Toon posts:

[HDD] HardDisk defect?

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds m'n broertje de laptop-kap van mijn laptop vrij hard heeft dichtgegooid start deze niet meer correct op. Hij blijft hangen bij dat knipperende liggende streepje (nog vóórdat het bootscreen verschijnt).

Het ledje op de monitor van de laptop geeft aan dat de HDD continu bezig is (deze brand dus ook continu door). Soms knippert hij, maar daar zit geen regelmaat in. Ik heb em al 10 minuten door laten pruttelen, maar helaas geen verandering.

Zelf vrees ik het ergste en denk ik dat er iets met de HDD is gebeurt toen de kap is dichtgesmeten.

Weet iemand wat dit kan zijn en hoe ik dit eventueel kan oplossen?

Met vriendelijke groeten,
Matthias

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Wordt de harde schijf in het BIOS herkend? Om welk OS gaat het hier?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
r00n schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 16:32:
Wordt de harde schijf in het BIOS herkend? Om welk OS gaat het hier?
Ja, de harde schijf word wel door de BIOS herkent. En in dit geval gaat het om Windows XP Home edition.

Om nog even meer in detail te treden, het gaat om een Acer Aspire 1522WLMi laptop met een 80 GB HDD.

De bijgeleverde recovery CD heb ik ook al in het DVD station gehad, maar ook hier hetzelfde probleem. Hij start wel netjes van CD op, maar hij blijft ook daar hangen bij het knipperende streepje.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2005 16:38 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Ik ben bang dat de kop van de hd op je platter is gaan scratchen. Bij LP's is dat leuk, maar bij hd's wat minder... Probeer met een hd-tool van de fabrikant of die nog wat doen wil.

• wealthy_beggar
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-06-2021

wealthy_beggar

NID'er in opleiding

Geprobeerd de schijf te formateren, en windows er opnieuw op te zetten ?

| Mijn Game PC | Mijn Laptop | Leukste mohaa clan |

Verwijderd

Topicstarter
wealthy_beggar schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 16:40:
Geprobeerd de schijf te formateren, en windows er opnieuw op te zetten ?
Er zit geen diskette station in mijn laptop, dus opstarten via een opstartdiskette (zoals ik bij mijn PC altijd doe) zit er niet in. Tevens heb ik geen extern diskette station.

Verder zijn de bijgeleverde 're-install' CD's gebasseerd op een Symantec Recovery programma waar ik niet de mogelijkheid heb op te starten in veilige modus, laat staan DOS.

Wel heb ik een installatie CD van XP Professional, alleen ik weet niet of daar de mogelijk is FDISK te benaderen of format C uit te voeren..

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 16:44:
[...]
Wel heb ik een installatie CD van XP Professional, alleen ik weet niet of daar de mogelijk is FDISK te benaderen of format C uit te voeren..
Probeer het uit :) ;)

Verwijderd

Topicstarter
Goed.. ik heb het dus geprobeerd, maar zonder succes.
Tijdens het formatteren krijg ik deze error:

"Kan station C niet formatteren. De vaste schijf is mogelijk beschadigd. Zorg ervoor dat het station is ingeschakeld is en juist is aangesloten op uw computer....(blabla, setup kan niet doorgaan blabla)"

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2005 16:57 ]

• wealthy_beggar
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-06-2021

wealthy_beggar

NID'er in opleiding

De schijf lijkt me dus echt dood, ik denk dat je het beste er een nieuwe in kunt stoppen.

| Mijn Game PC | Mijn Laptop | Leukste mohaa clan |

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:48

Oceria

I've been in between....

Het feit dat de DVD speler het zelfde probleem heeft doet meer denken aan een IDE/ATAPI controller probleem. Mogelijk is je moederboard beschadigd door de klap.
Controleer je hele laptop op passing van de onderdelen; blijven er geen knopjes hangen waardoor het bootproces wordt onderbroken? (een hangende ESC knop bijvoorbeeld), wordt er nergens kortsluiting gemaakt?
Als je het BIOS reset, worden alle onderdelen dan weer correct herkend?
Als je de HDD en DVD speler vervangt, is het probleem dan verholpen?
Is het geheugen nog onbeschadigd? (start memtest op vanaf CD, dat kan tegenwoordig)
en zo voort.

Ik hoop dat het bij een simpele reset blijft, Succes!

*EDIT*
Goed, je kunt dus wel in FDISK komen, dus de DVD speler doet het -in tegenstelling tot wat ik dacht- wel. Dus de boosdoener lijkt toch je harde schijf te zijn.
Probeer de fabrikant en het model te achterhalen, en probeer dan van het internet zo'n repair tool te downloaden, mogelijk kun je daarmee je harde schijf reanimeren zodat je iig een backup kunt maken van je bestanden.

Succes! enne: broertje lief krijgt met kerst zeker een eigen lappie?

[ Voor 26% gewijzigd door Oceria op 23-12-2005 17:05 . Reden: Lezen blijft een vak ]

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Verwijderd

Topicstarter
wealthy_beggar schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 17:00:
De schijf lijkt me dus echt dood, ik denk dat je het beste er een nieuwe in kunt stoppen.
Hmm, dat klinkt niet best. :'( Laptop HDD's zullen wel niet goedkoop zijn denk ik..
Maargoed, als dat het op zal lossen heb ik dat er wel voor over.
Het feit dat de DVD speler het zelfde probleem heeft doet meer denken aan een IDE/ATAPI controller probleem. Mogelijk is je moederboard beschadigd door de klap.
Controleer je hele laptop op passing van de onderdelen; blijven er geen knopjes hangen waardoor het bootproces wordt onderbroken? (een hangende ESC knop bijvoorbeeld), wordt er nergens kortsluiting gemaakt?
Als je het BIOS reset, worden alle onderdelen dan weer correct herkend?
Als je de HDD en DVD speler vervangt, is het probleem dan verholpen?
Is het geheugen nog onbeschadigd? (start memtest op vanaf CD, dat kan tegenwoordig)
en zo voort.

Ik hoop dat het bij een simpele reset blijft, Succes!
Het probleem is dat ik niet graag aan m'n laptop ga sleutelen. Al is het alleen al om het feit dat ik dat ding dan nooit meer inelkaar krijg. ( :9 )
Goed, je kunt dus wel in FDISK komen, dus de DVD speler doet het -in tegenstelling tot wat ik dacht- wel. Dus de boosdoener lijkt toch je harde schijf te zijn.
Probeer de fabrikant en het model te achterhalen, en probeer dan van het internet zo'n repair tool te downloaden, mogelijk kun je daarmee je harde schijf reanimeren zodat je iig een backup kunt maken van je bestanden.
Dat is inderdaad een optie, alleen denk ik dat wanneer die kop over die 'plaat' heeft gescratched (zoals een paar posts boven mij werd aangegeven) dat er nog maar weinig te backuppen valt.

Dat word dus even lief bij de winkel kijken ben ik bang. :9

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2005 17:11 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat heeft een harddisk met Overige Hardware te maken :?

Het is hier geen dumpbak ofzo, er is een heel subforum voor Opslagmedia. Ga daar eens kijken - bijvoorbeeld in de FAQ...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.