Toon posts:

[CPU koeler] Arctic Silencer 64 Ultra TC geeft 8500RPM/50 C

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is al de derde keer dat ik een PC heb gebouwd, maar de eerste keer dat ik een CPU koeler gebruik anders dan de boxed koeler van AMD. Ik heb deze keer gekozen voor de Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC CPU koeler.

Mijn PC werkt, maar de koeler geeft problemen. Volgens de hardware monitor in het BIOS is de CPU zo'n 50 graden, en draait de ventilator op 8500 RPM, dit geeft veel herrie als resultaat. Dit vind ik vreemd, want deze koeler zou juist stil moeten zijn. Overigens heb ik nog niets overgeclockt.

Hoewel 50 graden op zich niet gevaarlijk is, is dat slechts de idle temparatuur die ik in het BIOS zie. Als ie idle al 50 graden is (en de koeler erg veel RPM's maakt om het op 50 graden te houden), denk ik dat ik een probleem heb.

Ik heb mijn PC vandaag in elkaar gezet. Bij deze koeler moest de koelpasta zelf aangebracht worden, Arctic Cooling leverde MX-1 koelpasta mee. Verder waren er geen gedetailleerde instucties dan een "heel dunne laag koelpasta aanbrengen" op de doos van de koeler. Ik denk dat ik misschien de koelpasta verkeerd heb aangebracht, ik heb de hele tube gebruikt en heb het over mijn CPU uitgesmeerd om zo een dunne laag te krijgen. In de "installation instructions" - http://www.arctic-cooling...2.php?idx=31&data=3&disc= - die dus vreemd genoeg niet bij de koeler zelf zat, staat dat ik 1/3 deel van de tube moet gebruiken, en dat ik het op het midden van de CPU moet bevestigen. Kennelijk heb ik teveel gebruikt, en ik heb m.b.v. de GoT search gelezen dat te veel koelpasta juist slechter gaat koelen.

Ik heb de koelpasta zo'n 5 uur geleden bevestigt, heeft het nu nog zin om met papieren zakdoekjes even wat koelpasta er af wrijven?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2005 19:58 ]

• Hoodlum77
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-07-2025
Ik doe altijd 1 drupje koelpasta dan de koeler er even op en er weer af.

Dan met een pinpas alles afstrijken op de cpu en de cooler. zeg maar plamuren

• djolaff
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik denk dat die 8500 rpm een uitleesfout is omdat deze koeler niet zoveel toeren kan draaien.
Weet je zeker dat het je cpu koeler is die zoveel geluid maakt? het kan ook een chipset fan zijn die het geluid maakt omdat die wel dat toerental kan draaien.
En probeer idd een dun laagje aan te brengen dat kan veel in temperatuur scheelen.
Kijk ook eens of je in de bios iets van je fan snelheid dan instellen.

Succes :)

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

8500 rpm gaat inderdaad niet lukken. Meestal is 2000 rmp al veel. Mijn Arctic Freezer PRO 64 draait op 1700 rpm, wat als redelijk veel is. Waarschijnlijk een uitleesfout. Over de koelpasta, die hard na 200 uur uit en werkt dan optimaal ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie replies mensen.

Ik heb gisterenavond snel nog even de koeler er afgehaald en met een OV-studentenkaart wat koelpasta er af geschraapt, en met een papieren zakdoenje wat over de processor en heatsink gewreven om wat koelpasta te verwijderen.

Onder Windows heb ik even gekeken naar de temps en fan speeds:

temp CPU: 42 C
CPU fan: 600 RPM
chipset fan: 5700 RPM

Gelukkig is de temp van de CPU redelijk in orde, en was de RPM van de Arctic Silencer inderdaad fout uitgelezen in het BIOS. Maar dan is er nog steeds de chipset fan op mijn moederbord, een A8N-E. Ik heb eens goed geluisterd naar de CPU fan en de chipset fan, maar ik kan niet onderscheiden wat nou de herrieschopper is, maar ik neem aan dat het dan de chipset fan is, mijn Antec Solution 3700BQE kan het i.i.g. zeker niet zijn. Ik denk dat ik maar eens bij Asus aan de bel trek.

heel erg bedankt voor jullie advies allemaal.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
heel simpel om dat te testen.
Zet de pc uit en pak een potlood.
Houd met het potlood de chipset fan tegen en zet de pc aan. Na enkele seconden haal je het potlood weg en begint ook de chipset fan weer te draaien.

Als het de chipset fan niet is herhaal je dit "truukje" bij alle andere fans.

Verwijderd

aha kijk das nou ns handig om je potlood mee aan te slijpen he :+

Je kunt de ventilator ook gewoon met een vinger iets even tegen houden dmv iets te drukken in het midden. Zo gauw je je vinger er iets op legt moet hij al minder kabaal maken en weet je dus dat die koeler de oorzaak is.
Voor de chipset fan op het mobo bestaan ook prima passief gekoelde oplossingen (stiller kan niet :+ ).
Pagina: 1