Toon posts:

Excel printmacro maken

Pagina: 1
Acties:
  • 1.726 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,
ik wil graag een macro maken in excel. Ik wil graag een knop maken, dat als ik er op druk, er 1 pagina in kleur word geprint en 1 in zwart/wit. Hoe maak ik deze macro. Ik heb veel gezocht op macro's, maar ik werd er niet wijzer uit. Het is voor mij geen dagelijks werk, maar dit is voor mij een goeie optie om facturen en copie-facturen te scheiden.
alvast bedankt

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zat eens even een beetje rond te snuffelen op internet hoe dat eventueel zou kunnen, en toen kwam ik het volgende topic tegen: [rml][ VBA] Excel --> kleuren printen[/rml]
Daarin wil topicstarter kleuren vervangen bij het printen. Wellicht zou je daar iets mee kunnen doen. Ik verplaats verder even je topic naar Officesuites en -software, omdat we Excel/VBA al een tijdje niet meer in Software Algemeen besproken.

Welke versie van Excel gebruik je, en wat had je zelf zoal gevonden?

[ Voor 7% gewijzigd door sanfranjake op 23-12-2005 12:24 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:54
Heb je al eens geexpirimenteerd met de printer dubbel installeren in Windows. Eén keer met de standaardinstellingen op kleur, één keer op kleur zwart-wit ingesteld.
Daarna kan je met twee printout opdrachten dit prachtig regelen. Probeer hiervoor eerst de macro-recorder en probeer de macro eens te lezen (Alt-F11)
edit:
denk dat het vrijdag is

[ Voor 11% gewijzigd door onkl op 23-12-2005 16:30 ]

• Gulf_5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-10-2024

Gulf_5

Lucht-v/w-aardig

je kunt ook in je macro alles laten selecteren, alles zwart laten maken.
en in diezelfde macro, na de printopdracht de kleuren weer laten herstellen.
(dit ideetje moet je maar zien als workaround, want zoals bovenstaande replies al aantonen zijn er vast ook nog andere mogelijkheden, maar mocht je daar niet uitkomen..... O-))

edit : ok, ^^^^ geen optie dus :+ ^^^^, niets gezegd :X

@ onkl: denk dat je 2e "kleur" zwart is 8) ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Gulf_5 op 23-12-2005 14:17 ]

iets met foto's...

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Je kunt ook in je macro alles laten selecteren, alles zwart laten maken.
Dat is gigantisch omslachtig: je moet namelijk niet alleen celinhoud, maar ook eventueel aanwezige tekenopjecten, celvulling en zo nog wat langs. Vervolgens moet je ook nog bepalen of het zwart, wit of grijs moet worden.

De manier van onkl is correct en elegant: verschillende windows-printers op één fysiek apparaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Lustucru op 23-12-2005 22:57 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

onkl schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 12:43:
Heb je al eens geexpirimenteerd met de printer dubbel installeren in Windows. Eén keer met de standaardinstellingen op kleur, één keer op kleur ingesteld.
Daarna kan je met twee printout opdrachten dit prachtig regelen. Probeer hiervoor eerst de macro-recorder en probeer de macro eens te lezen (Alt-F11)
Kan je niet gewoon de printersetting wijzigen middels een macro? Dat lijkt me eigenlijk nog veel eleganter :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• onkl
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
Dim instelling as Boolean
instelling = Activesheet.PageSetup.BlackAndWhite
Activesheet.printout
Activesheet.PageSetup.BlackAndWhite = True
Activesheet.Printout
Activesheet.PageSetup.BlackAndWhite = instelling

Zo bijvoorbeeld?

Verwijderd

Topicstarter
maar doet ie dan wel zwart en kleur apart?

• onkl
Met bovenstaand brokje code wordt eerst volgens de standaard kleurinstelling geprint en daarna in zwart-wit. Daarna wordt de standaardinstelling teruggezet.

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 09:40
is het dan niet beter om
code:
1
2
3
4
5
6
7
Dim oudeInstelling as Boolean
oudeInstelling = Activesheet.PageSetup.BlackAndWhite 
Activesheet.PageSetup.BlackAndWhite = False
Activesheet.printout 
Activesheet.PageSetup.BlackAndWhite = True 
Activesheet.Printout 
Activesheet.PageSetup.BlackAndWhite = oudeInstelling

Nu ben je zeker dat hij eens in zwart wit & in kleur heeft geprint. Als je al iets afgeprint hebt in zwart wit, en excel niet hebt afgesloten, gaat die instelling blijven staan, waardoor je in jou voorbeeld 2 maal zwart wit gaat printen ...

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

• onkl
Dat is inderdaad een nettere oplossing. Maarja, ik ben dan ook geen nette programmeur (ik ben zelfs helemaal geen programmeur, weest gerust ;) )
Pagina: 1