Waarom gaat zappen bij digitale tv zo traag?

Pagina: 1
Acties:
  • 548 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Waarom gaat zappen bij digitale tv zo traag? Ligt dat er aan dat er bij de gebruikte coderingstechniek gebruik gemaakt wordt van informatie uit vorige beelden ofzo? Dus dat er gebruik van wordt gemaakt dat als het kan dat er alleen de verschillen worden opgeslagen? Of werkt compressie bij digitale tv niet zo en is er een andere oorzaak?

En als er een specifieke oorzaak is, wat zou dan theoretisch gezien de maximale zapsnelheid kunnen zijn?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Oscar Mopperkont schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 19:38:
Waarom gaat zappen bij digitale tv zo traag? Ligt dat er aan dat er bij de gebruikte coderingstechniek gebruik gemaakt wordt van informatie uit vorige beelden ofzo? Dus dat er gebruik van wordt gemaakt dat als het kan dat er alleen de verschillen worden opgeslagen? Of werkt compressie bij digitale tv niet zo en is er een andere oorzaak?
Dat is inderdaad hoe compressie met MPEG2 e.d. werkt. 't zal ook absoluut bijdragen aan het trage zapgedrag. Hoe snel je dan kunt zappen ligt aan de hoeveelheid keyframes (volledige frames) tussen de delta frames (verschil-frames).

Maar ik heb geen digitale tv dus mischien lul ik uit m'n nek :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Oscar Mopperkont
Schopje dan maar :)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Ligt het niet aan je decoder? Ik kan me voorstellen dat net als bij tuners ook de decoder invloed heeft op de zaptijd ;)

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 15:29

markvt

Peppi Cola

de encryptie key moet worden aangepast / geladen voor het volgende kanaal..

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• Oscar Mopperkont
@sdomburg: Natuurlijk heeft de decoder invloed, maar ik ben nog nooit een decoder tegengekomen (of van gehoord) die net zo snel zapt als een analoge decoder. Dus ik vroeg mij af waar dat aan ligt, daar ze dus allemaal traag zijn. Is er misschien een reden waardoor het gewoon niet sneller kan?

@markvt: Dat hoeft toch niet zo lang te duren?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 14:09

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ok, hij stemt af op een bepaalde frequentie. Dan moet ie wachten op een vers blokje data. Dan moet ie het langs de sleutels halen, daarna moet ie het decoderen etc etc etc. Kost gewoon heel even tijd. Maar mijn Digitenne tuner (topfield) is niet veel langzamer dan een analoge tuner voor m'n gevoel, en hij is zeker weten stukken sneller dan m'n oude satelliet tuner.

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
nvm

[ Voor 147% gewijzigd door goeievraag op 30-12-2005 09:46 . Reden: Dacht dat het ergens anders over ging. ]

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

Ik zou ook wel es weten hoe het zit met de vraag van TS.

Mijn moeder heeft een Sharp LCD tv en die zapt ook rete traag, dit met gewoon kabelaansluiting en nix digitaal. Echter als ik via haar Sony DVD/HD recorder zap dan gaat het als een tiet!! Enige nadeel is dat ie geen teletext meer meestuurt.
Ik vind het maar vreemd, maar ik denk dat het met de tuner/decoder te maken heeft. Het scherm kan i.i.g. de snelle beeldwisselingen van het zappen aan.

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

• Oscar Mopperkont
Dat zappen bij Sharp TV zo langzaam gaat heeft "gewoon" met de tuner die er inzit te maken. Sharp heeft echt een absurd trage tuner. Het heeft idd niks met LCD te maken, want JVC LCD's zappen net zo snel (en vaak zelfs sneller) dan de meeste CRT-tv's. Bij analoog is het dus wel duidelijk dat er snel gezapt kan worden en als het dus niet gebeurt dat het dus aan de decoder ligt.

Verwijderd

Bij digitaal komt het inderdaad doordat die even die eerst de gevens naar de smart kaart moet sturen van de zender, die zend een key terug en dan pas kan die het beeld te voorschijn toveren. Maar hangt dus ook erg van de decoder af hoe snel dit gaat.

• Oscar Mopperkont
Maar hoe snel zou dat in theorie kunnen? Zouden die gegevens uit de smartcard niet gecachet kunnen worden zodat dat dat geen vertraging oplevert en je dus op een snelheid komt die analoog zappen benadert?

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02:24
IMO heeft dit énkel te maken met de encodering: MPEG-2. Simpel uitgelegd: bij deze encodering heb je een 'startbeeld' waarop de daarop volgende beelden verder bouwen: het hele beeld wordt ingedeeld in blokjes en deze kunnen verschuiven (vectoren) of compleet vervangen worden. Meestal is dat dus van de ene scène tot de volgende.
Maar omdat bij bv. een interview dit makkelijk ruim een minuut kan duren (geen grote veranderingen in het beeld), zal er automatisch na x tijd (weet niet hoeveel) een nieuw 'startbeeld' worden aangemaakt.
Jouw digituner moet dus wachten op zo'n startbeeld voordat ie kan beginnen afspelen.

* Wim Leers begint serieus te twijfelen aan zijn uitleg. Hij gaat iig op voor mpeg-2, maar ik betwijfel of mpeg-2 wel gebruikt wordt voor digitale tv? Ik dacht nochtans van wel... Maar dat betekent dat de mensen die dit beslist hebben wel érg lomp zijn... 8)7 8)7 Ik zal het wel merken aan de reacties op deze post :+

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Nee, het is niet het encoderen van de mpeg2, het is puur de beveiliging. Dit kan je bij Casema goed zien bij de publieke kanalen (o.a. NED1, 2 en 3). Deze zappen supersnel. Maar zodra je op een beveilig kanaal komt moet de decoder eerst de smart card lezen en de boel decoderen (en een buffertje opbouwen). Daardoor duurt het wat langer.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1