Toon posts:

[JAVA - MySQL

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Voor school moeten wij in een projectgroep een opdracht maken in JAVA.

De hele opdracht bestaat uit een website in PHP met daarop een webshop. De artikelen worden opgeslagen in een MySQL database. Om de database te onderhouden dient een java applet gemaakt te worden die deze database benaderd. Maar hier ligt dus ook het probleem.
We hebben amper les gekregen in JAVA en nu moeten we in één keer zelf een koppeling maken met de database middels een JDBC-ODBC bridge. Hier hebben we maar hele beperkte informatie bijgekregen. Wat er op internet te vinden is begrijp ik ook niet veel van. Hier op tweakers zijn er genoeg onderwerpen over, maar ik kom er niet uit.

Er zijn op dit moment iets van 6 projectgroepen hier mee bezig. Maar tot nu toe is het pas 1 groep gelukt om connectie te maken met de database. Maar die willen dus niet precies zeggen hoe het moet. Zou één van jullie misschien een kleine opzet willen maken over hoe het moet? want ik word er knetter gek van, en anderen ook wel denk ik. Mocht iemand de oplossing willen geven, dan doet diegene ons er echt een heeeeel groot plezier mee, want ik plaats deze oplossing dan bij ons op het intranet, zodat de andere projectgroepen er ook bij kunnen.

Dus wat ik nu wil is een applet die verbinding maakt met de database die lokaal geinstalleerd staat. De database heet noordwest, gebruikersnaam is root en het wachtwoord is geheim (letterlijk). Nu wil ik dat als je op een knop drukt in deze database dat de tabel hcat getoond wordt. Deze bestaat uit 2 velden, namelijk een nummer en naam.

Het klinkt misschien dat ik zo lekker makkelijk af wil zijn, door dit gewoon te posten, maar ik zit hier echt al 2 dagen aan te knutselen en ik kom er dus niet uit en anderen ook niet. We hebben gewoon te weinig les hierover gehad. Vorig jaar is er een leraar met pensioen gegaan en daar zijn wij dus nu de dupe van geworden. Het project moet volgende week al af zijn, en zo schiet het echt niet op dus... dus alsjeblieft... wie maakt deze applet zoals beschreven????

Verwijderd

Leren ze jullie onveilige websites maken? JAVA applet naar DB connectie? Dat kan toch direct met JDBC? of wordt het een SSL connectie?

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
En wat lukt er niet en wat heb je al geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het wordt geen SSL connectie... en ja, ik denk het ja, dat ze ons willen leren hoe je een onveilige website moet maken.

Want JBDC mocht je niet gebruiken om de één of andere reden

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:11

Standeman

Prutser 1e klasse

Download de JDBC driver (waarom zou je odbc gebruiken?)

http://dev.mysql.com/downloads/connector/j/3.1.html

en lees de README.txt in docs dir, daar staat precies in hoe je een connectie moet opbouwen.

Let wel op dat een een applet bij de client draait. Hierdoor kan je dus niet zondermeer een connectie naar localhost maken. (tenzij de client ook de DB server is).

als je wat meer specifieke vragen hebt, hoor ik het graag.

Ander je moet je de Sun JDBC-ODBC bridge driver gebruiken

[ Voor 15% gewijzigd door Standeman op 23-12-2005 15:44 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Topicstarter
Gert schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 15:39:
En wat lukt er niet en wat heb je al geprobeerd?
Nou, ik heb eigenlijk van alles al geprobeerd. Maar het probleem is dat ik gewoon echt niet weet wat ik aan het doen ben. Als ik bijvoorbeeld een voorbeeld scriptje ergens vandaan haal, dan snap ik er nog niets van. Dan weet ik bijvoorbeeld niet of het een class is, of hoe ik het dan moet gaan gebruiken of weet ik het... maar ik denk dat iedereen dit hier bij ons op school heeft. Want het enige dat we geleerd hebben is zo'n beetje hoe je waardes uit een textveld kan lezen en terugstoppen e.d.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 15:42:
Kwam me ook al bekend voor, zelfde opleiding zeker....
Zelfde TS...

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-04 15:05
Beetje onzinnig, php en mysql zijn dikke maatjes, wat onhandig om daar dan een java applet tussen te hangen. Het voordeel van php/mysql is dat het server side is, en dus iedereen met een webbrowser alles kan zien. Nu moet je een (trage) losse applet inladen.

Verwijderd

Topicstarter
Kwam me ook al bekend voor, zelfde opleiding zeker....
Nee, dat topic heb ik zelf gestart, maar toen wilden we nog proberen om alles op de server te zetten. Maar dat lukt dus ook niet, daarom proberen we nu eerst maar eens alles even lokaal te doen, dus lokaal de database te draaien en lokaal de applet te laten draaien... maar dat lukt dus ook niet...

Verwijderd

Topicstarter
Icey schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 15:45:
Beetje onzinnig, php en mysql zijn dikke maatjes, wat onhandig om daar dan een java applet tussen te hangen. Het voordeel van php/mysql is dat het server side is, en dus iedereen met een webbrowser alles kan zien. Nu moet je een (trage) losse applet inladen.
Ben ik het mee eens. Deze opdracht voeren we ook bij een bedrijf uit en we hebben de onderhoud van de database ook in PHP gemaakt voor het bedrijf, omdat dit gewoon veel makkelijker was, maar ja, school vraagt of we dit met JAVA willen doen. Nu is het bedrijf dus wel tevreden te krijgen, maar school niet... en daar gaat het ons natuurlijk om!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Tjah, ik neem aan dat je wel gevonden hebt dat je iets in de trant van
Java:
1
2
3
4
5
6
7
try {
  Class.forname("sun.jdbc.odbc.JdbcOdbcDriver");
  Connection conn = DriverManager.getConnection("jdbc:odbc:noordwest", "root", "geheim");
} 
catch (Exception e) {
  e.printStackTrace();
}

moet gebruiken. De vraag is: wat heb je ons te bieden aan foutmeldingen, debugstatements, stacktraces enzo?

[ Voor 3% gewijzigd door Confusion op 23-12-2005 15:49 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Icey
Werkt het wel als je bijv. access gebruikt en ODBC in windows? Gewoon om je code te controlleren. Ook iets om rekening mee te houden. Volgens mij kan je in applets geen database connecties maken, in applications wel. Zeker weet ik het niet, want extreem veel ervaring heb ik er niet mee (alhoewel ik dus wel applicaties gemaakt heb die info uit oracle trekken).

• Gert
Zolang die database op de zelfde server staat als waar de applet gehost wordt werkt da, mits MySQL externe connecties toestaat. Een applet zal ook niet lokaal een DSN mogen gebruiken, tenzij je de appletviewer gebruikt aangezien die met lokale rechten draait i.p.v. internet.

Anyway, googlen op Java Applet Database zal je een eind op weg helpern. Of je tegen mysql of access, of wat voor database kletst maakt niet uit, alleen de connectie string is anders.

Verwijderd

Icey schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 15:49:
Ook iets om rekening mee te houden. Volgens mij kan je in applets geen database connecties maken, in applications wel. Zeker weet ik het niet, want extreem veel ervaring heb ik er niet mee (alhoewel ik dus wel applicaties gemaakt heb die info uit oracle trekken).
Incorrect, Je kunt vanuit een applet alles wat je ook vanuit een (java) applicatie kunt. Het enige verschil zit hem in de security policy. Bij default mag je vrij weinig, zoals bijvoorbeeld enkel verbinding maken met de locatie vanwaar de applet afkomstig is.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:11

Standeman

Prutser 1e klasse

Misschien een tip:

Op je eigen PC:
download NetBeans (of een andere IDE zoals Eclipse)
start een web project
bouw een servlet om de DB te benaderen & te beheren.

Op de server:
download Tomcat 5 van apache.org
gooi daar in de webapps dir de .war file die netbeans heeft aangemaakt.

en klaar is klara. Dan heb je je eigen serverside DB tooltje.

of dit nu alleen via JDBC of JDBC-ODBC bridge gaat maakt haast niet uit.

Het zal je wel een paar dagen werk kosten.. (maar je bent met meerdere personen, dus dat scheelt.)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Maar naa mijn idee loopt er dan direct een mysql verbinding over de netwerkbinding van de client naar de server, dat moet je eigenlijk niet willen. Of over SSL willen werken.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2005 15:54 . Reden: test ]

• Gert
Het kan TS en de opleiding vrij weinig schelen of wij vinden dat het veilig is of niet. De opdracht is om een applet de maken die met een database kletst, ze beoogen daarmee een bepaald leerdoel te bereiken. Dan kunnen we wel allemaal "beter" alternatieven bedenken, daar krijg je geen voldoende cijfer mee.
Het punt van SSL zal je bonuspunten opleveren, niet meer dan dat. :o

[ Voor 4% gewijzigd door Gert op 23-12-2005 15:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik weet het ook niet meer allemaal hoor...

Om terug te komen op voorgaande posts... natuurlijk heb ik veel dingen gevonden op internet over hoe een connectie gemaakt moet worden, maar dan weet ik niet hoe je deze moet gebruiken enz enz... ik wordt er knetter gek van! Dus ik wil eigenlijk gewoon een werkend voorbeeldje zien, dan kom ik er zeker wel uit... wat je op internet vind zijn alleen maar stukjes code over hoe het zou moeten, maar daar kom ik dus niet uit...

Mijn vraag is dan ook, of iemand een werkend voorbeeldje voor mij heeft. Dus dat als ik lokaal een nieuwe database aanmaak met een bepaalde tabel, dat ik die in de applet kan tonen...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2005 16:01 ]

• Icey
Voorbeeld wat ikzelf gekregen heb tijdens de lessen, het String sDriver geneuzel zal je dus moeten vervangen. Maar iets zegt mij dat zelfs al zou iemand het voorkauwen je er nog weinig mee kan :P.

Precies... post dan ook geen code. Zeker niet zo'n lap zonder enige vorm van uitleg want daar leert niemand wat van ;)

[ Voor 91% gewijzigd door Creepy op 23-12-2005 18:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar iets zegt mij dat zelfs al zou iemand het voorkauwen je er nog weinig mee kan
Ja, helaas klopt dit ja, maar als dit me wel wat zou zeggen, dan was ik er zelf ook al wel uitgekomen, mbv internet, maar hier kom ik dus niet uit en wil daarom ook een werkend voorbeeld zien (liefst hoe ik het helemaal in het begin heb omschreven)...

Ik ben bang dat dit een hopeloze missie wordt :(

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
Bijvoorbeeld:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
SQL sql = new SQL();
ResultSet myResultSet = sql.selectQuery("SELECT FIELD_01, FIELD_02 FROM TABLE_01;");
while (myResultSet.next()) {
    for (int i = 0; i < myColumns; i++) {
        System.out.println(myResultSet.getString(i + 1);
    }
}

[ Voor 89% gewijzigd door Creepy op 23-12-2005 18:22 ]

Verwijderd

waarom zou je in vredes naam viad JDBC naar ODBC naar MySQL willen? er zijn makkelijkere manieren...

Verwijderd

Topicstarter
Heeft er dan niemand een werkend voorbeeldje met die gebruik maakt van de java connector? Desnoods met een acces database oid? want ik moet het echt voor me zien, anders snap ik het gewoon niet...

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 18:05:
Heeft er dan niemand een werkend voorbeeldje met die gebruik maakt van de java connector? Desnoods met een acces database oid? want ik moet het echt voor me zien, anders snap ik het gewoon niet...
Zie P&W FAQ - De "quickstart" en met name P&W FAQ - Scriptrequests.

Dus helaas.

Dit is gewoon een scriptrequest. Met google is er echt wel documentatie (en klant en klare voorbeelden) te vinden..

[ Voor 32% gewijzigd door Creepy op 23-12-2005 18:25 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.