera of scheerapparaat.

Verwijderd

Topicstarter
een foto gaat vandaag in elk geval niet lukken. :X
maar hij is ongeveer 3 bij 3 cm groot heeft aan alle 4 de kanten een heleboel pinnetjes.
misschien is cpu inderdaad een groot woord, maar het moet iets in die richting zijn.
het komt uit een Canon S200 printer

verder zit er op de printlaat nog een "MSM27C402CZ" ROM-chipje, waar ik wel info over kan vinden: http://www2.okisemi.com/s...ledocsrom/Intro-8745.html

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 15:16 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:11
Als het uit een printer komt, is het naar alle waarschijnlijkheid een ASIC, een Application Specific IC, dus een chipje dat aangepast is voor de specifieke toepassing (die ene printer). Aldus is het niet mogelijk er zelf dingen mee te doen, tenzij een printer maken, die net hetzelfde werkt als die waaruit de ASIC komt.

Waarom vraag je dit trouwens, wil je zelf met een processor aan de slag? Dan raad ik je toch aan met iets sipelers (en goedkopers) te beginnen, met name PIC's en dergerlijke.

[ Voor 22% gewijzigd door naftebakje op 24-12-2005 16:26 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
ik wou hem eigenlijk voor de aansturing van het memchipje wat ernaast zat gebruiken, maarja dat gaat dus niet. in elk geval bedankt allemaal

• Daos
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 16:37:
ik wou hem eigenlijk voor de aansturing van het memchipje wat ernaast zat gebruiken, maarja dat gaat dus niet. in elk geval bedankt allemaal
Memchipje is een ROM dus daar kan je zowiezo niet veel mee doen. Ik denk nog steeds dat het een microcontroller is en dat in die ROM het programma staat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 16:37:
Dat is erg kort door de bocht op basis van niet meer dan een vermoeden :/

Als het niet zal gaan, zal dat vooral komen doordat je je blijkbaar weinig in de materie verdiept hebt en vooral veel te weinig informatie geeft hier :o

Sommige laserprinters hebben wel degelijk multi-purpose CPUs, het kan van alles zijn, maar bij gebrek aan glazen bol kunnen we je niet helpen zonder meer en duidelijkere info (zoals de hi-res pic die BalusC Noemde)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

80296:
CHMOS 16-bit microcontroller, 40/50 MHz, 100pin
Datasheet (PDF): http://www.cndzz.com/datasheet/download.asp?id=103815

Veel succes met programmeren (tip: ChipView-x96) :)

• Daos
  • Niet online
Ik zou dat ding niet gebruiken. Als je wilt spelen met een microcontroller, dan kan je het beste een starters-, development- of evaluatiekitje/-bordje kopen. Je krijgt dan een printplaatje met microcontroller. Bovendien zit er vaak een handleiding en een compiler bij.
Je kan het ook allemaal zelf maken, maar je moet dan een schakeling ontwerpen, je eigen printplaat maken en alles erop solderen. Als het dan niet goed werkt kan je weer opnieuw beginnen.

Zo'n kitje kan je het beste in een elektronica zaak kopen. Dat is niet zo'n zaak met wasmachines, TVs etc., maar eentje waar je weerstanden, transistors en microcontrollers kan kopen. Er zijn ook postorderbedrijven die in electronica doen (bv Conrad, Farnell), maar ik vind het altijd erg moeilijk om daar het juiste te kiezen. In een winkel is er altijd nog een verkoper die je kan helpen.

Verwijderd

Topicstarter
met als enige verschil dat er hier minstens 200 pootjes onder zitten

• Daos
  • Niet online
Microcontrollers worden altijd in heel veel varianten gemaakt door verschillende fabrikanten (Philips heeft bijvoorbeeld een hele collectie van microcontrollers die lijken op de 8051). De verpakking en dus het aantal pinnetjes kan verschillend zijn bij die varianten. Het kan dus zijn dat jouw microcontroller extra mogelijkheden heeft (bv extra poorten) en daarom in een verpakking zit met bv 144 of 208 pinnetjes.

Verwijderd

Topicstarter
zecht een T6 processor jullie iets?
google: "T6X*** cpu -mp3"
er zijn cpu met vergelijkbare nummering inc. het woord japan en die zijn gemaakt door Sony
hij schijnt ook iets te maken te hebben met die Sony Ericson T6x mobielen
en er zit een cpu met vergelijkbare nummering:
CXD9540TQ
T6X 10C-0002
Japan 0046EAI
F0092AAD
in de kop van de AIBO, een robothondje van sony.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2005 18:28 ]

• naftebakje
Huh. Vraag anders eens een namechange naar "Verzameltopic: vraag hier uitleg over allerhande onbekende IC's". Google is your friend, spit de 1000den site's door, en je vind wel genoeg uitleg.

Als je wil beginnen met processor's en dergerlijke, zeg dat dan. Wil je verder met de kennis van proc's en embedded systemen, zeg dat dan. Je zal eerst een gedegen basiskennis moeten verkrijgen, voor je je succesvol kan wagen aan het werken met dergerlijke specifieke µP. Begin met een PICje, in assembly. Als je dat onder de knie hebt, kan je al enorm veel erg mooie zaken doen met µP. Eenmaal je assembly kan, kan je overstappen naar C (omgekeerd werken zal moeilijk zijn om jezelf te motiveren, en eerst asm en dan C zorgt ervoor dat je je C code veel beter en efficienter zal kunnen schrijven, imho). Eenmaal je C kan, dan kan je naar 8051's of dergerlijke kijken (ik heb hier bijvoorbeeld gratis samples van de TUSB3410IVF, van Texas Instruments, een chipje gebaseerd op de 8051, om USB naar serieel om te zetten, en hij bevat ook I²C voor een EEPROM, erg leuk om mee te spelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil gewoon weten wat het is, het is toch te gek dat er microcontrolers zijn waarvan alleen de fabrikant weet hoe ze werken.(straks komen ze nog in opstand ;) )
en trouwens: ik heb al uren gegoogled.
maar ik ga al achter een PIC aan.

• naftebakje
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 20:45:
ik wil gewoon weten wat het is, het is toch te gek dat er microcontrolers zijn waarvan alleen de fabrikant weet hoe ze werken.(straks komen ze nog in opstand ;) )
Er zijn een aantal groepen van processoren en chips die gebruikt worden, met enig logisch denken is meestal te achterhalen wat waar gebruikt wordt. Maar bijvoorbeeld van FPGA's zal je nooit exact uitgelegd krijgen hoe ze werken (de logical cell's bijvoorbeeld), omdat dat intellectual property is (en er erg veel R&D in zit). Meestal is een chip die enkel voor een toepassing gemaakt is (en waar jij dan ook niets mee bent) het goedkoopst in grote aantallen te maken. Het heeft dan geen nut voor de fabrikant om die specificaties te publiceren, daar is toch niemand mee geholpen.
maar ik ga al achter een PIC aan.
Ik heb het K8048 bordje van Velleman gekocht, erg handig om te programmeren en testen. Een goeie startgids vind je op circuits online, daarmee ben je snel weg met de basis. Lees ook eens de datasheet van je PIC goed door, dit is inderdaad erg lastig (neem er een week tijd voor), maar na 1 datasheet lezen ken je de opbouw en vind je erg snel terug wat je zoekt. Op de site van Microchip vind je MPLAB, das ideaal om te starten met programmeren in asm, en er zijn ook heel wat voorbeeldprogramma's te vinden.

Pagina: 1