Ik wil graag een HDD aan mijn Asus WL-500gx router knopen. De router beschikt over USB 2.0 en heeft (met aangepaste firmware) nu een Samba server aan boord. Ideaal dus om disk aan te hangen, zodat ik er vanuit het LAN altijd bij kan en eventueel via FTP ook van buitenaf. Ik zit te denken aan de LaCie Externe HDD (USB 2.0, 250GB, FAT32 preformatted). De drive moet FAT32 gebruiken, omdat NTFS niet aan te spreken is vanaf de Asus (kan niet schrijven). EXT2 filesystem is onhandig als ik de disk rechtstreeks aan een andere PC wil knopen.
Efficiency FAT32 met 250GB
Hoe efficient is FAT32 bij een partitiegrootte van 250GB? Krijg ik waanzinnige blokgroottes of valt het wel mee. Een alternatief is er niet echt. Acht aparte partities maken vind ik niet echt een werkbare oplossing?
Snelheid via Samba
Hoe snel is de schijf te benaderen vanaf andere computers. Ik heb geen idee of de Asus een beetje vlot is en of ik via Samba een goede throughput kan halen. Heeft iemand cijfers hierover (uitgaande van een 100Mbit wired connectie).
Power management
Hoe zit het met power management? Ik wil eigenlijk de disk altijd aan laten staan, maar hij wordt maar af en toe gebruikt. Een 3.5" schijf heeft een eigen voeding nodig, dus ik vraag me af of deze ooit uitgaat. Een 2.5" schijf vind ik eigenlijk te weinig capaciteit hebben en te duur.
Kan iemand een aantal vragen beantwoorden?
Efficiency FAT32 met 250GB
Hoe efficient is FAT32 bij een partitiegrootte van 250GB? Krijg ik waanzinnige blokgroottes of valt het wel mee. Een alternatief is er niet echt. Acht aparte partities maken vind ik niet echt een werkbare oplossing?
Snelheid via Samba
Hoe snel is de schijf te benaderen vanaf andere computers. Ik heb geen idee of de Asus een beetje vlot is en of ik via Samba een goede throughput kan halen. Heeft iemand cijfers hierover (uitgaande van een 100Mbit wired connectie).
Power management
Hoe zit het met power management? Ik wil eigenlijk de disk altijd aan laten staan, maar hij wordt maar af en toe gebruikt. Een 3.5" schijf heeft een eigen voeding nodig, dus ik vraag me af of deze ooit uitgaat. Een 2.5" schijf vind ik eigenlijk te weinig capaciteit hebben en te duur.
Kan iemand een aantal vragen beantwoorden?
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.