Toon posts:

speaker/headset switchbox

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vele mensen hebben vast een hoofdtelefoon en een speakerset. Als we enkel willen luisteren naar onze speakers moet onze hoofdtelefoon geen geluid maken en andersom ook. Om niet altijd de hoofdtelefoon uit de computer te moeten halen is een switchbox de oplossing.

Mijn vraag aan jullie is nu : Hoe maak ik een switchbox ?

Ik weet dat oa plantronics, hama, ... eenvoudige switchboxen op de markt heeft, maar ik maak mijn box liever zelf. Enerzijds doe ik wat ervaring op in elektronica (mss had ik deze post beter in elektronica geplaatst :P ) en anderzijds kan ik de switchbox maken zoals ik wil. Met schakelaars, LED's enz.
Nu heb ik mij echt al te pletter gezocht naar informatie voor het maken van een switchbox, maar ik heb niks gevonden. Ik kwam enkel informatie tegen over fabrikanten die zelf zulke dingen maken. Hoe ik er zelf één kan maken -> niks gevonden.
Ook posten op een ander druk bezocht forum leverde niks op. Hopelijk weten jullie raad.

Concreet : Is hier iemand die zelf een switchbox heeft gemaakt ? Iemand die een zeer goede site weet waar ik informatie kan vinden over het maken van een switchbox ? Iemand die mij persoonlijk informatie kan geven ? ...

Alvast reuze bedankt !!!

PS : Ik denk dat dit topic voor andere mensen ook heel interessant is. Of maakt niemand zijn eigen switchbox en ben ik de enige ? ;)

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
ik heb er een gemaakt :)
ik heb ooit eens een mooi schema uitgetekend ook, maar die kan ik helaas niet meer vinden, maar deze zou je kunnen gebruiken (als het duidelijk genoeg is):

Afbeeldingslocatie: http://img375.imageshack.us/img375/1726/lineoutswitch8sh.th.jpg

de onderdelen die je nodig hebt:
2x female jackplug (zoals je die op je in je soundcard hebt)
1x male jackplug (zoals aan je speakers hangt)
1x snoer van switchbox naar jackplug
stuk of 8 draadjes aan de binnenkant van het kastje.
1x dpdt schakelaar (double pole, double throw, dit houdt in dat je 6 pinnetjes moet hebben op je schakelaar)

je schakelaar moet dus 6 pinnen hebben, de middelste 2 zijn je ingang (vanuit je soundcard).

code:
1
2
 0 X 0
 0 X 0

die X'jes zijn dus je ingangspinnen.
daar hang je de stereokanalen aan (draadje voor links, draadje voor rechts).
als je bovenste ingang, het linker kanaal is, gebruik je ook steeds de bovenste uitgang voor links.

de massadraad (dat is het lange contact aan de binnenkant van een jackplug) die verbind je met de massa van de uitgangen, alle massa's aan elkaar dus.

als je er niet uitkomt, vraag maar :)

Nick

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Bovenstaande tekst legt gemakkelijk uit hoe je de switchbox moet maken. Zoals je aangaf wilde je de switchbox voornamelijk maken om wat meer over de elektronica te weten. Bouw er dan gelijk een elektronisch slot in ofzo, om je computer met een sleutel te vergrendelen op de fase en nul :P

Heb ik ook, werkt echt vet. Voordat ik mijn computer aan kan zetten moet ik de sleutel omdraaien 8)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
thnx voor je reactie, maar ik heb nog enkele bedenkingen :

-Het schema snap ik niet zo goed
-Heb je niet 2 keer een male jackplug nodig ? Moet je geen snoer maken om van geluidskaart naar switchbox te gaan ?

Groeten :Y)

• Barry|IA
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 13:25:
thnx voor je reactie, maar ik heb nog enkele bedenkingen :

-Het schema snap ik niet zo goed
-Heb je niet 2 keer een male jackplug nodig ? Moet je geen snoer maken om van geluidskaart naar switchbox te gaan ?

Groeten :Y)
Nope. Die snoertjes zijn voor een euro verkrijgbaar. Het schema is simpel; je hebt 1 ingaande kabel, een schakelaar en 2 uitgaande lijnen. Met die schakelaar schakel je 4 aders, namelijk de + en - van de headset en de + en - van de speakers.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• nick_haak
klopt!
je hebt maar 1 male jackplug nodig, die gaat in je geluidskaart, de andere kant van het snoer gaat rechtstreeks naar je schakelaar.
als de schakelaar naar links staat (bijvoorbeeld), worden de middelste contacten (ingang) verbonden met de linker contacten (uitgang), dat gebeurt ook met de andere 2 pinnetjes zodra de schakelaar naar rechts staat.

die snoertjes kan je inderdaad voor een euro halen, maar je kan ze ook zelf maken (als je dat leuk vindt, is niet moeilijk).

Nick

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik vind het zeer fijn dat jullie me al zo goed geholpen hebben. Toch zit ik nog met enkele vraagjes :
:?

- Welke 'kabeltjes' heb ik nodig om de onderdelen aan elkaar te solderen ? Dikte, weerstand ??? 8)7
- Welke female jackplugs heb ik nodig ? Want ik zag stereo en mono female jackplugs.
- De kabel met 1 male jackplug : is dat een gewone kabel met langs één kant zo een 3,5mm male jackplug ?

Alweer bedankt :P

• nick_haak
- je hebt geen speciale draad nodig hoor, gewone dunne draadjes met koperen kern zijn prima (ik heb het meest simpele draad gepakt wat ik kon vinden).

- je jackpluggen moeten allemaal stereo zijn.

- je moet gewoon een snoer hebben (waarschijnlijk 3 aderig) met een stereo jackplug aan 1 kant, en losse draadjes aan de andere kant, 1 ader voor het linker kanaal, 1 voor rechts, en 1 als massadraad.

dit alles is in een paar minuten in elkaar te zetten, en in principe kan er niet veel mis gaan, dus als je het niet goed opbouwt, werkt het gewoon niet.

Nick

Verwijderd

Topicstarter
ik snap het ongeveer :) MAAR wat ik me wel nog afvraag is waarvoor die massadraad nu juist dient en waar precies ik die overal moet vastmaken.

Jochen

• nick_haak
de massadraad helpt (simpel uitgelegd) tegen ruis, tenminste, dat is een van de effecten.

het lange contact aan de binnekant van de jackplug, verbind je met de lange contacten van de andere pluggen, dus alle massacontacten aan elkaar,

Verwijderd

Topicstarter
8)7

dit snap ik nog steeds niet (sorry daarvoor)

als je een 3-aderige draad hebt die vertrekt vanuit je soundcard met een 3.5mm male jackplug en waarvan in het snoer 1 de massadraad is, moet ik die dan verbinden met de 2 female jackplugs van de switchbox en dan nog eens de 2 female jackplugs met elkaar verbinden met de massa ?

Jochen

• nick_haak
maakt niet uit hoor :)

ok, vanuit je geluidskaart gaat de draad zo:

L (linker kanaal)
R (rechter kanaal)
M (massa)

L en R sluit je aan op de middelste pinnetjes van de schakelaar.
M laat je nog even liggen.

de L en R van je uitgangen hang je ook aan je schakelaar, zoals in het schema te zien is,
dan houdt je bij de uitgangen nog steeds het middelste (lange) contact over, daar maak je een draadje aan (bij allebei de uitgangen), en die verbind je allebei met de massa van de ingang.

[] = uitgang
/ \ = draden
() = ingang

code:
1
2
3
[]  []
 \ /
 ()

dit gaat dus alleen om die massa draad.

Verwijderd

Topicstarter
oké, ik denk dat ik het snap :9
ik ga mijn switchbox zo snel mogelijk maken. als er iets niet gaat zal ik posten op tweakers 8)

Hartelijk dank !!!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-02 23:35
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 21:28:
oké, ik denk dat ik het snap :9
ik ga mijn switchbox zo snel mogelijk maken. als er iets niet gaat zal ik posten op tweakers 8)

Hartelijk dank !!!
Ook posten als het wel gaat hè ;)
met pics!!!11!1!!

Verwijderd

Topicstarter
ook interesse in een switchbox ? handig ding, dat wel >:)

Als ik mijn switchbox gemaakt heb zal ik een uitgebreide post doen : wat je precies nodig hebt, hoe je nu juist alles moet verbinden enz.

Tenminste als jullie dat goed vinden ? :9

PS: Het blijft me verwonderen dat er over het maken van een switchbox niks te rapen valt op internet. Tenzij ik een site serieus over het hoofd heb gezien :*)

Verwijderd

Misschien niet helemaal een switch, maar ik wou graag weten of dit (merkbaar) geluids verlies veroorzaakt.
Ik heb namelijk eens gehoord dat het geluid veel zachter aankomt.
IK dacht een een verlengstuk in me geluidskaart te doen, met 2 aansluitingen.

1 voor me stereo en de andere voor de headset
En gewoon degene aandoen waar je naar luistert.

Iemand ervaring?

edit.
Zoiets dus

Afbeeldingslocatie: http://www.aurora-kontakt.nl/produkten/snoeren/verloop/676551.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 22:18 ]

Verwijderd

Als je zelf graag van bakken houd dan is dit mischien een oplossing:
voor de relais pak je gewoon eentje met een dubbel maak contact om stereo te kunnen schakelen (ik kon zogouw geen andere vinden :P )

Afbeeldingslocatie: http://img372.imageshack.us/img372/9804/switch6dp.th.jpg

dit schema is met led's en relais, de relais zorgen voor een stofvrije en kraakloze overgang.
(massa's kunnen aan elkaar geknoopt worden :P )

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 22:46 ]

• nick_haak
ziet er leuk uit, schema gemaakt met multisim zeker he? leuk programma :).

over die splitters: ja, het geluid wordt er wel merkbaar zachter door, dat heb je dus met switchboxjes niet, omdat het eruit komt als 1 bron, en niet verdeeld wordt.

je moet zelf maar oordelen of het storend is of niet, maar ik vond m'n geluid met switch wel mooier klinken dan met splitter.

Verwijderd

idd multisim (geniaal programma :) )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 22:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dadelijk heb ik schema klaar van mijn switchbox. Jullie mogen dan eventuele fouten opsporen :)

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-02 23:35
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 21:54:
ook interesse in een switchbox ? handig ding, dat wel >:)
Zit al een poosje te spelen met het idee voor een switchbox, maar heb nog steeds niet genoeg zin ontwikkeld. Nu met de kerstvakantie gaat het er vast wel van komen :) Dat eerste schema zwerfde al een poosje door mijn hoofd, maar ik twijfelde nog omdat het zo simpel leek. We zullen zien ;)

offtopic:
Multisim RULES, zeker gecombineerd met Ultiboard, we werken er mee op school :9

[ Voor 11% gewijzigd door Martin op 24-12-2005 22:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, mijn schema is klaar. O-)

Zien jullie nog fouten ? Dit moet mijn switchbox voorstellen :

Afbeeldingslocatie: http://img466.imageshack.us/img466/2348/switchboxschema7qz.th.png

rood = stereo links en rechts
groen = massadraad die wordt gesplitst naar de twee female jackplugs
blauw = dunne draadjes voor verbinding

onderaan staat de switch, de twee bovenste vierkantjes zijn de twee female jackplugs van 3,5mm
bij de switch heb ik 2 pinnetjes bij elkaar moeten zetten. normaal staan die dus onder elkaar, maar voor de duidelijkheid. :Y)

Jochen

Verwijderd

Topicstarter
geen fouten in mijn schema ? >:)

• nick_haak
zo te zien klopt hij :)
als het geluid niet goed is (links en rechts omgekeerd), is het gewoon een kwestie van 2 draadjes omdraaien, maar het schema zou goed moeten zijn hoor :D

Verwijderd

Topicstarter
Oké

Hartelijk bedankt allemaal. Ik ga hem zo snel mogelijk maken. :9
Ik zal posten als het gelukt is en mss maak ik een uitgebreid verslag zodat anderen onder ons ook een mooie switchbox kunnen maken voor weinig geld !!! :Y)

Jochen O-)

• Barry|IA
Verwijderd schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 23:09:
Oke, mijn schema is klaar. O-)

Zien jullie nog fouten ? Dit moet mijn switchbox voorstellen :

[afbeelding]

rood = stereo links en rechts
groen = massadraad die wordt gesplitst naar de twee female jackplugs
blauw = dunne draadjes voor verbinding

onderaan staat de switch, de twee bovenste vierkantjes zijn de twee female jackplugs van 3,5mm
bij de switch heb ik 2 pinnetjes bij elkaar moeten zetten. normaal staan die dus onder elkaar, maar voor de duidelijkheid. :Y)

Jochen
Als je parallel aan de uitgangen een stel RCA chassis-delen zet, kun je later eventueel met een ''normale'' interlink (duur woord voor tulp kabel ;) ) naar een versterker linken. Het kost een uur meer werk, maar het is wel mooier.

Fijne feestdagen allemaal :)

Verwijderd

Topicstarter
Ooops, mss nog een klein vraagje. Ik heb eens op internet gekeken en ik zie nergens zo een snoer met massadraad ???
Ik zie enkel zulke jacksnoeren :
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/1143.jpg

of zo :
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/2193.jpg

2-aderig dus.

Kan iemand mij een voorbeeld tonen van een 3-aderige kabel. Eentje met massadraad ???

Jochen

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-01 01:32
probeer standaard lichtnet kabel :) ( die met aarde )

of je koopt bij mycom premade.
ik geloof iets van €15, headset-speaker switch met Mic input.http://www.mycom.nl/MyCom/Store/productdetailedinfo.do?productID=37882&productType=1

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

• nick_haak
vreemd...
wat ik heb gedaan, is gewoon een goedkoop koptelefoontje gepakt, en daar het snoertje afknippen vlak voor de koptelefoon.

als het goed is zit daar wel een massadraad in, bij mij in ieder geval wel .

• Barry|IA
Silent Hunter schreef op zondag 25 december 2005 @ 16:24:
probeer standaard lichtnet kabel :) ( die met aarde )

of je koopt bij mycom premade.
ik geloof iets van €15, headset-speaker switch met Mic input.http://www.mycom.nl/MyCom/Store/productdetailedinfo.do?productID=37882&productType=1
Beter lezen! Hij wilde het zelf bouwen om wat meer over elektronica te leren.

Lichtnetkabel is trouwens niet afgeschermd.

• Barry|IA
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 16:21:
Ooops, mss nog een klein vraagje. Ik heb eens op internet gekeken en ik zie nergens zo een snoer met massadraad ???
Ik zie enkel zulke jacksnoeren :
[afbeelding]

of zo :
[afbeelding]

2-aderig dus.

Kan iemand mij een voorbeeld tonen van een 3-aderige kabel. Eentje met massadraad ???

Jochen
Mail me maar op: info AT goedkoop.com, wij hebben dat draad denk wel.

Verwijderd

Topicstarter
Barry,

Is dat dan een winkel ofzo ? Kun je een foto posten van die kabel ? Werk jij in een audiowinkel ? :P

Jochen

• Barry|IA
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 17:11:
Barry,

Is dat dan een winkel ofzo ? Kun je een foto posten van die kabel ? Werk jij in een audiowinkel ? :P

Jochen
Ik heb geen foto van de kabel, maar het is gewoon 2 aderige kabel met een massa er omheen. Vrij standaard dus, maar inderdaad soms moeilijk verkrijgbaar. Of het is gelijk een rol van 100 meter :P

Ik werk inderdaad in een AV winkel, maar wil geen reklame maken :P Af en toe help ik sommigen gewoon aan spullen, da's juist het leuke van dit werk :)

Verwijderd

Topicstarter
??? Dat begrijp ik niet. Bestaat die kabel niet uit 3 draadjes met daar rond een soort van isolatie ?
3 draadjes = 1 voor stereo links, 1 voor stereo rechts en 1 massadraad ?

Jochen

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-01 01:32
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 17:27:
??? Dat begrijp ik niet. Bestaat die kabel niet uit 3 draadjes met daar rond een soort van isolatie ?
3 draadjes = 1 voor stereo links, 1 voor stereo rechts en 1 massadraad ?

Jochen
volgens mij is het kabel met zeg maar een alu folie laagje er omheen ofzo

dus 2 draadjes intern, met er omheen een massa"draad"

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

• nick_haak
bij mij was het gewoon 3 losse draadjes (2 met isolatie erom, 1 losse koperdraad geloof ik), wel vreemd dat die niet zo makkelijk te vinden zijn.

Verwijderd

Topicstarter
van welke hoofdtelefoon heb je dat gehaald mss ?

• nick_haak
gewoon een simpel koptelefoontje zonder merk, een of ander knalgeel ding :P
koptelefoon kraakte al lang, dus had zoiets van; ik sloop dat ding gewoon, niets te verliezen.

ik had ook nog een setje sony oordopjes (simpele dopjes), die hadden ook zo'n draad.
http://www.dollardays.com/images/d35/mdr-e828lp.jpg
zoiets

je zou eens kunnen kijken of je goedkope koptelefoontjes kan vinden, die hebben er soms wel 1.

Verwijderd

Topicstarter
zoals je zegt : soms 8)

ik zal op zoek gaan naar zo een kabel ipv 10 hoofdtelefoons te kopen en kijken of er een massadraad in zit :)

barry : stuur jij zulke kabels ook op ? :Y)

Jochen

• Barry|IA
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 19:44:

ik zal op zoek gaan naar zo een kabel ipv 10 hoofdtelefoons te kopen en kijken of er een massadraad in zit :)

Jochen
Jep

• nick_haak
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 19:44:

Jochen
logisch, maar ik had dat oude ding nog liggen, en die was toch rijp voor de sloop :Y)
daarom had ik die gewoon gebruikt.
als je op dit moment geen snoer hebt liggen met massadraad zou je het ook kunnen proberen met een snoer zonder massa, maar het kan zijn dat je dan ruis / kraak door je geluid heen krijgt, in dat geval zal je alsnog opzoek moeten naar zo'n 3 aderige kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik toch geen risico ga lopen hoor. Als ik eerst alles maak en daarna weer uit elkaar moet halen is het twee keer werk.

:P

Verwijderd

kijk de kabel die Jochen zoekt is 2 aderig met een afscherming, die afscherming is de massa!!

bij ons op de zaak hebben we het gewoon van de rol meel me anders ff dan regel ik wel iets.

Greetz Toine
Pagina: 1