Toon posts:

Windows op Apple systemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik vroeg me af of je op apple systemen (in mijn geval de ibook) ook windows kan installeren. Ik wil namelijk de ibook gaan halen maar heb naast de standaard macOS ook windows nodig.

In het geval van Ja loopt de installatie hetzelfde als normaal, kan je er ook multiboot van maken en heb je er emulator etc. voor nodig??

Alvast bedankt

dlmc

Verwijderd

Windows bied geen ondersteuning voor Apple.
Zover ik weet is een installatie is dus onmogelijk.

Mac gaat ook over op Intel dus in de toekomst is er wel een mogelijkheid.

Rinke

Verwijderd

Topicstarter
Ik had ergens gelezen over emulators is dat een optie dan of is het dan niet goed voor het systeem??

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:26

Nakebod

Nope.

Misschien dat het met de Intel Macs in de toekomst wel kan, maar zeker weten doe ik dat niet.
Wat wel kan is VirtualPC of VMWare installeren op je Mac en daarin Windows installeren.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-02 09:36
Draai een virtual machine met hierop Win XP.
offtopic:
* offtopic: Te laat!!!

[ Voor 35% gewijzigd door Underground75 op 23-12-2005 10:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weten jullie al wanneer ongeveer de intel mac's uitkomen??

dlmc

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 10:52:
Ik had ergens gelezen over emulators is dat een optie dan of is het dan niet goed voor het systeem??
Een emulator zorgt er voor dat u Windows programma's kunt draaien op uw apple.
Het is niet schadelijk voor uw systeem.

Rinke

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:09

Cyphax

Moderator LNX

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 10:54:
Weten jullie al wanneer ongeveer de intel mac's uitkomen??

dlmc
Volgens het nieuws in januari

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Nakebod schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 10:53:
Misschien dat het met de Intel Macs in de toekomst wel kan, maar zeker weten doe ik dat niet.
Wat wel kan is VirtualPC of VMWare installeren op je Mac en daarin Windows installeren.
VMWare bestaat niet voor de mac, Virtual pc van microsoft idd wel :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

En daar kan je ook geen Windows op draaien afaik.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
OKe bedankt allemaal zal ff kijken naar de virtual pc en die andere of ik zal moeten wachten :(

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze link gevonden voor de anderen die geinteresseerd zijn om windows te installeren op MAC systemen

http://www.apple.com/macosx/applications/virtualpc/

• domi235

domi235

Magic!

AtleX schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 10:58:
En daar kan je ook geen Windows op draaien afaik.
Nope, ze worden voorzien van een hardwarematige oplossing zodat je alleen een mac os kunt draaien, net zoals dat nu zelfs op de mac x86 testmachines het geval is.

Linux os's niet meegerekend natuurlijk :)

[ Voor 7% gewijzigd door domi235 op 23-12-2005 11:01 ]

Verwijderd

Als jij je ibook koopt wordt deze afgeleverd met os X 10.4 .. wat ik niet begrijp, waarom zou je windows willen ..... os X werkt prima, tis kwestie van wennen.

ik weet niet zeker of het mogelijk is om op os X de windows desktop emu voor mac te draaien .,
maar deze draait wel in de classic omgeving.. .
Wat je zou kunnen doen is os met classic omgeving installen , en vanuit de classic omgeving de windows emulator laten draaien.

wat jij wilt dat kan , maar wel met een omweg .. (mac-hardware wordt niet in windows gezien en je hebt gewoon je darwin kernel nodig om je hardware aan te kunnen roepen)

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:26

Nakebod

Nope.

VMWare niet voor Mac? Balen :+
Ik dacht dat vmware er wel voor de Mac was, had je ook Linux kunnen draaien gezien VirtualPC, sinds het van MS is, geen Linux meer kunt draaien (Of misschien met plugins ofzo?)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• domi235

domi235

Magic!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 11:01:
Wat je zou kunnen doen is os met classic omgeving installen , en vanuit de classic omgeving de windows emulator laten draaien.
Een emulator in een emulator? Dan hebje wel _heel_ erg veel geheugen nodig om dat redelijk werkbaar te houden.
Nakebod schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 11:02:
Ik dacht dat vmware er wel voor de Mac was, had je ook Linux kunnen draaien gezien VirtualPC, sinds het van MS is, geen Linux meer kunt draaien (Of misschien met plugins ofzo?)
Linux in Virtual PC werkt gewoon, echter niet zo snel als in vmware op de PC, maar dit is redelijk logisch omdat je op je mac van een ppc naar een i386 architectuur moet emuleren, op de pc blijft de architectuur hetzelfde, en dat merk je gewoon in de performance :)

[ Voor 46% gewijzigd door domi235 op 23-12-2005 11:05 ]

Verwijderd

domi235 schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 11:03:
[...]

Een emulator in een emulator? Dan hebje wel _heel_ erg veel geheugen nodig om dat redelijk werkbaar te houden.
Geheugen valt wel mee, processorkracht wordt hier een serieus probleem...

Verwijderd

virual pc is de enige oplossing voor je.

Persoonlijk ik zit juist te wachten totdat de driver ondersteuning voor os X op x86 based cpu's beter is , kan ik eindelijk os X op me flaptop draaien.

Maar mag ik je vragen waarom je voor een windows emulatie wilt kiezen ? is je afweging het office pakket, hardware of ben je gewoon onbekend met os X en je liever bij het oude vertrouwde blijft.

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
domi235 schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 11:00:
[...]

Nope, ze worden voorzien van een hardwarematige oplossing zodat je alleen een mac os kunt draaien, net zoals dat nu zelfs op de mac x86 testmachines het geval is.
Oh nee? Dat wordt anders wel geopperd als je bovenstaande URL bekijkt. :X

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 11:08:
virual pc is de enige oplossing voor je.

Persoonlijk ik zit juist te wachten totdat de driver ondersteuning voor os X op x86 based cpu's beter is , kan ik eindelijk os X op me flaptop draaien.

Maar mag ik je vragen waarom je voor een windows emulatie wilt kiezen ? is je afweging het office pakket, hardware of ben je gewoon onbekend met os X en je liever bij het oude vertrouwde blijft.
Het is net wat je zegt beetje van de office gedeelte en onbekend zijn met os X.

• domi235

domi235

Magic!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 11:08:
Op welke driver ondersteuning doel je dan? Apple gaat heus niet voor alle x86 apperatuur drivers uitbrengen voor osx, enkel voor hun eigen x86 systemen. Immers is het installeren van osx op non-apple pc's ook nog eens illegaal.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 11:10:
[...]

Het is net wat je zegt beetje van de office gedeelte en onbekend zijn met os X.
Office is er ook voor de mac in de vorm van Office 2004: http://www.microsoft.com/...e2004.aspx?pid=office2004

[ Voor 28% gewijzigd door domi235 op 23-12-2005 11:12 ]

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Waarom wil je dan bij voorbaat al een Mac?
Wat betreft Office, er is Microsoft Office voor Mac.

[ Voor 18% gewijzigd door MaZo op 23-12-2005 11:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
MaZo schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 11:11:
Waarom wil je dan bij voorbaat al een Mac?
Wat betreft Office, er is Microsoft Office voor Mac.
Het bedrijf van mijn vader gaat overstappen naar de apple laptops en ja dan ga ik er ook 1 aanschaffen. Want ik werk daar ook :P

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:00
Nakebod schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 11:02:
Je kan linux natuurlijk wel gewoon zonder emulator op je mac installeren. ([google=linux mac] :z) Maar OS X heeft onder de motorkap al unix draaien, dus waarschijnlijk kan je daarmee dan ook wel wat je wilt. :7

Verwijderd

mag ik hier even 1 grote droom uit het het leven halen .

os x maakt gebruikt van shared memory ,. Als os 9 gestart wordt is het geheugen al vooraf afgereserveerd((in de boot van os X) (daarom kan je ook nog steeds een stukje geheugen in de classic omgeving reserveren net zoals bij volledige os 9 install)) dus dat je geheugen zou vol lopen ONZIN....

enlightment start de basis omgeving voor os 9 al tijdens het booten van os X. Alleen os 9 word pas daadwerkelijk gestart op het moment dat de classic omgeving aangesproken word.

maar ik heb exam in ACHDS in panter gedaan, kan zijn dat tiger net iets anders is .

ps ik heb office 2k4 voor de mac, dus stap maar van je windows verhaal af .
regel office voor os X .

ik heb geen probs met docs die ik op de mac in office heb gemaakt en deze dan weer op windows uit te lezen,
macormedia pakket is er , adobe pakket is er .. wat zoek je nog meer voor os X ?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2005 11:20 ]

• domi235

domi235

Magic!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 11:17:
mag ik hier even 1 grote droom uit het het leven halen .

os x maakt gebruikt van shared memory ,. Als os 9 gestart wordt is het geheugen al vooraf afgereserveerd((in de boot van os X) (daarom kan je ook nog steeds een stukje geheugen in de classic omgeving reserveren net zoals bij volledige os 9 install)) dus dat je geheugen zou vol lopen ONZIN.... .
Ik heb niet gezegd dat het geheugen vol zou lopen, alleen dat je door het werken in een emulator een merkbaar trager machine hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.

Ik ben van plan om morgen de Ibook te halen 12 inch 1,5 GB ram en 100 GB harddisk met het office pakket.

dlmc

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

We hebben een heel forum speciaal voor vragen over die leuke reeks hardware :)

Windows Operating Systems >> Apple Talk

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Dit is niet als flame bedoeld, enkel uit interesse.

Wat bezielt je?!

Waarom zou je op een systeem waarbij hard- en software naadloos op elkaar zijn afgestemd windows willen installeren?

Als je het namelijk hebt over compatibiliteit en stabiliteit staat windows toch echt onderaan de OS voedsel-keten. Zeker als je al besloten hebt een Mac te nemen snap ik niet waarom je hier OS-X vanaf wilt halen.

* psyBSD is nieuwschierig naar de reden dat de topic-starter windows op een mac wil knallen.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• domi235

domi235

Magic!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 11:13:
[...]

Het bedrijf van mijn vader gaat overstappen naar de apple laptops en ja dan ga ik er ook 1 aanschaffen. Want ik werk daar ook :P
Zie ^^

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Dat beantwoord de vraag waarom apple, maar niet waarom windows...

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:35

BCC

psyBSD schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 12:15:
Dat beantwoord de vraag waarom apple, maar niet waarom windows...
Vanwege de office, dat zegtie toch net? Hij wist blijkbaar niet dat er een office voor de Mac was.

[ Voor 13% gewijzigd door BCC op 23-12-2005 12:22 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

oh... :X

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Er zijn meer manieren om Windows op je Mac te draaien, zo kun je denken aan
  • Virtual PC (van Microsoft)
  • GuestPC (goedkoper dan Virtual PC)
  • QemuX (Open Source)
Bij de Professional versie van Microsoft Office 2004 for Mac krijg je VirtualPC.

Het werkt gewoon door het klikken op het icoontje van die applicatie, en dan zie je Windows opstarten. Dit kun je in een venstertje doen of volledig scherm laten draaien, zodat het net lijkt of je op een Windows PC zit te werken.

Opzich draait het best soepel. Mijn Powerbook G4 1,5GHz emuleert een 500MHz Pentium2, en toen ik daar Windows 2000 op draaide kon je hier gewoon prettig mee werken.

Succes! :*)

• The Evil Brain
  • Laatst online: 01-01 10:54
Wat een enorme hoop geblaat in dit topic zeg :X

Anyways, MahRain hierboven geeft het enige juiste antwoord: Windows is op Macs alleen te simuleren via VirtualPC. Op zich is dat best te doen, ik zou het alleen niet als je primaire OS gebruiken. Wil je namelijk gewoon fulltime met Windows werken, dan moet je gewoon een Windows-laptop kopen ;) Echter, voor af en toe echter dat ene programmaatje wat niet beschikbaar is voor Mac OS X, daar is VirtualPC prima voor.

En dan nog over de x86-systemen van Apple binnenkort: nog niemand weet zeker wanneer die komen, maar de verwachting is dat ze tijdens de MWSF op 10 januari aangekondigd worden. Of je daar Windows native op kunt gaan draaien, weet ook nog niemand zeker. Phil Schiller van Apple heeft echter aangegeven dat Apple het niet zal tegenwerken dat mensen Windows op hun Macs installeren (het is dus niet illegaal ofzo :X als je een geldige Windowslicentie hebt). Of het kan, zal meer afhangen of er Windowsdrivers voor de Apple-hardware beschikbaar komen.
Ikzelf verwacht wel dat het zal kunnen, al dan niet omdat er vast een hoop mensen gaan zitten klooien om het werkend te krijgen.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

The Evil Brain schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 15:56:
Wat een enorme hoop geblaat in dit topic zeg :X
offtopic:
Zonder een flamewar te beginnen, nogal ja. In plaats van dat men eerst de juiste vragen stelt (of deze gebruiker gewoon naar de search verwijst....) lijkt deze draad echt alle kanten op te gaan. De eerste vraag die gesteld had moeten worden was: waarom wil je dit?

Dan was onmiddellijk duidelijk geworden dat de TS meent dat er geen office voor de mac is en dat je daarom windows nodig hebt. Dat kun je dan recht zetten en hoef je geen epistels te schrijven over virtual pc, vmware, etc. etc. etc.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Over Virtual PC is genoeg te vinden in de search.
Over native ondersteuning van Apple hardware voor Windows eigenlijk ook wel.
Dit topic gaat daarom dicht.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.