Linux installeren op oude laptop (compaq armada 4150)

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
Ik heb besloten linux te installeren op mijn oude laptop : een compaq armada 4150.
deze heeft een cd-rom speler , maar hij kan er niet van booten omdat hij los op de laptop zit aangesloten.
Hoe kan ik linux installeren op mijn laptop zonder een bootable cd-rom ( en dan niet een distro zoals dlx)

tips voor een distro zijn ook altijd welkom

"Stilte, een gat in het geluid...."

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-02 21:10

zAo

GPLv2 Fanboy

Heeft hij wel een floppydrive? Dan kun je gaan voor bijvoorbeeld Debian, die heeft een netinstaller.

• Flapp
hij heeft zowel een floppydrve als een cd-rom , maar hij kan niet booten vanaf cdrom

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
met een windows bootflop die ondersteunogn voor jou cd-rom heeft booten en dan setup ofzoiets kiezen.vaak kun je op de linux cd ook een functie maak bootdisk kiezen.deze heeft vaak btere ondersteuning voor externer cd-roms. (als je exteren externe hebt en niet met een speciale compaq kabel)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Of download SmartBootManager, zet dat op floppy of cd. Dat progje zorgt ervoor dat je wel van je cd zal kunnen booten :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
SPEEDDRAGON schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 17:42:
Met een windows bootflop die ondersteuning voor jou cd-rom heeft booten en dan setup ofzoiets kiezen.
:? Aangezien het een eigen besturingssysteem betreft met een ander soort executables is het erg lastig een setup.exe te starten. :) Maar bij de meeste distributies kun je met behulp van rawrite (voor de windows/dos versie klik hier) vaak een of meerdere opstartdiskettes maken. Vervolgens zou je inderdaad zoals genoemd via het netwerk kunnen installeren of anders gewoon naar de bestanden op een cd verwijzen. :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• Flapp
*hier stond een nogal domme noob uitspraak*

[ Voor 81% gewijzigd door Flapp op 23-12-2005 19:23 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

BOOTP + TFTP is geen optie?

ook altijd wel leuk voor je geek-rating :)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:47
Er zijn zat distro's die gewoon vanaf floppy te installeren zijn, bijvoorbeeld Debian:
http://ftp.debian.nl/debi...86/current/images/floppy/

boot, root en net-drivers (ik neem aan dat ie ook een NIC heeft :P)
Vervolgens start je vanaf boot, voer je de rootdisk als ie erom vraagt en vervolgens eenmaal in de installer aangekomen kies je voor "load driver modules from floppy" en voer je de net-drivers diskette op. Netwerk configureren en de rest van je installer komt vanaf het internet binnenwandelen.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-02 14:38
OP http://www.aboutdebian.com/ staan allemaal how-to's over hoe Debian te installeren, en ook bij voorkomende problemen zoals inderdaad CD-ROM drives die zonder stuurprogramma niet booten.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik zat enige tijd geleden ook met zo'n probleem, de makkelijkste oplossing by far was gewoon de schijf even in een gewone pc te hangen en de basis install van debian erop zetten. Vervolgens terughangen en je kan doen en laten wat je maar wil :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
mm, hd wisselen lijkt mij niet handig, aangezien een laptop mobo meestal speciale chipsets heeft. of je moet zin hebben om daarna de verschillen op te lappen.

ik zou gewoon debian nemen, een boot en een root floppy maken (zijn tegenwoordig een floppy 4-5 voor nodig) en dan een net-install uitvoeren

Compromises are for the weak

Verwijderd

Tha_Butcha schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 16:18:
mm, hd wisselen lijkt mij niet handig, aangezien een laptop mobo meestal speciale chipsets heeft. of je moet zin hebben om daarna de verschillen op te lappen.

ik zou gewoon debian nemen, een boot en een root floppy maken (zijn tegenwoordig een floppy 4-5 voor nodig) en dan een net-install uitvoeren
Gelukkig heeft de standaard Debian kernel ook praktisch alle modules die er zijn meegecompiled.
Het boeit dus niet aan welk mobo je hem hangt.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@ TS: brand gewoon Smart Boot Manager op een cd'tje, vandaar kan je opstarten, je haalt de cd eruit, steekt de linux-cd erin, en wijst SBM (dat in je geheugen draait) de weg naar je nieuwe cd.

Dat is een stuk eenvoudiger dan al die how-to's te moeten volgen, het werkt met elke linux distro (met elke cd die normaal bootable is om kort te gaan), een cd'tje kost geen drol, en SBM is maar een paar tien MB groot... Take your pick :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Borromini schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 17:12:
@ TS: brand gewoon Smart Boot Manager op een cd'tje, vandaar kan je opstarten, je haalt de cd eruit, steekt de linux-cd erin, en wijst SBM (dat in je geheugen draait) de weg naar je nieuwe cd.
Hij kan dus niet booten vanaf de CD-rom.. staat slechts iets van 10 keer vermeld in dit draadje :P

Gewoon de opstartfloppen van je distro maken en dan installeren. Ik zie niet in wat hier nou zo problematisch aan is, een paar jaar geleden was dat zo ongeveer de enige manier om het te doen.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 20:53

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Borromini schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 17:12:
@ TS: brand gewoon Smart Boot Manager op een cd'tje, vandaar kan je opstarten
Dit is nou net het probleem: hij kan niet booten van CD. Oplossing: download de bootdisk voor de distributie die je wil installeren en zet deze op een floppy.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Flapp
netwerk is geen optie op de laptop....
ik denk dat ik het houd bij een distro van een par diskettes...
ff een vraagje:
zijn er distro's die op een par diskettes (10 of minder) passen met een desktop , waar al een mp3 speler reeds in zit of installeerbaar op is?

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

SmartBootManager kan wél booten van cd :). Bij mij is het toch gelukt... Het is toch het proberen waard? Baat het niet, dan schaadt het niet.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Flapietoetoe schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 17:24:
ff een vraagje:
zijn er distro's die op een par diskettes (10 of minder) passen met een desktop , waar al een mp3 speler reeds in zit of installeerbaar op is?
Er zijn een paar oudere Slackware versie's op diskette. Mpg123 is een command-line mp3 speler die 156 kB in beslag neemt :). Kan dus makkelijk op een diskette. Als je de homepage checkt staat er trouwens dat er een paar veiligheidsgaten gevonden zijn, maar eigenlijk weet ik op dit moment niet echt alternatieve command-line players O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Borromini op 24-12-2005 17:30 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ff een vraagje:
Distro met diskettes is erg beperkt, maar ook nergens voor nodig...

Enige waar je een flop voor nodig hebt is het booten zelf. Zodra geboot is kun je een CD mounten en daarvanaf verder installeren. Het is jammer dat je niet meer specs geeft van je laptop, maar als het niet vanaf CD kan booten zal het niet meer dan een Pentium 1 zijn.

Laatste keer dat ik zo moest installeren heb ik NetBSD op een Acer P133 laptopje gezet - bootfloppies erin, daarna CD als install medium selecteren en gaan met die banaan. Met X en windowmaker was ging het nog soepel genoeg ondanks hooguit 64MB RAM. Debian zou ook prima kunnen met bootflops en install vanaf CD.

Ik snap niet waarom je zegt dat netwerk geen optie is - ik neem aan dat die bak vroeg of laat in een netwerk komt te hangen (nut van een unnetworked PC is heden ten dage zeer beperkt, zeker als je het als MP3-afspeler gaat gebruiken), of dat nu met ethernet, 56k telefoonmodem of een SLIP/PLIP kabelverbinding gaat, je kunt er ook over installeren.

Oslik blyat! Oslik!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

de eeste debian instalatie Cd heeft iets moois.
Images voor flopies voor de mensen die geen cd's kunnen booten.
gooi cd in windows. ga naar install ofzo (ik weet niet 100% Zoek maar naar boot.img )
er is een mooi proggel rawwrite2 deze gooit het image op je flopie.
maak 2 floppies boot.img en root.img

gooi in je laptop de cd en boot floppie
hij vraagt om root flop later.

en dan ergens in install zeggen dat je een cd hebt (of 7)

net install is wel aan te raden.
hang voor instalatie gewoon dat ding aan het netwerk. en installeer dan alles wat je wilt hebben.
gaat sneller dan alle cd's downloaden en branden.
en je hebt de laaste updates.

gratis kerst tip:
indien je een gui wilt instaleren gnome/kde lijken me ongeschikt.

probeer xfce of fluxbox

[ Voor 9% gewijzigd door daft_dutch op 26-12-2005 00:14 ]

>.< >.< >.< >.<

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:56
ff een vraagje:
Waarom is netwerk geen optie? Zonder netwerk kunnen we tegenwoordig toch niet zo veel meer imo ;)

Ook ik zeg wat velen hier zeggen. Wees wijs, maak een debian bootflop, en zorg dat dat ding aan het netwerk komt. Download de rest van wat je nodig hebt gewoon automatisch van het net. Moet je straks upgraden (security fix bijv), of wil je wat meer of andere programma's, dan trek je die met apt-get ook lekker via het net binnen. Mijn keuze zou in dit geval niet moeilijk zijn, ik wist het wel ;)
Pagina: 1