OpenOffice.org spellingscontrole

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
Ik heb een tijd gedraait met de engelse versie van OOo met engelse spelling, de RC versie van 2.

Ik heb deze gedeinstalleerd en vervolgens versie 2.0.1 geinstalleerd, maar nu krijg ik nog steeds engelstalige spellingscontrole en kan ook geen andere taal kiezen dan engels, spaans en nog iets.

Ik heb zitten zoeken op GoT naar "Openoffice spelling" etc en op de site van openoffice maar ik kan helaas niet iets bruikbaars vinden.

Kan iemand mij helpen?

Bij voorbaat dank!

/Edit: O ja betreft de Windows versie.

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 23-12-2005 09:14 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
op de site van openoffice kan je aparte spellingsfiles ed downloaden.

Ik neem aan dat je opnieuw een engelstalige versie hebt geïnstalleerd?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
The_Stickie schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 09:21:
op de site van openoffice kan je aparte spellingsfiles ed downloaden.

Ik neem aan dat je opnieuw een engelstalige versie hebt geïnstalleerd?
Nee nederlandse versie.

De talen die ik nu heb zijn engels italiaans en zwahili :P

• :murb:
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:21

:murb:

@murb.nl

Wat je moet doen is gewoon even de macro gebruiken die bij OpenOffice.org is geleverd. Onder de engelse versie vind je die onder File > Wizards en dan selecteer je Install new dictionaries.

In dit bestand met de macro, selecteer je de taal waarin je de installatie van de nieuwe talen wilt doorlopen, en vervolgens start je de daadwerkelijke installatie procedure. Deze download een lijst met beschikbare woorden-, afbreek- en synoniemlijsten, en geeft je dan de kans om ze te downloaden. Selecteer de lijsten die je wilt en na voltooing moet je OpenOffice.org herstarten (incl. natuurlijk de quickstarter)

Vervolgens (vanuitgaande dat je Nederlands als default wilt hebben) ga je naar Tools > Options en klik je op language settings > languages. Vervolgens zet je daar zowel de locale settings als Default language op Dutch (Netherlands (of Belgium)). Zorg er voor dat niet het vakje for the current document only is aangevinkt, anders moet je dit iedere keer doen (maar misschien wil je dat ook wel wanneer je je meeste teksten in een andere taal schrijft.

Als het goed is werkt het nu. Mocht het niet werken... (het is mij helaas ook al eens overkomen) moet je naar de installatie directory van OpenOffice.org (ik geef hier als voorbeeld met de onder Windows standaard Program Files directory)

C:\Program Files\OpenOffice.org 2.0\share\dict\ooo

Mochten daar zip bestanden staan, dan moet je die binnen deze directory unzippen. Vraagt ie om overschrijven, doe dat maar gewoon. Het resultaat is dat je in de "ooo" directory de volgende bestanden hebt staan voor het Nederlands (iedere taal heeft een dergelijke set aan bestanden, als niet meer)

nl_NL.dic
nl_NL.aff
README_nl_NL.txt

Als je dat hebt gedaan kun je het nog een keertje opnieuw opstarten (alles dus, inc. snelstarter), en dan zou het echt moeten werken.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
heb je al eens gekeken naar die aparte spellingsfiles?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
murb schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 09:40:
Wat je moet doen is gewoon even de macro gebruiken die bij OpenOffice.org is geleverd. Onder de engelse versie vind je die onder File > Wizards en dan selecteer je Install new dictionaries.

In dit bestand met de macro, selecteer je de taal waarin je de installatie van de nieuwe talen wilt doorlopen, en vervolgens start je de daadwerkelijke installatie procedure. Deze download een lijst met beschikbare woorden-, afbreek- en synoniemlijsten, en geeft je dan de kans om ze te downloaden. Selecteer de lijsten die je wilt en na voltooing moet je OpenOffice.org herstarten (incl. natuurlijk de quickstarter)

Vervolgens (vanuitgaande dat je Nederlands als default wilt hebben) ga je naar Tools > Options en klik je op language settings > languages. Vervolgens zet je daar zowel de locale settings als Default language op Dutch (Netherlands (of Belgium)). Zorg er voor dat niet het vakje for the current document only is aangevinkt, anders moet je dit iedere keer doen (maar misschien wil je dat ook wel wanneer je je meeste teksten in een andere taal schrijft.

Als het goed is werkt het nu. Mocht het niet werken... (het is mij helaas ook al eens overkomen) moet je naar de installatie directory van OpenOffice.org (ik geef hier als voorbeeld met de onder Windows standaard Program Files directory)

C:\Program Files\OpenOffice.org 2.0\share\dict\ooo

Mochten daar zip bestanden staan, dan moet je die binnen deze directory unzippen. Vraagt ie om overschrijven, doe dat maar gewoon. Het resultaat is dat je in de "ooo" directory de volgende bestanden hebt staan voor het Nederlands (iedere taal heeft een dergelijke set aan bestanden, als niet meer)

nl_NL.dic
nl_NL.aff
README_nl_NL.txt

Als je dat hebt gedaan kun je het nog een keertje opnieuw opstarten (alles dus, inc. snelstarter), en dan zou het echt moeten werken.
Heb ik gedaan, nu krijg ik wat anders, hij zegt dat een een nieuwe versie is van dictOOo van 1.5.3. naar 1.5.5 en vraagt of ik wil bijwerken. Vervolgens krijg ik een "onherstelbare fout"

Ik pruts nog wel effe aan iig bedankt!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Open office mag in officesuites: SA-->OFF

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• evaarties
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-06 16:55

evaarties

Powerball @ 12.582

Ik zou dit eens doornemen voor de spellingscontrole: http://nl.openoffice.org/inst-spelling.html

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Fairy schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 09:45:
[...]

Heb ik gedaan, nu krijg ik wat anders, hij zegt dat een een nieuwe versie is van dictOOo van 1.5.3. naar 1.5.5 en vraagt of ik wil bijwerken. Vervolgens krijg ik een "onherstelbare fout"

Op het moment dat hij vraagt om de nieuwere versie te downloaden en het gaat fout, dan moet je de volgende keer gewoon op Nee klikken bij deze vraag. Vervolgens loopt hij gewoon door :)

Juist

• ppl
  • Niet online

ppl

Fairy schreef op vrijdag 23 december 2005 @ 09:45:
[...]

Dat heb ik ook gehad. Ik heb toen de file bij openoffice.org gedownload en in C:\Program Files\OpenOffice.org 2.0\share\dict\ooo gezet (bestand heet daar DicOOo.sxw).

Voor alle dictionaries inclusief de DicOOo.sxw macro is http://lingucomponent.ope.../download_dictionary.html de aangewezen plek. Daar kun je alle files zelf downloaden mocht het ergens mis gaan of mocht je het graag handmatig willen doen ipv via een macro.

http://lingucomponent.openoffice.org/dictpack.html is een wat specifiekere link voor de macro inclusief language packs.

[ Voor 9% gewijzigd door ppl op 23-12-2005 15:53 ]

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07 13:34
Ik wilde even mijn dank uiten voor dit topic, ben er eindelijk uit! XD

Maarrem, ligt het aan mij of wordt er noch in de Open Office help, noch op de website gerept over het installeren/activeren van andere talen?

• ppl
  • Niet online

ppl

Shadow_Zero schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 13:56:
Ik wilde even mijn dank uiten voor dit topic, ben er eindelijk uit! XD

Maarrem, ligt het aan mij of wordt er noch in de Open Office help, noch op de website gerept over het installeren/activeren van andere talen?
De informatie staat op de documentation deel van de openoffice.org site.
Als je OpenOffice.org wil downloaden dan staat er op de download pagina in 1 van de links aan de rechterzijde een link "dictionary", daarmee ga je direct naar de dictionary site waar alles staat uitgelegd.
Het hele gebeuren staat ook gewoon in de diverse documenten (userguides, etc.) van OpenOffice.org.
Het enige waar het niet staat is in de help functie van OOo zelfs.
Het zouwel wat beter vermeldt mogen worden die informatie en het zou ook wel eens handig zijn als ze dit in hun Help functie opnamen.
Pagina: 1