[Access] een keuzelijst welke een ander keuzelijst beperkt

Pagina: 1
Acties:
  • 1.942 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sunthere
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09-2019
Ik ben al de hele dag aan het stoeien om te zorgen dat een selectie in een keuzelijst de alternatieven in een andere keuzelijst beperkt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen verstand heb van sql en eigenlijk ook niet echt van access. Toch ben ik bezig database te maken voor een stichting (welke geen geld heeft voor pro's).

Ik heb dus een lijst met grove benamingen voor beroepen bijv. 'kunstenaar' als die geselecteerd wordt wil ik dat in een andere keuzelijst alleen kan kiezen uit beroepen welke met kunst te maken heeft.

Ik heb al heel wat geprobeerd, maar is voor mij te ingewikkeld om dat allemaal uit te leggen. Misschien kan iemand hier het zo uit zijn mouw schudden i.p.v een heel weekend uitpluizen.

alvast bedankt!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Je hoeft niets van sql te weten om de search te kunnen gebruiken ;)
Met access + keuzelijst vind je o.a. dit keuzelijsten koppelen waar al behoorlijk staat omschreven hoe je dit aanpakt. Verder zou je de voorbeelddatabase "noordenwind" eens kunnen bekijken waarin hetzelfde probleem wordt behandeld.

Kort samengevat: in het afterupdate_event van keuzelijst1 een wordt dmv een stukje vba de rowsource van keuzelijst2 ingesteld op een sql-string die de juiste waarden ophaalt. In ieder geval zul je je toch echt even moeten verdiepen in sql e/o de querybuilder van Access.

offtopic:
waarom beloof je een database te maken als je de basis van databases niet beheerst?

[ Voor 8% gewijzigd door Lustucru op 23-12-2005 20:24 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• sunthere
.

[ Voor 154% gewijzigd door sunthere op 18-01-2006 17:06 ]

• sunthere
Niesje schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 20:21:
Je hoeft niets van sql te weten om de search te kunnen gebruiken ;)
Met access + keuzelijst vind je o.a. dit keuzelijsten koppelen waar al behoorlijk staat omschreven hoe je dit aanpakt. Verder zou je de voorbeelddatabase "noordenwind" eens kunnen bekijken waarin hetzelfde probleem wordt behandeld.

Kort samengevat: in het afterupdate_event van keuzelijst1 een wordt dmv een stukje vba de rowsource van keuzelijst2 ingesteld op een sql-string die de juiste waarden ophaalt. In ieder geval zul je je toch echt even moeten verdiepen in sql e/o de querybuilder van Access.

offtopic:
waarom beloof je een database te maken als je de basis van databases niet beheerst?
Ik ben dus verder gaan knutselen met behulp van die topic die je hebt aangegeven. Die informatie heb ik gebruikt. maar ik krijg een melding van een foute syntax in het script:

Private Sub CboCatgrof_AfterUpdate()

scategoriegrof = "SELECT [TcatFijn].[verfijndecode], [TcatFijn]. "
[FunctieCode], [TcatFijn].[catFijn] " &_
"FROM TcatFijn " & _
"WHERE [FunctieCode] = " & Me.CboCatgrof.Value
Me.CbocategorieFijn.RowSource = scategoriegrof
Me.CbocategorieFijn.Requery

End Sub

Waarbij categorie grof in de eerste keuzelijst te zien moet zijn en categorie fijn in de tweede.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Waarom breek je regel 'scategorie=...' af en hoezo is dat fout?
offtopic:
code mag tussen [code][/code] tags

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Niesje schreef op woensdag 18 januari 2006 @ 18:25:
Waarom breek je regel 'scategorie=...' af en hoezo is dat fout?
offtopic:
code mag tussen [code][/code] tags
omdat dat makkelijker leest? :)
moet je wel zorgen dat je de syntax van het concatenatieteken (&) en het lijnvervolgteken ( _) (dit is dus een spatie met underscore) correct gebruikt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
scategoriegrof = _
    "SELECT " & _
      "[TcatFijn].[verfijndecode], " & _
      "[TcatFijn].[FunctieCode], " & _
      "[TcatFijn].[catFijn] " & _
    "FROM TcatFijn " & _
    "WHERE [FunctieCode] =" & Me.CboCatgrof.Value

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2006 12:00 ]

Verwijderd

Simpeller kan het nog als je een query maakt, welke een where voorwaarde bevat met de waarde van het 1e keuzevak. Het 2e keuzevak laat je dan als rijbron die query hebben, dan heb je het ook!

Gr,

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:38

Boss

+1 Overgewaardeerd

Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 12:03:
Simpeller kan het nog als je een query maakt, welke een where voorwaarde bevat met de waarde van het 1e keuzevak. Het 2e keuzevak laat je dan als rijbron die query hebben, dan heb je het ook!
Totdat je niet wilt filteren en daarom het 1e keuzevak leeg laat...

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 12:03:

Gr,
Op wat voor manier zou je dit dan kunnen doen? Ik loop namelijk op een zelfde probleem vast, er moet namelijk een Domein ingevoerd worden waarna een Verstoring gekozen kan worden op basis van het net ingevoerde Domein.

Ik dacht dat het alleen met VBA zou kunnen, maar als dit met een query kan dan zou ik graag willen weten hoe dit mogelijk is. (Heb namelijk zelf geen kennis van VBA, en een beetje kennis van SQL)

Verwijderd

Om het topic maar even aan te vullen met een oplossing.

Zie ook de MS site: http://office.microsoft.c...tance/HA011730581033.aspx
Pagina: 1