Toon posts:

(HDTV) 50Hz vs 60Hz

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.
Ik ben een beetje aan het lezen over HDTV en dergelijke. Nu weet ik dat in Europa uitgezonden wordt op 50Hz, dit is altijd al zo geweest en zal altijd wel zo blijven denk ik. Ik vroeg me af of iemand me kan vertellen waarom er voor 50Hz is gekozen? Is dit omdat het goedkoper is, of zijn er ook kwalitatieve aspecten waarom 50Hz beter zou kunnen zijn. Mij lijkt 60Hz beter (in m'n gelimiteerde more-is-better optiek :) ), zeker als HDTV echt 'gaat gebeuren'. In je ooghoeken ben je namelijk veel gevoeliger voor flikkeringen, en dit ga je dus misschien wel merken bij breedbeeld uitzendingen, zeker als ze interlaced zijn.

Groet, Matthijs.

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 19:56

Arx

Two Thoughts Ahead!

Dit zal hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met het feit dat het Nederlandse (en heelveel andere Europese landen) lichtnet 50Hz is en dat in Amerika 60Hz. Ik denk dat die televisie bouwers een synchronisatie puls zochten en die vonden ze in het lichtnet.

Maargoed, die Hz heeft eigenlijk niets met het aantal beeld per seconden te maken met een film. Een film wordt opgenomen met 24 beelden per seconden en het weergeven op 50Hz of 60Hz verandert daar helemaal niets aan, behalve dan dat films in Amerika iets sneller zijn afgelopen ;). Het verschil is zo marginaal dat je er niet veel van merkt. Tenminste, ik niet.

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Verwijderd

Topicstarter
Hm, ja, dat vermoeden had ik ook al.
Ik moet zeggen dat als ik mijn crt monitor op een refresh rate van 60Hz zet ik al hoofdpijn krijg, op 50Hz dan ook zeker. Nu zit je als het goed is wat verder van je televisie af dus merk je daar minder van, maar bij een groot en breed scherm (wat dus gezien wordt vanuit je ooghoeken die gevoeliger zijn voor flikkeringen) zou het verschil misschien wel te merken zijn... maar het zal wel loslopen. Die lui van de televisiefabriek zijn natuurlijk ook niet gek :)

• TheRitz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02-2024
Een HDTV is LCD/Plasma/SED/etc en geen klassieke CRT bak (pc monitoren daar gelaten). Dus je hebt niet te maken met de schermopbouw frequenties. Een pixel op een HD scherm staat aan of uit.

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid