Toon posts:

Asus A8N-E komt niet voorbij POST

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om te beginnen mijn specs:
Mobo: Asus A8N-E
CPU: Athlon 3000+
Geheugen: 2x kingston 512MB PC3200
Video: PCI-E Asus Extreme N6200-GE
Voeding: Huntkey LW6350H 350W
DVD-Rom
CD-RW
Hitachi 80GB HD
W-lan PCI kaart

Dan nu het probleem:
Compu paar maanden geleden gekocht, in elkaar gezet en zonder problemen aan de slag gegaan. Hij heeft het toen nog een tijdje zonder problemen gedaan.
Totdat hij ineens terwijl ik midden in een spelletjes zat spontaan rebootte. Door laten starten, totdat hij er weer opnieuw uit knalde(nog niet eens volleding opgestart) en zo nog een paar keer, steeds sneller na elkaar, todat hij iedere keer als hij de HD aansprak op zijn plaat ging. Paar keer via de CD opgestart, geen probleem.
Mijn conclusie op dat moment: er is iets mis met de HD. Diagnostische tool gedownload van de Hitachi site, op flop gezet en vanaf flop opgestart. Ging goed totdat hij de HD aansprak en daardoor op zijn plaat ging.
Toen was het gedaan met de pret......
Vanaf dat moment als ik de compu opstart is er geen beeld en krijg ik een lange piep die met tussenpozen van ca 5 sec. herhaalt. En dat was het dan, verder niets.
Heel af en toe, als de compu een tijdje uit heeft gestaan, wil hij nog wel eens een bios laten zien, maar als hij dan opnieuw opstart is het weer mis.

Wat heb ik allemaal geprobeerd:
- Alle overbodige dingen eruit gehaald, geen succes.
- Was begonnen met 1 bankje ram, nieuwe gekocht en daarmee opgestart, niets. (ja, ze staan in het goede slot)
- Ouderwets PCI video kaartje, helaas.
- Bios flash, weer niets.
- CPU eruit, helemaal niets meer, zelfs geen piep..

Ik kan nog een andere voeding proberen, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dat niets uit zal maken. Blijven over Mobo of CPU, maar die heb ik niet even op de plank liggen om te testen.
Heb in de tijd dat ik nog in de bios kon hem een tijdje aan laten staan en naar de temperaruren gekeken, maar daar kwamen geen rare dingen naar boven, dus temeratuur probleem lijkt me onwaarschijnlijk.
Is mijn conclusie juist of zie ik nog mogelijkheden over het hoofd?
Is het volgens jullie het mobo of de CPU?

Hoop dat jullie er iets mee kunnen want ik word er een beetje gek en moedeloos van zo ondertussen.

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 14:24
Ten eerste kun je de temperaturen niet echt beoordelen, aangezien je cpu niet echt belast is als ie in de BIOS zit. ;)

Heb je al geprobeerd om je BIOS-batterij er even uit te halen? Of een andere harde schijf erin te hangen en de BIOS opnieuw flashen?

Verwijderd

Topicstarter
adyta schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 01:31:
Ten eerste kun je de temperaturen niet echt beoordelen, aangezien je cpu niet echt belast is als ie in de BIOS zit. ;)
Klopt, maar als ik niet eens mijn bios in kom, kan het dat dus niet zijn. Toch?? :P
adyta schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 01:31:
Heb je al geprobeerd om je BIOS-batterij er even uit te halen? Of een andere harde schijf erin te hangen en de BIOS opnieuw flashen?
Batterij heb ik eruit gehaald toen ik mijn bios flashte, HD heeft hopelijk nog garantie, gaat de winkel ruzie over maken met de fabrikant. Dan vind ik het een beetje zonde om nu al een nieuwe te kopen alleen om te testen.
Daarnaast heb ik al gestart met alleen de CD erin, zou ook gewoon moeten kunnen, maar geen succes.

• michel_habets
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04-2021

michel_habets

For we are many

probeer eens andere hdd, ik heb dat paar dagen geleden ook gehad met mijn a8v deluxe, op het momnent dat hij de hdd aansprak kreeg ik een soft reset,

bleek bij mij een kapotte primary ide controller te zijn, dus je kan eventueel nog losse ide controller kopen die kosten iets van 20 euro anders nieuw moederbord,

maar je kan ook controleren of het de hdd is gewoon even als slave aan een andere compu hangen en dan benaderen

voeding kan het bijna niet zijn naar mijn gevoel

For we are many

Verwijderd

Topicstarter
michel_habets schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 14:42:
probeer eens andere hdd, ik heb dat paar dagen geleden ook gehad met mijn a8v deluxe, op het momnent dat hij de hdd aansprak kreeg ik een soft reset,
Op dit moment spreekt hij helemaal niet meer aan. Scherm blijft zwart en het mobo begint te piepen.
Nieuwe IDE-controller heeft volgens mij dus ook geen zin.
michel_habets schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 14:42:
maar je kan ook controleren of het de hdd is gewoon even als slave aan een andere compu hangen en dan benaderen
Dat heb ik gedaan in de hoop mijn bestanden te kunnen redden, daar kon ik hem wel bereiken. 1ste dvd fikken ging traag, maar was te doen. 2de was al erg lastig, 3de lukte niet meer omdat de HD over zijn nek ging. Tijdje af laten koelen en alsnog de 3de dvd gefikt, met hangen en wurgen.
HD is dus wel degelijk kapot, maar dat is niet het enige. Zonder HD of cd aangesloten piept hij ook.

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:17

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

zonder hd aangesloten piept de mijne ook... :+
Maar als je zeker ben dat de HDD kapot is die eerst terugsturen en cd-romspeler als die ook gaar is. en dan nogmaals proberen, nog steeds niet goed, mobo RMA lijkt me enige optie.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Verwijderd

Topicstarter
Kleine update:
Zojuist nog maar eens geprobeerd of er beweging in die bak te krijgen was. Eerste keer opstarten kwam er zowaar beeld, alleen kwam er een "cmos checksom error". Keyboard reageerde niet en na ca 20 seconden spontane reboot. En jawel..... weer het gek-makende gepiep.
Voor de compleetheid maar eens enkele heatsinks gevoeld. Blijkt dat de Nforce chip binnen 20 seconden flink wat warmer was geworden, fan draaide wel.
Is dit normaal of is het nu helemaal zeker dat het mobo maar de kl*te is?

• michel_habets
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04-2021

michel_habets

For we are many

als je garantie hebt gewoon de garantie claimen

For we are many

Pagina: 1