Toon posts:

Keuze 6600 GT en XFX X6600 XT/T2D

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo :)

Ik heb de FAQ's afgezocht een half uur bezig geweest met zoeken op deze site maar ik kon niet echt iets vinden dus hier mijn probleem

Ik wil een nieuwe videokaart kopen van minstens 256 MB, onder de 210 euro, hij word puur en alleen voor gamen gebruikt. Heb 2 videokaarten uitgezocht en dat zijn de volgende

XFX X6600 XT/T2D

6600 GT

Ik heb op het moment een ATI Radeon x300SE (128 mb dingetje)

Ik zal proberen zo compleet mogelijk te zijn met het overbrengen van mijn computer specs, ik weet niet precies wat er allemaal nodig is voor zoiets maar ik zal wel typen wat ik denk dat nodig is:

Dell Dimension 5100
945G Intel moederbord
PCIe 16x
Pentium 4 3.0 GhZ
512 MB DDR2 RAM (komt als ik die videokaart haal nog 1 GB bij dus reken het maar als 1.5 GB)
Ik speel spellen op tussen 800x600 en 1024x786 op het moment en zo zal het wel blijven. Bureablad staat op 1152x864

Ik zo namelijk mijn twijfels over de X6600. Het is een 512mb kaart maar hij is maar 150 euro, ik denk dat hier ergens een addertje onder het gras zit want voor zover ik weet is hij beter dan de 6600GT maar daarom post ik hier. Het lijkt mij dat het iets is met de DDR-II ipv. de GDRR-3 van de 6600GT maar ik weet verder ook niet echt wat dit allemaal inhoud.

De 6600 GT lijkt mij een goede kaart, redelijke prijs en ook vaak gezien over forums etc.

Zouden jullie mij kunnen helpen de keuze kunnen maken en misschien andere kaarten aan te raden voor mijn doeleinden?

Bedankt voor eventuele antwoorden
Wouter Koppenol

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2005 13:55 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

je kan beter een 6600GT kopen met 128MB, presteerd bijna net zo goed (de 256MB versie is zelden iets beter) de 6600GT heeft de kracht niet om de extra 128MB te benutten, en zeker niet op de resoluties die jij noemt heeft dat extra geheugen geen meerwaarde

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-08 11:08

Griffin

Is mythical

Net zoals goldensample zegt kan je ook gewoon voor de 6600GT 128mb versie gaan.
Bij grafische kaarten is het aantal MB geheugen niet het belangrijkste. 128 is wel minimum maar ook de snelheid van de core en het geheugen. Het aantal pixelpipeline en de hele mikmak is ook belangrijk

De 6600GT heeft niet de kracht om 256 volledig aan te spreken etc.
dus bespaar wat geld en koop een 6600GT 128MB.
Of spaar door een koop een 6800GT of een X800 / X850

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor het snelle antwoord.

Oke op de site staat deze kaart dus

6600GT 128MB

Maar, ik dacht altijd dat de meer geheugen videokaart > de meer hij aankan + beter kan presteren noem maar op, en omdat ik nu al een 128MB kaart heb en alles zo'n beetje op med kan spelen (bf2 low, nfs:mw op med, guild wars high) dacht ik dat het dan niet echt anders zou zijn, ik zou wel graag bf2 op high willen spelen en daar heb je volgens mij wel een 256 kaart voor nodig. Ik weet er niet zo heel veel van dus ik zou op jullie moeten vertrouwen bij de best keuze.

Edit:
Ik wou ook eerst een x850 kopen van ATI maar de winkel hier heeft ze uit het assortiment gehaald. Weten jullie anders nog winkels regio Rotterdam die dit spul verkopen? Misschien kunnen jullie ook beter even op de site kijken van de winkel waar ik altijd alles gekocht heb ( www.alternate.nl ) en daar kijken of er iets bij zit? Bedankt voor jullie tijd alvast.

Edit2:
Is het nou ook nog wel zo verstandig om nog 1 GB ram erbij te kopen? Of kan ik beter af zijn met 512 MB in me comp of 1024 MB aan RAM? Want ik heb nu ongeveer bij elkaar rond de 300 euro voor me computer op het moment dat ik eraan kan besteden. Elke kaart rond de 300 kan ik dan kopen ALS ik die RAM niet nodig zou hebben.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2005 14:18 ]

Verwijderd

Je zou GigaByte GV-NX68G256D-B deze kunnen bekijken, ik weet niet hoe goed gigabyte-kaarten zijn,
maar het lijkt wel wel een goede prijs. Zit precies op je budget.

Dat geheugen kan je beter 1*512mb bijkopen, dan kan je je geheugen in dual-channel laten draaien
(als je moederbord dat teminste aankan).
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 14:12:
bedankt voor het snelle antwoord.

Oke op de site staat deze kaart dus

6600GT 128MB

Maar, ik dacht altijd dat de meer geheugen videokaart > de meer hij aankan + beter kan presteren noem maar op, en omdat ik nu al een 128MB kaart heb en alles zo'n beetje op med kan spelen (bf2 low, nfs:mw op med, guild wars high) dacht ik dat het dan niet echt anders zou zijn, ik zou wel graag bf2 op high willen spelen en daar heb je volgens mij wel een 256 kaart voor nodig. Ik weet er niet zo heel veel van dus ik zou op jullie moeten vertrouwen bij de best keuze.

Edit:
Ik wou ook eerst een x850 kopen van ATI maar de winkel hier heeft ze uit het assortiment gehaald. Weten jullie anders nog winkels regio Rotterdam die dit spul verkopen? Misschien kunnen jullie ook beter even op de site kijken van de winkel waar ik altijd alles gekocht heb ( www.alternate.nl ) en daar kijken of er iets bij zit? Bedankt voor jullie tijd alvast.

Edit2:
Is het nou ook nog wel zo verstandig om nog 1 GB ram erbij te kopen? Of kan ik beter af zijn met 512 MB in me comp of 1024 MB aan RAM? Want ik heb nu ongeveer bij elkaar rond de 300 euro voor me computer op het moment dat ik eraan kan besteden. Elke kaart rond de 300 kan ik dan kopen ALS ik die RAM niet nodig zou hebben.

• Griffin

Griffin

Is mythical

van 512MB naar 1GB ram ga je wel merken. En is dus aan te raden. ECHTER GEEN MUST

kaart als je geheugen koopt
geheugen = +/- 50 euro voor 512 MB
XFX 6800GS voor 269 euro + CoD2

OF ATI
Asus X850XT voor 269 euro

kaart als je geen geheugen koopt
x850XT PE van asus
Deze is 319 euro

Nvidia
Gigabyte GV-NX78T256V-B 7800GT
Deze is ook 319 euro.

Als ik jouw was zou ik gaan voor de 512 memory erbij, de asus X850XT

[ Voor 32% gewijzigd door Griffin op 23-12-2005 15:08 ]

Verwijderd

De 6800gs is geloof ik iets beter, maar dat kan je hier allemaal zien:
http://www.xbitlabs.com/a...y/powercolor-x800gto.html

Verwijderd

Topicstarter
@Griffin
De beide bovenste kaarten zijn allebei AGP en ik heb PCIe 16x

@dadarkman
Deze zou dus ook wel kunnen. Die gigabyte ziet er op zich wel goed uit voor een lage prijs ook. Die 6800GS is wel iets aan de dure kant van de XFX, dus ik zou eerder voor die gigabyte gaan vanwege die prijs. Dan kan ik nl. ook nog 512 RAM erbij kopen

• Griffin

Griffin

Is mythical

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 15:02:
@Griffin
lol, daar was ik eerst naar aan het kijken, en toen opeens dacht ik hij heeft agp,
heb je dus toch pcie :P

check over 5 minuten even mijn post

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 15:02:
@Griffin

@dadarkman
Deze zou dus ook wel kunnen. Die gigabyte ziet er op zich wel goed uit voor een lage prijs ook. Die 6800GS is wel iets aan de dure kant van de XFX, dus ik zou eerder voor die gigabyte gaan vanwege die prijs. Dan kan ik nl. ook nog 512 RAM erbij kopen
als je een GS koopt koop dan deze klik een gigabyte, is 50 euro goedkoper maar niet factory overclocked maar dat is geen 50 euro waard
en voor dat geld van die XFX 6800GS kan je beter deze X850XT kopen klik

de beste keuze is een nieuwe kaart + een latje van 512MB ofterwijl, bekijk wat je uit wilt geven, koop een latje ram en haal voor de rest van het geld een zo goed mogelijke 3Dkaart ;)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb ff gecalced dat ik ong. +/- 290 euro heb op het moment dat ik het ook daadwerkelijk ga halen, een "latje ram" (lol) kost me 49, dan blijft er nog 241 euro over dan zal het waarschijnlijk de gigabyte worden, die ziet er wel het best uit dan voor mijn situatie. Bedankt voor de hulp mensen :)

Nu rest mij nog een vraag, waarom is on godsnaam die kaart van 512 MB zo goedkoop? 512 MB = nieuwste van het nieuwste = onbetaalbaar en hier is hij maar 149 euries?? Snelheden zijn goed lijkt mij, vertel wat is er "mis" met dit ding

ik dit niet snappen

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2005 15:43 ]

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:28
Er zit zowieso al ddr2 geheugen op, dat is een stuk langzamer dan gddr3. En het heeft hogere timings.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Asus ATi Radeon X850PRO voor €209 @ Alternate? Deze kaart maakt gehakt van zowel de 6600XT als de 6600GT en zit net iets onder je budget (€1 :P). Verder zou ik in ieder geval 512 MB RAM bijplaatsen, want om games op high detail (gaat vooral om texture quality) zonder swappen te draaien, heb je toch wel een gigabyte nodig.

Als je meer info over de X850PRO nodig hebt, moet je ff googelen naar "toms hardware vga charts". In een van deze tests wordt deze kaart ook meegenomen (volgens mij de laatste voor PCI-e).

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

anton121 schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 17:30:
Asus ATi Radeon X850PRO voor €209 @ Alternate? Deze kaart maakt gehakt van zowel de 6600XT als de 6600GT en zit net iets onder je budget (€1 :P). Verder zou ik in ieder geval 512 MB RAM bijplaatsen, want om games op high detail (gaat vooral om texture quality) zonder swappen te draaien, heb je toch wel een gigabyte nodig.

Als je meer info over de X850PRO nodig hebt, moet je ff googelen naar "toms hardware vga charts". In een van deze tests wordt deze kaart ook meegenomen (volgens mij de laatste voor PCI-e).
kan ook alleen de 6800GS presteerd net zo goed en in OpenGL iets beter ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt allemaal voor de antwoorden en adviezen, bespaard mij een hoop ellende en geld.

Nou heb ik nog 1 laatste vraag, Kan ik gewoon de RAM erbij klikken en hij pakt hem of moet ik nog wat software tweaken en opnieuw opstarten voordat hij het doet? Same goes voor de videokaart, eerst alle drivers uninstallen, compu uit en losklikken de kaart en de nieuwe erin zetten en hij pakt hem? Alvast bedankt (alweer :P)(kon niets vinden op het internet hiervoor! lol)

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 20:21

Gamer

Electrified

pc af, ram erin opstarten = ok
drivers uninstall, pc af, kaartje erin, opstarten, drivers installeren en gaan met de banaan.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

Verwijderd

Topicstarter
okay bedankt, ik las daarnet hier dat je voor de 6800GS nieuwe voeding nodig heb (staat onderaan, er word vergelijking gemaakt tussen 6800GS en de X800, dat de X800 het NIET nodig heeft dus de 6800GS wel) Dit is niet echt een prob omdat ik nog wel geld heb maar ik wil het nog wel even weten voordat ik heel me comp weg kan gooien :) staat niet echt achterop me compu dus ik denk dat ik gewoon normaal heb (350 watt was het normale geloof ik)

Dell dan weet je het wel, trek je aan de bel krijg je het mailtje supersnel (een week)

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou jullie graag allemaal ff bedanken voor de hulp, ik heb nu de kaart gehaald + voeding + de 512 RAM, alles doet het nou perfect, op de eerste keer na dan, gaf hij aan dat hij niet genoeg stroom kreeg, had ik een stekkertje niet op de kaart aangesloten ;)

echt super bedankt iedereen!

(van 1200 naar 5000 3dmarks!)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2005 20:35 ]

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Welke kaart heb je nu dan opgehaald? :+

Verwijderd

Topicstarter
de 6800GS van gigabyte

Verwijderd

Even terug komend op de XFX 6600 XT

Bij de 'Uitgebreide specificaties'
http://www.alternate.nl/h...rue&artno=JBXX20&#tecData
lees ik dat deze kaart geen MPEG2 Weergave nee
Encoding nee
kent
en de XFX 6600 GT wel MPEG2 weergave ondersteunt (en natuurlijk geen encoding).

Kan de XFX 6600 XT dan nog wel prima presteren bij WinXP media center?
Ik heb mijn tv-kaart ook moeten upgraden van pinnacle naar hauppage omdat de pinnacle geen mpeg encoder had.
Pagina: 1