Toon posts:

[2000] Vastlopen bij aanmeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds vandaag een apart probleem. Wanneer ik de pc opstart duurt het 10 min voordat het aanmeldscherm komt. Op dat moment knippert de cursor niet meer in het wachtwoordveld en blijft de muis een zandloper. Ik kan de muis nog wel bewegen maar er wordt niet gereageerd op toetscombinaties. Ik heb dit scherm een lange tijd laten staan om te zien of het toch een keer klaar zou zijn. Maar dit gebeurt niet.. Op dat moment kan ik alleen maar de pc opnieuw opstarten! Wanneer ik de pc in veilige modus opstart heb ik echter geen totaal probleem en kan ik (bijna) alles doen wat ik wil, zoals een topic starten op GoT ;) Gelukkig houdt windows een boot log bij:
code:
1
2
3
4
5
6
 Service Pack 412 23 2005 17:22:38.484
...
Geladen stuurprogramma agp440.sys
Kan stuurprogramma niet laden ACPI Multiprocessor-pc
Kan stuurprogramma niet laden Bluetooth Audio Device
...

Het eerste stuurprogramma dat niet kan worden geladen is de ACPI Multiprocessor-pc. Dus dacht ik, dan zet ik de ACPI lekker uit in het BIOS. In het BIOS zijn 2 opties die met ACPI te maken hebben:
  • ACPI 2.0 Support
  • ACPI APIC Support
Ik heb alle combinaties van de bovenstaande opties geprobeerd maar geen enkele heeft effect. Toen ik in het BIOS zat te kijken zag ik tevens dat de temperatuur van de processor (PIV 2.8) zo rond de 90 graden lag! En nee dat is niet graden Fahrenheit.. Het leek me dat er niet goed werd gekoeld dus ik heb de processor gekeken. Het bleek dat er echt superveel stof op de koeler zat dus dat heb ik (enigszins) verwijderd. De temperatuur was daarna rond de 70 graden wat ik al heel wat acceptabler vond. Tijdens het steeds opnieuw opstarten kwam er tevens een scherm van American Megatrands tevoorschijn voordat Windows werd gestart. Daar stond het volgende in beeld:
code:
1
Pri Master Hdd: S.M.A.R.T. Status BAD, Backup and Replace

Dit is een WD1200JB schijf die blijkbaar bijna dood is.. Al met al heb ik dus drie problemen:
  • Het aanmeldscherm van Windows loopt vast
  • De temperatuur van de processor is te hoog
  • De harde schijf is bijna dood
Nu is mijn vraag, heeft iemand eerder deze problemen gehad en weet iemand of deze problemen met elkaar samenhangen? De reden dat ik deze vraag in WOS plaats is omdat de andere problemen wel enigszins te verklaren zijn en ik heb er een (niet al te fijne) oplossing voor :) Ik heb op GoT en Google geen echte verklaringen kunnen vinden voor deze problemen. Over het eerste probleem werd vaak gezegd dat ACPI moest worden uitgezet maar dat werkt niet bij mij.

Verwijderd

Topicstarter
Schopje met een vraag erbij..

Ik heb 3 partities op een enkele harde schijf. Al deze partities wil ik graag volledig opslaan op een nieuwe harde schijf die geinstalleerd gaat worden. Aangezien het nogal veel bestanden zijn wil ik graag weten hoe ik dit kopieren het snelste kan doen. Merk op dat ik niet meer gewoon in Windows kan omdat hij vastloopt bij het aanmeldscherm :) Dus, ik heb de volgende opties:
  • In DOS kopieren
  • Booten met Knoppix en daarin kopieren
  • In Veilige Modus :?
Wat zou de snelste manier zijn? Of zijn er nog manieren die ik ben vergeten :)

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Het kopiëren van data van schijf 1 naar schijf 2 zal waarschijnlijk het snelste gaan met een Knoppix CD, mits de tweede schijf als FAT32 is geformatteerd. Is schijf 2 NTFS, dan zal je moeten booten in Veilige Modus. Om het probleem van een niet startende PC op te lossen, zou je ook kunnen proberen een herstel installatie van Windows te doen. Echter, als je de S.M.A.R.T. mag geloven, dan denk ik niet dat hij nog erg lang te leven heeft, dus is deze manier niet echt aan te raden. Ik zou hoe dan ook die schijf niet echt veel meer gebruiken als ik jou was, in ieder geval niet tot je een backup hebt gemaakt :)

Volgens deze pagina (link komt uit de PMG FAQ ) is 70 graden voor je processor nog te doen. De max voor jouw processor is (voor wat ik heb kunnen vinden) zo'n 75 graden. Hij was dus inderdaad een redelijk stuk te warm :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Verwijderd

Topicstarter
the_shadow schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 12:38:
Het kopiëren van data van schijf 1 naar schijf 2 zal waarschijnlijk het snelste gaan met een Knoppix CD, mits de tweede schijf als FAT32 is geformatteerd. Is schijf 2 NTFS, dan zal je moeten booten in Veilige Modus. Om het probleem van een niet startende PC op te lossen, zou je ook kunnen proberen een herstel installatie van Windows te doen. Echter, als je de S.M.A.R.T. mag geloven, dan denk ik niet dat hij nog erg lang te leven heeft, dus is deze manier niet echt aan te raden. Ik zou hoe dan ook die schijf niet echt veel meer gebruiken als ik jou was, in ieder geval niet tot je een backup hebt gemaakt :)

Volgens deze pagina (link komt uit de PMG FAQ ) is 70 graden voor je processor nog te doen. De max voor jouw processor is (voor wat ik heb kunnen vinden) zo'n 75 graden. Hij was dus inderdaad een redelijk stuk te warm :)
Bedankt voor je hulp! Ik heb nog even wat info over Knoppix icm NTFS gezocht, maar volgens deze site is het zeker mogelijk om naar een NTFS schijf te schrijven, dat scheelt mij nog een vertaalslag achteraf dus :) Ik doe niks meer met de gare schijf behalve data van kopieren, gelukkig zit Knoppix alleen in het geheugen en heeft hij niks nodig van de harde schijf :)