[ASP] Benaderen DB op netwerkshare

Pagina: 1
Acties:

• MyTi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-10-2025
Connectiestring:
strConnectionHK = "Provider=MSDataShape;DRIVER={Hyper File 7};REP="&REP&";ANA="&ANA&";"

Op het moment dat de variabelen REP en ANA, die nodig zijn voor het benaderen van mijn HyperFile database, gevuld worden met een verwijzing naar een lokale database werkt alles vlekkeloos. Zo gauw ik een verwijzing gebruik naar een database op een networkshare werkt het niet. Die netwerkshare is op de locatie waar de IIS staat reeds onder een driveletter gehangen. De verwijzing is dan bijvoorbeeld: "P:\test\data" dus:
REP="P:\test\data".

Nu heb ik te maken met een situatie waar ik de verwijzing naar P:\ moet blijven gebruiken, ik heb geen mogelijkheid om de DB lokaal neer te zetten of om bijvoorbeeld een UNC verwijzing te gebruiken. Dus het moet "P:\test\data" blijven. Is dit probleem op te lossen, is het bijvoorbeeld een rechtenprobleem of iets dergelijks?

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
IUSR_xxx is niet bekend bij de machine waar naar je connect dus zal die ook geen rechten hebben de database te openen.
Niet anonieme toegang zou het mogelijk kunnen oplossen wanneer de gebruiker bekend is op beide systemen.

• MyTi
Ik heb dit probleem nog steeds. Ik heb 2 computers die beide via een router elkaar kunnen bereiken. Dus door in de browser op de ene computer de naam van de andere in te tikken kan ik de betreffende IIS van die computer bereiken. Ik heb de rechten van de networkshare reeds op iedereen gezet maar dit maakt niets uit. Ik weet niet precies hoe ik dezelfde gebruikers toegang kan geven, omdat ik niet in een domein zit en dus niet een gebruiker heb die bekend is op beide computers. Heeft iemand misschien ooit hetzelfde probleem gehad?

• bvp
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-04 19:03

bvp

MyTi schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 10:00:
Ik heb dit probleem nog steeds. Ik heb 2 computers die beide via een router elkaar kunnen bereiken. Dus door in de browser op de ene computer de naam van de andere in te tikken kan ik de betreffende IIS van die computer bereiken. Ik heb de rechten van de networkshare reeds op iedereen gezet maar dit maakt niets uit. Ik weet niet precies hoe ik dezelfde gebruikers toegang kan geven, omdat ik niet in een domein zit en dus niet een gebruiker heb die bekend is op beide computers. Heeft iemand misschien ooit hetzelfde probleem gehad?
Je moet ook in je database (users) aangeven dat er vanaf (welke) een IP adressen geconnect kan worden.

• MyTi
bvp schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 10:21:
[...]
Je moet ook in je database (users) aangeven dat er vanaf (welke) een IP adressen geconnect kan worden.
Mijn database is verder onbeveiligd, dus geen wachtwoord nodig. Ook wordt er niet naar IP adres gekeken.

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Wat voor foutmelding krijg je?

• bvp
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-04 19:03

bvp

MyTi schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 10:34:
[...]

Mijn database is verder onbeveiligd, dus geen wachtwoord nodig. Ook wordt er niet naar IP adres gekeken.
Er wordt bij de installatie altijd naar het IP-adres gekeken. nl. de machine waarmee je connect naar de database == de machine waarop de database-server draait.
Als je dan vanaf een andere fysieke machine wilt connecten naar deze database moet je daarvoor rechten toekennen met GRANT.

• MyTi
Even voor de duidelijkheid:

Ik maak gebruik van een HyperFile database die bestaat uit een index file en vele databestanden, er is niet sprake van een database server, puur van een machine waar databasebestanden staan.

• bigbeng
I repeat: welke foutmelding krijg je?

• MyTi
Ik krijg een franse foutmelding, dat hij het index bestand niet kan initialiseren. Valt verder geen informatie uit te halen.

• bigbeng
Okee, een aantal gokken die ik zo zonder kristallen bol kan maken:

- De anonieme oftewel guest user heeft geen schrijfrechten op de share. Ik ken hyper file 7 niet, maar als het locking mechanisme ook maar iets lijkt op dat van Access, dan wordt er een lockbestandje geschreven.
- De driveletter bestaat niet voor de anonieme webuser (IUSR_<machinenaam>), dit kun je verifieren door een tekstbestandje op de share te zetten en dan te kijken of je heb met het FileSystem object kan openen

Oplossing voor het 2e probleem, indien aanwezig, is een UNC pad te gebruiken, dus \\machine\share\<rest van de file/folder informatie>.

Plaats trouwens sowieso die foutmelding inclusief errorcodes toch maar wel, hoewel er volgens jou geen informatie uit te halen valt, kan die ene Hyper File goeroe die hier misschien rondloopt er wel wat mee. :)
Pagina: 1