Toon posts:

[Versatel 4Mbit]Problemen met forwarden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb het pakket van Versatel 4mbit + telefonie aangeschaft en gister is de monteur het komen installeren. De situatie bij mij thuis ziet er nu als volgt uit bij mij thuis:
code:
1
2
3
4
                      [versatel modem (10.0.0.1)] 
[server op ethernet 3(10.0.0.4)] & [oude modem/router op ethernet 4(10.0.0.2)]
                                    [pc1(DHCP)][pc2(DHCP)][pc3(DHCP)][AP(10.0.0.3)]
                                                                      [laptop]

In woorden:
Ik heb het versatel modem aan het begin van het huis en vanuit de 2 poorten die bedoelt zijn voor het internetten er 1tje naar de server gelegd en de ander naar mijn oude modem/router waarmee ik vroeger het internet verdeelde. Op miraculeuze wijze werkt de modem/router nu als switch en deelt hij mooi ip's uit via de DHCP van de versatel modem. Allemaal mooi overal internet, maar dan het probleem:

Ik draai op de server ssh en apache en deze wil ik ook extern kunnen bereiken (bijv vanuit school). Dus ik denk allemaal mooi poortjes forwarden vanuit het versatel modem naar de server, dus niet eens door de 2e routermodem heen, maar gewoon direct naar de server. Ik forward poort 80 en 22 en de modem geeft een melding dat ik nu de modem op poort 8080 en 2222 kan bereiken ipv 80 en 22 omdat die nu naar de server gaan. Dat vind ik raar, want ik had niets gelezen over dat deze versatel modem extern in te stellen was, maar ok ik denk het zit goed.

Ik laat een vriend testen maar neej zowel port 80 en 22 geven geen response en staan zelfs helemaal niet open. :| ook poort 8080 is getest extern en die is ook niet open. Daarna hebk niet de porten geforward, maar gelijk een DMZ naar de server, maar dat werkt ook niet. Weten jullie hoe ik wel succesvol deze DMZ kan laten werken of de poorten forwarden en misschien ook verklaren waarom mijn oude routermodem als switch werkt. Het is een(Sweex annex-a).

Bij voorbaat dank en vriendelijke groeten

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 12:56 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:07

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je hebt meer geluk met je oude router/modem dan ik, want bij mij lukt dat niet (D-link G604T) :/
Ik heb een ftp server bereikbaar gemaakt (pc direct op modem) door poort 21 te forwarden en toen kreeg ik ook de melding dat de poort anders zou heten, toch werkt het gewoon :)
Overigens werkt save/reboot niet echt of het Davolink modem moet wel heel erg snel rebooten, misschien moet je hem ff uit en aan zetten waarna de poort zichtbaar wordt, ik doe dat dagelijks (om een andere reden 8)7 ).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

Verwijderd

Topicstarter
Ok, nu wordt het raar: Ik heb nu weer porten geforward met het versatel modem, maar deze keer door de modemrouterheen naar pc1 waar emule op draait en raad is; emule werkt goed (groene connection). Dus dat betekend dat die forwarding wel degelijk werkt, maar de forwarding naar de server werkt nog steeds niet. Ik heb de stekker er ook al uitgetrokken en weer in gedaan dus er heeft een "echte" reboot plaatsgevonden, maar helaas: de server is nog steeds niet extern bereikbaar.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:07

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Emule werkt hier zonder poorten te forwarden, al merkt Emule wel op dat eD2K 'firewalled' is, waarna hij een andere poort kiest.
Wellicht staat de poorten van de server niet open, nu de netwerkverbinding anders is dan voorheen ...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nog eens nagekeken, maar die poorten van de server zouden ook open moeten staan, want anders zou ik hem niet intern kunnen bekijken, toch? (correct me if I'm wrong), en dat kan ik wel. Ik denk niet dat dat het probleem is, want de firewall zou zich niet automatisch moeten aanpassen op een nieuwe modem denk ik zo, en daarvoor heeft hij prima gewerkt.
Edit: ow en je emule, als die merkt dar eD2k firewalled is en een andere poort kiest, dan zou hij toch ook een open poort moeten kiezen om het goed te laten werken? En die poort zou ook weer open moeten staan.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2005 13:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update:
Een ftp server op pc1 werkt wel met port forwarding en iis ook (even getest is er al weer af, ik gebruik apache don't kill me for using iis :P) Dus dat betekent dat het probleem nu toch in de server zit, en dat kan kloppen, want ik ben onlangs ook overgegaan van red hat naar suse. Ik snap alleen niet waarom hij intern wel bereikbaar is en extern niet (nu het niet aan de NAT van de modem ligt moet het wel aan Apache of m'n firewall liggen), nu kunnen de linux gebruikers zich hierop storten en zou dit topic eigenlijk verplaatst moeten worden ;). Ik heb m'n firewall en http server met yast geconfigureerd. Wat kan er fout zijn gegaan?

Verwijderd

Topicstarter
Final Update:
Ik heb eindelijk de oplossing gevonden na een dag prutsen. Ik heb de firewall van de linux bak uitgeschakeld en toch waren poort 22 en 80 nog steeds via het web niet bereikbaar. Dit bracht me aan het denken of het servertje eigenlijk wel internet had :). Ik een ping naar google.nl en inderdaad gebeurde er wat ik vermoedde: het linux bakje heeft helemaal geen internet. Na wat kort speurwerk kwam ik erachter dat de gateway op 10.0.0.2 ipv 10.0.0.1 stond en daarom kon ik hem via het netwerk wel bereiken. Na dit te wijziggen werkt alles prima. Bedankt voor jullie aandacht en mogelijke oplossingen. Hier kan een slotje op gegooid worden.
Pagina: 1