gigabitnetwerk draait maar op 100Mbit

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Marty__Mouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-01 17:10

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem met de snelheid van mijn gigabitnetwerk, de computers (xp pro nld en xp media center edition 2005 eng.) herkennen het netwerk maar als een 100megabit netwerk..

Let wel; het netwerk opzich werkt perfect, ik heb de mappen gedeelt en kan via verkenner op beide computers ìn beide computers komen, dus dat gaat allemaal goed.

Alleen wanneer ik bestanden overpomp (films e.d. van de ene naar de andere pc) haal ik volgens DU-meter maar ± 10MB/s. Qua tijd klopt dat ook wel, een film van ± 700MB duurt ongeveer 2-3 minuten.. Met een gigabitnetwerk zou dit sneller moeten gaan.

Ik heb eens even de netwerkkabel goed bestudeerd die de mediapc en de hoofd pc verbindt en het blijkt een FTP (afgeschermde) kabel te zijn cat. 5e (crossed), trouwens 20 meter lang.

Ik heb dus de goede kabel (5e ondersteunt gigabitsnelheid), de kaarten zijn beide gigabitkaarten, de rest van de hardware zou het moeten ondersteunen (IDE DMA133 hd op de mediapc en sata op de hoofdpc en usb2 transfert met 50MB/s)

Ik heb de duplex instellingen van de netwerkkaarten beide op "auto negotiation" gehad, beide op "1000Mbit/s" en zowel de mediapc op gigabit met de hoofdpc op auto negotiation en andersom met de mediapc op auto negotiation en de hoofdpc op gigabit.

Bij status van de netwerk verbinding geeft ie op beide pc's aan "snelheid: 100MBps"

De computer herkent het dus slechts als een 100MBps netwerk terwijl ik hem toch echt als 1000MBps netwerk wil hebben draaien..
Heb niet voor niets speciaal 2 gigabitlankaarten gekocht..

Ik weet echt niet meer wat ik nu verder nog in moet stellen om gebruik te kunnen maken van het gigabitlan.

Ik zend de bestanden over van de ene naar de andere pc met windows verkenner gewoon via netwerklocaties (knippen & plakken). Weet niet of een FTP-prog sneller zou gaan? Kan haast niet want dan zou er bij status van het netwerk alsnog 1000mbps moeten staan, neem ik aan.

Ik gebruik Zone Alarm (free edition) en windows firewall is compleet uitgeschakeld (ook vinkjes bij netwerk kaart naar mediapc bij tabblad advanced).
In ZoneAlarm staat de netwerkverbinding naar de mediapc op trusted net als bij ZoneAlarm op de mediapc.

Ook als ik zonealarm uitzet blijft de verbinding te langzaam..

Overigens heb ik de internet netwerkverbinding gedeeld staan om ook internet te krijgen op de mediapc.
Dit werkte eerst niet, gisteren toen ik de mediapc aanzette terwijl de hoofdpc al internetverbinding had (was net aan het surfen) begon de mediapc ineens updates binnen te halen en kon ik ook het internet op komen. Ik heb toen een virusscanner geïnstalleerd (Avast free ed.) en zonealarm erop gezet..

Toen de pc opnieuw opgestart en internet bleef het doen.. Maar toen ik vandaag weer op internet probeerde te komen met de mediapc lukte dat niet. Ook niet toen ik de mediapc opnieuw opstartte met de hoofdpc nog verbonden op intenet.

In ZoneAlarm heb ik svchost.exe toegang gegeven tot internet, en ook alle andere programma's die betrekking kunnen hebben met internettoegang.. Dit helpt niet.

overigens ook niet als ik de firewalls op beide pc's uitzet.. het netwerk werkt op 100Mbit (dus niet snel genoeg) en internet kan geen verbinding maken..

kortom 2 problemen waar ik zelf helaas niet uit kan komen,

Tot slot heb ik een overzicht van IPconfig /all gemaakt vanaf de hoofdpc, ik heb hier een jpegje van maar ik weet niet of jullie daar iets aan hebben en ook niet of het verstandig is om dat zomaar te posten?

Wie o wie brengt het verlossende antwoord ;)

When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

Verwijderd

welk type kaart heb je?

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Voor Gbit netwerk heb je toch een goede Cat6 kabel nodig.

Welke netwerkkaarten heb je? Maak je gebruik van een Gbit switch?

In Computer!totaal van januari lees ik overigens dat Gbit nog niet veel sneller is van 100Mbit.

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 18:02

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Frankie02 schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 11:06:
Voor Gbit netwerk heb je toch een goede Cat6 kabel nodig.

Welke netwerkkaarten heb je? Maak je gebruik van een Gbit switch?

In Computer!totaal van januari lees ik overigens dat Gbit nog niet veel sneller is van 100Mbit.
Ik wete niet maar als je een CAT5e kabel goed knijpt kan je er makkelijk gigabit over halen dus dat is onzin. Ook Gbit is wel degelijk sneller dan 100Mbit je moet alleen wel goeie disken hebben wil je er meer uithalen dan 100Mbit.

Wel blijft mijn advies check de kabel of die wel goed is probeer eventueel tijdelijk een andere kabel.

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-04 21:18
Het klinkt als een kabelprobleem.
Ik denk dat jij denkt dat je CAT5e kan gebruiken voor 1 Gbit. Dit klopt idd, maar ik geloof wel dat je daar dan even een Gbit switch tussen moet hangen.
Als je een Gbit crossover cable wil gebruiken moet je (dacht ik) een speciale kabel hebben. (ik heb hier een patch kabel crossover die niet Gbit, maar 100mbit draaitt tussen mn pc en laptop)

Als je m zelf wil maken:
http://www.sql-server-performance.com/jc_gigabit.asp
http://www.cabling-design...000base_t_crossover.shtml

Enne zet in windows je instellingen voor 10/100/1000 mbit gewoon op auto ;)
Je ziet in het statusvenster van je netwerkverbinding of ie 1000 mbit verbonden is. (en je DU meter zal dan zeker uitslaan tot een MB of 30 ;) )

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mja cat 5e is inderdaad genoeg voor gbit, heb hier ook vaak zat 25MB/s gehaald tussen twee laptops met een cat5e crosskabel. Maar hij moet dan wel volledig gecrossed zijn en niet slechts op 4 paren gecrossed, want dan gaat er max 100Mbit overheen.

Zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/orion84/GBitCrossoverCableColorGuide.jpg

En niet zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.jokeindex.com/images/CrossoverCableColorGuide.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 24-12-2005 12:06 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik wilde eigenlijk een opmerking maken over de oorspronkelijk bron van dat kabel kleuren plaatje (http://routergod.com) maar ik zie dat die site uit de lucht is.

Damn, jammer. was zo leuk en leerzaam.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:48
Zowel je switch als je NIC's op autodetect zetten is niet de meest stabiele manier.

Wat gebeurt er als je op één van beiden de snelheid vast zet ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• TD-er
  • Laatst online: 20-04 10:57
Met Gbit hoef je juist niet meer met die ellende van cross-cables te werken.
Als je goede kaarten hebt, dan kun je gewoon een 1-op-1 kabel gebruiken.
Aangezien de TS het hier heeft over FTP-kabels, vermoed ik niet dat 'ie ze zelf geknepen heeft, dus dat is niet het probleem.

Verder zie ik in de startpost inderdaad niets terug over een switch, dus daar moet de TS inderdaad wat meer duidelijkheid over geven, of dat een Gbit switch is of niet.

Verder is het raadzaam om Realtek Gbit kaartjes gewoon links te laten liggen, want dat is bagger en merkkaartjes zijn vaak nog geen factor 2 duurder (Intel, 3com).

Een ander probleem is dat Gbit in de praktijk echt geen 10x sneller is dan 100 Mbit, zelfs niet als je in de praktijk op je 100 Mbit netwerk vaak tussen de 3 en de 6 MB/s zat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

TD-er schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 13:28:
Verder zie ik in de startpost inderdaad niets terug over een switch, dus daar moet de TS inderdaad wat meer duidelijkheid over geven, of dat een Gbit switch is of niet.
En waarom zou er dan een switch moeten zijn als hij die niet vermeld (en het nota bene over een crosskabel heeft 8)7 )
Hij heeft dus gewoon zijn twee pc's met gloednieuwe gbit lan kaartjes met elkaar verbonden met een cat5e FTP crosskabel.

Crosskabel is wellicht inderdaad niet nodig als z'n NICs auto MDII/MDIX (of zoiets) doen, maar daarom zou het wel handig zijn als TS ff post om welke netwerkkaartjes het precies gaat.

Enne, misschien is het niet heel veel sneller, maar het zou op z'n minst als zodanig herkend moeten worden. En ik haal over gbit lan over het algemeen toch minstens het dubbele van wat ik over 100mbit max. kan halen.

[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 24-12-2005 13:34 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• StevenK
Orion84 schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 13:33:
[...]

En waarom zou er dan een switch moeten zijn als hij die niet vermeld (en het nota bene over een crosskabel heeft 8)7 )
Hij heeft dus gewoon zijn twee pc's met gloednieuwe gbit lan kaartjes met elkaar verbonden met een cat5e FTP crosskabel.

Crosskabel is wellicht inderdaad niet nodig als z'n NICs auto MDII/MDIX (of zoiets) doen, maar daarom zou het wel handig zijn als TS ff post om welke netwerkkaartjes het precies gaat.

Enne, misschien is het niet heel veel sneller, maar het zou op z'n minst als zodanig herkend moeten worden. En ik haal over gbit lan over het algemeen toch minstens het dubbele van wat ik over 100mbit max. kan halen.
Hm, overheen gelezen; komt waarschijnlijk omdat 'ie 't een 'netwerk' noemt.

Ik denk dat wanneer hij één van beide NIC's van de autodetect af haalt, het allemaal goed komt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Maar vertel eens wat het merk van de kaartjes is... Als het RealTEK troep is kan het daar ook wel eens aan liggen.

Ik heb hier een Cross Cable zitten tussen mijn 2 compu's (cat5e) en hier werkt GBit altijd. Ik heb hiervoor dan ook 2 Intel NIC's gekocht. Ik had er eerst 1, samen met een RealteK maar deze combi heb ik nog nooit op GBit connected gezien...

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Knutsel_smurf schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 11:13:
[...]

Ook Gbit is wel degelijk sneller dan 100Mbit je moet alleen wel goeie disken hebben wil je er meer uithalen dan 100Mbit.
Mwoah, disks die meer dan 10MB/s (grofweg de maximumsnelheid van 100Mbit) kunnen lezen zijn toch al jaren gemeengoed en heeft dus ook iedereen al jaren.

Mijn ervaring is dat je niet zo'n bijzondere computer hoeft te hebben staan om de snelheidswinst van Gigabit al te merken. Als je 25MB/s haalt (niet heel vreemd) dan ben je dus al twee-en-een-halve keer sneller dan met een 100Mbit netwerk.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

• TD-er
Orion84 schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 13:33:
[...]

En waarom zou er dan een switch moeten zijn als hij die niet vermeld (en het nota bene over een crosskabel heeft)
Hij heeft dus gewoon zijn twee pc's met gloednieuwe gbit lan kaartjes met elkaar verbonden met een cat5e FTP crosskabel.[...]
Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand hier problemen met een te traag netwerk post en er een te trage hub/switch tussen heeft hangen. Tevens heeft hij het over meerdere PC's (>2)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-04 12:16
Ik werk zelf regelmatig met 1000mbit kaartjes (onboard brol en intel kaartjes)

Tussen deze kaartjes kun je vrijwel altijd een STRAIGHT cat5e kabel gebruiken. (een normale 10/100mbit crosskabel werkt daarentegen vaak niet)
In windows wordt dat ook een 1000mbit verbinding weergegeven, en op zowel onboard als intel kaartjes halen we met gemak 50MB/s downloads

Op raid sets zelf 60+ MB/s (zo'n beetje de max van schijven)

[ Voor 2% gewijzigd door rdfeij op 24-12-2005 15:30 . Reden: typo's ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

TD-er schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 13:42:
[...]

Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand hier problemen met een te traag netwerk post en er een te trage hub/switch tussen heeft hangen. Tevens heeft hij het over meerdere PC's (>2)
Meer dan 2 pc's? Dat maak ik hier niet uit op hoor?
Ik heb een probleem met de snelheid van mijn gigabitnetwerk, de computers (xp pro nld en xp media center edition 2005 eng.) herkennen het netwerk maar als een 100megabit netwerk..

Let wel; het netwerk opzich werkt perfect, ik heb de mappen gedeelt en kan via verkenner op beide computers ìn beide computers komen, dus dat gaat allemaal goed.

StevenK schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 13:40:
[...]

Hm, overheen gelezen; komt waarschijnlijk omdat 'ie 't een 'netwerk' noemt.

Ik denk dat wanneer hij één van beide NIC's van de autodetect af haalt, het allemaal goed komt.
Lees de startpost nog een keer echt goed dan, want over het volgende heb je schijnbaar ook heen gelezen?
Ik heb de duplex instellingen van de netwerkkaarten beide op "auto negotiation" gehad, beide op "1000Mbit/s" en zowel de mediapc op gigabit met de hoofdpc op auto negotiation en andersom met de mediapc op auto negotiation en de hoofdpc op gigabit.

• StevenK
Orion84 schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 13:47:
Lees de startpost nog een keer echt goed dan, want over het volgende heb je schijnbaar ook heen gelezen?
Yep, overheen gelezen. Maar dan ben ik wel benieuwd wat er gebeurt als die één of beide NIC's op Gbit forceert ? Krijgt 'ie dan wel of geen connectie ?

En kiest 'ie half of full ?

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:03
Je leest nog steeds niet...

[ Voor 84% gewijzigd door ESteg op 24-12-2005 13:54 ]

• StevenK
ESteg schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 13:53:
Je leest nog steeds niet...

[...]
Ja, dat heb ik wel gelezen, maar dat kan ik wat lastig geloven dat 'ie bij elke instelling dezelfde melding krijgt, daarom vraag ik 't expliciet.Overigens staat er niet expliciet wat er in welke situatie gebeurt, alleen dat het op 100 Mbps draait.

Als hij bij harde instelling van Gbit toch nog steeds 100 Mbit te zien krijgt, dan zit er iets mis in die driver, waardoor 'ie niet forceert op Gbit. Of misschien is het wel zo dat wanneer de half/full op auto staat, hij altijd de snelheid ook op auto laat staan ?

als ik hier een NIC die aan een 100 Mbps switch hangt op Gbit forceer, dan krijg ik een mooi rood kruisje.

[ Voor 9% gewijzigd door StevenK op 24-12-2005 16:29 ]

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Hey,

Alvast bedankt voor jullie reacties tot nu toe...

Ik heb idd. maar 2 pc's staan zoals omschreven, de netwerkkaarten zullen idd. wel troep zijn ;)

Het zijn beide Sweex Gigabitlankaarten (Realtek RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC) aangesloten met een kant-en-klare 5e crossed FTP kabel (AWG26/7 cross over patch type ??)

Het netwerk wordt idd maar als een 100Mbit netwerk door windows gezien..

Nu was ik toevallig bij de pc boer hier om een nieuwe tv-kaart te halen (ook vreselijk veel gekoot mee) en die vertelde me dat je bij een crossed cable voor een gigabitlan altijd een cat 6 kabel moet gebruiken... is dat zo?

Maar ik lees dat Orion84 het ook heeft over een straight cable, zou dat voor mij ook werken met deze netwerkkaarten? Of zoals Orion84 ook zegd over de crossed, mischien dat ie niet goed gecrossed is.. ik heb ze niet zelf geknepen.. gewoon zo gekocht.

Maar de netwerk kabel is wel shielded (met zo'n ijzer kapje/hulsje) om de connector, dus ik kan hem mischien wel zelf knijpen als ik iemand vind met een STP kabeltang?

Dan kan ik er natuurlijk zelf goed crossed van maken (volgens plaatje) of juist straigth.. weet niet wat het beste is.

Ik heb geen router of switch de ftp zit direct aan beide netwerkkaarten verbonden..

En ik snap zelf ook wel dat ik nooit 100MB/s zal halen over de verbinding maar het moet toch wel sneller gaan als 10MB/s.. Ook geeft windows gewoon niet het goede netwerk aan.. 100Mbit ipv 1000Mbit..

Hopelijk hebben jullie zo genoeg info, anders hoor ik het wel..

Alvast bedankt!

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
StevenK schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 16:25:
[...]

Ja, dat heb ik wel gelezen, maar dat kan ik wat lastig geloven dat 'ie bij elke instelling dezelfde melding krijgt, daarom vraag ik 't expliciet.Overigens staat er niet expliciet wat er in welke situatie gebeurt, alleen dat het op 100 Mbps draait.

Als hij bij harde instelling van Gbit toch nog steeds 100 Mbit te zien krijgt, dan zit er iets mis in die driver, waardoor 'ie niet forceert op Gbit. Of misschien is het wel zo dat wanneer de half/full op auto staat, hij altijd de snelheid ook op auto laat staan ?

als ik hier een NIC die aan een 100 Mbps switch hangt op Gbit forceer, dan krijg ik een mooi rood kruisje.
Ik krijg iedere keer bij status te zien dat het een 100Mbps verbinding betreft.. welke instelling ik ook voor de duplex kies (full duplex of auto negotiation). Het netwerk zelf blijft gewoon werken, de netwerkkaarten vragen netjes een netwerkadres aan en alles werkt weer goed.. (behalve internet, dat werkt helemaal niet op de mediapc met welke instelling dan ook, k*tzooi)

Overigens heb ik de standaard drivers gebruikt (voor gigabitlan die bij de kaarten werden geleverd), versie 2201.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:57

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

De kabel die je hebt gekocht is naw een 100 MBit cross kabel. De meeste kabelboeren weten het verschil niet.

Hier kon uw advertentie staan

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Marty__Mouse schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 16:42:
[...]

Ik krijg iedere keer bij status te zien dat het een 100Mbps verbinding betreft.. welke instelling ik ook voor de duplex kies (full duplex of auto negotiation). Het netwerk zelf blijft gewoon werken, de netwerkkaarten vragen netjes een netwerkadres aan en alles werkt weer goed.. (behalve internet, dat werkt helemaal niet op de mediapc met welke instelling dan ook, k*tzooi)

Overigens heb ik de standaard drivers gebruikt (voor gigabitlan die bij de kaarten werden geleverd), versie 2201.
Check dan nou in ieder geval eerst die crosskabel eens, of die wel volledig gecrossed is, want anders gaat het sowieso niet werken.

• TD-er
Orion84 schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 16:43:
[...]

Check dan nou in ieder geval eerst die crosskabel eens, of die wel volledig gecrossed is, want anders gaat het sowieso niet werken.
Ik denk dat 'ie makkelijker aan een normale 1-op-1 kabel kan komen dan die Gbit-crossed-kabel.
Die laatste is officieel namelijk niet nodig om 2 PC's met Gbit met elkaar te verbinden en zul je dus ook in vrijwel geen enkele winkel tegenkomen, dus ik denk dat we ervanuit kunnen gaan dat die kabel van hem niet gbit-crossed is.

Cat 6 vs. Cat5e.
Cat5e is juist bedoeld om met Gbit te kunnen gebruiken, dus 5e is goed genoeg voor korte afstanden Gbit-netwerk.
Ik meen dat het grootste verschil tussen cat5 en cat5e is dat het aantal windingen per meter kabel iets hoger is en wat meer gelijkmatig verdeeld. (Gemiddeld 25 windingen/meter tov 30.0 windingen/meter als ik het goed onthouden heb)
In de praktijk zou je dus ook wel cat5 kunnen gebruiken voor Gbit, maar wanneer je toch al problemen ervaart, zou ik minstens cat5e gebruiken. Cat5 is volgens mij al een paar jaar niet meer te krijgen, of het zou oude voorraad moeten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door TD-er op 24-12-2005 17:13 ]

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Orion84 schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 16:43:
[...]

Ik heb beide stekkers nagekeken van de kabel:

Hoofdpc:

wit/? - oranje - wit/groen - groen - wit/? - blauw - wit/? - bruin

Mediapc:

groen/wit - blauw - wit/oranje - groen - wit/? - oranje - wit/? - bruin

(ik kon niet de andere kleur zien bij de meeste van de witte kabeltjes)

De kabels kloppen dus totaal niet met geen van beide plaatjes zoals hierboven...

Dit zou het probleem dus kunnen zijn? De kabel is overigens 20 meter lang, omdat deze achter de plint langs naar de andere kant van de kamer loopt..

Maar kan ik nu dan straffeloos nieuwe connectors op de kabel klemmen met de volgorde van kleuren zoals deze op het eerste plaatje staan weergegen (gigabit). Mits ik natuurlijk van iemand een STP klemtang kan lenen of kan ik er ook "gewone" stekkertjes op zetten, die met een gewone tang te klemmen zijn. Of moet het nu juist straight worden ipv crossed?

Of kan dit uberhaupt niet en moet ik een andere kabel aanschaffen cat 6? Dat zou de meest vervelende oplossing zijn want dan moet ik alle plintjes van de muur halen en zien dat ik dit k*tkabel er weer netjes achter krijg.. Dit heeft me tijdens het verbouwen al 2 dagen gekost.. :(

Wederom bedankt!

[ Voor 30% gewijzigd door Marty__Mouse op 24-12-2005 17:24 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

In principe is het inderdaad een kwestie van nieuwe stekkertjes eraan op de goeie volgorde. Of ie crossed moet zijn of dat straight ook kan kunnen we je zo vertellen als je vertelt wat je nou precies voor netwerkkaartjes hebt.

• joopv
  • Niet online
Het is duidelijk dat dit op 100Mbit draait.... De aderpare 1/2 en 3/6 zijn onderling gekruist, de aderparen 4/5 en 7/8 niet.

Voor gigabit moeten de aderparen 4/5 en 7/8 ook gekruist zijn zoals bij de dames hierboven te zien is. De kabel die je nu hebt werkt alleen als kruiskabel op 10 en 100Mbit.

OF

Alles moet recht zijn, dus een gewone rechte patchkabel gebruiken als je Gbit kaarten auto crossover detection doen.
.

[ Voor 7% gewijzigd door joopv op 24-12-2005 17:44 ]

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Orion84 schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 17:43:
In principe is het inderdaad een kwestie van nieuwe stekkertjes eraan op de goeie volgorde. Of ie crossed moet zijn of dat straight ook kan kunnen we je zo vertellen als je vertelt wat je nou precies voor netwerkkaartjes hebt.
Marty__Mouse schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 16:37:

Het zijn beide Sweex pci Gigabitlankaarten (Realtek RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC)
Extra info vanaf de doos:

32-bit PCI bus Version 2.2
full-duplex auto negotiation

type kaart: LA 010010

ik neem aan dat je dit bedoelt?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ah, sorry ik had in je eerdere post het merk enzo even over het hoofd gezien sorry.
Ik kan zo snel nergens vinden dat hij auto crossover ondersteund, dus ik zou gewoon proberen om van je huidige crosskabel een volledig gecrosste kabel te maken, dat moet sowieso werken. En is in principe niet heel veel meer moeite dan om de huidige kabel te veranderen in een straight kabel.

Hmm, voglens de specs van de gebruikte realtek chip zou hij wel outo crossover detection en correction kunnen doen, dus zou je het ook met een straight kabel kunnen proberen.

[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 24-12-2005 19:18 ]

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie..

Maar ik denk dat als er ik toch nieuwe stekkers aan moet zetten er het makkelijkst meteen een volledig crossed cable van kan maken i.p.v. een straight ofniet?
Want een cross zou dan sowieso moeten werken met cat 5e...

Dat zou mooi zijn, dan kan ik de kabel lekker achter de plint laten liggen en hoef ik er alleen maar nieuwe stekkers aan te zetten.

Mogen dit overigens ook gewone (UTP) stekkertjes zijn of moeten dit die STP/FTP stekkertjes zijn met de afschermrand?

• joopv
  • Niet online
Marty__Mouse schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 19:37:
Bedankt voor je reactie..

Maar ik denk dat als er ik toch nieuwe stekkers aan moet zetten er het makkelijkst meteen een volledig crossed cable van kan maken i.p.v. een straight ofniet?
Want een cross zou dan sowieso moeten werken met cat 5e...
Inderdaad. Hang er wel een labeltje aan dat het een X kabel is, anders kom je in de verre toekomst in de problemen als je b.v. een switch of een router in gebruik gaat nemen en je afvraagt waarom het toch niet werkt....
Dat zou mooi zijn, dan kan ik de kabel lekker achter de plint laten liggen en hoef ik er alleen maar nieuwe stekkers aan te zetten.

Mogen dit overigens ook gewone (UTP) stekkertjes zijn of moeten dit die STP/FTP stekkertjes zijn met de afschermrand?
Je praat steeds in meervoud (stekkers). Je hoeft maar aan 1 kant de stekker er af te halen en met een iets andere draadvolgorde er weer op te zetten.

• TD-er
joopv schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 19:43:
[...]

Je praat steeds in meervoud (stekkers). Je hoeft maar aan 1 kant de stekker er af te halen en met een iets andere draadvolgorde er weer op te zetten.
In principe wel, maar ik vermoed dat de praktijk zo zal zijn dat 'ie na de eerste stekker eraf te halen toch nog iets niet goed heeft zitten en dus alsnog de andere stekker eraf moet halen >:)

Over het soort stekkertjes:
Ik zou gewoon standaard stekkertjes gebruiken. Die stekkers die er nu op zitten zullen wel een iets beter signaal geven, maar ze zijn een stuk duurder, moeilijker te krijgen en last-but-not-least vaak ook een stuk lastiger te monteren (tenzij je die stekkertjes kunt vinden waarbij je het metalen kapje er later omheen kunt schuiven)

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
TD-er schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 22:13:
[...]

In principe wel, maar ik vermoed dat de praktijk zo zal zijn dat 'ie na de eerste stekker eraf te halen toch nog iets niet goed heeft zitten en dus alsnog de andere stekker eraf moet halen >:)

Over het soort stekkertjes:
Ik zou gewoon standaard stekkertjes gebruiken. Die stekkers die er nu op zitten zullen wel een iets beter signaal geven, maar ze zijn een stuk duurder, moeilijker te krijgen en last-but-not-least vaak ook een stuk lastiger te monteren (tenzij je die stekkertjes kunt vinden waarbij je het metalen kapje er later omheen kunt schuiven)
Mooi zo, dan ga ik volgende week ff opzoek naar een paar stekkertjes en een geschikte tang om ze erop te zetten.. Heb wel een paar kenissen die ze vast wel hebben ;)
Het type stekker laat ik dan wel even afhangen van de tang die ik kan lenen en welke stekkers ik uberhaupt kan vinden..

Ik doe ze idd. gewoon alletwee volgens het plaatje wat eerder in deze topic staat, dan kan het haast niet mis gaan ;)

Ook maak ik er zeker even een labeltje aan, goed idee.. voorlopig ligt de kabel nog wel ff achter de plint, maar ik ga hier ooit nog eens aan het verbouwen en er ligt nog een zelfde kabel achter naar de modem..

Bedankt voor jullie reacties!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-04 12:16
Nog 1 opmerking, je hebt de topic eigenlijk al min of meer afgesloten _/-\o_

Maak gewoon een rechtdoor (STRAIGHT) kabel, je hoeft niets te labelen, en je kunt je kabels nooit door elkaar halen, bovendien kun je de kabel ooit nog eens ergens anders voor gebruiken.

Je netwerk kaarten zoeken zelf uit, hoe de crosslink moet zitten.

Snel, Safe en Simpel

• Marty__Mouse

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
rdfeij schreef op zondag 25 december 2005 @ 12:51:
Nog 1 opmerking, je hebt de topic eigenlijk al min of meer afgesloten _/-\o_

Maak gewoon een rechtdoor (STRAIGHT) kabel, je hoeft niets te labelen, en je kunt je kabels nooit door elkaar halen, bovendien kun je de kabel ooit nog eens ergens anders voor gebruiken.

Je netwerk kaarten zoeken zelf uit, hoe de crosslink moet zitten.

Snel, Safe en Simpel
Maar ondersteunen mijn Sweex netwerkkaarten dit wel dan..?

Want dat zou zeker de makkelijkste oplossing zijn ;)

• TD-er
Marty__Mouse schreef op zondag 25 december 2005 @ 13:04:
[...]

Maar ondersteunen mijn Sweex netwerkkaarten dit wel dan..?

Want dat zou zeker de makkelijkste oplossing zijn ;)
Volgens de specificatie wel.

Pagina: 1