Na ruim 2 jaar gelukkig te hebben gewerkt met SCSI schijven , en een aardige verzameling hebben weten opsparen wist ik 3 maanden geleden een leuke hardware matige SCSI raid kaart voor een prikkie op de kop te tikken .
Dit is de LSI Megaraid express 200 , beter bekend onder door zijn populaire re-badge naar een HP Netraid 1M die mijn trouwe Adaptec 39160 vervangen heeft , dit omdat ik toch mooi voor goedkoop een sterke performance winst kon boeken door m`n 4 identieke schijfen in raid 0 te plaatsen.
Deze vier schijven zijn 4 x Fujitsu MAM3367MC , 36 GB 15.000 RPM per stuk .
Tot op heden , had ik geen reden / tijd / zin je vult het maar in
om het zaakje te benchmarken .
Immers .. het deed het allemaal prima , ik kon een DVD fikken en prima ondertussen lopen gamen of multi-tasken .. m.a.w ik was blij.
TOTDAT ! Ik vandaag besloot om dit alsnog te doen .Tot mijn grote schrik zag ik zwaar tegenvallende resultaten . ( 60 mb read max 40 mb write max , avarage 35 ! en de burst speed is ook nog eens 38 mb max ! ) Resultaten die eens flink beter moete worden.
Omdat ik zelf alles heb nagekeken en goed bevonden wat ik me met kan bedenken , en de FAQ te hebben doorgenomen met de link naar de scsi handbook ( die site is tevens half dood ) er nog niet uitkwam .. kwam ik wat hulp vragen
De specificaties
HP Netraid 1M / LSI Logic Megaraid Express 200
1 x storage - Ultra Wide SCSI LVD/SE - 68 pin HD D-Sub (HD-68) ( internal )
met onboard Intel 80960RM 100 MHz en 32 MB sdram simmetje .
Deze controller ondersteunt raid en wel de volgende : RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 10, RAID 50
Uiteraard is voor mij raid 0 alleen interesant .
Daarbij gebruik ik een merkloze U320 LVD Round SCSI-kabel (220cm, 8x HD68 Male)
Deze kabel heeft 8 stuks HD68 Male connectoren (plus een extra HD 68 Male aansluiting naast de laatste connector op de kabel voor het aansluiten van een terminator) en een lengte van 220CM
Uitgevoerd met zilverkleurige beschermmantel en siliconenbescherming.
Aangezien 5 van de 6 schijven die ik heb native SCA zijn , heb ik ook nog eens 5 advance adapter SCA to U160 (HD68 pins) converters + een losse Advance terminator SCSI eind terminator ( actief ) die geschikt is tot aan U320 volgens de verpakking
De schijven setup
1x Seagate ST314680LW 136 Gb 10.000 rpm ID 0
1x Fujitsu MAM3367MC 36 Gb 15.000 rpm ID 1 ( Raid 0 array )
1x Fujitsu MAM3367MC 36 Gb 15.000 rpm ID 2 ( Raid 0 array )
1x Fujitsu MAM3367MC 36 Gb 15.000 rpm ID 3 ( Raid 0 array )
1x Fujitsu MAM3367MC 36 Gb 15.000 rpm ID 4 ( Raid 0 array )
1x Seagate ST318452LC 18 Gb 15.000 rpm ID 5
*De adapter gebruikt ID 7 en is niet te wijzigen
Array configuratie :
3 Arrays .
Array 1 = 4 X 36 gb in raid 0 ( ID 1,2,3,4 ) Size : 140172 MB , Stripe : 64 kb
Array 2 = 1 x 136 gb in raid 0 ( ID 0 ) Size : 140013 MB , Stripe : 64 kb
Array 3 = 1 x 18 gb in raid 0 ( ID 5 ) Size : 17500 MB , Stripe : 64 KB
Partities
C (OS, Apps, Temp, Page 17.5 GB @ Array 1
F (Games) 119 GB @ Array 1
G (Documents, Backups , Install files , Project Files) 17.0 GB @ Array 3
H (Video, Mp3, Downloads) 136 GB @ Array 2
D: en E: Zijn respectievelijk Plextor PX716A en Plextor Premium writer.
Beetje onlogish dat ze tussen de schijven doorstaan maar zo was ik het gewent van een vorige config die letters
I: is een Daemon tools VR drive .
Policies
WRite policy : WRTHRU
Read policy : Adaptive
Cache policy : Cached I/O
Virtual sizing : Disbaled
# stripes : 4
State : Optimimal
( voor de enkele schijven is # stripes uiteraard #1 maar de rest hetzelfde )
SCSI command = Enhanced Qtag sheduling
( Alternate opties zijn 2 ,3 & 4 Que tags )
Synchronous negotiation = Enable
Powerfaul safeguard = Disabled
Fast init = On
Interface = Ultra-3
Cache flush timings = 4 Sec
Rebuild rate = 50 %
Auto rebuild = Enabled
Initiator ID = 7 ( adapter ID )
In windows hebben de schijven de volgende settings
Policies : Optimise for performance ( Greyed out optie waar hij op staat )
SCSI properties : disable tagged queing en disable synchronous transfers UNTICKED
Tevens , het enige IRQ dat geshared is ( 19 ) met de adapter is de IEEE 1394 host controller.
Die toch echt wel disabled staat in de bios van me DFI . .
De resultaten
Met standaard M$ drivers on installatie ( kaart wordt netjes gezien als een netraid ) behaal ik de volgende resultaten .
Atto 32 mb length

HD Tach 8 Mb Zones ( Short test )

HD Tach 32 mb Zones ( Long test )

Met nieuwste netraid drivers geinstaleerd voor de adapter
HD Tach 32 mb Zones ( Long test #2 )

Na woord
Zoals je kan zien , is dit niet bepaald een hoge score .
Er valt zelfs beter te halen met 2 goede ATA drives in raid 0 , vooral de burst is erg laag .
Het enige wat ik verwisselbaar in huis had waren nieuwe SCA converters uit de verpakking ( reserve )
Ik heb geen lang genoege kabel om het zaakje aan te sluiten ( max 3 schijven is me vorige kabel dat een flat is ) en wil ook niet me raid 0 daar nu voor slopen als het meschien aan iets anders kan .
Aangezien die bulk SCA adapters geen specificaties sheet hebben , ben ik over gelevert aan wat de webshops zeggen waar ik het zaakje vandaan heb gehaalt , en volgens spec hoort dat allemaal U320 compatible te zijn dus ook U160 downwards .
Het enige .. maar dan ook echt enige wat ik me kan bedenken is brakke kabel
Aangezien ik me PC ook naar default waardes hebt geclocked (just in case)
Ik heb helaas geen andere kabel liggen om die testen en de eerstvolgende andere kabel volgens de pricewatch is 100 + euro . . dat hoop ik te besparen als de oplossing elders blijkt te liggen en ik het gewoon weg niet zie .
Dit is de LSI Megaraid express 200 , beter bekend onder door zijn populaire re-badge naar een HP Netraid 1M die mijn trouwe Adaptec 39160 vervangen heeft , dit omdat ik toch mooi voor goedkoop een sterke performance winst kon boeken door m`n 4 identieke schijfen in raid 0 te plaatsen.
Deze vier schijven zijn 4 x Fujitsu MAM3367MC , 36 GB 15.000 RPM per stuk .
Tot op heden , had ik geen reden / tijd / zin je vult het maar in
Immers .. het deed het allemaal prima , ik kon een DVD fikken en prima ondertussen lopen gamen of multi-tasken .. m.a.w ik was blij.
TOTDAT ! Ik vandaag besloot om dit alsnog te doen .Tot mijn grote schrik zag ik zwaar tegenvallende resultaten . ( 60 mb read max 40 mb write max , avarage 35 ! en de burst speed is ook nog eens 38 mb max ! ) Resultaten die eens flink beter moete worden.
Omdat ik zelf alles heb nagekeken en goed bevonden wat ik me met kan bedenken , en de FAQ te hebben doorgenomen met de link naar de scsi handbook ( die site is tevens half dood ) er nog niet uitkwam .. kwam ik wat hulp vragen
De specificaties
HP Netraid 1M / LSI Logic Megaraid Express 200
1 x storage - Ultra Wide SCSI LVD/SE - 68 pin HD D-Sub (HD-68) ( internal )
met onboard Intel 80960RM 100 MHz en 32 MB sdram simmetje .
Deze controller ondersteunt raid en wel de volgende : RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 10, RAID 50
Uiteraard is voor mij raid 0 alleen interesant .
Daarbij gebruik ik een merkloze U320 LVD Round SCSI-kabel (220cm, 8x HD68 Male)
Deze kabel heeft 8 stuks HD68 Male connectoren (plus een extra HD 68 Male aansluiting naast de laatste connector op de kabel voor het aansluiten van een terminator) en een lengte van 220CM
Uitgevoerd met zilverkleurige beschermmantel en siliconenbescherming.
Aangezien 5 van de 6 schijven die ik heb native SCA zijn , heb ik ook nog eens 5 advance adapter SCA to U160 (HD68 pins) converters + een losse Advance terminator SCSI eind terminator ( actief ) die geschikt is tot aan U320 volgens de verpakking
De schijven setup
1x Seagate ST314680LW 136 Gb 10.000 rpm ID 0
1x Fujitsu MAM3367MC 36 Gb 15.000 rpm ID 1 ( Raid 0 array )
1x Fujitsu MAM3367MC 36 Gb 15.000 rpm ID 2 ( Raid 0 array )
1x Fujitsu MAM3367MC 36 Gb 15.000 rpm ID 3 ( Raid 0 array )
1x Fujitsu MAM3367MC 36 Gb 15.000 rpm ID 4 ( Raid 0 array )
1x Seagate ST318452LC 18 Gb 15.000 rpm ID 5
*De adapter gebruikt ID 7 en is niet te wijzigen
Array configuratie :
3 Arrays .
Array 1 = 4 X 36 gb in raid 0 ( ID 1,2,3,4 ) Size : 140172 MB , Stripe : 64 kb
Array 2 = 1 x 136 gb in raid 0 ( ID 0 ) Size : 140013 MB , Stripe : 64 kb
Array 3 = 1 x 18 gb in raid 0 ( ID 5 ) Size : 17500 MB , Stripe : 64 KB
Partities
C (OS, Apps, Temp, Page 17.5 GB @ Array 1
F (Games) 119 GB @ Array 1
G (Documents, Backups , Install files , Project Files) 17.0 GB @ Array 3
H (Video, Mp3, Downloads) 136 GB @ Array 2
D: en E: Zijn respectievelijk Plextor PX716A en Plextor Premium writer.
Beetje onlogish dat ze tussen de schijven doorstaan maar zo was ik het gewent van een vorige config die letters
Policies
WRite policy : WRTHRU
Read policy : Adaptive
Cache policy : Cached I/O
Virtual sizing : Disbaled
# stripes : 4
State : Optimimal
( voor de enkele schijven is # stripes uiteraard #1 maar de rest hetzelfde )
SCSI command = Enhanced Qtag sheduling
( Alternate opties zijn 2 ,3 & 4 Que tags )
Synchronous negotiation = Enable
Powerfaul safeguard = Disabled
Fast init = On
Interface = Ultra-3
Cache flush timings = 4 Sec
Rebuild rate = 50 %
Auto rebuild = Enabled
Initiator ID = 7 ( adapter ID )
In windows hebben de schijven de volgende settings
Policies : Optimise for performance ( Greyed out optie waar hij op staat )
SCSI properties : disable tagged queing en disable synchronous transfers UNTICKED
Tevens , het enige IRQ dat geshared is ( 19 ) met de adapter is de IEEE 1394 host controller.
Die toch echt wel disabled staat in de bios van me DFI . .
De resultaten
Met standaard M$ drivers on installatie ( kaart wordt netjes gezien als een netraid ) behaal ik de volgende resultaten .
Atto 32 mb length

HD Tach 8 Mb Zones ( Short test )

HD Tach 32 mb Zones ( Long test )

Met nieuwste netraid drivers geinstaleerd voor de adapter
HD Tach 32 mb Zones ( Long test #2 )

Na woord
Zoals je kan zien , is dit niet bepaald een hoge score .
Er valt zelfs beter te halen met 2 goede ATA drives in raid 0 , vooral de burst is erg laag .
Het enige wat ik verwisselbaar in huis had waren nieuwe SCA converters uit de verpakking ( reserve )
Ik heb geen lang genoege kabel om het zaakje aan te sluiten ( max 3 schijven is me vorige kabel dat een flat is ) en wil ook niet me raid 0 daar nu voor slopen als het meschien aan iets anders kan .
Aangezien die bulk SCA adapters geen specificaties sheet hebben , ben ik over gelevert aan wat de webshops zeggen waar ik het zaakje vandaan heb gehaalt , en volgens spec hoort dat allemaal U320 compatible te zijn dus ook U160 downwards .
Het enige .. maar dan ook echt enige wat ik me kan bedenken is brakke kabel
Aangezien ik me PC ook naar default waardes hebt geclocked (just in case)
Ik heb helaas geen andere kabel liggen om die testen en de eerstvolgende andere kabel volgens de pricewatch is 100 + euro . . dat hoop ik te besparen als de oplossing elders blijkt te liggen en ik het gewoon weg niet zie .
[ Voor 16% gewijzigd door lithiumangel op 24-12-2005 03:33 ]